de
door deelee Jan 28, 2010 om 10:12
Geldzaken & recht

Diefstal kliko geen strafbaar feit?

Afgelopen dinsdag hebben wij onze groene kliko buitengezet om geleegd te worden. Bij thuiskomst bleek onze kliko spoorloos te zijn, we hebben de hele wijk afgezocht maar hem helaas niet gevonden, Gemeente Maarssen gebeld deze wisten ons te vertellen dat we een nieuwe konden aan schaffen a 40 euro + 5 euro verzendkosten alsmede konden proberen deze kosten te claimen bij onze inboedelverzekering. Dit werkt natuurlijk niet, de kliko stond niet op ons erf. Aangfite gedaan bij de politie, kon niet! Diefstal van een kliko is geen strafbaar feit in Nederland. We zijn verplicht om de kliko op de hoek van de straat te zetten om geleegd te worden, wij scheiden braaf ons afval, en aangezien wij werken zijn we niet in staat om op wacht te staan tot de kliko geleegd is. Blijkbaar kun je dus gewoon een kliko van de buren pikken, is toch niet strafbaar, en je buren laten opdraaien voor de kosten. Ik vraag me ook ernstig af of dit inderdaad niet vaker gebeurt aan gezien veel van onze buren drie of meer kliko' s hebben. Wat nu te doen? Ik weiger om 45 euro voor ee nieuwe te betalen die blijkbaar straffeloos de volgende week weer gepikt kan worden.

46952 55 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 28, 2010 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag deelee,

Bij ons in de buurt hebben we daar ook last van gehad. Nu hebben we allemaal individueel merktekens gekrast (diepe krassen) aan de onderkant van het deksel en aan de buitenkant onder de bak. De meeste mensen hebben gekozen voor hun eigen initialen. Ik weet dat jij daar nu niks meer aan hebt, maar wellicht is het een idee voor de toekomst.

Met vriendelijke groety, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2010 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoeft geen diefstal te zijn, het gebeurd regelmatig dat een vuilniswagen een kliko (opvreet)

ve
door verwijderd - Jan 28, 2010 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch zou hier sprake kunnen zijn van georganiseerde misdaad, zie hier

Een gestolen Britse kliko is terug gevonden in Bulgarije!

De gemeente Purmerend heeft de oplossing: een chip in de kliko! Zie hier

ve
door verwijderd - Jan 28, 2010 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

UTRECHT - Het mysterieuze verdwijnen van kliko's in Vleuten zou wel eens een opmerkelijke oorzaak kunnen hebben.

Tipgevers vanuit de regio melden naar aanleiding van een reportage van RTV Utrecht dat zij gezien hebben hoe sommige vuilniswagens de kliko's per ongeluk in hun geheel naar binnen kieperden. Mensen uit Amersfoort en Oudewater zeggen hiervan getuige te zijn geweest.

Hebt u ook meegemaakt dat uw kliko in zijn geheel met de vuilniswagen meeging dan kunt u contact opnemen met RTV Utrecht via nieuws@rtvutrecht.nl.

Via onze website komen uit het hele land reacties binnen:

* Ook bij ons is een paar weken geleden de grote groene afvalcontainer meegenomen door de vuilniswagen.Nadat we wat buren in de straat hebben gesproken over het onderwerp, kwam er al gauw een buurman die getuige was geweest van het 'incident': inderdaad gewoon in de vuilniswagen gegooid en weggereden. Wat een mentaliteit en hoe ga je als werknemer met spullen van je werkgever en de belastingbetalende burger om! Wat mij ook verbaasde was hoe gemakkelijk de meneer van het call-center ermee omging: "Ach mevrouw, dan krijgt u gewoon twee nieuwe containers." Inmiddels heb ik meerdere mensen gesproken die gezien of gehoord hebben, dat dit al vaker is gebeurd. Aldus Heidi Verlaan in Vleuten.

* Voor mij was dit zeer herkenbaar. Mijn KLIKO werd nu alweer zeker 5 jaar geleden opgeslokt door de vuilniswagen, zegt Joyce Angenent-Peerenboom uit Uden.

