he
door helenec Sep 30, 2014 om 12:53
Voeding & gezondheid

DIGID zorgverzekeraar

mijn zorgverzekeraar wil van de papieren rompslomp af en nu gaat alles per mail,maar je kunt bij hun alleen inloggen met je DIGID ; dit mag toch eigenlijk niet?

11585 40 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou dat niet mogen? Werkt prima.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 13:14
14 Antwoorden / 1 Vragen

Doel je op het feit dat je gedwongen wordt alles online te doen?

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2014 om 13:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo helenec,

Ja hoor, dat mag wel:

Wie doen mee?

De onderstaande organisaties bieden diensten aan met DigiD. Dit zijn overheden en organisaties die een overheidstaak uitvoeren en daarbij het burgerservicenummer in hun administratie mogen gebruiken. Bijvoorbeeld een ziekenhuis of een zorgverzekeraar.

Bron en meer info: klik hier.

Met vr.gr.

he
door helenec - Sep 30, 2014 om 13:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht dat alleen overheden hier gebruik van mochten maken...dank voor de reacties

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2014 om 15:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 12:56]En waarom zou dat niet mogen? Werkt prima.

Ja, op zich werkt het prima, maar hoe doet men dat dan met originele rekeningen opsturen? Ik heb geen scanner of weet ik veel hoe zo'n ding heet. Als mijn zorgverzekering dat wil gaan doen, brrr... handen in 't haar.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat mijns inziens om de papieren zaken die een zorgverzekeraar stuurt. Men moet natuurlijk altijd nog eventueel iets per post kunnen insturen.

En de meeste zorgverleners declareren zelf rechtstreeks.

aurora1
door aurora1 - Oct 1, 2014 om 00:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weet u wel zeker dat uw zorgverzekeraar stelt dat alleen nog per mail e.e.a. ontvangen kan worden? Ik krijg jaarlijks het verzoek van mijn zorgverzekeraar om over te gaan op alles online maar als je goed leest blijk je zelf te kunnen kiezen voor wat wel of niet via de post wilt ontvangen.
Voor het inloggen bij mijn verzekering moet ik ook Digid gebruiken.

door 1953 - Oct 1, 2014 om 03:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom zou dat niet mogen! Mijn zorgverzekeraar (MIJN IZA) hanteert ook voor het inloggen de DiGid om mijn declaraties en anderszins te kunnen regelen. DiGid is gewaarborgd voor veilig inloggen edoch enigszins wel omslachtig te noemen.

Kwestie van wennen; 'wat de boer niet kent' of wel 'onbekend maakt onbemind'!

ch
door chris1960 - Oct 1, 2014 om 13:56
7 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk houden ze geen rekening met iemand die geen computerkennis heeft of met ouderen. Hoe moet mijn moeder dat doen, krijgt ze dan een computer en internet van de zorgverzekeraar, en kan ze de cursus declareren? Ik snap best dat het handig is maar niet iedereen kan daar in mee.

ru
door rurijk - Oct 1, 2014 om 14:10
11 Antwoorden / 7 Vragen

Iedereen kan wel roepen makkelijk en werkt prima maar er zijn nog oudere die niets met een PC te maken of te doen hebben dan reageren ze ga naar je buren die kunnen dat wel uitprinten.Schandalig

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2014 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem een zorgverzekeraar die ook nog alles met papier doet.

HappyHenny
door HappyHenny - Oct 1, 2014 om 14:14
199 Antwoorden / 73 Vragen

Mijn verzekeraar doet dit ook en mag dat, maar ik heb wel een accoord afgegeven, dus ik denk dat er daarnaast nog een andere weg blijft bestaan.
Ik weet ook niet of hij dit voor alle verzekerden verplicht mag stellen... Er is toch ook nog de mogelijkheid om dit schriftelijk te doen?
Er zijn ook nog wel wat kinderziektes: ik wilde b.v. een nota indienen (die kun je scannen, of er een foto van maken) maar bij die nota hoorde een arts-verklaring en die kon ik niet meegestuurd krijgen. Dus heb ik schriftelijk gedeclareerd. Ik heb dit ook als probleem gemeld en daar zouden ze een oplossing voor gaan zoeken.

edrick3
door edrick3 - Oct 1, 2014 om 14:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@chris1960, rurijk,

Jullie gaan voorbij aan de vraag van TS: mag een zorgverzekeraar je laten inloggen met je DigiD.
Daarop is reeds geantwoord. Ja dus.

