ma
door marcnijmegen Apr 1, 2014 om 15:40
Winkels & webshops

Diefstal zelfscan

Onlangs heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn middels het zelfscannen. Ik doe dit al jaren en ben ook al dikwijls gecontroleerd. Alle steekproeven die ik heb gekregen klopte, ook nog nooit in aanraking geweest met justitie.

Helaas moest ik afgelopen weekend tijdens het klussen even snel boodschappen doen. Ik ben toen vergeten om de kratjes bier (2) die in de aanbieding waren te scannen. Ik weet dat dit natuurlijk stom is en mijzelf volledig aan te rekenen. Ik kreeg geen steekproef. Nadat ik heb afgerekend loop ik weg van de betaalpaal om (graits) plasticvuilniszakken te pakken. Ik werd aangesproken door een medewerker of ze mijn bon mocht zien. Dat mocht, ik vertelde haar, die komt zo uit het apparaat. Het bleek dus dat ik de kratjes niet had afgerekend. Met mijn knal rode hoofd mijn excuses gemaakt en verteld dat ik het dus vergeten was. Ik moest wachten omdat hier procedures voor waren werd mij verteld. Aangezien ik snap dat winkeliers streng zijn (overigens terecht) op winkeldiefstal, ging ik ervanuit dat ze naar mijn verleden gingen kijken of iets dergelijks. Maar niet, er stonden in een keer twee bewakers om me heen en ik was per direct aan gehouden. Ik mocht niet meer bellen en mocht met niemand praten. Ik moest mee naar het kantoor waar vervolgens de politie werd gebeld. Toen de politie mij vertelde dat ik mee moest naar het bureau, stond ik erop dat ik even naar het thuisfront mocht bellen, aangezien mijn vrouw en twee kinderen al 2,5 uur op mij aan het wachten waren. De politie heeft toen geregeld dat ik niet mee hoefde naar het bureau. Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad. Omdat ik in het onderwijs (financiën) werk is een VOG noodzakelijk.

Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?

Marc

42972 50 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2014 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een bekeuring gehad, maar natuurlijk geen strafblad.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Apr 1, 2014 om 16:19
174 Antwoorden / 1 Vragen

Als Albert Heijn zo kinderachtig is om meteen de politie erbij te halen, zou je natuurlijk ook het tegenovergestelde kunnen doen wanneer je te weinig geld terugkrijgt. Politie erbij en aangifte doen tegen de kassière. Uiteraard ook een schadevergoeding eisen voor de gang naar het bureau en smartengeld. Het is natuurlijk een grapje maar AH had zich wel een beetje kunnen inleven en dat vergissen menselijk is. Ik denk niet dat dit gevolgen heeft voor een eventuele VOG maar zeker weten doe ik het niet.

forever-nl
door forever-nl - Apr 1, 2014 om 16:21
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ten eerste over uw toekomst, want daar zit je wellicht nog het meeste mee. Volgens mij zit het systeem zo in elkaar dat u met een strafblad wegens diefstal bijvoorbeeld niet bij een bank kunt gaan werken. Maar wel gewoon op een school als leraar. Terwijl iemand met een veroordeling voor kindermisbruik uiteraard niet bij een crèche mag werken.

Uw beroep is mij niet geheel duidelijk maar lesgeven en een strafblad wegens diefstal sluiten elkaar lijkt mij niet uit.

Mogelijk kunt u echter nog in contact treden met de supermarktmanager. U kunt dan aangeven het allemaal heel vervelend te vinden, maar echt niet opzettelijk de 2x 10 euro aan bierkratjes zonder te betalen mee heeft genomen.

Dit is een zwakheid in het systeem en uit uw geschiedenis waarbij alle steekproeven kloppen zou kunnen blijken dat er inderdaad geen opzet in het spel is.

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2014 om 16:24
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Uit de voorwaarden: Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan beschouwen wij dit als diefstal en kunnen wij aangifte doen.

U zult zeker niet bewust iets NIET gescanned hebben, echter, dit heeft nu eenmaal gevolgen. Iedereen die ooit een bekeuring/boete opgelopen heeft (naar schatting 50% van nederland, ooit althans) heeft daarom alléén geen strafblad. Na een veroordeling door een rechter heb je een strafblad.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2014 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien hebt u hier iets aan?

Klik hier

ma
door marcnijmegen - Apr 1, 2014 om 16:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw uitleg. Echter ben ik binnen onze school verantwoordelijk voor de financiën. Het OOP (ondersteunend personeel, dus niet lesgevende), worden gescreend op diefstal en integriteit. Ik heb de agent in kwestie gevraagd of dit een overtreding of een misdrijf was en zij vertelde mij dat dit een misdrijf is en dat ik hiervoor een strafblad ontvang.

Ik heb al direct een afspraak gemaakt met de supermarktmanager, alleen heeft hij helaas door familieomstandigheden dit af moeten blazen. Logisch natuurlijk maar wel vervelend. Ik heb komende weer een nieuwe afspraak.

Ik heb al wel de boete van justitie binnen. Die van de Albert Heijn zelf niet.

=forever-nl schreef op dinsdag 1 apr 2014, 16:21: Ten eerste over uw toekomst, want daar zit je wellicht nog het meeste mee. Volgens mij zit het systeem zo in elkaar dat u met een strafblad wegens diefstal bijvoorbeeld niet bij een bank kunt gaan werken. Maar wel gewoon op een school als leraar. Terwijl iemand met een veroordeling voor kindermisbruik uiteraard niet bij een crèche mag werken.

Uw beroep is mij niet geheel duidelijk maar lesgeven en een strafblad wegens diefstal sluiten elkaar lijkt mij niet uit.