* Ook bij mij is het voor mijn ogen gebeurd dat de vuilniswagen de kliko inslikte. De chauffeur reed gewoon weg en heeft nooit iets gemeld, noch aan mij noch aan de gemeente. Gelukkig voor mij deed de gemeente niet moeilijk en kreeg ik gratis een nieuwe, zegt T. Treur uit Waverveen.

* Naar aanleiding van uw stukje 'Vuilniswagens slokken kliko's op' kan ik u melden dat twee jaar geleden mijn grijze kliko in een gulzige vuilniswagen is verdwenen. En enige tijd later zijn onze buren kort achter elkaar zowel de grijze als de bruine (gft-bak) kliko kwijt geraakt. Ook in de straat om de hoek is het al eens voorgekomen. Dus het is blijkbaar een fenomeen dat al jaren regelmatig voor komt, vertelt Wim Binneveld.

* Bij het item van de week moest ik denken aan de introductie van de plastic vuilnisbakken - merk Sulo - in Soest, tweede helft jaren '80. Daar was een in de wijk De Eng geteste vuilniswagen te gulzig. Daarmee op pad zagen de vuilnismannen een derde van de bakken niet meer terug. Dat type vuilniswagen werd toen onmiddelijk afgekeurd. Feitelijk moet het bedienend personeel dit waarnemen, zegt Marcel Vossestein.

* Ja, dat van die verdwenen kliko's herken ik. In december 2008 was eerst mijn bruine (gft) kliko onvindbaar en een week later zag ik zelf hoe mijn grijze bak in de vuilniswagen verdween, zo zegt E.E. Bosch.

* Naar aanleiding van uw artikel over spontaan verdwijnende kliko's, wil ik ook graag even mijn verhaal kwijt. Ik ben inwoner van de gemeente Leiderdorp en heb hier ook met een verdwijnende kliko te maken gehad. Bij mijn kliko was de kam (het gedeelte waarmee de vuilniswagen de kliko optilt) losgekomen. Meerdere keren is deze kam, door middel van popnagels, weer vastgezet en was het probleem (tijdelijk) opgelost. Een paar maanden geleden, toen de kliko's in de buurt waren geleegd, kwam ik tot de conclusie, dat die van mij verdwenen was. Een speurtocht door de buurt leverde helaas geen resultaat. Een telefoontje naar de Leiderdorpse gemeentereiniging, leerde mij dat de kliko "hoogstwaarschijnlijk uit de tuin was gestolen" en of ik even bij de politie een procesverbaal wilde laten opmaken, opdat de gemeente een bewijs had, om mij een nieuwe kliko te kunnen leveren. Nu is het niet mijn bedoeling, om de politie met dit soort kulwerk lastig te vallen, maar ik wilde erg graag een kliko voor mijn huis hebben en kon dus helaas niet anders. De Leiderdorpse politie wist mij te vertellen, dat de kliko's wel vaker verdwenen en dat deze "hoogstwaarschijnlijk gewoon in de vuilnisauto belanden". Het was volgens de agente van dienst gewoon een kwestie van wat oudere kliko's met hetzelfde mankement, te weten de loszittende kam van de kliko. Waarschijnlijk is Leiderdorp een van de vele gemeenten, waar deze zaken zich voordoen. Aldus Erik Hobbelen, Leiderdorp.

* Vorig jaar 2x mijn eigen bak in de wagen zien verdwijnen, maar kreeg meteen een ontvangstbewijs van de chauffeur, zegt C.J. Beets uit Oudkarspel.

* Dit is ons een half jaar geleden gebeurd met de grote zwarte kliko. De chauffeur had dit al gemeld toen ik belde dat de kliko pleite was. Ik kreeg erg snel een nieuwe. Probleem is volgens mij de haast waarmee de ophaaldiensten de bakken moeten verwerken, waardoor dus nogal eens de bak niet goed in de grijper hangt. Groeten uit Kortenhoef, parel in de Gooi- en Vechtstreek, Wim de Vos.

