fr
door fred_a Aug 11, 2015 om 21:01
Elektronica & tv

Defect dvd-recorder

Voor het (ook) kunnen opnemen van analoge tv is er een dvd-recorder in gebruik. Helaas heeft het apparaat het volgende defect ontwikkeld:

In de tijd van enkele maanden waren er steeds meer pogingen nodig om een video-dvd succesvol in te lezen, het begon met een enkele mislukte poging en nu leveren tientallen pogingen steeds de melding 'onbekende schijf' of direct het uitwerpen van een dvd op, dus de dvd-recorder is niet meer te gebruiken. In het begin kwam het vaak voor dat het inleesproces stokte bij de herkenning als data-dvd (wat voor een video-dvd ook een mislukte poging is), maar ook dat vergde steeds meer pogingen. Een truc die een hele tijd werkte, was het opnieuw formatteren, dat lukte de laatste tijd ook niet meer. Verder valt op dit moment op dat bij het inlezen, behalve het positioneringsgetik en draaimotergeluiden, ook een soort vibrerend, soms kort onderbroken, zoemend geluid te horen is. Overigens doen deze problemen zich 'alleen' bij rewritable dvd's voor, hoewel nu ook voor dvd-r meer inleespogingen nodig hebben.

De vraag is: wat het onderliggende technische probleem is, en of dit repareerbaar is en zo ja, tegen welke kosten; daarbij het punt of dit economisch rendabel is, gezien de leeftijd van het apparaat (ruim 3 jaar).

Ik wil met nadruk opmerken dat de oplossing NIET gezocht moet worden in een koppeling aan het digitale systeem met PVR, maar dat de huidige analoge constructie, incl. opnamemogelijkheid per dvd-harddiskrecorder vooralsnog prima voldoet. Dus als reparatie niet zinvol is, dan moet er een vervangende dvd/hddrecorder (nieuw/gebruikt) komen.

2144 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 11, 2015 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe oud en welk merk/type? Als hij 6+ jaar oud is zou ik opteren voor een nieuwe...

ve
door verwijderd - Aug 11, 2015 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het nu enkel over opneembare dvd's.
Hoe gaat het met een gekochte of uit de bieb geleende film dvd.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2015 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

robertel schreef op dinsdag 11 aug 2015, 21:19: Hoe oud en welk merk/type? Als hij 6+ jaar oud is zou ik opteren voor een nieuwe...
Er staat duidelijk 3 jaar oud, maar dat terzijde, het reinigen van de lens wil wel eens helpen en verder adviseer ik Ts bij een technisch bedrijf te informeren wat de mogelijke reparatiekosten zijn. Aan de hand daarvan kunt u dan bepalen of reparatie zinvol is of dat er een nieuwe moet komen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2015 om 02:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het merk en type van het apparaat?
Heeft u al eens dvd+r schijfjes geprobeerd? Andere merken schijfjes geprobeerd?
Is er iets te vinden in de gebruiksaanwijzing over dergelijke problemen?
Als reparatie van het dvd gedeelte duur wordt zou ik daar niet aan beginnen. Vraag ook vooraf wat de onderzoekskosten zijn. Ik zou ook vooraf kijken naar de prijzen van nieuwe dvd recorders en hdd-dvdrecorders om beter te kunnen oordelen over reparatiekosten.
U kunt beter een losse dvd-recorder erbij kopen, nieuw of van een kringloper o.i.d. als reparatie duur wordt en de harde schijf nog prima werkt. De kans is groot dat die niet veel meer hoeft te kosten dan onderzoekskosten.
Als op termijn het opnemen op de harde schijf ook niet meer werkt dan kunt u tegen die tijd overwegen weer een combi apparaat te kopen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2015 om 08:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zou een probleem met het loopwerk kunnen zijn. Afhankelijk van het type speler kan dit redelijk makkelijk zelf worden vervangen (als je een schroevendraaier en een soldeerbout hebt kom je al heel ver). Wat het is merk en typenummer?

ve
door verwijderd - Aug 18, 2015 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga even in op de reacties:

- merk en type: LG RCT689H

- ander merken dvd's maken geen verschil

- dvd-r / niet zelf opgenomen video's/film lukt in minder inleespogingen

- ik ben inmiddels in contact met de fabrikant, voor beoordeling van het probleem en te kijken wat de opties zijn qua reparaties/vervanging; hierbij kijk ik ook naar de prijs van een nieuw dan wel gebruikte vervangend apparaat.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2015 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zit toch geen hdd in?

ve
door verwijderd - Aug 18, 2015 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees eventueel ook klik hier.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 02:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is hoe oud is het apparaat? Had een dergelijk apparaat uit 2004! Begon ook kuren te vertonen.

Neem aan dat het apparaat niet meer onder enig garantie valt. Tijd om naar iets digitaals over te gaan? Analogie verdwijnt op termijn.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u al gebruik gemaakt van een lensreiniger?

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op woensdag 19 aug 2015, 02:23: De vraag is hoe oud is het apparaat? Had een dergelijk apparaat uit 2004! Begon ook kuren te vertonen.

Neem aan dat het apparaat niet meer onder enig garantie valt. Tijd om naar iets digitaals over te gaan? Analogie verdwijnt op termijn.

Als gewoonlijk leest u de bijdragen niet.; Het antwoord op "hoe oud" staat in koeinenletters in een bijdrage. U bent overduidelijk van een slecht bouwjaar.

'54 is stukken beter. ;p

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op dinsdag 18 aug 2015, 22:20: Daar zit toch geen hdd in?

Inderdaad, geen hdd!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

reflecs schreef op woensdag 19 aug 2015, 10:03: Heeft u al gebruik gemaakt van een lensreiniger?