Mogelijk kunt u echter nog in contact treden met de supermarktmanager. U kunt dan aangeven het allemaal heel vervelend te vinden, maar echt niet opzettelijk de 2x 10 euro aan bierkratjes zonder te betalen mee heeft genomen.

Dit is een zwakheid in het systeem en uit uw geschiedenis waarbij alle steekproeven kloppen zou kunnen blijken dat er inderdaad geen opzet in het spel is.

ma
door marcnijmegen - Apr 1, 2014 om 16:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit klopt volledig. Natuurlijk moet hier iets van gevolgen aan zitten anders zou het hek van de dam zijn. Daar sta ik ook achter. Alleen ik vind deze gevolgen wel heel erg zwaar. Verder heb ik een stuk gelezen van Anoesjka Aspeslagh, woordvoerder van de AH, dat het aan de supermarktmanager is of er sprake is van opzet. Of dat een klant vergeten is iets af te rekenen.

De medewerker die mij aanhield, was druk aan het bellen en kreeg niemand te pakken. Vandaar dat direct de beveiliging is gebeld en ik dus was aangehouden.

=mahadma schreef op dinsdag 1 apr 2014, 16:24: Uit de voorwaarden: Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan beschouwen wij dit als diefstal en kunnen wij aangifte doen.

U zult zeker niet bewust iets NIET gescanned hebben, echter, dit heeft nu eenmaal gevolgen. Iedereen die ooit een bekeuring/boete opgelopen heeft (naar schatting 50% van nederland, ooit althans) heeft daarom alléén geen strafblad. Na een veroordeling door een rechter heb je een strafblad.

ma
door marcnijmegen - Apr 1, 2014 om 16:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 1 apr 2014, 16:24]Uit de voorwaarden: Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan beschouwen wij dit als diefstal en kunnen wij aangifte doen.

U zult zeker niet bewust iets NIET gescanned hebben, echter, dit heeft nu eenmaal gevolgen. Iedereen die ooit een bekeuring/boete opgelopen heeft (naar schatting 50% van nederland, ooit althans) heeft daarom alléén geen strafblad. Na een veroordeling door een rechter heb je een strafblad.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 1, 2014 om 17:41
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet dat ik bij een normale kassa ook wel eens een fout ontdekte en die puber die daar zit kreeg ook geen boete...
Wel eens meegemaakt dat 1 krat alleen maar 1 flesje was geworden.
Dus naast 23 bier ook de krat nog....

Ik zie dit risico nu ook en zal nooit meer zelf scannen dus een harde boete voor het vergeten kost ze naast een klant ook mijn als klant.
Het winkel verbod en zo is bijzaak maar €400,- risico... ik las bij ingang €151,- en dat is dus het oude nog niet aangepaste bedrag dus waarom je €400,- betaalde is mij niet duidelijk en Politie was niet nodig als ze de lage niet betaal boete en U de krat alsnog zou afrekenen.....

Dit kan AH meer kosten als 2 kratten en wanneer word het puber hulpje zo aangepakt als die een scan fout maken?
Vooral het personeel kan meer kosten en nauwelijks controle....
Ik weet dat als je een duur product voor een vriendje niet scan je veel meer kan halen dan 2 kratten bier.

De boete van €181,- is hoog genoeg en waarom Politie, alleen bij duidelijk weigeren zou dit mogen en daar lijkt mij geen sprake van.

sw
door swat1500 - Apr 1, 2014 om 18:37
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk heeft u een strafbeschikking gekregen. U kunt daartegen binnen 14 dagen verzet aantekenen. Dit is de ENIGE kans die u heeft om onder een strafblad uit te komen.
U moet dan wel de rechter zien te overtuigen dat u geen opzet had om de kratjes bier zonder te betalen mee te nemwn.
Een gesprek met de manager zal niets uithalen. Iedere winkeldief zegt dat het een " vergissing" was en er is altijd een eerste keer. De aangifte gaat hij dus zeker niet intrekken (wat formeel ook niet kan).

zoekster
door zoekster - Apr 1, 2014 om 19:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Leest u dit even door

klik HIER

Waaruit het volgende

Als u het niet met de strafbeschikking eens bent, moet u zelf in actie komen en verzet aantekenen. U kunt tegen de strafbeschikking binnen 14 dagen nadat u de beschikking heeft ontvangen in verzet. Het verzet stelt u in bij het parket dat in de strafbeschikking wordt genoemd. Door verzet aan te tekenen, legt u de zaak in handen van de strafrechter.

rubyn
door rubyn - Apr 1, 2014 om 19:28
146 Antwoorden / 18 Vragen

Hmm ik had ergens gelezen dat ze inderdaad de politie erbij kunnen halen, maar een winkelverbod kwam volgens mij niet ter sprake, je zou alleen elke keer dat als er gebruik werd gemaakt van de zelfscanservice gecontroleerd worden. Het is logisch dat ze het niet geloven dat het gewoon een vergissing is (iedere diefstal wordt ontkent) maar om zo op te treden vind ik een beetje overdreven.

ja
door jangmcoolen - Apr 2, 2014 om 11:56
77 Antwoorden / 12 Vragen

Als jij een andere regeling voor elkaar krijgt laat het me dan weten dan neem ik volgende per ongeluk vier kratjes mee

vr1944
door vr1944 - Apr 2, 2014 om 11:57
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Die medewerker heeft alle smoezen al een keer aangehoord . De handelingsvolgorde is artikelel pakken dan scannnen in de winkelwagen zetten . Iemand in de winkel heeft gezien dat u de kratten niet scande ,dan heb je als je in de gaten hebt dat de rekening wel erg laag is nog de tijd om de fout te herstellen .Uw verleden of functie is niet van belang .
De kosten van 2 kratjes is zo'n 25 euro inclusief statiegeld

=marcnijmegen schreef op dinsdag 1 apr 2014, 15:40: Onlangs heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn middels het zelfscannen. Ik doe dit al jaren en ben ook al dikwijls gecontroleerd. Alle steekproeven die ik heb gekregen klopte, ook nog nooit in aanraking geweest met justitie.