* Een paar weken geleden hoorde ik de vuilnisauto buiten naderen. We hadden de groene kliko's nodig, dus ik ging kijken of ze al klaar waren. Op het moment dat ik kwam aanlopen zag ik dat de vuilnisjongen de groene kliko in zijn geheel bewust in het groene afval gooien. Op mijn vraag waar mijn ontbrekende kliko was zei hij dat we maar twee kliko's tegelijk bij de weg mochten zetten. Ik sprak hem aan over het groene afval dat door zijn actie rechtstreeks naar het grijze afval kon gaan, maar daar was hij niet van onder de indruk. Mijn man heeft zich er ook nog mee bemoeid en heeft daarna de gemeente gebeld. Ook hij was niet onder de indruk. We zouden zo snel mogelijk een nieuwe kliko krijgen. Wij vroegen ons af hoe vaak dit voorkomt omdat er zo makkelijk op gereageerd wordt. Worden wij burgers in de maling genomen met het groene afval en gaat het rechtsstraaks naar het grijze afval? Ik heb deze opmerking al van diverse mensen gehoord! Wat mij ook in grote mate irriteert is dat er zo makkelijk met gemeenschapsgeld wordt omgesprongen door steeds maar weer nieuwe kliko's te bestellen. We betalen het tenslotte allemaal zelf. Aldus Linda van der Paauw in Vleuten.

* Ook hier in Tuindorp Oost verdwenen enige jaren terug kliko's. We dachten toen ook aan diefstal of vandalisme. Het gebeurde al eerder, dat jongelui er lol in hadden om lege kliko's naar een andere laan te rijden. Ik heb toen mijn kliko in de gaten gehouden. Nadat de ophaalwagen weg was en ik gezien
had, dat er niemand anders voorbij gekomen was, stond er 1 kliko minder: de mijne. Ik heb toen de Reinigingsdienst gebeld. Het spontane antwoord was, dat men het probleem kende: een wagen, die de kliko "opeet". Men heeft mij toen een nieuwe gebracht. Wellicht rijdt de wagen van toen nu in Vleuten, schrijft Albert Hogema in Utrecht.

* Wij zijn er onlangs ook twee kwijt geraakt. Volgens ooggetuigen werden ze gewoon achter in de vuilnisauto gegooid door de mensen die ze leeg maakten. Het waren nieuwe kliko's, niks mis mee, schrijft Wim van Genderen in Vleuten.

* Ik wil graag bevestigen dat de vuilnisauto de kliko's oppeuzelt. Wij zijn binnen een half jaar zowel onze grijze als groene container kwijtgeraakt. De eerste keer was het ons een raadsel waar hij was gebleven. Een kliko vol met kattenstickers neem je niet zomaar mee. Onze buurjongen van 3 bracht uitkomst met zijn voorliefde voor vrachtauto's. Hij had samen met z'n moeder, zoals elke week, staan kijken en zag het gebeuren. De vuilnismannen ontkenden trouwens in alle toonaarden dát het gebeurde. Een paar maanden later was ook onze groencontainer aan de beurt. Wij plakken dus geen dure stickers meer op de bakken, schrijft Arine Lente in De Meern.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2010 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Helaas, dat probleem komt vaker voor, KlikoBlog

Je Kliko heel herkenbaar spuiten of opzichtig merken dan zal het minder snel gebeuren.
Er staan nummers/serienummers op de kliko`s die (destijds) bij uitlevering geregistreerd werden op het adres waar het uitgeleverd was, dat zou als dat klopt bewijs kunnen zijn dat het jou kliko betreft als je hem bij de volgende vuilophaaldag weer ziet verschijnen.

Dat mensen meerdere kliko`s hebben hoeft niet altijd uit diefstal voort te komen, mijn buren hebben destijd een tweede gekregen omdat ze met groot gezin met 1 bak niet zo goed uitkwamen, dus kun je aanvragen (wellicht tegen betaling).

Ligt beetje aan de gemeente wellicht, hier kon je wel met aangifte van polite als bewijs wel een andere kliko zonder betaling krijgen.

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 28, 2010 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag deelee,

Ik heb bij hermandad nog eens geïnformeerd hoe dat in onze gemeente geregeld is. Als je weet (kunt aantonen) wie de bak gestolen heeft, dan kun je hier op dit eiland wel degelijk een PEEVEEtje laten opmaken en die persoon krijgt dan een behoorlijke reprimande. Blijkbaar is dat dus geen landelijk beleid.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 28, 2010 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Valt onder Reinunie.

------Als uw afvalcontainer is vermist, moet u eerst een bewijs van vermissing op laten maken bij de politie. Het bewijs dat u ontvangt, kunt u opsturen naar:

Reinunie.............of faxen naar ........

