lu
door luus is boos Jan 14, 2015 om 20:04
Computers & telefonie

Defecte decoder + jaarabonnement dat 14 maanden blijkt te duren

Ik heb een conflict met canal digitaal. In 2011 heb ik een entertainment abonnement afgesloten met een looptijd van twee jaar. Ik koos specifiek voor dit duurdere abonnement omdat ik dan een decoder in bruikleen zou krijgen die een functie voor pauzeren en opnemen heeft. Al vrij snel na ontvangst van de decoder bleek dat juist deze functies defect waren. Als ik probeerde te pauzeren of een programma op te nemen, hoorde ik slechts een naargeestig geknetter. Ik heb zowel per email als telefonisch contact opgenomen met canal digitaal, met de vraag om mij een andere, WEL functionerende decoder te sturen. Zonder resultaat. In 2013 ben ik zo dom geweest om mijn entertainmentpakket uit te breiden met een abonnement op HBO, met een looptijd van 1 jaar. De eerste twee maanden van dit abonnement zouden gratis zijn. Begin 2014 werd ik gebeld door canal digitaal inzake een klanttevredenheidsonderzoek. Ik liet onomwonden weten totaal niet tevreden te zijn, omdat ik al die tijd al betaalde voor een deels kapotte decoder. Er werd geschrokken gereageerd en er werd mij beloofd dat ik binnen 10 dagen een vervangende decoder zou krijgen. Maar deze nieuwe decoder heb ik nimmer ontvangen. Ik had uitgerekend dat in juni 2014 mijn eenjarige aanvullende abonnement op HBO afgelopen zou zijn en stuurde canal digitaal een boze opzeggingsbrief. Aangetekend, en voorzien van mijn smartcard. Tegelijkertijd heb ik de automatische incasso van canal digitaal op mijn bankrekening geblokkeerd. Toen brak zo'n beetje de hel los. Ik kreeg in 1 week tijd drie brieven van canal digitaal. Een standaardbrief met de globale tekst 'jammer dat je wilt vertrekken. Mogen we je een scherpe aanbieding doen?'. Eentje met de globale tekst 'wij hebben het benodigde abonnementsgeld van 43 euro niet van uw rekening kunnen halen. Is dit wellicht aan uw aandacht ontsnapt?'. En eentje van de klantenservice van canal digitaal, waarin totaal niet wordt ingegaan op mijn klacht/reden van opzegging, maar waarin wel mijn smartcard werd teruggestuurd 'want we hebben hem getest en hij doet het nog'. Bovendien liet Canal Digitaal mij weten dat mijn jaarabonnement op HBO pas inging NA de eerste twee gratis maanden. En dat zo'n jaarcontract dus in totaal 14 maanden duurt! Ik vind dat inhoudelijk niet hetzelfde als de werftekst 'eerste twee maanden gratis'! Dus ik moest nog twee maanden langer betalen, in totaal zo'n 86 euro. Dat heb ik geweigerd, want ik vind dat ik in feite ben opgelicht. Canal digitaal heeft mij gewoon drie jaar lang maand in maand uit laten betalen voor een decoder die niet doet waar ik een meerprijs voor betaalde en daarnaast vind ik een contract van 14 maanden niet hetzelfde als een jaarcontract. Ik vind het ook zeer opmerkelijk dat canal digitaal weigert om inhoudelijk op mijn klacht in te gaan. Inmiddels heb ik vandaag een tweede brief ontvangen van een deurwaarder, met uiteraard een hoog opgelopen bedrag dat ik nu moet betalen (482 euro). Ik heb de deurwaarder al na de eerste brief gebeld om mijn verhaal te doen, en kreeg toen een laconieke reactie: zij waren het ook niet altijd eens met alle schulden die zij moesten innen en zij zouden contact opnemen met canal digitaal. Daar heb ik verder niets meer over gehoord, maar nu die tweede brief is gekomen weet ik wel hoe laat het is: dit gaat escaleren en het bedrag zal alleen maar verder oplopen. Wat kan ik nog doen?

3196 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2015 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet zeker of CD aangesloten is bij de geschillen commissie, maar als ze dat zijn, kunt u daar uw kwestie voorleggen.

U zult een brief gehad hebben van een incassobureau. Om u tot betaling te dwingen zal CD naar de rechter moeten.

Het probleem met de decoder hebt u natuurlijk zelf veel te lang laten lopen. Een uitbreiding van een pakket wordt normaal gesproken schriftelijk bevestigd, dus u had de datum moeten controleren.

Bij CD moet men als een bok op de haverkist zitten en alles zelf controleren, want de administratie is een puinhoop en de klantenservice is prut.