Helaas moest ik afgelopen weekend tijdens het klussen even snel boodschappen doen. Ik ben toen vergeten om de kratjes bier (2) die in de aanbieding waren te scannen. Ik weet dat dit natuurlijk stom is en mijzelf volledig aan te rekenen. Ik kreeg geen steekproef. Nadat ik heb afgerekend loop ik weg van de betaalpaal om (graits) plasticvuilniszakken te pakken. Ik werd aangesproken door een medewerker of ze mijn bon mocht zien. Dat mocht, ik vertelde haar, die komt zo uit het apparaat. Het bleek dus dat ik de kratjes niet had afgerekend. Met mijn knal rode hoofd mijn excuses gemaakt en verteld dat ik het dus vergeten was. Ik moest wachten omdat hier procedures voor waren werd mij verteld. Aangezien ik snap dat winkeliers streng zijn (overigens terecht) op winkeldiefstal, ging ik ervanuit dat ze naar mijn verleden gingen kijken of iets dergelijks. Maar niet, er stonden in een keer twee bewakers om me heen en ik was per direct aan gehouden. Ik mocht niet meer bellen en mocht met niemand praten. Ik moest mee naar het kantoor waar vervolgens de politie werd gebeld. Toen de politie mij vertelde dat ik mee moest naar het bureau, stond ik erop dat ik even naar het thuisfront mocht bellen, aangezien mijn vrouw en twee kinderen al 2,5 uur op mij aan het wachten waren. De politie heeft toen geregeld dat ik niet mee hoefde naar het bureau. Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad. Omdat ik in het onderwijs (financiën) werk is een VOG noodzakelijk.

Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?

Marc

jo
door joskaa - Apr 2, 2014 om 11:57
80 Antwoorden / 44 Vragen

Beste Marc

Je hebt enorm pech gehad dat het zo is gelopen. Het is logisch dat winkelpersoneel direct ingrijpt als iets niet goed gaat, maar wat meer clementie als de klant zich vergist, moet toch ook mogelijk zijn. Mij overkwam hetzelfde met 1 kratje bier die ik onderop de kar had staan, gewoon straal vergeten. Na een volle kar betaald te hebben bij de gewone kassa kuierde ik op mijn gemak naar het advertentiebord om de opgeprikte adv. te lezen toen ik werd teruggefloten. Ik had eerst niet eens door waarom, dacht nog: doe niet zo nijdig en chagrijnig, maar daarna kon ik wel door de grond zakken. Zo stom maar absoluut zonder opzet. Gelukkig kon ik de krat zo afrekenen zonder consequenties maar ik kon me wel voor mijn hoofd slaan dat ik niet beter had opgelet. En dan het gezicht van de caissière: zo wantrouwend, die vertrouwt me natuurlijk nooit meer. Ben er nog minstens een paar weken confuus van geweest. Als ik weer een krat koop zet ik eerst een flesje ervan in de kar tussen de boodschappen en daarna leg ik 'm op de band ipv staand. Dan weet ik zeker dat ik niet vergeet te zeggen dat de rest van de krat onderop staat.
Ik hoop voor jou dat de bedrijfsleider alsnog inziet dat je het niet expres deed en de gevolgen mee zullen vallen. Sterkte.

hu
door hunk - Apr 2, 2014 om 12:01
20 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt op mij ook tamelijk ongeloofwaardig over,b.v een tandeborstel vergeten te scannen kan ik me nog voorstellen maar 2 kratten bier???

ja
door jade kieboom - Apr 2, 2014 om 12:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag mezelf af of hier wel sprake is van winkeldiefstal. AH kan het dan wel op een bepaalde manier in de voorwaarden hebben vermeld, maar een bovenliggende wet (Wetboek van Strafrecht) denkt daar heel anders over. Mevrouw heeft mijns inzien, en zoals ze aangeeft, het niet met opzet gedaan en met als doel het zichzelf wederrechtelijk toe te eigenen. Artikelen waren ook niet verstopt o.i.d. en daarbij had mevrouw de winkel nog niet verlaten dus de artikelen bevonden zich nog steeds op terrein/in de winkel van AH. En wat gebeurd er als iemand, zonder mijn medeweten en ongezien, een artikel in mijn wagentje legt, en dus niet gescand is? Ben ik dan ook ineens een winkeldief??????

Definitie (winkel)diefstal:
Artikel 310 Wetboek van Strafrecht.
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Vormen van winkeldiefstal
- Het verbergen van artikelen in kleding, kinderwagen, tas, etc.
- Prijzen verwisselen of vervalsen.
- Kinderen met artikelen naar buiten sturen
- Teruglopen met onbetaalde artikelen via klaphekje of winkelentree.

Andere vormen van winkelcriminaliteit
- Dubbel winkelen (met oude kassabonnen aankopen claimen).
- Emballagebonnen maken met volle kratten uit de winkel.
- Consumeren van artikelen in de winkel zonder te betalen.
- Artikelen openlijk achterhouden onder of in andere artikelen.
- Gestolen goederen ruilen.
- Frauderen met bijvoorbeeld winkelwagens of mandjes.

Wanneer is iemand verdacht?
Niet iedereen mag zomaar als verdachte van bijvoorbeeld winkeldiefstal worden aangemerkt.
Artikel 27 van het Wetboek van Strafvordering stelt dan ook dat een verdachte moet worden gezien als 'degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit'.