Zodra Reinunie het bewijs van vermissing in bezit heeft, kunt u een nieuwe minicontainer krijgen. Deze mag u ophalen bij ons kantoor. Desgewenst brengt Reinunie de container naar uw huisadres. Aangifte via internet is niet mogelijk! ------------

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om eerlijk te zijn vind ik het te gek voor woorden als je kliko gestolen is dat je die moet betalen als je meermalen per jaar komt dan ik mij er nog iets bij voorstellen.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle 3 de Containers [kliko,s] zijn in Dordrecht voorzien van een chip ,dit om als ze weg zijn weer te kunne opsporen .
Bang ben ik wel dat men in de loop van de tijd kan zien hoeveel kilo afval je inlevert en daarvoor gaat betalen .

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

weijtenburg schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:37: Alle 3 de Containers [kliko,s] zijn in Dordrecht voorzien van een chip ,dit om als ze weg zijn weer te kunnen opsporen .
Bang ben ik wel dat men in de loop van de tijd kan zien hoeveel kilo afval je inlevert en daarvoor gaat betalen .

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onze zwarte kliko was een paar jaar geleden ook plotseling verdwenen. ik heb toen aangifte gedaan bij de politie, dat moest omdat ik anders geen andere bak kreeg. Vervolgens met dit proces verbaal naar de gemeente gegaan en een paar dagen later hadden we weer een nieuwe bak... kosteloos. We hebben er nu een enorme sticker opgedaan voor herkenning.

Wij hebben 2 groene kliko's. Deze extra bak kost niets. ALs je een extra zwarte bak wilt kost dat bij ons ( in Vlissingen) 45 euro per jaar.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Zwolle doet de gemeente gelukkig niet moeilijk: kliko was gestolen. Eén telefoontje naar de gemeente en een paar dagen later stond er een nieuwe voor de deur.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou de gemeente schriftelijk in gebreke stellen. Bij mijn weten zijn de bakken in bruikleen bij de gemeente. Als u verhuist blijven ze achter neem ik aan.
Dat geeft aan dat het de gemeente is die aangifte moet doen van diefstal. Zij zijn immers eigenaar. Gezien het feit dat de bakken niet door de gemeente bij u van het terrein worden opgehaald worden maar op last van die gemeente aan de straat dienen te worden gezet ligt ook de verantwoording bij de gemeente.
Weigert de gemeente de bak te vervangen dan schrijft u ze nogmaals (zo nodig aangetekend of per fax) aan dat u een deel van de gemeentelijek lasten zult inhouden. Een deel is immers gebaseerd op het ophalen van afval.
Mocht de boel ooit richting kantonrechter gaan dan lijkt mij dat u sterk staat.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

het is een natuurlijk van de zotte dat een ander hem meeneemt, maar ook hier is dat wel gebeurt. 2 weken later heb ik het in de gaten gehouden. en ja hoor daar stond mijn bak weer. vraag nu aan de buren of hun mijn bak even bij mij willen zetten.
misschien kunt u heel even wachten. ik weet het is vervelend, wat je kunt je afval niet kwijt. maar misschien staat die van u er volgende keer wel bij. als u tenminste uw huisnummer erop gezet heft of iets dergelijks.
wij spuiten alle bakken vol met onze huisnummers.
hoop voor u dat hije r volgende keer weer staat.
s6

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ad,

Wie gaat er nou om een gestolen klikkobak naar de rechter? Alleen aan griffiekosten ben je al meer kwijt. Beetje buiten de alledaagse werkelijkheid.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

weijtenburg schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:37:
weijtenburg schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:37: Alle 3 de Containers [kliko,s] zijn in Dordrecht voorzien van een chip ,dit om als ze weg zijn weer te kunnen opsporen .
Bang ben ik wel dat men in de loop van de tijd kan zien hoeveel kilo afval je inlevert en daarvoor gaat betalen .

Lijkt me redelijk. Betalen voor de hoeveelheid afval die je produceert.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 29 jan 2010, 14:01: Ad,

Wie gaat er nou om een gestolen klikkobak naar de rechter? Alleen aan griffiekosten ben je al meer kwijt. Beetje buiten de alledaagse werkelijkheid.

