st
door stephanie1901 Aug 8, 2014 om 19:19
Computers & telefonie

Diefstal middels payinfo (KPN)

Ik heb ooit tijdens het van internet downloaden van een app per ongeluk in de browser op akkoord geklikt. Zonder dat ik het wist is KPN een nieuwe dienst gestart genaamd Payinfo. Voor deze dienst wordt je automatisch zonder dat het je gevraagd wordt aangemeld. Toen ik dacht op akkoord te klikken voor de download, klikte ik eigenlijk akkoord voor een abonnementsdienst. Aangezien ik met mijn vriend samen op de telefoon zat heb ik er gelukkig getuige van. Er stond niets anders aangegeven dan akkoord. Toen ik een SMS kreeg dat ik me had aangemeld voor een abonnementsdienst heb ik direct met de klantenservice gebeld en het laten stopzetten. Zelf heb ik toen ingelogd op Payinfo en me daar ook afgemeld. Een tijd later heb ik mijn nummer gewijzigd. Toen ik mij ging verdiepen waarom ik telkens over mijn bundel heen ging kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de dienst al een jaar lang 5 euro per week boven op mijn abbo rekende. Dus opnieuw contact met KPN. Deze zouden het weer stopzetten maar dit gebeurde dus weer niet. Nu kon ik ook niet meer inloggen op payinfo omdat ik een ander nummer heb. KPN’s reactie is nu dat zij het niet kunnen stopzetten (terwijl payinfo hun dienst is). Ik kan niet inloggen om de dienst stop te zetten of überhaupt te zien waar hij vandaan komt. En KPN zegt doodleuk: Ik kan niets voor u doen, behalve elke maand bij u innen. Hieronder de link met de details op de site van KPN zelf. Jullie zijn in ieder geval gewaarschuwd voor Payinfo en voor KPN! Iemand nog tips wat ik verder kan doen?

http://www.klacht.nl/kpn-mobiel/klacht/diefstal-middels-payinfo/
https://www.facebook.com/kpn/posts/10152605813816718

6696 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 8, 2014 om 20:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Op klacht.nl is KPN niet actief.

U kunt beter uw klacht neerzetten op klachtenkompas.nl van de consumentenbond. Daar reageert de webcare van KPN (publiekelijk) op uw klacht.

Vreemd dat u deze dienst nu niet meer kunt opzeggen, want uw nummer bestaat ook niet meer en daar zal die dienst mee verbonden zijn, neem ik aan. Het moet toch mogelijk zijn om hier vanaf te komen?

Het is me niet helemaal duidelijk wat dit voor dienst is, een sms-dienst of een mobiele internet dienst.

Ik geef u voor allebei diensten een hulpsite van consuwijzer.

klik HIER

en klik HIER

Mocht u verder nog vragen/klachten hebben, doe dat dan ook bij consuwijzer.

klik HIER

edrick3
door edrick3 - Aug 8, 2014 om 20:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo stephanie1901,

Blijkbaar neem je toch een sms-dienst af.

Lees eens hier.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2014 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Payinfo is niet van de KPN. en Payinfo levert ook geen dienst.

Blijkbaar hebt u zich aangemeld en niet op de juiste wijze afgemeld en die afmelding ook niet gecontroleerd.

Als u dat nummer niet meer hebt, krijgt u toch ook geen nota van KPN. Of is dat nieuwe nummer ook van KPN.

En dan pas na een jaar uw rekeningen controleren, terwijl u vindt dat ze niet kloppen?

st
door stephanie1901 - Aug 10, 2014 om 19:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Payinfo is in het verleden opgezet door KPN. Wel grappig dat tijger1 spontane conclusies trekt. Ik heb de klantenservice mij laten afmelden voor de dienst en heb dit toendertijd zelf ook gedaan via de site. Daarbij ben ik nooit akkoord gegaan met de dienst, mijn partner is hier getuige van (onder andere hij zat ernaast). Ik heb later mijn nummer laten wijzigen en ben gewoon bij KPN gebleven. Ik kan nu uiteraard niet meer inloggen op de payinfo account waar de zogenaamde dienst weergeven werd omdat ik dit nummer dus niet meer heb, en de accounts nummergebonden zijn. Ik weet dus niet eens welke dienst het is aangezien ik dit niet kan inzien. Daarbij dacht ik dat ik elke maand 20 a 25 euro over mijn bundel zat door teveel bellen. Daardoor probeerde ik steeds minder te bellen, tot ik er na een jaar (omdat ik in het buitenland geweest was en mijn telefoon dus uit geweest was) zeker van was dat het die maand daar niet aan gelegen kon hebben, toen ging ik het pas uitzoeken.

