od
door odinduin Oct 19, 2009 om 10:11
Geldzaken & recht

Deurwaarder komt

de deurwaarder komt bij ons langs,wat mag deze wel en wat niet in beslag nemen?ik woon bij mijn vriendin in,heb zelf geen huisraad,alleen een fiets,tuinstoelen,computer en kleding

6668 8 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 19, 2009 om 11:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kun je aantonen welke spullen jouw eigendom zijn of kan je vriendin aantonen welke spullen van haar zijn? Zijn er bijvoorbeeld nog bonnetjes?

Hebben je verder een samenlevingscontract? Om wat voor schulden gaat het waarvoor de deurwaarder komt?

du
door dubbelzout - Oct 19, 2009 om 14:46
100 Antwoorden / 0 Vragen

De deurwaarder begint bij de duurdere items, en gaat door tot ie genoeg in beslag genomen heeft tot ie ongeveer het gevraagde bedrag bereikt heeft. En alles staat en valt ook met de eigendomsbewijzen. Bepaalde dingen laten ze zowiezo staan:  bed, een paar stoelen, tegenwoordig ook een tv (tenzij je een stervensdure plasma of 120 cm lcd hebt staan. Kleding mag je gewoon houden. Maar je pannenset mag ie uitdunnen tot het "nodige om te kunnen koken. Dubbeldeurs Amerikaansche megakoelkast neemt ie zeker wel in beslag. Gewoon praktisch, doe een serieus en realistisch voorstel voor afbetaling. Vrijwel altijd gaan ze akkoord als het een realistisch voorstel is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2009 om 15:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst is van belang wie bij u de deurwaarder 'op het dak krijgt'. betreft het een schuld van u, van uw vriendin of van beiden?

betreft het één van beiden, dan is van belang dat u eigendom kunt aantonen maar zelfs dan kan/mag een deurwaarder vrijwel alles meenemen met uitzondering van eerste levensbehoeften: bed, beddegoed, keukengerei, tafel, stoelen en TV.(sedert kort)

1paul
door 1paul - Oct 19, 2009 om 15:22
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Geen bonnen bij vriendin betekent alles meenemen buiten de eerste levensvoorzieningen.

Zoals gezegd kijk wat je kan missen per maand en doe hem het voorstel dit af te betalen, wel serieus kijken en niet een s....beetje.

vladja
door vladja - Oct 19, 2009 om 15:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Staat u bij de burgerlijke stand ingeschreven op het adres van uw vriendin? Is it dus uw officiele adres?

Dat maakt een groot verschil.

Vladja

ra
door raster - Oct 19, 2009 om 17:10
50 Antwoorden / 8 Vragen

Beslag op roerende zaken

Een beslag op roerende zaken omvat een beslag op alle roerende zaken die eigendom zijn van de geëxecuteerde of gedaagde. Sommige roerende zaken zijn uitgesloten van beslag. Voor het onderscheid tussen roerend en onroerend, zie goederen en zaken.

In Nederland. In Nederland zijn bijvoorbeeld uitgesloten van beslag het bed, beddengoed en voedsel voor 30 dagen, werktuigen en gereedschappen voor het uitvoeren van zijn of haar beroep. De gerechtsdeurwaarder zal meestal een ronde door het huis of kantoor nemen, en opschrijven waar beslag op wordt gelegd. Binnen 3 dagen brengt de deurwaarder zijn proces-verbaal uit. In dit proces-verbaal staat omschreven waar beslag op gelegd is. Hoe alles precies omschreven wordt hangt af van de aard van de zaak. De spullen waar beslag op ligt mogen niet worden vervreemd (verkocht of bezwaard) door de beslagene; dit is strafbaar. Om dit te voorkomen, kan de deurwaarder de spullen die in beslag zijn genomen in bewaring geven bij een bewaarder.

Bij een conservatoir beslag zal de deurwaarder doorgaans de spullen niet meenemen, omdat het uitgangspunt bij een conservatoir beslag is dat iemand zo min mogelijk wordt gehinderd in de dagelijkse werkzaamheden. Bij executoriaal beslag worden in de beslag-fase vaak ook geen voorwerpen ingenomen. Dit gebeurt alleen wanneer de deurwaarder ernstige verdenking heeft dat de voorwerpen zullen worden vervreemd, bijvoorbeeld doordat dit eerder een keer is gebeurd. Wanneer er executoriaal beslag is gelegd, krijgt de geëxecuteerde een bepaalde termijn om alsnog aan het vonnis te voldoen, of te proberen een betalingsregeling te treffen met de deurwaarder. Gebeurt dit niet, dan zal de gerechtsdeurwaarder de executie-verkoop aanzeggen. Wanneer de geëxecuteerde dan nog niet in actie komt, zal de verkoop worden aangekondigd in regionale dagbladen, en zal er een aanslagbiljet op het pand worden geplakt waar de spullen zich bevinden. Op de dag van de verkoop komt de deurwaarder, en zal alles bij opbod worden verkocht.
In de praktijk komt het zelden tot een executie-verkoop omdat de baten vaak niet opwegen tegen de kosten van de verkoop. Over het algemeen zal een gerechtsdeurwaarder geen beslag op roerende zaken leggen wanneer er beslag op inkomsten of een derden-beslag gelegd kan worden.

vladja
door vladja - Oct 19, 2009 om 17:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals blijkt kan een deurwaarder een hoop. Maar of dat allemaal mag, dan zal er eerst bekend moeten zijn of het het officiale woonadres is van deze vriend, of er een samenlevingscontract is, wat voor soort schuld het betreft (overheid of zakelijk en is er dan een uitspraak van de rechtbank) etc.

Vladja

he
door hexje - Oct 20, 2009 om 04:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoog nodige mag je houden, maar sinds kort vinden "ze" een tv, belangrijker dan een koelkast, want gaat gewoon weg! Maar ik denk dat het handiger is (aangezien je bij iemand anders woont en ik neem aan dat je haar spullen niet in gevaar wil brengen..) dat je toch nog een regeling treft, meestal lukt dat nog wel!  En anders kan je daar altijd nog hulp bij zoeken, er zijn instanties die je weer "op de rails" kunnen helpen!! Sterkte, want leuk is anders....