Vladja

Vladja, goed lezen s.v.p.
Ik zou de gemeente aansprakelijk stellen en indien deze gemeente de poot stijf houdt korten op de gemeentelijke lasten. Het is dan aan de gemeente om naar de rechter te stappen en in dat geval zie ik een sterke zaak voor de topicstart(st)er.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

ad337 schreef op vrijdag 29 jan 2010, 14:09:
vladja schreef op vrijdag 29 jan 2010, 14:01: Ad,

Wie gaat er nou om een gestolen klikkobak naar de rechter? Alleen aan griffiekosten ben je al meer kwijt. Beetje buiten de alledaagse werkelijkheid.

Vladja

Vladja, goed lezen s.v.p.
Ik zou de gemeente aansprakelijk stellen en indien deze gemeente de poot stijf houdt korten op de gemeentelijke lasten. Het is dan aan de gemeente om naar de rechter te stappen en in dat geval zie ik een sterke zaak voor de topicstart(st)er.

Vladja heeft het over een klikkobak, dat zal wel wat anders zijn dan een kliko. Voor een klikko zou ik ook niet naar de rechter stappen.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is ons ook overkomen in de Gemeente Amersfoort. Dit werd binnen enkele dagen hersteld door een nieuwe container, gratis, aan te bieden.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 29 jan 2010, 14:01: Ad,

Wie gaat er nou om een gestolen klikkobak naar de rechter? Alleen aan griffiekosten ben je al meer kwijt. Beetje buiten de alledaagse werkelijkheid.

Vladja

Goed lezen s.v.p.
Topicstart(st)er stelt gemeente in gebreke. Wanneer gemeente voet bij stuk houdt schrijft ze de gemeente aan dat ze zal korten op gemeentelijke lasten. De gemeente is dan gedoemd een gerechtelijke procedure te starten en haalt daarbij hoogstwaarschijnlijk bakzeil.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

sri voor dubbelpost, deze site vertraagt erg.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet alleen beter op juist uw Kliko hekenbaar te maken dmv, krassen nummers of stickers, maar voor het geval dat.

Uw Kliko is traceren dmv een door de fabrikant aangebrachte TAG.
Deze zit inderin de spuitgiet rand, waar het deksel op rust.
Dat nummer is uniek, dus als u melding maakt vaan een vermiste Kliko, moet
oneigenlijk gebruik van uw kliko door anderen zichtbaar worden door de RFID Tag data, die op de wagen die dienst heeft wordt bijgehouden. EN vertel me nu niet dat dat niet zo is ! Want hoe moeten ze anders bijhouden welke bak wanneer gelegd is ?
Bij het aanbieden wordt mbv een zgn. transponder uitgelezen wat het nummer is. Dit is een uniek nummer dat is uitgegeven op uw naam en adres.
Ik dus eerst eens gaan inventariseren bij de ophaaldienst. Die zijn u zeker terwille

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd. Ik woon in de gemeente Aalburg (Noordbrabant) en ik heb aangifte kunnen doen bij de politie en de gemeente heeft me zo snel mogelijk een nieuwe kliko gebracht. Zonder kosten. Scheelt dus per gemeente??

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

sasquatch schreef op vrijdag 29 jan 2010, 14:26: Uw Kliko is traceren dmv een door de fabrikant aangebrachte TAG.
Deze zit inderin de spuitgiet rand, waar het deksel op rust.

Want hoe moeten ze anders bijhouden welke bak wanneer gelegd is ?

Wellicht is er verschil per fabrikant: de bakken die in onze omgeving in gebruik zijn, zijn allemaal kunststof spuit-gietwerk en voor zover mij bekend niet afzonderlijk gecodeerd met iets als serienummer. Wel is in elke bak een chip aangebracht waarmee de bak, dus het aantal ledigingen wordt gedetecteerd. Die chip is gevat in een glazen buisje en zit achter een prop in een holle ruimte onder de deksel. Dus heel eenvoudig te verwijderen.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook in Den Haag gebeurt het, de onze nog geen paar weken ervoor voorzien van een reuzesticker ... verdwenen.
Zonder morren werd ik voorzien van een nieuw container.
Ik heb hem dit keer niet voorzien van de toch kostbare sticker maar met verf het huisnummer op de vier zijden en deksel geschilderd.
Blijkbaar "vreet" de vuilniswagen deze container niet.
Zeker te lelijk?

