sh
door shera Nov 6, 2014 om 10:49
Elektronica & tv

Diepvries in de schuur

Wij hebben vandaag onze diepvriezer binnen gekregen. Geweldig mooi ding en groot.We hebben hem gekocht om het vlees voor onze honden in te doen.
We hadden een plek vrij gemaakt in de schuur (onverwarmd) en daar op de grond een pallet gelegd met daaroverheen isolatiefolie (met noppen)
Maar nu heeft staat de vriezer op wieltjes. Nooit aan gedacht dus.. wij dachten dat hij van onder gewoon plat zou zijn hahaha wat natuurlijk helemaal niet logisch is.
Maar nu staat hij wel op de pallet en nopefolie maar ik vind hem wat te bewegelijk dus lijkt me niet goed.

Mijn vraag ,na deze lange inleiding is. Als ik op de grond de isolatienopefolie leg kan ik de vriezer daar dan ook op zetten. Door de wieltjes is er een kleine ruimte tussen de tegels en de vriezer.
Of kan dat niet en moet ik er planken onder leggen.
Ik neem tenminste aan dat ik hem niet zo op de vloer van de schuur kan zetten ivm de kou in de winter.
Het is een SN-N-ST-S dus hij kan in een ruimte staan van + 10 tot 43 graden, volgens de gebruiksaanwijzing.

Alvast bedankt voor het mee denken : -)

36680 19 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Nov 6, 2014 om 11:21
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het beste kunt u hem plaatsen op een harde ondergrond. Er moet voldoende luchtstroming via de onderkant langs de radiator aan de achterkant van de diepvrieskast zijn, anders kan de diepvries zijn warmte niet kwijt en blijft de motor onnodig lang draaien.

sh
door shera - Nov 6, 2014 om 12:10
51 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor het antwoord. Ik denk dat ik onder de pootje dan 2 grote stoeptegels zet. Dan staat die aardig hoog en breed zat dat hij er niet van af kan schuiven en daaronder de isolatiefolie.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2014 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat doet u van de winter als de omgevingstemperatuur langdurig onder de 10 graden komt?

sh
door shera - Nov 6, 2014 om 13:06
51 Antwoorden / 7 Vragen

Volgens de gebruiksaanwijzingen kan hij in een onverwarmde schuur/garage. Staat er speciaal bij.
Dus neem aan dat ,dat waar is.
Hier in de rij hebben er meer een diepvriezer in de onverwarmde schuur, dus schijnbaar kan dat.

tenormin
door tenormin - Nov 6, 2014 om 13:53
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=shera schreef op donderdag 6 nov 2014, 13:06]Volgens de gebruiksaanwijzingen kan hij in een onverwarmde schuur/garage. Staat er speciaal bij.
Dus neem aan dat ,dat waar is.
Hier in de rij hebben er meer een diepvriezer in de onverwarmde schuur, dus schijnbaar kan dat.

Nou ja, is omdat u schrijft dat de vriezer in een schuur kan staan van +10º tot 43º, vandaar waarschijnlijk enige verwarring. Als dat nu -10º was geweest, was het duidelijker. Maar dat zal wel eerst goed 'uitgevioold' zijn voor de aanschaf, neem ik aan?

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2014 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=shera schreef op donderdag 6 nov 2014, 13:06]Volgens de gebruiksaanwijzingen kan hij in een onverwarmde schuur/garage. Staat er speciaal bij.
Dus neem aan dat ,dat waar is.
Hier in de rij hebben er meer een diepvriezer in de onverwarmde schuur, dus schijnbaar kan dat.

Er is natuurlijk een verschil tussen een onverwarmde ruimte en, als het echt winter wordt, een ruimte waar het vriest.

De codes geven niets voor niets de temperatuur aan waar tussen hij prima functioneert. Dus plus 10 tot plus 43.

Maar goed, als het vriest, kunt u het vlees ook zo in de schuur leggen.

sh
door shera - Nov 6, 2014 om 14:22
51 Antwoorden / 7 Vragen

Als het echt te koud word in de schuur ondanks de isolatie dan misschien een kacheltje ,maar dat ligt er aan hoeveel dat zal verbruiken. Anders zetten we de diepvries de wintermaanden uit. Dat scheelt ons toch weer geld met bestellen van hondenvlees :-)
Dan gooien we het in die maanden in de vriezer in de keuken.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2014 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kacheltje om de vrieskist te laten functioneren? ;-)

Misschien dan maar beter wat vaker vlees bestellen en de extra bezorgkosten voor lief nemen.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2014 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees op diverse sites het advies van tempexplaten tegen de zijkenten voor isolatie.

sh
door shera - Nov 6, 2014 om 14:46
51 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik de vriezer 4 maand uit heb per jaar en dus dan minder bestel, dan verdien ik er nog op met die resterende 8 maand. Niet om de bezorgkosten maar om de kortingen die je krijgt als je in grote hoeveelheden besteld : -)
Dus het zou natuurlijk geweldig zijn als de winters zacht zijn en de temperatuur in de schuur daardoor goed maar zou hij het in die maanden niet doen dan zit ik nog goed.