Dat heeft niets van doen met al dan niet insturen van declaraties per post.
Die mogelijkheid heb je (nog steeds) altijd, want uiteraard zijn er mensen die geen computer hebben.

an
door annet25 - Oct 1, 2014 om 16:03
8 Antwoorden / 0 Vragen

Rekeningen digitaal versturen gaat prima en van Menzis krijg ik het bedrag snel gestort. Ik zie geen problemen behalve voor mensen die geen pc hebben.

es
door esteunebrink - Oct 1, 2014 om 16:18
3 Antwoorden / 2 Vragen

wij willen graag de papieren houden want ik kan heel weinig met computer en heb geen digidee
wij zijn over de 75 en kunnen niet alles meer leren en onthouden, dus graag papier.

pe
door peterkeller - Oct 1, 2014 om 17:37
66 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kun je niet van oude oudjes verwachten dat ze zich gaan verdiepen in computeren. Die tijd is (voor de meesten) voorbij en niet meer realistisch. Maar hetzelfde geldt voor papieren postbehandeling. Dat houdt op een gegeven ogenblik ook op, omdat ze het vanwege de leeftijd (of anderszins) het niet meer zelf kunnen.

En als iemand iets niet meer kan, moet die geholpen worden door anderen. Dat is toch de basis van ons leven. Maar dat geldt zowel met computer als met papieren post.

Maar dan moet een keuze gemaakt worden wie gaat helpen. Kinderen, familie, vrienden, buren, vrijwilligers of een administratiekantoor. Die laatste zijn er natuurlijk in gespecialiseerd, maar vragen daarvoor natuurlijk een (redelijke) vergoeding. Met eigen accounts en wachtwoorden is alles heel simpel te doen en te regelen voor de ouderen.

En Digid geeft inderdaad een veiligheidsgevoel. En het werkt ook heel simpel en is heel handig.

Maar digitaal werken is toch ook zo verdraait handig en zeker ook stukken goedkoper.

• Post raakt nooit meer zoek, digitale post komt altijd aan
• Geen postzegels meer nodig
• Geen papieren archief meer bijhouden
• In je papieren archief raken vaak stukken zoek of worden verkeerd opgeborgen
• Nooit meer kopieën maken bij de supermarkt voor een duppie
• Geen dure inktpatronen meer
• Sporadisch een nota scannen met je printer of gewoon met je smartphone de pagina fotograferen en digitaal verzenden

En wat mensen zo vaak vergeten is, dat met de computer digitaal ALLES kan en voor elk probleem er een oplossing is. (bijna alles!) Veel sneller en vooral ook slimmer kunnen werken, maar natuurlijk in het verlengde daarvan enorme kostenbesparingen voor de bedrijven, maar daardoor ook voor onze eigen portemonnee.

En in het verleden zijn er toch ook onbemande, computergestuurde raketten naar de maan gezonden!

re
door red1 - Oct 1, 2014 om 17:47
329 Antwoorden / 1 Vragen

En oma of opa die geen comp. hebben of er niet mee kunnen omgaan ?? houden ze daar rekening mee ??

purlle
door purlle - Oct 1, 2014 om 18:25
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij stoort aan dit soort dingen is dat deze acties je bijna opgedrongen worden en je wel heel veel moeite moet doen wanneer je dit (nog) niet wilt. Ik wil zelf graag de keuze hebben hoe ik mijn dingen regel.

Heb recent ook zo'n brief van het Zilveren Kruis gekregen. Zij bleken een mailadres te hebben wat ik al meer dan 10 jaar niet meer in gebruik heb!!! Als zij daarop post (zouden) hebben verstuurd, heb ik dat dus nooit gekregen. Ik zou niet eens weten hoe ik nog mail op dit adres kan controleren.
Als iets niet klopte kon ik dat via "mijn ......... " wijzigen maar je kunt je er dus niet aangeven dat je geen digitale post wilt krijgen.

Wie denkt dat digitale post wel altijd aankomt, gelooft m.i. in sprookjes. Ook hier is net als bij de gewone post geen garantie dat post (mail) ook bij iemand aankomt!
En nooit meer post kwijt? Dan hebben jullie nooit te maken gehad met een crash van je pc / laptop of je hebt idd. alles netjes gekopieerd op een anders schijf of stick.
Als je een bericht verkeerd opslaat of toch per ongeluk delete, raakt dit net zo makkelijk kwijt als papieren post.