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ad,

Ik zou de gemeente aansprakelijk stellen en indien deze gemeente de poot stijf houdt korten op de gemeentelijke lasten. Het is dan aan de gemeente om naar de rechter te stappen en in dat geval zie ik een sterke zaak voor de topicstart(st)er.

Dan moet ik je even uit de droom helpen. De gemeente hoeft niet naar de rechter te stappen als je je reinigingsrechten niet volledig/helemaal niet betaalt. Overheden hebben om belastingen/heffingen te innen geen uitspraak van de rechter nodig (vordering toewijzen). Die kunnen zo innen met behulp van de deurwaarder, beslaglegging op loon en/of goederen.

Als je gerechtelijk wat wil stoeien met de gemeente zal je zelf een proces aan moeten spannen met alle bijbehorende kosten. Als je verliest mag je ook nog de door de gemeente gemaakte kosten betalen.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

magicscanman schreef op donderdag 28 jan 2010, 10:39: Het hoeft geen diefstal te zijn, het gebeurd regelmatig dat een vuilniswagen een kliko (opvreet)

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

weijtenburg schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:37:
weijtenburg schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:37: Alle 3 de Containers [kliko,s] zijn in Dordrecht voorzien van een chip ,dit om als ze weg zijn weer te kunnen opsporen .
Bang ben ik wel dat men in de loop van de tijd kan zien hoeveel kilo afval je inlevert en daarvoor gaat betalen .

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

th en weijtenburg, wat is het nut van deze herhalingen?

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

deelee.
Moeilijk!!
Kan een alg. Plaatselijke Polite?gemeente verordening zijn.
Anderzijds heb je Art.310 van het W.v Str. en dat zegt:

Hij,die enig goed dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoord wegneemt,met het Oog merkt het zich weder rechtelijk toe te eigenen wordt gestraft.(het is zelfs een misdrijf)

Dus toch nog eens goed informeren.

Anderzijds kan de gemeente jou beschuldigen van Fraude!!! jij hebt iets tijdelijk onder jou in beheer wat niet van jou is(maar van de gemeente en dat is weg, ver gezocht maar is wel zo.)
Bewijs maar`dat het is gestolen.

Diefstal moet voldoen aan drie kenmerken:
Het moet zijn; Enig goed ,geheel of gedeeltelijk aan een ander toe behoren en het oogmerk om het je zelf toe te eigenen.!!!!!!!
Succes.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

minja schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:33: Om eerlijk te zijn vind ik het te gek voor woorden als je kliko gestolen is dat je die moet betalen als je meermalen per jaar komt dan ik mij er nog iets bij voorstellen.

Als iets anders gestolen wordt en de dader niet bekend is of niet terugbetalen kan, moet je (helaas) ook zelf het gestolene opnieuw aanschaffen

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

weijtenburg schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:37:
weijtenburg schreef op vrijdag 29 jan 2010, 13:37: Alle 3 de Containers [kliko,s] zijn in Dordrecht voorzien van een chip ,dit om als ze weg zijn weer te kunnen opsporen .
Bang ben ik wel dat men in de loop van de tijd kan zien hoeveel kilo afval je inlevert en daarvoor gaat betalen .

Kan niet, de wagens zijn niet voorzien van een chiplezer, mag overigens van mij bes,t want waarom moet ik meebetalen als iemand anders (te) veel afvalproduceert?

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Diefstal van een kliko is wel een strafbaar feit. Diefstal is nu eenmaal verboden bij de wet, en dat geldt ook voor een kliko.

Probleem hier is dat de kliko verdwenen is, en dat is nog niet hetzelfde als gestolen. Zolang niet vast staat dat ie gestolen is is het een verloren voorwerp.