Zeker, en ook een reset uitgevoerd (op advies van de serviceafdeling LG), maar geen merkbare verbetering geconstateerd.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2015 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieterwolters schreef op woensdag 12 aug 2015, 08:05: Er zou een probleem met het loopwerk kunnen zijn. Afhankelijk van het type speler kan dit redelijk makkelijk zelf worden vervangen (als je een schroevendraaier en een soldeerbout hebt kom je al heel ver). Wat het is merk en typenummer?

Ik heb er even over nagedacht, maar een mechanisch probleem zou heel goed kunnen. De laser komt niet in een stabiele stand en/of kan deze positie niet voldoende goed handhaven. Misschien is dit ook een verklaring waarom dvd-r/niet zelf opgenomen video minder lastig zijn dan dvd+/-rw schijfjes. Bij de laatste gebeurt het schrijven en lezen door het defecte apparaat, maar bij de eerste alleen het lezen.

Maar als het probleem bij het loopwerk ligt, (of dat zo is, vergt onderzoek), dan zou het te vervangen te zijn begrijp ik. Het ligt dan aan het type apparaat of dit makkelijk kan. Het merk/type is dus LG RCT689H. Hoe makkelijk is het bij dit type?

ve
door verwijderd - Oct 8, 2015 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een nieuwe herziene defectbeschrijving (zie hieronder). Hopelijk geeft deze voldoende informatie. Kan iemand aangeven wat het het defect precies is, en wat er aan te doen is qua repareerbaarheid?

Het betreft een dvd-recorder + videoplayer combinatie, merk LG, type RCT689H, in gebruik voor analoge tv opnamen.

In de tijd van enkele maanden waren er steeds meer pogingen nodig om een video-dvd succesvol in te lezen, het begon met een enkele mislukte poging en nu leveren zelfs tientallen pogingen geen succes op en krijg ik steeds de melding 'onbekende schijf' of 'no disc' of wordt de dvd uitgeworpen. In het begin kwam het nog weleens voor dat een video-dvd nog wel als een data-dvd herkend werd. En wat ook een hele tijd werkte, was het opnieuw formatteren, en dan kon de dvd een paar keer ingelezen worden, voordat een nieuwe format nodig was.

Bij dit alles viel op dat bij het inlezen, behalve het positioneringsgetik en draaimotergeluiden, ook een soort vibrerend, soms kort onderbroken, zoemend geluid te horen is.

Ik heb ook dvd-r schijfjes geprobeerd, die blijken na enkele pogingen in te lezen zijn, hoewel ook hiervoor steeds meer pogingen nodig zijn. En audio-cd's blijken vooralsnog zonder problemen afspeelbaar te zijn.

Het patroon is helder: het defect is verergerd in de loop van de tijd en media met een hogere informatiedichtheid blijken het moeilijkste (meer pogingen) inleesbaaar te zijn. En soms lukt een inleespoging wel, vooral bij cd's en minder bij dvd-r's,maar niet meer bij dvd-rw's.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2015 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nu? Er zijn u al tips gegeven. Als u zelf zoiets niet kunt repareren, mocht dat al nog mogelijk zijn, dan naar een reparateur brengen en eerst een prijsopgave vragen. Maar dat is al gezegd dacht ik. Ook is het Repair café genoemd.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2015 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u niet beter een nieuwe kopen? Elke reparatie is duurder.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2015 om 02:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had een dergelijk Philips, gekocht in 2004! Al circa 5 jaar R.I.P.

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hierbij de reactie van de reparatieafdeling van de fabrikant: voor zover op grond van de huidige info vast te stellen, en nog definitief te bevestigen d.m.v. fysiek onderzoek, is de laser defect, waarbij er diverse mogelijkheden zijn t.a.v. het defecte onderdeel (bijv. de lens, het mechanische deel). Welke onderdeel defect is, is nu niet te bepalen (misschien later), maar een dergelijke onderzoek wordt vanwege de hoge kosten niet uitgevoerd. In ieder geval is het laserdefect zodanig dat het mogelijk is dat het inlezen soms lukt.

Iemand nog opmerkingen n.a.v. hiervan?

ve
door verwijderd - Oct 30, 2015 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip: koop er één voor een paar euro's op Marktplaats.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2015 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand meer een idee over de aard van het defect? Dan laat ik het hierbij.

Het was leuk geweest als ik wist in welke richting het defect gezocht moest worden, wan dan heb je een voorsprong als je bij een reparateur aanklopt.

Als iemand nog geïnteresseerd is in de afloop, dan wil ik daar nog wel een bericht over plaatsen t.z.t.

D.w.z. als ik überhaupt nog een reparateur inschakel, want marktplaats is zeker een optie om te overwegen!

ve
door verwijderd - Nov 13, 2015 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt zelf mogelijk erachter komen wat met het apparaat aan de hand is en die tip is al langer geleden gegeven: het Repair Café.
Persoonlijk vind ik het een goed gebruik als iemand die een vraag stelt en dat anderen zich erin verdiepen en met tips komen, dat dan de afloop door de vraagsteller hier ook gemeld wordt. In het algemeen wordt dat veel te weinig gedaan vind ik.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2015 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

aurora1 schreef op vrijdag 13 nov 2015, 20:10: U kunt zelf mogelijk erachter komen wat met het apparaat aan de hand is en die tip is al langer geleden gegeven: het Repair Café.
Persoonlijk vind ik het een goed gebruik als iemand die een vraag stelt en dat anderen zich erin verdiepen en met tips komen, dat dan de afloop door de vraagsteller hier ook gemeld wordt. In het algemeen wordt dat veel te weinig gedaan vind ik.

Waarvan akte!