Tempexplaten tegen de muren aan bedoel je ?

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2014 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tik op Google eens in : Vriezer in overwarmde schuur en lees de bijdragen eens.

Nee, ze hebben het over tempexplaten tegen de zijkanten van de vrieskist. Succes.

sh
door shera - Nov 6, 2014 om 16:21
51 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb al veel op google gekeken maar vind veel tegenstrijdige berichten. Grappig de 1 zegt ... kan absoluut niet en de ander heeft hem al 20 jaar in onverwarmde schuur hahaha Ergens vond ik ook een antwoord van een fabriek op de vraag. Niet het merk wat ik heb, ik heb een Zanussi.

Kan ik mijn diepvrieskast in een onverwarmde ruimte plaatsen?
Alle koel- en vriesapparaten zijn ingedeeld in zogenoemde klimaatklassen. Een klimaatklasse is de omgevingstemperatuur waarin het apparaat functioneert volgens de opgegeven specificaties. Alle LIEBHERR diepvrieskasten zijn geproduceerd voor klimaatklasse SN-T. Dit wil zeggen dat zij geschikt zijn voor omgevingstemperaturen tussen 10 en 43 ºC. Binnen deze temperatuurrange voldoen zij aan alle in de brochure vermelde specificaties, zoals het opgegeven energieverbruik. Dit wil overigens niet zeggen, dat de kast buiten deze temperatuurrange niet functioneert. Ook bij temperaturen onder 10 ºC zal een LIEBHERR diepvriezer uw levensmiddelen blijven conserveren. Bij deze lage omgevingstemperaturen is het echter wel mogelijk, dat zich op de buitenzijde van de diepvrieskast condens vormt. Daarom is het advies om de kast op een vlonder te plaatsen zeker niet misplaatst. Bij lage temperaturen en vochtige omstandigheden kunnen kunststoffen en de lak wel wat aangetast raken. Indien u uw diepvrieskast hiertegen wilt beschermen kunt u de buitenkant in de autowas zetten.

Bij omgevingstemperaturen onder het vriespunt kan de nauwkeurigheid van de elektronica niet meer worden gegarandeerd en kan condensvorming in de behuizing ook tot beschadiging van de elektronica leiden.

Ga eens kijken of ik het bericht kan vinden over tempexplaten tegen de zijkanten van de vrieskist. Bedankt voor de tip.

komsja
door komsja - Nov 6, 2014 om 17:25
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Mijn vriendin heeft in een onverwarmde schuur een extra vriezer en koelkast staan die normaal gesproken ook in huis staan (keuken) alleen de koelkast gaat in de winter uit (met de koelkast deur een stukje open)maar de vriezer blijft gewoon aan staan en dat gaat prima die staat al zo,n 5 jaar in die onverwarmde schuur en werkt nog perfect en geen condens vorming of roest aan de buitenkant van de kast en hij staat gewoon op de betonnen tegel vloer.Het enigste wat wel belangrijk is is dat u het eventuele raampje van de schuur een ietwat laat open staan.

sh
door shera - Nov 7, 2014 om 19:45
51 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor je reactie.
Helaas heb ik geen raampje in de schuur zitten.
Qua condens moet het volgens mij geen probleem zijn want er staat bij .... Het condensatorschild voorkomt condens waardoor je diepvriezer betrouwbaar en zuinig blijft werken.

winni
door winni - Nov 10, 2014 om 19:16
12 Antwoorden / 4 Vragen

Alleen het merk liebherr kan in garage/ schuur onverwarmd tot een bepaalt -temperatuur en wel gewoon op een vlakke bodem zetten , een pallet helpt niet en heeft geen zin , mocht de temperatuur lager worden dan -10 in de omgeving van de vriezer dan zijn er soort kachels te koop om daar te plaatsen , mocht dat allemaal niet kunnen dan zou ik naar de winkel gaan voor een ander apparaat, want het kan stuk gaan.

komsja
door komsja - Nov 10, 2014 om 19:21
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@shera
Als u zorgt voor enige ventilatie in de (onverwarmde schuur) is er geen enkel probleem

ep
door eppos - Nov 10, 2014 om 21:02
23 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou me niet al te snel zorgen maken.
want geheel onverwarmd is die schuur namelijk niet, er staat namelijk een soort van kachel in te draaien.
ja de vriezer voert aan de buitenkant zijn warmte af, daardoor word ook de schuur verwarmd.
het kan dan ook maar zo zijn dat het in die schuur nooit gaat vriezen gewoon door de warmte die van de vriezer afkomt.

vi
door visvennetje - Nov 12, 2014 om 10:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Noppen folie op de stenen vloer daarop planken leggen en daar op de vriezer ,
Zo werkt dat bij ons al 11 jaar.

sh
door shera - Nov 17, 2014 om 12:04
51 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik heb noppenfolie op de grond liggen en de diepvriezer staat op stenen zodat hij ongeveer 30 cm van de grond is.