Als de politie zegt dat het geen strafbaar feit is zou je je kunnen beklagen over die agent die dat gezegd heeft. Die geeft geen goede reden aan om de zaak niet te behandelen. Hij zou je eerst moeten vragen waarom je denkt dat ie gestolen is en niet gewoon verdwenen/verloren/verwisseld oid.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons ook twee keer de groene kliko verdwenen in 3 maanden tijd. Alkmaar doet niet moeilijk. Via internet aangifte doen bij de politie en met dat bewijs naar de gemeente om gratis een nwe af te halen. Wel erg vervelend allemaal.
Nu maar met grote cijfers ons huisnummer erop geschilderd.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe je het ook wendt of keert de gemeente heeft een systeem van inname ontworpen dat voor de gemeente het prettigst is. U bent dus door de gemeente verplicht een kliko te hebben. U biedt uw vuil dus aan op de door de gemeente gewenste manier. Door omstandigheden buiten uw wil (verdwijnen kliko) kunt u dit niet meer. Ik vraag me af of uw zorgplicht verder gaat dan de zorgplicht van de gemeente op openbaar t.w. publiek terrein. M.i. dient de gemeente- zonder kostenberekening - een nieuwe kliko te verstrekken. U betaalt voor het afvoeren van vuil via uw gemeentebelastingaanslag. De gemeente dient uw afval in te nemen. Indien u niet per kliko kunt aanleveren dan moet de gemeente maar voor een alternatief zorgen of anders stopt u het in een zak en zorgt men maar dat het wordt meegenomen. Er is een gemeenschappelijk belang dat uw persoonlijk belang te boven gaat dus de gemeenschap (gemeente) dient dit m.i. met de nodige soepelheid te regelen. U betaalt toch ook niet voor de diefstal van de fiets van de burgemeester want die wordt echt wel gedeclareerd.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet ik je even uit de droom helpen. De gemeente hoeft niet naar de rechter te stappen als je je reinigingsrechten niet volledig/helemaal niet betaalt. Overheden hebben om belastingen/heffingen te innen geen uitspraak van de rechter nodig (vordering toewijzen). Die kunnen zo innen met behulp van de deurwaarder, beslaglegging op loon en/of goederen.

Als je gerechtelijk wat wil stoeien met de gemeente zal je zelf een proces aan moeten spannen met alle bijbehorende kosten. Als je verliest mag je ook nog de door de gemeente gemaakte kosten betalen.

Vladja

Hier heb je een punt, de gemeente claimt op basis van belastingheffing.
In dat geval aanmaning van gemeente afwachten als bewijs en kantonrechterprocedure starten. Kost momenteel 94 euro en krijg je terug wanneer je in je gelijk staat. Advocaat heb je niet nodig. Hooguit achteraf maar dan met slagroom... ;-)

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend dat je de kliko kwijt bent. Maar nog vervvelender dat je een nieuwe moet betalen.
ik heb het ook eens gehad. belde de gemeente en deze wist mij te vertellen dat de bakken soms in de vuilnis wagen vallen. En ik ha de volgende dag Kosteloos een nieuwe kliko.
Succes met de afhandeling hiervan.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij ons zitten stickers op die zeer moeizaam zijn te verwijderen!
op die sticker staan codes; die worden ingelezen!
dus kan de afval verwijderaar precies zien waar en wanneer die geleegd is!
vooral dat eerste is belangrijk(straat) als dit overal komt is het grotendeels opgelost!

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af hoe het groenafval wordt verwerkt als daar regelmatig de restanten van een kunststof container in belanden. De compost of biomassa zal er niet hoogwaardiger door worden. Wat zouden de effecten voor ons toch al zo zwaar geteisterde milieu zijn???

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

HBecker, Goeie vraag.

Wanneer de vuilniswagen bij ons in de straat is geweest om de klikko's te legen, dan bergen we niet alleen ons eigen bak op, maar brengen ook even die van de buren een eindje hun oprit op. Of we zetten heb gewoon bij hun achter het huis, zodat hij niet meer in het zicht staat. Soms bracht ik een stuk of zeven bakken naar hun plek; een andere keer doet iemand anders het voor mij, net wie er even de tijd voor heeft.

