la
door laurens84 Aug 10, 2015 om 16:59
Auto & vervoer

DHL in gebreke

Onlangs heeft onze familie in Duitsland een verzekerd pakket met unieke inhoud naar ons verstuurd. Dit pakket is nooit aangekomen en DHL heeft geen informatie waar het gebleven is. DHL Nederland verwijst ons door naar DHL Duitsland welke zegt dat het onderzoek weken zal duren. Onderhand wordt de kans steeds groter dat het pakket daadwerkelijk vermist terwijl DHL Nederland niets onderneemt om te onderzoeken waar het pakket gebleven is. Overigens is het duidelijk dat het in Nederland mis is gegaan en dat DHL op meerdere punten in gebreke is gebleven.

We zouden graag aangifte willen doen. Is dat mogelijk of zijn er ook andere mogelijkheden om het onderzoek te versnellen?

1165 7 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 10, 2015 om 17:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het wordt tijd om bij de verzekering aan te kloppen. En dat moet dan degene doen die de verzekering heeft afgesloten. Of het pakket in Nederland of in Duitsland is verdwenen, dat maakt dan niet uit. De verzekering moet gewoon een bedrag uitbetalen bij vermissing.

Aangifte kun je alleen doen als er een verdenking van diefstal is, maar het kan ook net zo goed vermist zijn en dat geen zaak voor het strafrecht, maar voor het civiele (burgerlijk) recht. Dan heeft de verzender recht op schadevergoeding.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2015 om 17:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

zoals zoekster@ al meldt is de verzekeraar de instantie waar uw familie die het pakket verzekerd heeft verzonden moet aankloppen.

Helaas kunnen verzendingen bij verzenders als DHL, TNT, Post NL, UPS e.d. zoek raken en misschien zelfs wel zoekraken door diefstal. Daar is echter voor wat u betreft strafrechtelijk (dus middels) aangifte niets aan te doen. Dit 'voorrecht' heft DHL indien inderdaad zou blijken dat diefstal de oorzaak is.

Nogmaals: Uw familie vragen per omgaande een claim in te dienen. Ook dan kan het echter enige tijd duren omdat er dan toch eerst een onderzoek moet zijn afgerond.f

door 1953 - Aug 10, 2015 om 18:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Benadeelde partij, verzenders uit Duitsland moet DHL Duitsland in gebrekestellen voor de vervreemding van het pakket en conform de afgesloten verzekering genoegdoening schadeloosstelling met verhoging van extra kosten voor de geleden schade.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2015 om 19:21
16774 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 10 aug 2015, 18:06]Benadeelde partij, verzenders uit Duitsland moet DHL Duitsland in gebrekestellen voor de vervreemding van het pakket en conform de afgesloten verzekering genoegdoening schadeloosstelling met verhoging van extra kosten voor de geleden schade.

Op zich OK maar wie zegt dat er sprake is van ontvreemding?? In gebreke stellen kan uitsluitend op het feit dat de verzending (nog) niet is gearriveerd bij geadresseerde.

jo
door jorisw - Aug 10, 2015 om 20:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Laat mensen toch in de waan dat er in bedrijven alleen maar dieven en criminelen werken. Het pakketje is gewoon gejat. Dat is toch makkelijker om te zeggen dan door te hebben dat waar gewerkt wordt wel eens fouten worden gemaakt....

door 1953 - Aug 11, 2015 om 00:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op maandag 10 aug 2015, 19:21][quote=1953 schreef op maandag 10 aug 2015, 18:06]Benadeelde partij, verzenders uit Duitsland moet DHL Duitsland in gebrekestellen voor de vervreemding van het pakket en conform de afgesloten verzekering genoegdoening schadeloosstelling met verhoging van extra kosten voor de geleden schade.

Op zich OK maar wie zegt dat er sprake is van ontvreemding?? In gebreke stellen kan uitsluitend op het feit dat de verzending (nog) niet is gearriveerd bij geadresseerde.

Juridisch is er sprake van 'VERVREEMDING'! Waar las u het over 'ontvreemding'?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 11, 2015 om 16:48
16774 Antwoorden / 202 Vragen

OK, vervreemding is van een iets lichtere betekenis dan ontvreemding en zonder medeweten / toestemming overdragen aan een ander.