Er moet dus eerst sprake zijn van feiten of omstandigheden waardoor winkelmedewerkers vermoeden dat iemand zich schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit. Dit vermoeden moet een redelijk vermoeden zijn. Dat wil zeggen: het vermoeden moet niet onlogisch of absurd zijn in de ogen van een buitenstaander. In de praktijk betekent het dat je moet hebben gezien dat iemand iets in zijn/haar jas of tas heeft gestopt en niet ter betaling bij de kassa heeft aangeboden.
Bij supermarkten die poortjes hebben (elektronische artikelbeveiliging, bestaande uit poortjes bij de kassa of de ingang en beveiligingselementen op te beveiligen artikelen) zal het systeem alarm geven op het moment dat artikelen niet ter betaling zijn aangeboden. Er zal echter eerst moeten worden vastgesteld dat het om een beveiligd en niet ter betaling aangeboden artikel uit de winkel gaat.

lo
door lovewinnie - Apr 2, 2014 om 12:11
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U had bij het afrekenen toch wel kunnen zien aan het bedrag dat er Iers niet klopte? 2 kranten kosten niet zo weinig dat je dit over het hoofd kunt zien. Alle boeven zeggen dat het perongeluk gebeurde en vooral met zelfscan heb je zelf de verantwoordelijkheid

hansje klein
door hansje klein - Apr 2, 2014 om 12:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Scangebruikers lopen allemaal dit risico, goedschiks of kwaadschiks. Ik heb me kort na descan- invoering ooit in de winkel laten afleiden en een product niet gescand, waarna ik na de controle onder begeleiding naar de kassa "afgevoerd" werd.....en daarna.....opdat het me erg pijnlijk was, tegen de schrik een bosje bloemen "van het huis" overhandigd kreeg, waardoor er nóg meer publiekelijke aandacht op de afhandeling viel en ik wel in de grond kon kruipen van schaamte!

Ik kan alleen maar bijdragen met de waarschuwing: laat dit systeem voortaan altijd links liggen.....want je wordt een dief voor je er erg in hebt, met ernstige gevolgen zoals bij marcnijmegen.
Het is uitlokken van diefstal........en uiteindelijk zal een rechter marcnijmegen gelijk geven, daar de gevolgen te zwaar zijn voor hem. TIP: neem een advocaat in de arm (vooral wanneer er een rechtsbijstandsverzekering existeert)!

mo
door mof - Apr 2, 2014 om 12:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) U krijgt hiervoor geen strafblad: een strafblad krijg je bij een gevangenisstraf of een boete in een hogere categorie. Verder is er geen procedure begonnen, gewoon een bekeuring. Krijgt u ook als u door rood rijdt.

2) U kunt altijd bellen, ook als de bewakers zeggen dat dit niet mag. Zolang u niet bent gearresteerd (en dat kan alleen de politie) kunt u alleen zijn "staande gehouden". Dat betekent dat u niet weg. De AH hoeft u niet in de gelegenheid te stellen te bellen. U zult daarvoor uw eigen mobieltje moeten gebruiken.

3) U heeft niet per definitie winkeldiefstal gepleegd als u bent vergeten de kratjes te scannen. U kunt het bij de rechter laten voorkomen. Gezien de situatie (het zelfscannen), uw haast (kratjes vergeten) en uw brandschoon verleden kan het goed zijn dat een rechter concludeert dat er slechts een misverstand aan de hand is en dat u gewoon vrijspraak krijgt. De winkelier, noch de politie, kan u veroordelen als u daarmee niet instemt. Als uw verhaal klopt, evt. bevestigd met getuigen en achtergronden, dan kan u er goed mee wegkomen.

Om schuldig te worden bevonden aan winkeldiefstal moet het feit wettig en overtuigend bewezen worden. Dat betekent: er moet bewezen worden dat u zich zonder te betalen uit de voeten probeerde te maken met de kratjes (dat lukt nog wel), maar tevens moet de rechter de overtuiging hebben dat u dat welbewust deed en dat er niet een misverstand in het spel is.

Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, iedereen vergeet wel eens wat, en het zelfscannen bij de AH werkt nu eenmaal in de hand dat mensen die iets vergeten daar niet meteen op worden aangesproken zoals bij de gewone kassa wel het geval is.

AH had ook een medewerker kunnen vragen iha een oogje in het zeil te houden en mensen aan te spreken die iets vergeten zijn. En pas bij herhaling te reageren op winkeldiefstal.

ka
door kaakje - Apr 2, 2014 om 13:08
109 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat in de voorwaarden van AH mbt het zelfscannen:

Scan alle producten afzonderlijk voordat u gaat afrekenen bij de betaalpaal. Vraag bij twijfel altijd een medewerker om hulp. We zien toe op juist gebruik van AH Zelfscannen en voeren controles uit om vast te stellen of de procedures van het scannen van alle producten en het afrekenen op de juiste wijze geschiedt. Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van een ICT- systeem. Een medewerker zal uw boodschappen opnieuw scannen. In geval van vermeend misbruik hebben wij het recht om eenieder uit te sluiten van AH Zelfscannen. Blijkt bij controle dat niet alle producten zijn gescand nadat u uw Bonuskaart bij de betaalpaal hebt gescand, dan beschouwen wij dit als diefstal en kunnen wij aangifte doen.

Je neemt dus een risico als je zelf scant. Mijn AH heeft deze (twijfelachtige) service niet. Maar ze staan dus wel in hun recht. Iemand vertrouwen op zijn mooie blauwe ogen is niet meer van deze tijd.