Ik heb mijn klacht op klachtenkompas gezet en op hun facebook. Ze hebben mij eerst aangeboden om 4 maanden te vergoeden en dit gedaan. Toen zouden ze wederom de dienst stopzetten. Dit was weer niet gebeurd, waardoor de kosten vandaag de dag nog steeds oplopen. Op facebook gaven ze aan het alsnog stop te zetten en de kosten van na de laatste belofte dat ze het zouden stopzetten ook te vergoeden. Toen ik aangaf dat ik toch volledig gecompenseerd wou worden omdat ik het oneerlijk vind om te betalen voor een dienst waar ik niet om gevraagd heb en welke KPN wel bij mij in rekening blijft brengen zeiden ze dat ze niet meer verder mee wilden werken aan een oplossing en dus de eerder geboden oplossingen zouden vervallen. Ik ga nu deze week naar mijn advocaat toe om hen te dagvaarden.

pi
door pieterwolters - Aug 10, 2014 om 19:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Payinfo is geen dienst maar een stichting voor gedragscodes voor mobiele diensten.

pi
door pieterwolters - Aug 10, 2014 om 19:59
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar aangezien je ze beschuldigt van diefstal: heb je al aangifte gedaan? Dat lijkt me de meest logische eerst stap.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2014 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft anders zelf: .....per ongeluk in de browser voor akkoord geklikt.......

En of dat nu per ongeluk is of expres dat kan die club niet zien.

En hoewel u dan volgend u met uw vriend op de telefoon zat, was hij daar dus ook getuige van.

Dus geen spontane conclusie. Één keer per maand je rekening controleren en als die out is daar meteen werk van maken en controleren of het ook opgelost is.

st
door stephanie1901 - Aug 10, 2014 om 22:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 10 aug 2014, 20:10]U schrijft anders zelf: .....per ongeluk in de browser voor akkoord geklikt.......

En of dat nu per ongeluk is of expres dat kan die club niet zien.

En hoewel u dan volgend u met uw vriend op de telefoon zat, was hij daar dus ook getuige van.

Dus geen spontane conclusie. Één keer per maand je rekening controleren en als die out is daar meteen werk van maken en controleren of het ook opgelost is.

Aangezien door KPN niet is aangekondigd dat ik überhaupt direct een dienst kon aangaan in de browser op mijn mobiele telefoon en daarbij dat er niets anders in beeld stond dan akkoord, waardoor ik dacht dat ik akkoord ging met het downloaden van een app, lijkt me dat niet bepaald via de eigen gedragscodes en zeker niet volgens de Nederlandse wet. Consumenten moeten beschermd worden tegen deze truuks, ik wilde deze dienst niet en ben er niet willens en wetens mee akkoord gegaan. Daarbij heb ik dus ook geen gebruik gemaakt van deze dienst. Mag ik alsjeblieft zelf bepalen hoevaak en waarom ik op mijn rekeningen kijk? Ik heb volgens de wet 5 jaar de tijd om onterechte kosten terug te halen. En over aangifte doen, nee ik pak ze wel civiel aan.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2014 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft echt niet zo moeilijk te doen.

U kunt gewoon naar de geschillencommissie en dan krijgt u uw geld terug. Geld spenderen aan een advocaat is overbodig.

Klik hier.

Natuurlijk mag u zelf bepalen wanneer u uw rekeningen controleert, maar dat regelmatig doen maakt het verhelpen van onjuiste rekeningen wel wat makkelijker.

Niemand komt het uit zichzelf bij u brengen.

crewmember
door crewmember - Aug 11, 2014 om 17:22
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Payinfo is een tussenhandelaar die geld overmaakt naar derden. In uw geval de eigenaar van de dienst waarvan u op akkoord heeft geklikt. Dus het is niet heel vreemd dat zij niks kunnen doen en het is ook geen diefstal.

Dit soort praktijken waar er een onduidelijke akkoord knop is of andere ongein, bestaan al jaren. En heel internet hangt vol met dit soort "scams". Ja het is niet netjes maar het is niet KPN zijn schuld.

Het zou mooi zijn als kpn/Payinfo/Whatever alleen reputable diensten aan zou nemen maar helaas, dat doen ze niet.

st
door stephanie1901 - Aug 11, 2014 om 17:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 10 aug 2014, 23:25]U hoeft echt niet zo moeilijk te doen.

