gallito
door gallito Dec 17, 2014 om 12:51
Computers & telefonie

Desktop start slecht op

Hallo allemaal,
Ik heb een Acer desktop met Windows Vista.
Sinds een paar weken start deze slecht of niet op.
De opstart blijft óf hangen óf geeft allerlei flitsen en rare figuurtjes op het beeldscherm weer.

Het beeldscherm is in orde omdat ik mij normaal kan aanmelden, als hij wel doorstart.

Ik begrijp de flitsen, het vastlopen en de kleurenstrepen niet. Met opstartherstel lukt het niet, maar na een aantal keer opnieuw opstarten met 'normaal opstarten' lukt het de ene keer wel en de andere keer niet.

De Acer is niet meer zo nieuw, maar wordt weinig frequent gebruikt..

Waar kan dit op duiden?
Salu2,
gallito .

1299 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2014 om 12:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gallito,

Videokaart?
Veel stof?

Je zou systeemherstel met een datum vóór het probleem kunnen proberen, maar denk eerlijk gezegd niet dat dat je probleem zal oplossen, maar niet geschoten .....

Systeemherstelpunt terugzetten

Het terugzetten van een herstelpunt kan op meerdere manieren. Als uw computer nog correct opstart, gebruikt u systeemherstel vanuit Windows.

Klik op Starten > Alle programma's > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeemherstel > Doorgaan.
U kunt nu kiezen om terug te keren naar een aanbevolen herstelpunt (klik op Aanbevolen herstelpunt). Of u kunt zelf een herstelpunt kiezen (klik op Een ander herstelpunt selecteren).
Klik op Volgende om de lijst te zien met aanwezige herstelpunten.
Klik op een herstelpunt dat u wilt terugzetten.
Klik op Volgende > Voltooien > Ja.

[Klik voor vergroting]
Windows start niet meer correct

Als Windows niet meer correct opstart, kunt u de veilige modus proberen. Het terugzetten van een herstelpunt gaat vervolgens zoals hierboven beschreven. De truc werkt voor alle Windows-versies hetzelfde.

Schakel de computer uit en weer in.
Druk vlak nadat u de aan/uit-knop hebt ingedrukt, maar in ieder geval voordat Windows opstart, op F8.
Gebruik de pijltjes toetsen om Veilige modus te selecteren en druk op de Enter-toets. Windows wordt nu minimalistisch opgestart.
Zodra Windows in veilige modus is opgestart, krijgt u de keuze om systeemherstel te gebruiken.
(Bron:seniorweb)

Suc6

gallito
door gallito - Dec 17, 2014 om 16:00
479 Antwoorden / 66 Vragen

Dag edrick3

In augustus heeft de desktop nog een zomercheck gehad bij Paradigit en toen is er geen probleem geconstateerd. Hij is toen ook schoongemaakt.

Systeemherstel heb ik ook aan gedacht, maar het probleem is dat ik de pc dan terug moet zetten naar ergens in september toen ik hem voor het laatste gebruikte. (Ik gebruik hem n.l.alleen als ik NL ben)

Ik heb toen wel een aantal Acer programma's verwijderd, waarvan ik dacht dat ze overbodig waren.
Wat is wijsheid. Ik had gehoopt dat deze verschijnselen misschien duidelijk terug te leiden waren.

Ik wacht nog even af.

gerbera
door gerbera - Dec 17, 2014 om 16:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Heb hetzelfde probleem met groen-gele strepen gehad, welliswaar met mijn Acer desktop. Bleek dat de cpu koeler behoorlijk dicht zat met stof. Deze schoongemaakt en het probleem was verholpen. Maar gelet op de zomercheck mag ik aannemen dat dit de oorzaak niet zal zijn tenzij de koelventilator niet goed functioneerd. Welke Acer bestanden heeft u wanneer verwijderd en is het probleem daarna begonnen. Mogelijk kunt u, voor u, belangrijke bestanden op een externe datadrager zetten (als u hem aan de gang heeft gekregen) en daarna een systeemherstel uitvoeren.
Misschien is het ook mogelijk dat u met de recoveryschijf of met de Acer Empowering Technology (in alle programma's) de boel kan herstellen. suc6

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 12:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gallito,

Je zou kunnen kijken of je de laatste drivers voor je videokaart kunt downloaden.
Klik hier.