TheFeenem
door TheFeenem - Apr 2, 2014 om 13:08
9 Antwoorden / 9 Vragen

Is het niet pas diefstal als men het pand met de niet betaalde goederen heeft verlaten ?

wimmi20
door wimmi20 - Apr 2, 2014 om 13:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er wordt hier nogal veel gepraat over "het gebeurde per ongeluk".
Maar per ongeluk is geen reden voor het niet strafbaar zijn.
Dan had u maar beter moeten opletten zal de rechter zeggen.
Zie het volgende voor u : Edelachtbare,ik reed per ongeluk door het rode verkeerslicht--waarna ik per ongeluk een voetganger het ziekenhuis inreed--daarna per ongeluk een winkel binnenreed--en er per ongeluk 2 kratjes bier in mijn auto vielen.
U voelt hem al : per ongeluk is geen reden voor strafuitsluiting.

pk49
door pk49 - Apr 2, 2014 om 13:56
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik doe al jaren aanvullende boodschappen bij een AH met scanmogelijkheid en het gaat regelmatig fout omdat de scanapparaat wel scant(piep!) maar niet registreert.Ik beperk mijn booschappern tot het echte minimum en tel alles na vlak voor het betalen via de betaalautomaat.Op sommige scanners staat een totaal bedrag met het aantal artikelen.Op de nieuwe scanners staat alleen maar het eindbedrag zonder aantal artikelen,dus dat maakt de zelfcontrole een sruk moeilijker.De behandeling van deze mevrouw is ronduit schandalig.Het probleem voor Appie is dat er vaak geprobeerd wordt spullen onbetaald mee te nemen en het wordt je ook erg gemakkelijk gemaakt door Appie.Wel even op letten waar de bewakingscamera's hangen.Maar voor de mevrouw: wegblijven bij de AH! Plus dat scheelt je nog een hoop geld ook nog!

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2014 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De "dief" was een man.

eclipse
door eclipse - Apr 2, 2014 om 14:45
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op dinsdag 1 apr 2014, 17:41]Ik weet dat ik bij een normale kassa ook wel eens een fout ontdekte en die puber die daar zit kreeg ook geen boete...
Wel eens meegemaakt dat 1 krat alleen maar 1 flesje was geworden.
Dus naast 23 bier ook de krat nog....

Ik zie dit risico nu ook en zal nooit meer zelf scannen dus een harde boete voor het vergeten kost ze naast een klant ook mijn als klant.
Het winkel verbod en zo is bijzaak maar €400,- risico... ik las bij ingang €151,- en dat is dus het oude nog niet aangepaste bedrag dus waarom je €400,- betaalde is mij niet duidelijk en Politie was niet nodig als ze de lage niet betaal boete en U de krat alsnog zou afrekenen.....

Dit kan AH meer kosten als 2 kratten en wanneer word het puber hulpje zo aangepakt als die een scan fout maken?
Vooral het personeel kan meer kosten en nauwelijks controle....
Ik weet dat als je een duur product voor een vriendje niet scan je veel meer kan halen dan 2 kratten bier.

De boete van €181,- is hoog genoeg en waarom Politie, alleen bij duidelijk weigeren zou dit mogen en daar lijkt mij geen sprake van.

whoow 400 euro ??? ken je gelijk de schuldhulp in , ben benieuwd wat voor boete die illegaal krijgt die gister een stel schoenen jatte en een poot brak in de koopgoot in R `dam ( boete voor jatte, ziekenhuis kosten, ziekenauto, kosten agenten. , fysio, medicijnen.

zoekster
door zoekster - Apr 2, 2014 om 14:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 2 apr 2014, 13:52]Er wordt hier nogal veel gepraat over "het gebeurde per ongeluk".
Maar per ongeluk is geen reden voor het niet strafbaar zijn.

Dit is onzin.

Diefstal staat als volgt omschreven in het Wetboek van Strafrecht Art 310

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Dat oogmerk houdt in dat je stelen al in zin had. Als de rechter daar niet van overtuigd is, zal hij je niet schuldig achten aan een strafbaar feit.

Dat het bijzonder moeilijk zal zijn om de rechter daarvan te overtuigen is een ander verhaal.

eclipse
door eclipse - Apr 2, 2014 om 15:01
1561 Antwoorden / 370 Vragen

F gejat van het OM

------------------------------------kopie--------------------------

In deze rubriek vindt u de boetebedragen geldend vanaf 1 januari 2014 voor de meest voorkomende lichtere overtredingen, variërend van het te vroeg aanbieden van huisvuil, vissen buiten het visseizoen tot snelheidsovertredingen.

Voor de boetebedragen voor overtredingen begaan voor 1 januari 2014 verwijzen wij u naar de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen (zie rechter kolom).

Selecteer hieronder het onderwerp waarover u informatie zoekt. Vervolgens kunt u door middel van uitvalmenu's een verdere selectie maken.

Overig
Diefstal uit een winkel of benzinestation: waarde t/m 50 euro
Het boetebedrag wordt:
€210

Feitcode G 100a

Terug naar begin boetebase ............................................. snap dus de 400 niet '

kopie van het OM...........
Overig
Diefstal uit een winkel of benzinestation: >50 t/m 120 euro
Het boetebedrag wordt:
€350

h19l49
door h19l49 - Apr 2, 2014 om 15:02
121 Antwoorden / 0 Vragen

Dat winkelverbod zou ik niet rouwig om zijn, nu kom je er misschien achter dat er nog meer supers bestaan die veel goedkoper en erger nog véél beter zijn.
AH heeft het bij mij al jaren afgedaan met de soms slechte kwaliteit tegen een goudprijs.
De meeste mensen staren zich blind om het grote assortiment, wat ze inderdaad hebben, maar ik zie liever een kleiner assortiment van betere kwaliteit en dito prijskaartje.
Hier in Leeuwarden hebben we een XXL AH waar ze groenten verkopen die niet kan tippen aan de kwaliteit van wat de Lidl hier verkoopt voor de helft van de prijs.