U kunt gewoon naar de geschillencommissie en dan krijgt u uw geld terug. Geld spenderen aan een advocaat is overbodig.

Klik hier.

Natuurlijk mag u zelf bepalen wanneer u uw rekeningen controleert, maar dat regelmatig doen maakt het verhelpen van onjuiste rekeningen wel wat makkelijker.

Niemand komt het uit zichzelf bij u brengen.

Bedankt voor je reactie. Met deze info kan ik tenminste iets. Ik weet echter niet of het bij mij gaat om een sms-dienst of een internet-dienst (ik weet helemaal niks over de dienst). Ik hoop dat de regels die daar aangegeven staan, ook van toepassing zijn op een internetdienst. Dan zit ik in ieder geval hoe dan ook goed.

st
door stephanie1901 - Aug 11, 2014 om 17:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 11 aug 2014, 17:22]Payinfo is een tussenhandelaar die geld overmaakt naar derden. In uw geval de eigenaar van de dienst waarvan u op akkoord heeft geklikt. Dus het is niet heel vreemd dat zij niks kunnen doen en het is ook geen diefstal.

Dit soort praktijken waar er een onduidelijke akkoord knop is of andere ongein, bestaan al jaren. En heel internet hangt vol met dit soort "scams". Ja het is niet netjes maar het is niet KPN zijn schuld.

Het zou mooi zijn als kpn/Payinfo/Whatever alleen reputable diensten aan zou nemen maar helaas, dat doen ze niet.

Het is inderdaad niet KPN die steelt, maar zij maken dit wel mogelijk door het simpelweg bij mijn rekening op te tellen zonder iets te controleren. Daarnaast heb ik direct bij mijn "akkoord" mij gericht tot KPN waarbij ik aangaf nergens mee akkoord te gaan waardoor zij dit direct zouden rechtzetten. Dit is na anderhalf jaar nog steeds niet gebeurd. KPN heeft mij daarbij beloften gedaan die ze gewoon niet nagekomen zijn en anderen welke ze zelfs openbaar introkken. Verder weigeren ze informatie te geven welke dienst het betreft en bijvoorbeeld op welke wijze ik dan bij de betreffende dienst mijn geld kan terugeisen. Het komt er eigenlijk op neer dat ik mij tot niemand anders kan richten dan degene die het geld bij mij int uit hun naam.

NatureTravel
door NatureTravel - Aug 12, 2014 om 12:43
646 Antwoorden / 8 Vragen

Onze Koninklijke doet helaas wel vaker wat zonder uw toestemming. Zo worden de huidige Internet klanten van KPN ongevraagd op het FON netwerk gezet, nadat KPN op afstand een update op het modem heeft gezet.
'Gratis' volgens KPN, maar het is een sigaar uit eigen doos.
Om er zelf gebruik van te kunnen maken moet u zich eerst aanmelden bij KPN.
Maar of u dit nu wilt of niet, KPN haalt 2Mb/s van de bandbreedte van uw KPN router af, ten gunste van andere klanten. Bandbreedte die ú betaalt, ook als u zelf niet mee doet.

Als u géén gebruik wilt maken van de mogelijkheid om het FON netwerk te gebruiken, dan moet u nadat KPN de update gedaan heeft laten weten dat u dit niet wilt. HOE u dat moet laten weten wordt nergens in de toegezonden folder vermeld, en de update vindt plaats als u ligt te slapen. U merkt dus niet veel van de installatie, en dat is precies wat KPN wil.

KPN heeft de wijziging in de servicevoorwaarden ook niet naar haar klanten gecommuniceerd, maar heeft in Juli wel een aanvulling op de voorwaarden op haar website geplaatst.

Deze wijze van handelen is in strijd met de europese regelgeving, die duidelijk beschrijft dat de klant toestemming moet geven voor dit soort ongevraagde wijzigingen. Bovendien moeten wijzigingen in de voorwaarden kenbaar gemaakt worden aan de klant. Dit is niet gebeurd.

Heeft u een KPN internetabonnement met modem, en heeft u plotseling een KPN-FON draadloos netwerk? Dan is uw modem aangepast.
Het is inmiddels bekend dat FON niet helemaal waterdicht is en zelfs redelijk gemakkelijk te hacken is. U doet er daarom verstandig aan om de optie uit te laten zetten, om te voorkomen dat ongewenst volk misbruik maakt van úw internetverbinding, op uw lokale netwerk kan komen en gebruik kan maken van uw telefoonaansluiting.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2014 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@damaster

Datzelfde geldt ander voor UPC en Ziggo ook. Beetje paranoia.