En waar is dat hoge bedrag nu op gebaseerd?

lu
door luus is boos - Jan 15, 2015 om 09:16
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ha tijger,

Bedankt voor je reactie. Geschillencommissie, goeie tip! Dat ga ik vandaag even uitzoeken....

Ik was klant van cd geworden omdat ik tijdelijk in het buitenland woonde wegens familieomstandigheden, en heb telefonisch verschillende keren aangegeven dat de apparatuur niet naar behoren functioneerde. In 2014 verhuisde ik weer naar NL en toen ik daar mijn schotel liet installeren door een bevoegde monteur, vertelde deze mij dat dit type decoders altijd problemen gaf en dat cd dat dondersgoed weet. Cd is dus nooit van plan geweest om serieus op mijn klacht in te gaan.

Verder: ik weet dat je niet voortijdig onder een contract uit kunt en dat heb ik dus ook niet gedaan. Ik heb gewacht tot ik zeker wist dat ook mijn 12 maanden hbo erop zaten, maar toen kwam cd dus met de flauwe verrassing dat mijn jaarabonnement op hbo 14 maanden duurt! Ik weet dat cd aan geforceerde klantenbinding doet en dat de helpdesk van de 'klantenservice' in Turkijke is gevestigd (zag vacatures van cd op het web), maar als consument heb ik toch -hoop ik- ook wel enig recht?

Ik zou het geen probleem vinden om dit voor een rechtbank uit te moeten leggen. Allleen denk ik dat ik dan verplicht een advocaat in de arm moet nemen en daar heb ik geen geld voor. En ook geen tijd trouwens. Als freelance journalist moet ik al hard genoeg werken om mijn hoofd enigszins boven water te houden. Waarom wil cd er per se zijn klanten voorgoed afschrikken? Dat is toch geen gezonde strategie voor een bedrijf? Zeker niet nu er een geduchte concurrent in de vorm van Netflix op de markt is gekomen...

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2015 om 10:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben al jaren en jaren klant bij CD, omdat als je in het buitenland tv wilt kijken, je aan hen overgeleverd bent. Maar ik het stapels correspondentie liggen, van wat er in de jaren allemasl fout liep. Dat heeft me geleerd er direct boveop te zitten en bij een wijziging alles schriftelijk te doen. Helaas.

Als dit voor de rechter komt, hebt u geen advocaat nodig.

Maar als ik u was, zou ik alle klachten en ellende nog eens chronologisch op papier zetten. En ze schrijven dat u aan al uw verplichtingen hebt voldaan, terwijl zij in gebreke zijn gebleven met hun levering en onjuiste verlenging van het abonnement.

Ook deelt u hen mede dat uw inziens niets meer aan het verschuldigd bent en dat u de verdere rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet.

Doe dat aangetekend en stuur een kopie daarvan ook naar het incassobureau. En wacht dan verder maar af.

we
door webcarecanaldigitaal - Jan 15, 2015 om 11:13
8 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Luus,

Dit is inderdaad een vervelende situatie.
Als u een contract op HBO hebt afgesloten behoort u hier ook een bevestiging van te hebben gekregen met daarop het contractduur vermeld.
Om u hier bij van dienst te zijn dient het openstaande bedrag via het incassobureau eerst te worden voldaan. Het incassobureau beschikt nu over uw dossier.
Daarna kunnen wij opnieuw deze zaak voor u bekijken.

Met vriendelijke groet,
Webcare CanalDigitaal

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2015 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@webcarecanaldigitaal

Jullie zijn wel grapjassen. Eerst betalen, wat een onzin.

Zoek die zaak uit.

lu
door luus is boos - Jan 15, 2015 om 12:38
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beste webcarecanaldigitaal,

Ik heb een paar turbulente jaren achter de rug, waarin ik mijn in Spanje woonachtige moeder heb verzorgd na een hersenbloeding en daarnaast zoals al eerder vermeld grote moeite heb moeten doen om in tijden van crisis rond te komen als zzp'er. Tussen mei 2011 en heden ben ik in totaal 6 keer verhuisd. In al die tijd heeft Canal Digitaal elke maand probleemloos het abonnementsgeld van mijn bankrekening kunnen afschrijven.

Tot het moment waarop ik er genoeg van had en de automatische incasso (terecht!) heb geblokkeerd.

Omdat ik vond dat beide abonnementen (24 maanden entertainmentpakket en 12 maanden hbo) ten einde waren en ik niet verder wilde gaan met een bedrijf dat overduidelijk maling heeft aan klachten van klanten.