Ik zie hierin niet echt verschil hoor.

pi
door pieterwolters - Oct 1, 2014 om 18:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=red1 schreef op woensdag 1 okt 2014, 17:47]En oma of opa die geen comp. hebben of er niet mee kunnen omgaan ?? houden ze daar rekening mee ??

Opa's en oma's die geen computer sterven vanzelf uit (sorry voor de botte formulering, maar je begrijpt wat ik bedoel. Als je het nu niet begint in te voeren lukt het nooit volgens de redenatie dat ouderen er nu niet mee kunnen werken. Dan kan het over 10 jaar ook niet.

pi
door pieterwolters - Oct 1, 2014 om 18:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 30 sep 2014, 15:51][quote=tijger1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 12:56]En waarom zou dat niet mogen? Werkt prima.

Ja, op zich werkt het prima, maar hoe doet men dat dan met originele rekeningen opsturen? Ik heb geen scanner of weet ik veel hoe zo'n ding heet. Als mijn zorgverzekering dat wil gaan doen, brrr... handen in 't haar.

Hoef je ook geen scanner voor te hebben. Ik maak met mijn telefoon een foto van de facturen en die upload ik naar de verzekeraar. Werkt prima. Geen gehannes meer met formulier die je netjes moet invullen, postzegels zoeken die altijd net op zijn als je ze nodig hebt etc.

gu
door gumani - Oct 1, 2014 om 19:30
8 Antwoorden / 11 Vragen

met dat hele digit gebeuren heb ik geen probleem. Maar als ik wil weten van welke medicijnen de nota is krijg ik steeds te horen dat dat wegens privés niet mogelijk is.
Waarom moet ik dan inloggen als ik daar geen antwoord op krijg. Het is toch ons eigen digit nr

gr gumani

tenormin
door tenormin - Oct 1, 2014 om 19:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gumani schreef op woensdag 1 okt 2014, 19:30]met dat hele digit gebeuren heb ik geen probleem. Maar als ik wil weten van welke medicijnen de nota is krijg ik steeds te horen dat dat wegens privés niet mogelijk is.
Waarom moet ik dan inloggen als ik daar geen antwoord op krijg. Het is toch ons eigen digit nr

gr gumani

Dit lijkt me echt wel vreemd. Als je met je DigiD inlogt bij je zorgverzekeraar kan men toch naar alle "afdelingen" om te zien wat er al dan niet betaald is? Je zit dan toch al op je eigen site oftewel "je eigen privé pagina"?

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2014 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sommige verzekerasrs schijnen op de zorgkosten overzichten de medicijnen niet te specificeren. Heeft dus miets met Digid te maken.

frits
door frits - Oct 1, 2014 om 21:44
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben 73 en blij dat ik van die papieren rommel af ben, doe en kan alles met de PC, en alles fakturen.polissen,foto's enz kun je opslaan, zorg wel regelmatig voor een backup van wat je opgeslagen hebt.uiteraard op een externe datadrager.
Wat de PC heeft geen eeuwig leven.

ri
door rikro - Oct 1, 2014 om 21:54
9 Antwoorden / 0 Vragen

je mag en kan altijd aangeven dat je je polis en nota's op papier van de zorgverzekeraar wilt ontvangen

mensen zonder p.c krijgen ook geen e-mail want daar hebben de verzekeraars geen e-mail adres van

wimmi20
door wimmi20 - Oct 1, 2014 om 22:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
Bij mijn zorgverzekering hoef ik geen rekening te scannen voor vergoeding.
Kijk eerst maar eens op de site van uw verzekering.
+++++++++++++++++++++++==============

=tenormin schreef op dinsdag 30 sep 2014, 15:51:
=tijger1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 12:56: En waarom zou dat niet mogen? Werkt prima.

Ja, op zich werkt het prima, maar hoe doet men dat dan met originele rekeningen opsturen? Ik heb geen scanner of weet ik veel hoe zo'n ding heet. Als mijn zorgverzekering dat wil gaan doen, brrr... handen in 't haar.

cantate
door cantate - Oct 2, 2014 om 11:57
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 30 sep 2014, 15:51][quote=tijger1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 12:56]En waarom zou dat niet mogen? Werkt prima.

Ja, op zich werkt het prima, maar hoe doet men dat dan met originele rekeningen opsturen? Ik heb geen scanner of weet ik veel hoe zo'n ding heet. Als mijn zorgverzekering dat wil gaan doen, brrr... handen in 't haar.