Ja
door JanvanAlles - Apr 2, 2014 om 15:56
328 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 2 apr 2014, 13:52]Er wordt hier nogal veel gepraat over "het gebeurde per ongeluk".
Maar per ongeluk is geen reden voor het niet strafbaar zijn.
Dan had u maar beter moeten opletten zal de rechter zeggen.
Zie het volgende voor u : Edelachtbare,ik reed per ongeluk door het rode verkeerslicht--waarna ik per ongeluk een voetganger het ziekenhuis inreed--daarna per ongeluk een winkel binnenreed--en er per ongeluk 2 kratjes bier in mijn auto vielen.
U voelt hem al : per ongeluk is geen reden voor strafuitsluiting.

Zeker niet als de gejatte 2 kratjes bier tijdens het rijden in de auto genuttigd werden en de oorzaak was voor het ongeval. Sorry, flauw maar kon het even niet laten _O-.

Verder is het niet aan te tonen dat TS notabene 2 grote kratten bier "vergat". Een tube tandpasta of een zakje kruiden kan ik me voorstellen maar echt, 2 hele kratten bier? Ik begrijp serieus wel dat dat "vergeten" niet erg geloofwaardig over kwam bij het personeel, zeker als je altijd kijkt naar wat je af moet rekenen, dan mis je heus wel de kosten voor 2 kratjes bier, ik geloof er heel eerlijk gezegd zelf eigenlijk niet zo erg veel van dat het echt heel erg per ongeluk was.

vr1944
door vr1944 - Apr 2, 2014 om 16:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

De behandeling van deze mevrouw is ronduit schandalig.

De behandeling van TS is conform de huisregels en de waarschuwing in de winkel dat er bij diefstal ,want dat is het de politie ingeschakeld wordt.

het wordt je ook erg gemakkelijk gemaakt door Appie

Wat een onzin ,dat is overal hetzelfde ,dat noemen ze zelfbediening en is dus geen excuus om spullen te stelen . Berouw komt na de zonde.

eclipse
door eclipse - Apr 2, 2014 om 16:26
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 2 apr 2014, 16:16]De behandeling van deze mevrouw is ronduit schandalig.

De behandeling van TS is conform de huisregels en de waarschuwing in de winkel dat er bij diefstal ,want dat is het de politie ingeschakeld wordt.

het wordt je ook erg gemakkelijk gemaakt door Appie

Wat een onzin ,dat is overal hetzelfde ,dat noemen ze zelfbediening en is dus geen excuus om spullen te stelen . Berouw komt na de zonde.

@SUGGESTIEF

avhelvoort
door avhelvoort - Apr 2, 2014 om 19:12
82 Antwoorden / 1 Vragen

Het is heel vervelend dat zn klein foutje zulke grote gevolgen kunnen hebben.
Ik heb geen idee hoe de directie en zo bij jullie in elkaar zit, maar misschien anders verstandig om dit met hen te bespreken en het volledige verhaal vertellen, lijkt me dat ze wel begrip voor de zaak hebben en wanneer ze het nog een keer opvragen dat ze er al weet bij hebben, Denk dat het dan ook verstandig is om dit op de een of andere manier zwart op wit te zetten, waarbij de directie een kopie/origineel heeft met het liefst een handtekening dat ze inderdaad op de hoogte zijn van dit verhaal en dat ze dit hele gebeuren buiten beschouwing laten tijdens een nieuwe screening. Het is denk ik verstandiger om het zelf te vertellen dan dat ze er straks achter komen door de nieuwe screening.

eclipse
door eclipse - Apr 2, 2014 om 19:22
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=marcnijmegen schreef op dinsdag 1 apr 2014, 15:40]Onlangs heb ik boodschappen gedaan bij de Albert Heijn middels het zelfscannen. Ik doe dit al jaren en ben ook al dikwijls gecontroleerd. Alle steekproeven die ik heb gekregen klopte, ook nog nooit in aanraking geweest met justitie.

Helaas moest ik afgelopen weekend tijdens het klussen even snel boodschappen doen. Ik ben toen vergeten om de kratjes bier (2) die in de aanbieding waren te scannen. Ik weet dat dit natuurlijk stom is en mijzelf volledig aan te rekenen. Ik kreeg geen steekproef. Nadat ik heb afgerekend loop ik weg van de betaalpaal om (graits) plasticvuilniszakken te pakken. Ik werd aangesproken door een medewerker of ze mijn bon mocht zien. Dat mocht, ik vertelde haar, die komt zo uit het apparaat. Het bleek dus dat ik de kratjes niet had afgerekend. Met mijn knal rode hoofd mijn excuses gemaakt en verteld dat ik het dus vergeten was. Ik moest wachten omdat hier procedures voor waren werd mij verteld. Aangezien ik snap dat winkeliers streng zijn (overigens terecht) op winkeldiefstal, ging ik ervanuit dat ze naar mijn verleden gingen kijken of iets dergelijks. Maar niet, er stonden in een keer twee bewakers om me heen en ik was per direct aan gehouden. Ik mocht niet meer bellen en mocht met niemand praten. Ik moest mee naar het kantoor waar vervolgens de politie werd gebeld. Toen de politie mij vertelde dat ik mee moest naar het bureau, stond ik erop dat ik even naar het thuisfront mocht bellen, aangezien mijn vrouw en twee kinderen al 2,5 uur op mij aan het wachten waren. De politie heeft toen geregeld dat ik niet mee hoefde naar het bureau. Schade, 400 euro bekeuring, winkelverbod en een strafblad. Omdat ik in het onderwijs (financiën) werk is een VOG noodzakelijk.