Ooit was de klant nog altijd koning en bij sommige vooruitstrevende bedrijven is dat nog altijd het geval.
Maar niet bij Canal Digitaal, waar klanten slechts worden beschouwd als anonieme bankrekeningnummers, waar naar believen elke maand geld vanaf kan worden getrokken, ongeacht de ernstig haperende tegenprestatie.
En waar bij geschillen waarin Canal Digitaal duidelijk de tekort schietende partij is, de klantenservice zich op laffe wijze verschanst achter een 6 pagina's tellende PDF met Algemene Voorwaarden in een vrijwel onleesbaar 8 punts lichtgrijs lettertype. Als een onneembaar fort. Dat is natuurlijk niet per ongeluk zo. Dit is de bedrijfsstrategie van Canal Digitaal.

En u, beste webcarecanaldigitaal, zit alleen maar achter een bedrijfspc berichten van boze Canal Digitaal klanten te scannen om nogmaals heel beleefd te gebieden dat er gewoon betaald moet worden, ook al doen de spullen van Canal Digitaal het niet.

Ik kan niks met uw zogenaamde beleefdheid. Ja, ik zal inderdaad een bevestiging hebben ontvangen toen ik het hbo-abonnement afsloot. Maar daar heb ik nu weinig aan, nietwaar? Voor mij bestaat een jaar uit 12 maanden en jullie reclameleuze 'eerste twee maanden gratis!' betekent voor mij 12 maanden kijken, 10 maanden betalen. En niet 14 maanden kijken, 12 maanden betalen.

Maar mijn grootste probleem was dus met de niet functionerende reciever van het type Philips DSR 8121. En dat ik niet de enige Canal Digitaal klant ben met dit probleem, bewijzen de klachten uit onderstaande links:
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=60&t=114100
http://www.nederlanders.fr/profiles/blogs/problemen-met-philips-dsr-8121-ontvanger
http://www.kieskeurig.nl/digitale_decoder/product/296153-philips-dsr8121/reviews
https://www.sat4all.com/forums/topic/272285-dsr-8121-loopt-vast-na-softwareupdate/
http://www.expertdeurne.nl/vraag-en-antwoord/63-problemen-met-philips-dsr8121-satellietontvanger.html
https://www.gebruikershandleiding.com/Philips-DSR8121/handleiding-5-60834.html
https://www.sat4all.com/forums/topic/327877-dsr8121-neemt-niet-op/

De Philips DSR 8121 is wel degelijk een berucht slecht functionerend apparaat, dat zal de rechter met mij eens zijn.

En sorry, ik ken het principe van 'betalen onder protest', maar ik ga echt niet betalen, want dan weet ik zeker dat ik mijn geld nooit terugkrijg en dat Canal Digitaal uiteindelijk aan het langste eind trekt in deze kwestie.

Ik ben al door uw afdeling administratie gebeld met de boodschap dat mijn zaak uit handen zou worden gegeven aan een incassobureau. Nadat ik de kwestie had uitgelegd, was uw administrateur het met mij eens dat de fout bij Canal Digitaal lag en dat de klantenservice coulance zou moeten betrachten. Maar klantenservice hield de poot stijf.
Na de eerste brief van kantoor Lindorff (eenvoudigbetalen.nl) heb ik gebeld en situatie uitgelegd en ook daar was mij met mij eens dat fout bij Canal Digitaal lag. Zij zouden contact opnemen met de klantenservice, maar nooit meer iets van gehoord.
Nu dus een tweede brief van Lindorff: ik moet voor 5 februari 482,65 betalen, anders wordt incassoprocedure voortgezet. Ik heb daar gisteren schriftelijk bezwaar tegen gemaakt.

@Tijger: mooi dat ik geen advocaat nodig heb!

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2015 om 12:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u voor de incassokosten eerst een betalingsherinnering gekregen waarbij u 14 dagen de tijd kreeg om te betalen? Verder zijn incassokosten gelimiteerd.

Lees klik HIER dit eens.
Maak gebruik van de incassocalculator.

Als de 14 dagen termijn niet is genoemd of de incassokosten zijn te hoog, dan hoeft u helemaal geen incassokosten meer te betalen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 15, 2015 om 15:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ojee, CD schakelt nog niet eens een incassobureau in maar Lindorff.

Hoop niet dat ze jouw telefoonnummer hebben, stalking gaan ze namelijk bij Lindorff niet uit de weg.

br
door brambo47 - Jan 21, 2015 om 17:36
14 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben blij dat ik dit net op tijd gelezen heb. Dan kies ik toch maar voor ADSL TV, en satelliet voor de vrije zenders.