In ieder geval kunnen ook foto's gemaakt worden, b.v. met een digitale camera en die uploaden op de pc en naar verzekeraar e- mailen.

vl
door vladdermuis - Oct 2, 2014 om 12:52
31 Antwoorden / 11 Vragen

Ik ben altijd bang dat ik niet relevante antwoorden krijg op mijn vraag/probleem. Het is voor individueen dan ook moeilijk om een duidelijk antwoord te krijgen door een instantie als Kassa die kundig is of althans een deskundig antwoord/oplossing zou kunnen geven. Waar moet je heen met je vraag om niet bedolven te worden onder goed bedoelde meningen zoals hier.
Ik kan mij aansluiten bij deze vraag omdat er ook iets fout kan gaan met digid, waarvan al vaker meldingen zijn geweest in de media.
Ik heb getracht via digid een declaratie in te dienen bij Achmea. Ik en mijn vrouw hebben beide een eigen digid account waarvan bij de belastingaangifte dit jaar nog gebruik van is gemaakt. Bij het indienen van mijn declaratie kwam ik steeds weer terug op de account van mijn vrouw. Bleek dat mijn wachtwoord voor mijn digid account niet meer herkend werd. Navraag bij digid voor een oplossing bestond uit "wachtwoord veranderen of vernieuwen". Leuk! Op mijn leeftijd wordt het steeds moeilijker om met dit soort zaken en het onthoedn van wachtwoorden om te gaan. Daarom had ik in dit geval een systeem bedacht dat voor ons beiden eenvoudig te onthouden was. Daar zijn na de belastingaangifte geen veranderingen in gekomen. Nog 2 keer bij digid aan de bel getrokken, maar geen antwoord meer. Heel fijn, OVERHEID! Een nieuw wachtwoord zorgt weer voor de nodige frustratie. Ja, ze gaan daar in Den Haag wel heel bedachtzaam om met ouderen.
Gelukkig kan ik nog mijn declaratie insturen in een enveloppe, wel gefrankeerd dus. Ook kan ik via email mijn declaratie (kopie) indienen. Om te kopieeren heb ik inderdaad een scanner nodig of ik moet er een foto van maken. Dat is voor ouderen en minder bedeelden vaak geen optie. Ik moet wel a?le afgehandelde gegevens bewaren bij eventuele fouten en klachten om te reclameren. Hierbij is een computer onmisbaar en vaak (betaalde) hulp.
Hoe moet dat straks met de nieuwe voorwaarden, premie en polis van de nieuwe zorgverzekering zonder papier. Voor meerdere mensen wordt dit een probleem.
Kom Kassa, doe hier zelf eens iets aan

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vladdermuis

U zit hier op het consumenten forum van Kassa, dus Kassa geeft zelf geen antwoorden maar dat zijn goedwillende leden.

U bent wel erg aan het klagen dat ouderen niets meer met een computer zouden kunnen, maar u hebt zich hier aangemeld en een account aangemaakt. Ik ken heel veel ouderen die prima met een computer overweg kunnen.

En dat gaat wat een Digid betreft bijna net zo makkelijk.

Om het makkelijk te houden zou u voor uzelf en uw vrouw een gelijk wachtwoord kunnen kiezen en ook nog een die u simpel kunt onthouden, bijvoirbeeld Piet1940Janny1941.
Dus uw voornaam, geboortejaar, voornaam, geboortejaar en punt.

Ik weet niet wat voor systeem u bedacht hebt, maar Digid zal wel overstelpt worden met tips.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 2, 2014 om 14:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vladdermuis,
u stelt dat u moeite heeft met het onthouden van wachtwoorden, omdat u een senior bent.
Wimmi geeft een handige tip.
Voor het computertijdperk had je alleen pen en papier.
Ga terug naar de ouwe tijd en schrijf dit soort dingen op in uw agenda.
Schijnt ook in deze tijd te werken.
Tenzij u niet meer weet waar u de agenda hebt gelaten.

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2014 om 14:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 2 okt 2014, 14:41]Ga terug naar de ouwe tijd en schrijf dit soort dingen op in uw agenda.
Schijnt ook in deze tijd te werken.

Zelfs dat is niet eens nodig: iedereen heeft toch zijn eigen unieke nummer. Dat is overal terug te vinden. Tja, tenzij men "afkijkers" in huis heeft; zo'n agenda is net zo safe als je geld onder je matras.

En om nog even terug te komen op je eerder commentaar: Gelukkig kan ik bij mijn Zorgverzekering nog alles via de post doen. Scannen, foto's, camera's om...voor mij veel te ingewikkeld. Maar kan wel met DigiD overweg, nog net. ? Moet niet nog ingewikkelder worden, voor mij dan.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 2, 2014 om 15:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
ik kan gewoon een rekening indienen zonder te scannen.
En ik hoef niets op te sturen.
Kijk maar eens op de site van AGIS hoe dat moet.