Wanneer U een andere bak hebt gekregen dan zou U ook aan de buren kunnen vragen om dit ook voor U te doen. Als dankjewel een fles wijn of een doos met Lego voor de kinderen.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook mogelijk dat de kliko in de vrachtauto zelf is gekomen. Dat gebeurd ook nog al eens uit eigen ervaring. Ik dat dat het dat is. Groetjes Fred

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

fredstevens schreef op zaterdag 30 jan 2010, 13:31: Het is ook mogelijk dat de kliko in de vrachtauto zelf is gekomen. Dat gebeurd ook nog al eens uit eigen ervaring. Ik dat dat het geval is. Groetjes Fred

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet zo moeilijk de instantie die je verplicht om dat doosje aan de straat te zetten en niet op je erf die kun je daarmee aanpakken. Overheid of...............?

succes jan uit twente

ve
door verwijderd - Jan 30, 2010 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons gaat het zo: je kliko is foetsie, je moet aangifte doen, je krijgt gratis een nieuwe.
Zo ging het bij mij 2 jaar geleden.
Neem aan dat de regels niet verandert zijn ondertussen.

Echt belachelijk dat je moet betalen voor een nieuwe, terwijl zij zelf het systeem verplichten.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig geen kliko maar een metro dus nergens wat mee te maken, die zijn moeilijk te stelen.
Kazan

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets anders gestolen wordt en de dader niet bekend is of niet terugbetalen kan, moet je (helaas) ook zelf het gestolene opnieuw aanschaffen

Kliko is gemeente eigendom.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem hier is dat de kliko verdwenen is, en dat is nog niet hetzelfde als gestolen. Zolang niet vast staat dat ie gestolen is is het een verloren voorwerp

Hij heeft geen pootjes, dus iemand moet hem meegenomen hebben.
Iemand anders dan de rechthebbende, jij dus.
Ik noem dat diefstal.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet goedkoper om de rijdende rechter in te schakelen?

Er is bewezen en promotie gemaakt door klasse justitie.

Er komen nogal wat rechters voor die eerder bij gemeente's werkten.

Rechtspreken is een tombola. Uitspraak van een advocaat en rechter.

Succes, H.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje
Er is pas sprake van diefstal als Art. 310 wetboek v Strafrecht van sprake is.
En niet eerder en ook niet later.
Vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat houdt dat artikel in aflierman?

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje

Art.310 W.v.Str. houd in "Diefstal !!

Hij die enig goed dat geheel of gedeeltelijk aan een ander toebehoord wegneemt,met oogmerk het zic wederrechtelijk toe te eigenen wordt gestraft (misdrijf)
Van belang is het volgende:
het moet zijn "Enig goed"
Het moet "aan een ander toebehoren"
En hij/zij moet het oogmerk hebben het" voor zichzelf te behouden"(wederrechtelijk toe eigenen!!)
Als een van de drie ontbreekt, is het geen diefstal.

Echter je hebt het in bruikleen van de gemeente,als je gaat verhuizen en je hebt het ding niet meer!! kunnen zo nog een keer zeggen het is "Fraude"een stapje meer dan Diefstal.!!
Dan heb je het tijdelijk onder je en moet je er voor zorgen dat het ook weer terug komt!!

Hoop dat ik je uit de dromen heb gehaald.

Vroeger was het voor diefstal max. 4 jaar gevangenisstraf mogelijk,maar ik weet niet of dat nog van toepassing is.

Vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2010 om 08:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoop dat ik je uit de dromen heb gehaald.

Nou nee, niet echt.

De container is weg, meegenomen door iemand anders die niet de eigenaar of bruiklener is, dus gestolen.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2010 om 08:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje.
Bewijs dan maar dat hij /zij zicht het wederrechtelijk wil toe eigenen

ve
door verwijderd - Feb 5, 2010 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Huh??

ve
door verwijderd - Feb 16, 2010 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo plaatsgenoot,
Ook wij wonen in Maarssen, Zwanenkamp. Sinds vorige week dinsdag is ook onze groen container verdwenen. Was gemerkt met een sticker, maar blijkbaar mocht ook dit niet baten. In de buurt ook zal lopen zoeken, maar tevergeefs.
Heb vandaag ook de gemeente gebeld. Kreeg inderdaad de mededeling dat ik een nieuwe kon kopen. Op mijn opmerking dat ik dat niet zou doen en dus het afval niet meer zou scheiden, kon de medewerkster het alleen maar met mij eens zijn en beamen dat zijzelf hetzelfde zou doen in zo'n geval.
Meestal wil ik me over dit soort dingen niet opwinden, is slecht voor je gezondheid, maar ergens ben ik toch flink pissed hierover.
Zullen we dan maar afspreken dat we minder reinigingsrechten betalen?!
Tilly