Suc6

gallito
door gallito - Dec 18, 2014 om 15:01
479 Antwoorden / 66 Vragen

Bedankt voor het meedenken.

Een systeemherstelpunt is niet gelukt. Er verschijnt een melding dat er een interne fout heeft plaatsgevonden.

Edrick3, de pc is een Acer Aspire T180 met Vista Home Premium.

Met de zomercheck zijn ook de drivers ge-update.En ik zou ook niet weten welke in jouw link de videokaart is. Misschien de NVDIA Geforce 6100 nForce405? Maar die staat er niet bij, meen ik.

Ik zie in Apparaatbeheer een uitroeptekentje staan achter een van de controllers, nl
de AP8B6 POM IDE. Bijwerken lukt niet.

Ik heb ook even in Recuva gekeken, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Blijf ik dus verder vanaf.

Het opstarten lukt alleen als ik het een aantal keer achter elkaar opnieuw probeer. Het blijft daarom elke keer weer een verassing of ik hem aan de praat krijg.

Gelukkig heb ik hier ook nog een laptop.

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 15:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gallito,

Foutje mijnerzijds: had bij laptop gekeken ipv desktop.
Er zit inderdaad een NVIDIA GeForce 6100 in.
Driver is dacht ik de laatste uit het rijtje, klik hier.
VGA NVIDIA Stuurprogramma voor VGA 7.15.11.5816
Blijkbaar is er toch iets niet in orde met je video-controller.
Misschien kun je hier nog iets mee.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 15:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gallito,

Je zou eventueel nog eens systeemherstel in de veilige modus kunnen proberen.

Start uw computer opnieuw op.
Ga naar de Geavanceerde Opstartopties. Als de computer aan het opstarten is druk dan meerdere malen op de F8 toets totdat u de Geavanceerde Opstartopties van Windows Vista ziet.
Selecteer ‘Veilige Modus’. Gebruik de pijltjestoetsen om naar Veilige modus te gaan en druk op enter.
Meld u aan op de computer. Op dat moment zou Vista in de Veilige modus moeten gaan. Vergeet niet om in te loggen als een beheerder.

f.weele
door f.weele - Dec 19, 2014 om 09:59
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Als het je vidoecontroller niet is dan zal het waarschijnlijk de videokaart zijn. De Geforce 6100 is één van de videokaarten die vanaf 2008/2009 met ander materiaal zijn gesoldeerd op het moederbord dan voorheen.

Lees ook deze wat oudere topic: klik hier

m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Dec 19, 2014 om 10:02
1085 Antwoorden / 27 Vragen

was dus al vanaf 2006. klik hier ter verduidelijking

gerbera
door gerbera - Dec 19, 2014 om 16:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk dat het probleem in de aansluiting naar het scherm zit. Als een gekeken of het met een andere stand van het scherm ook is.

gallito
door gallito - Dec 19, 2014 om 17:39
479 Antwoorden / 66 Vragen

Beste mensen, ik ben er nog niet uit wat de oorzaak is.

Bij een van de keren opstarten verscheen ook deze mededeling:
"A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer" ...

Het beeldscherm is ok, want op het moment schrijf ik dit bericht op de bewuste pc, nadat ik deze via F8 heb laten opstarten naar het moment dat er nog geen problemen waren.

Ik zal nog eens bovengenoemde link doorlezen, misschien dat ik mijn probleem daarbij herken.

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2014 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gallito,

.....Het beeldscherm is ok, want op het moment schrijf ik dit bericht op de bewuste pc, nadat ik deze via F8 heb laten opstarten naar het moment dat er nog geen problemen waren......
Begrijp ik hieruit dat je in Veilige modus hebt opgestart en systeemherstel gedaan hebt?
Dan is je probleem nu voorbij?

Met vr.gr.

gallito
door gallito - Dec 19, 2014 om 21:51
479 Antwoorden / 66 Vragen

Nee, niet niet in de veilige modus en ook geen systeemherstel.
Dat laatste heb ik 2 maal geprobeerd, maar kreeg steeds daarna de mededeling dat het niet gelukt was omdat er een interne fout was opgetreden.

Ik heb gewoon telkens net zo lang geprobeerd een opstart te maken totdat het lukte.
Nu maar afwachten of het probleem zich herhaalt als ik de pc vanavond afsluit en morgen weer wil opstarten.
Spannend.