ro
door rosmo37 Aug 17, 2011 om 12:37
Voeding & gezondheid

Dekbed bij peuters

Waarom wordt het tegenwoordig afgeraden om een dekbedje te gebruiken bij peuters onder de twee jaar???

8555 7 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 17, 2011 om 13:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn eerste gedachte: wiegendood voorkomen.

sk
door skyjack - Aug 17, 2011 om 13:17
121 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heeft te maken met verstikkingsgevaar. Dekbedden zijn synthetisch (meestal) en laten lucht niet zo goed door. Indien een klein kind of baby dan met het gezicht onder het dekbed komt of er tegen aan gaat liggen, dan kan het stikken. Om dezelfde reden zijn kussentjes en hoofdbeschermer met synthethische vulling tegenwoordig afgeraden.

Alternatief zijn katoenen dekens. Katoen laat zeer veel lucht door en de gevaren zijn dan een stuk kleiner. Bij elke babyzaak/hema e.d. zijn tegenwoordig katoenen dekens te vinden die je in plaats van de dekbedden kan gebruiken, ook in overtrekken e.d.

(Heb zelf een tijdje, wel al weer een paar jaar geleden in een babyzaak gewerkt)

stacey
door stacey - Aug 17, 2011 om 13:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rosmo37 schreef op woensdag 17 aug 2011, 12:37]Waarom wordt het tegenwoordig afgeraden om een dekbedje te gebruiken bij peuters onder de twee jaar???

Is niet nieuw hoor, info uit 2004 gaat hier ook al over:

--Veilig slapen (0-4 jr)
2. Gebruik de eerste 2 jaar geen dekbed of deken in dekbed-hoes
Een dekbed (of een deken in een dekbed-hoes) kan veel te warm zijn voor een baby. Ook kan je kind zich makkelijk onder – of in – het losliggende beddengoed wurmen, wat de ademhaling kan belemmeren.--Info

vladja
door vladja - Aug 17, 2011 om 13:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tdehond schreef op woensdag 17 aug 2011, 13:05]Mijn eerste gedachte: wiegendood voorkomen.

Wiegendood heeft niets met dekbedden te maken. Wiegendood is onverklaarbaar, terwijl verstikking (door een dekbed) duidelijk aantoonbaar is.

Vladja

stacey
door stacey - Aug 17, 2011 om 13:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ghee Zit er weer een of andere stumper zich te vervelen en rode duimen te drukken bij antwoorden waar niets mis mee is ?!

Get a life dombo !

robtien
door robtien - Sep 17, 2011 om 21:28
269 Antwoorden / 10 Vragen

Echter mogen dekbedjes bij kinderen onder de 2 jaar allang niet meer netals een hoofdkussen. dit is echter vanwege verstikkingsgevaar omdat ze of hun hoofdje niet goed kunnen optillen en in het dekbedje kunnen komen vast te zitten baby's en peuters liggen nu eenmaal niet stil.

ar
door arenddevries - Mar 12, 2012 om 15:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sommige materialen kunnen ook een irriterende werking hebben op de prikkelbare huid van kinders, afgezien van het verstikkingsgevaar wat ze mee kunnen brengen. Ik raad daarom mensen altijd aan om een zeer luchtdoorlatende, natuurlijke wollen dekbed aan te schaffen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een wildzijde dekbed. Het getoonde dekbed is die waar ik mijn dreumes onder laat slapen!