Het kan toch niet zijn dat door een vergissing (en tuurlijk zal iedere boef zeggen dat hij het vergeten is) zo hard word aangepakt, mijn toekomst helemaal heb verknald?
eclipse

waarschuw redactie
woensdag 2 apr 2014, 15:01

F gejat van het OM

------------------------------------kopie--------------------------

In deze rubriek vindt u de boetebedragen geldend vanaf 1 januari 2014 voor de meest voorkomende lichtere overtredingen, variërend van het te vroeg aanbieden van huisvuil, vissen buiten het visseizoen tot snelheidsovertredingen.

Voor de boetebedragen voor overtredingen begaan voor 1 januari 2014 verwijzen wij u naar de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen (zie rechter kolom).

Selecteer hieronder het onderwerp waarover u informatie zoekt. Vervolgens kunt u door middel van uitvalmenu's een verdere selectie maken.

Overig
Diefstal uit een winkel of benzinestation: waarde t/m 50 euro
Het boetebedrag wordt:
€210

mo
door mof - Apr 2, 2014 om 19:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

beste ceeme, nee, je hoeft de winkel niet uit te zijn. je hoeft niet eens de kassa gepasseerd te zijn om een aangifte wegens winkeldiefstal tegen je te krijgen. Als jij je spullen toe-eigent met het doel daarvoor niet te betalen is het al diefstal: wanneer je iets in je zakken stopt bijvoorbeeld, heb je al wat uit te leggen. Ook wanneer je een tas bij je draagt met anti-scan folie, zodat de poortjes niet afgaan. Stop je iets in die tas, kun je al in de winkel voor de kassa te passeren worden staande gehouden.

AH zegt dat dat ze in principe uitgaan van diefstal en aangifte doen. Dat houdt nog niet in dat je ook daadwerkelijk diefstal hebt gepleegd. Dat bepaalt de rechter. Zo'n boete accepteren heet ook wel een schikking met de officier ... dan zie je af van het recht op een proces en erken je zelf je schuld. Ga je niet in op een schikking dan komt het voor, kun je je verhaal doen, en maak je kans op vrijspraak.

MAar zo'n kleine boete, daarvoor wordt je VOG niet tegengehouden. Heeft ook nauwelijks met de aard van je beroep te maken. Geen zorgen daarover maken.

avhelvoort
door avhelvoort - Apr 2, 2014 om 20:01
82 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien anders even navragen bij de politie wat er mee gedaan wordt en of het gevolgen heeft voor de VOG of dat, dat er in komt te staan of niet.

Ja
door JanvanAlles - Apr 2, 2014 om 21:16
328 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=avhelvoort schreef op woensdag 2 apr 2014, 19:12]Het is heel vervelend dat zn klein foutje zulke grote gevolgen kunnen hebben.
Ik heb geen idee hoe de directie en zo bij jullie in elkaar zit, maar misschien anders verstandig om dit met hen te bespreken en het volledige verhaal vertellen, lijkt me dat ze wel begrip voor de zaak hebben en wanneer ze het nog een keer opvragen dat ze er al weet bij hebben, Denk dat het dan ook verstandig is om dit op de een of andere manier zwart op wit te zetten, waarbij de directie een kopie/origineel heeft met het liefst een handtekening dat ze inderdaad op de hoogte zijn van dit verhaal en dat ze dit hele gebeuren buiten beschouwing laten tijdens een nieuwe screening. Het is denk ik verstandiger om het zelf te vertellen dan dat ze er straks achter komen door de nieuwe screening.

Een klein foutje is het vergeten te scannen van een klein dingetje, NIET het vergeten te scannen van 2 fikse kratten bier. En zelfs áls, ik herhaal mezelf maar dat zie je wel meteen in het totaalbedrag wat je moet afrekenen, als er dan geen licht gaat branden als nota bene financieel verantwoordelijke voor een school dan weet ik het niet.

pino123
door pino123 - Apr 2, 2014 om 21:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het niet scannen van twee kraten bier, scheelt ongeveer 30,-- op de bon... Nu weet ik niet wat je totaal bedrag was, maar bij 'even snel boodschappen doen' vergeet je dit niet even. Ik persoonlijk vind je verhaal dan ook ongeloofwaardig.

Daarnaast, inderdaad heb je in het onderwijs een VOG nodig. Als je deze niet kan overleggen heb je een probleem. Nu ligt het er wel aan of je net je VOG hebt ingeleverd, zo ja kan je het misschien nog even uitzitten. Zo niet, even in overleg met je leidinggevende gaan.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 2, 2014 om 22:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Aangezien niemand heeft gereageerd op de vraag doe ik het maar.
Heeft u ooit gehoord van iemand--die staande wordt gehouden door een beveiliger--zegt :u heeft gelijk meneer, ik was van plan om de goederen te stelen die niet op de bon staan ?
Tuurlijk niet, het is altijd per ongeluk.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 3, 2014 om 00:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zeg Appie kom er maar in met een mooie bos bloemen.
Hef in ieder geval dat winkelverbod op.

Diewilik

forever-nl
door forever-nl - Apr 3, 2014 om 04:06
400 Antwoorden / 11 Vragen

Waar blijft AH webcare?

pino123
door pino123 - Apr 3, 2014 om 16:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=forever-nl schreef op donderdag 3 apr 2014, 04:06]Waar blijft AH webcare?

Wat moet die hier dan?