Cookies
door Cookies - Oct 2, 2014 om 15:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 2 okt 2014, 15:06]Tenormin,
ik kan gewoon een rekening indienen zonder te scannen.
En ik hoef niets op te sturen.
Kijk maar eens op de site van AGIS hoe dat moet.

Ja, met de Agis App. Dat kan bij Ohra ook, maar denk niet dat tenormin een smartphone heeft.

Cookies
door Cookies - Oct 2, 2014 om 15:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@wimmie: voordat je daarmee komt: ook geen tablet!

wimmi20
door wimmi20 - Oct 2, 2014 om 15:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het blijkt dat ik een misvergissing heb begaan !
Tot voor kort kon het wel, zoals ik het beschreef.
Ik heb zojuist de site van AGIS nog eens bekeken.
Sinds kort is AGIS gefuseerd met Zilveren Kruis.
Declareren moet nu opeens anders.

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2014 om 15:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@Carola.83: Allebei de antwoorden zijn correct, heb geen App en geen tablet. En geen verstand en ook geen geld voor al dit soort leukigheden. Ligt niet aan leeftijd maar aan mijn brein, of hoe het bij mij heet. Iemand van 97 die ik ken draait zijn hand er niet voor om, tja.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 15:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat voor nota's sturen jullie dan allemaal op? De zorgverleners declareren toch meestal rechtstreeks? Zal het een keer een tandartsrekening zijn. Nou, nou.

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2014 om 15:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 okt 2014, 15:30]Maar wat voor nota's sturen jullie dan allemaal op? De zorgverleners declareren toch meestal rechtstreeks? Zal het een keer een tandartsrekening zijn. Nou, nou.

De TS stelt dat haar verzekeraar van de papieren rompslomp af wil. Gaat, bij mij in dit geval, maar om inderdaad 2 x (als 't goed gaat) de tandartsrekening en 5 maal de pedicure. De laatste spaar ik op, dat zijn kleine bedragen; de tandarts (meestal) te hoog, dus gaat wel gelijk naar de Zorgverzekeraar. De rest gaat inderdaad rechtstreeks.

pe
door peterkeller - Oct 2, 2014 om 20:27
66 Antwoorden / 0 Vragen

@vladdermuis

De vraag begon over Digid en papieren rompslomp. Maar toch nog een reactie over de wachtwoorden waar misschien voordeel mee gedaan kan worden.

Ik proef een beetje uit uw woorden dat u waarschijnlijk wat op leeftijd bent, maar ondertussen wel heel aardig meedraait met het digitaal werken.

Mijn advies is om het met wachtwoorden zo makkelijk mogelijk te houden. Ik heb zelf Aa000001.
Meestal is voor accounts vereist:
Een hoofd letter
Een kleine letter
Een cijfer
8 posities

Een @ of ? kan er bij het wachtwoord natuurlijk ook nog achteraan

En dan heb ik voor alle accounts één en dezelfde wachtwoord. Ik vlieg heel gemakkelijk van hot naar her op internet. En met Google Wachtwoord opslaan heb je er helemaal geen omkijken meer naar. Aanklikken en je zit er in. Net als hier op Kassa.

Natuurlijk variatie genoeg met bijvoorbeeld Bb000001. En we hoeven echt niet bang te zijn voor heackers. We zijn heus niet interessant met bijvoorbeeld declaraties van onze zorgpolis die we digitaal doen.

ma
door manwijf - Oct 14, 2014 om 10:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er helemaal geen omkijken naar. Alles gaat rechtsstreeks naar CZ en zij regelen het. Als het slechts deels vergoed wordt of de eigen bijdrage betreft wordt er automatisch geld afgeschreven. Ik heb daar geen moeite mee. Ik controleer af en toe en hou het bedrag eigen bijdrage p.j. bij, maar het hoeft eigenlijk niet, want het klopt op de cent na.

V.w.b. een wachtwoord nog een tip: Neem een voor jou makkelijk te onthouden zin en neem hiervan de eerste letter. B.v. Ik ben 30 jaar getrouwd, heb 4 kinderen en 8 kleinkinderen.
Wachtwoord wordt dan:
Ib30jgh4ke8k
Ziet er ingewikkeld uit, maar is het niet.

note: voorbeeldzin = niet mijn situatie :)