ju
door juano May 29, 2013 om 21:20
Geldzaken & recht

DigiD twijfel.

In mijn persoonlijk dossier bij digid trof ik de vermelding dat ik via digid ingelogd zou hebben bij een mij onbekend bedrijf. DigiD bevestigde dit, maar vertelde verder van niets te weten niets te kunnen doen. Dit contact zou plaats hebben gevonden via mijn pc en digid account. Als enige beheerder van beiden verklaar ik dit als onmogelijk. Hoe veilig is DigiD eigenlijk ???

2408 9 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 29, 2013 om 21:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of... hoe veilig is PC? Heeft iemand anders daar toegang toe?

alexishoop
door alexishoop - May 29, 2013 om 21:44
561 Antwoorden / 6 Vragen

domme vraag maar heeft u het wachtwoord al gewijzigd ? u kunt voor de zekerheid een keyscrambler zoals deze installeren (de personal is gratis), deze maakt het meekijken via een toestenbord onmogelijk, na installatie opnieuw ww veranderen en offline bewaren. ook met keypass kunt u het invullen beter beveiligen.

dit "onbekend bedrijf" kan van alles "overheidshalve" zijn en moet bekend zijn bij digid, meestal is het een zorgverzekering of andere gemeentelijke bedrijf. het zijn in elk geval niet zomaar bedrijven.

valerius-2
door valerius-2 - May 29, 2013 om 22:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alexishoop schreef op woensdag 29 mei 2013, 21:44]
domme vraag maar heeft u het wachtwoord al gewijzigd ? u kunt voor de zekerheid een keyscrambler zoals deze installeren (de personal is gratis), deze maakt het meekijken via een toestenbord onmogelijk, na installatie opnieuw ww veranderen en offline bewaren. ook met keypass kunt u het invullen beter beveiligen.

dit "onbekend bedrijf" kan van alles "overheidshalve" zijn en moet bekend zijn bij digid, meestal is het een zorgverzekering of andere gemeentelijke bedrijf. het zijn in elk geval niet zomaar bedrijven.

Domme vragen bestaan niet!!! DE vraag is heel normaal als TS daar zelf geen antwoordt op geeft

ju
door juano - May 29, 2013 om 22:57
50 Antwoorden / 65 Vragen

Het 'mij' onbekende bedrijf is een publiek adviesbureau. DigiD adviseert hiermee contact te zoeken.

Cookies
door Cookies - May 29, 2013 om 23:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=juano schreef op woensdag 29 mei 2013, 22:57]Het 'mij' onbekende bedrijf is een publiek adviesbureau. DigiD adviseert hiermee contact te zoeken.

Publiek adviesbureau? Als je nou gewoon even de naam van het bedrijf geeft, is dat wel zo duidelijk.

diumenge
door diumenge - May 30, 2013 om 07:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens je eigen vraag is er vanaf je eigen PC (hoe heeft DigiD dat vastgesteld?) ingelogd bij die organisatie. Als je dat zelf niet was, dan was het of iemand anders die toegang heeft tot je PC of malware. Maar als er malware in omloop zou zijn die via DigiD kan inloggen, dan zou je verwachten dat dat wel in het nieuws zou zijn (want dan is er een groot probleem).

Of misschien doet deze organisatie iets namens een andere organisatie? Heb je op dat tijdstip niet met een andere bij DigiD aangesloten organisatie te maken gehad?

diumenge
door diumenge - May 30, 2013 om 07:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk een hier om te controleren of het misschien een namens een andere organisatie aangesloten organisatie betreft: [url=https://www.digid.nl/over-digid/wie-doen-mee/][u]Wie doen mee?[/u][/url]

dearagain
door dearagain - May 30, 2013 om 21:21
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*er zijn inderdaad recent enkele periodes geweest dat DigiD niet veilig was

er
door erky - May 31, 2013 om 13:16
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Juano,

Wat vooral opvalt en ik denk ook dat jij het zo bedoelt: Digid beantwoordt geen vragen. In feite is dat van de gekke, want dat zou inhouden dat niet wij burgers baas zijn over ons Digid maar de overheid. Dus zou de overheid ook aansprakelijkheid moeten aanvaarden. Als jij dus een vraag stelt, zoals je hebt gedaan, heb jij er alle recht op om maan, adres enz. te kennen van degene die jouw Digid heeft 'gebruikt'.

Een andere nuance is: er zijn instellingen of overheden die de digid mogen toetsen, namelijk klopt naam en digid met elkaar. Zorginstellingen moeten dat zelfs bij wet.

Blijft als een paal boven water staan dat de overheid er alles aan moet doen om oneigenlijk gebruik en hacken van een digid tegen te gaan. 100% onmogelijk is dit namelijk nooit. Juridisch is het lastig genoeg aan te geven dat het onmogelijk is geweest dat er iemand aan jouw computer heeft gezeten, de meeste inbraken in computers gebeuren op afstand.

Zorg dat je computer updates binnen haalt, dus up-to-date is, en draai regelmatig de virusscanner met een 'scan de gehele computer'. Het geïnstalleerd hebben van een virusscanner is eigenlijk niet genoeg.

Succes!
Erky