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schrijven dat die het zich heel goed kunnen voorstellen dat je twee kratjes bier vergeet ;-) en dat ze nooit meer de politie zullen bellen als dat nog een keer gebeurt. ;-)

Ja
door JanvanAlles - Apr 3, 2014 om 16:41
328 Antwoorden / 1 Vragen

Of de duvel er mee speelt: vanmorgen dikke amok bij een XXL-Appie, een gezin had maar liefst 6! van die 10 kilopakken Omo onder op de kar, heel die familie met kinderen (die de leeftijd hadden om op school te moeten zitten om 10.20 uur, dan weet je het al) om die kar lopen maar meerdere klanten hadden bij personeel al aangegeven het niet te vertrouwen en jawel, zelfscannen en proberen met al die Omo de winkel uit te lopen. Pa werd zacht uitgedrukt nogal lichtelijk agressief tegen het personeel dus werd de politie gebeld.
Hoe het is afgelopen weet ik niet, had vlees en diepvries dus moest wel naar huis dus mijn sensatiezucht is niet bevredigd, gemiste kans _O-

van leyden
door van leyden - Apr 3, 2014 om 18:17
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Als elke cassiere zo behandeld zou worden wanneer er per ongeluk te weinig wisselgeld wordt teruggegeven zouden we geen caissieres meer overhouden...(fouten maken doe je maar in je eigen tijd)
Maar.. dat doet ze niet expres...maakt niet uit, hangen zullen ze!

Voortaan gelijk de politie bellen bij te weinig wisselgeld, neem geen genoegen met excuses, eis smartegeld, dat heet met gelijke munt terugbetalen.

Of beter nog, mijdt de appie, vies vreten voor de hoofdprijs is het.
Elke supermarkt is beter en meesstal veel goedkoper.

van leyden
door van leyden - Apr 3, 2014 om 18:31
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Is wel de trend> foutjes maken of vergeetachtigheid wordt niet meer geaccepteerd / geloofd.
Iedereen moet perfect zijn en anders zal je bloeden.

Tuurlijk moet alles over 1 kam geschoren worden, want anders volgt misbruik.

Daarom elke caissiere / winkel aanklagen bij derving van een consument, sleep ze voor het gerecht, want per ongeluk bestaat niet. (meer)

van leyden
door van leyden - Apr 3, 2014 om 20:44
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Zelfscan.
Een amateur (klant) die kennelijk een foutje maakt is een dief.
Een professionele kassamedewerkster die iets fout doet wordt afgedaan als een vergissing..
Dat verschil gaat er bij mij niet in.
Overduidelijk dat ts het per ongeluk deed, bovendien had appie volgens mij al lang in de gaten dat er iets niet goed ging, alhoewel dat nooit bewijsbaar is.

Vind de consequenties van dit foutje veels te ver gaan.

vr1944
door vr1944 - Apr 3, 2014 om 21:37
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb laatst nog aangifte gedaan van diefstal . Ik kreeg 10 euro teveel terug van een cassiere Ik wou niet medeplichtig zijn aan deze brutale diefstal ,dus heb ik gelijk 112 gebeld. Was per ongeluk zei ze. En Gij gelooft dat gek zei ik nog.

=van leyden schreef op donderdag 3 apr 2014, 20:44: Zelfscan.
Een amateur (klant) die kennelijk een foutje maakt is een dief.
Een professionele kassamedewerkster die iets fout doet wordt afgedaan als een vergissing..
Dat verschil gaat er bij mij niet in.
Overduidelijk dat ts het per ongeluk deed, bovendien had appie volgens mij al lang in de gaten dat er iets niet goed ging, alhoewel dat nooit bewijsbaar is.

Vind de consequenties van dit foutje veels te ver gaan.

pino123
door pino123 - Apr 3, 2014 om 23:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=van leyden schreef op donderdag 3 apr 2014, 20:44]Zelfscan.
Een amateur (klant) die kennelijk een foutje maakt is een dief.
Een professionele kassamedewerkster die iets fout doet wordt afgedaan als een vergissing..
Dat verschil gaat er bij mij niet in.
Overduidelijk dat ts het per ongeluk deed, bovendien had appie volgens mij al lang in de gaten dat er iets niet goed ging, alhoewel dat nooit bewijsbaar is.

Vind de consequenties van dit foutje veels te ver gaan.

Leuter maar een eind weg, maar tweekratten bier even vergeten lijkt me in dit geval, bij even snel een boodschapje doen wat overdreven. En dat afzetten tegen Appie ook. Je valt helaas te vaak in herhaling.

vr1944
door vr1944 - Apr 3, 2014 om 23:20
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Tsja als je het verschil niet weet tussen het zogenaamd per ongeluk 2 kratten bier jatten of het per ongeluk je vergissen met teruggeven van wisselgeld begin je al gauw onzin uit te kramen.Ik ben het helemaal met je eens Pino eigen schuld dikke bult

=pino123 schreef op donderdag 3 apr 2014, 23:07:
=van leyden schreef op donderdag 3 apr 2014, 20:44: Zelfscan.
Een amateur (klant) die kennelijk een foutje maakt is een dief.
Een professionele kassamedewerkster die iets fout doet wordt afgedaan als een vergissing..
Dat verschil gaat er bij mij niet in.
Overduidelijk dat ts het per ongeluk deed, bovendien had appie volgens mij al lang in de gaten dat er iets niet goed ging, alhoewel dat nooit bewijsbaar is.

Vind de consequenties van dit foutje veels te ver gaan.

Leuter maar een eind weg, maar tweekratten bier even vergeten lijkt me in dit geval, bij even snel een boodschapje doen wat overdreven. En dat afzetten tegen Appie ook. Je valt helaas te vaak in herhaling.