pi
door piotriljitch Dec 13, 2003 om 15:37
Huishouden & energie

Digitale radiator meterstand, altijd slikken?

Sinds het jaar 2002 zijn alle radiator meters, oude stijl vervangen door digitale metertjes.
Moet altijd een vast bedrag aan de woningbouw vooruit betalen, en op het eind van het jaar worden dan de metertjes opgenomen, en krijgt men geld terug of betaald men bij.
Jaren aan een stuk, kreeg ikeen fiks bedrag terug, ik heb het dan (in guldens) over een bedrag van 400,-- Sinds het nieuwe digitale meterje er is, en de eerste rekening daarvan binnen is, betaal ik een klein bedrag bij.
Vandaag hebben ze mijn meter getest, en volgens de voorlopige uitslag is er geen defect geconstateerd. De man van Viterra (Energy services) zei dat ik nooit kon bewijzen of ik in dat jaar veel of weinig de radiator aan had.
Ik weet van mezelf dat ik nauwelijks meer of minder aanwezig ben geweest in anderen jaren, en dat mijn stookgedrag zeer constant is.
Dus ik heb dan ook verteld nooit akkoord te gaan met dit bedrag (dat ik al betaald heb) Betaal nu ruim 400 gulden meer, en het gaat dus over een radiator, de andere gebruik ik niet of nauwelijks en er zijn dan ook weinig verschillen waargenomen.
Kan ik nu ooit achterhalen wat het verschil zo groot maakt, en heb ik wat in te brengen, of moet ik het maar slikken, ik voel me zo wel erg afhankelijk van zowel de woningbouw, als Viterra de energieleverancier

Wie kan me helpen hierin?

Vriendelijke groeten, Pieter

8619 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is het voor de particulier moeilijk om hier daadwerkelijk wat tegen te ondernemen. U kunt de meter laten ijken door een onafhankelijk inspecteur. Echter is deze zgn. onafhankelijk inspecteur wel een werknemer van uw energieleverancier. En u kunt toch aan de hand van bankafschriften uw betaalgedrag aantonen? Dan kunt u bewijs leveren en uw standpunt handhaven. Het is dan aan uw energieleverancier om met een tegenactie te komen! Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo "Blessy" Dank voor het snelle antwoord.
Tsja wat is ijken? Vanmiddag was dus zo'n medewerker van het energie bedrijf bij me, een inspecteur, die mijn meter testte, door een ander digitaal metertje ertegen aan te houden, ik ben wat voorbarig (zijn antwoord gaf me weinig hoop) misschien, want het definitieve antwoord moet nog komen, en de rekeningen heb ik, maar of dat indruk maakt, betwijfel het, temeer omdat ik daarover al kontakt had met een medewerkster van Viterra (Dommigheid, troef, wat een personeel achter de telefoon, en ze willen zo snel mogelijk van je af zijn, omdat ze geen antwoord op mijn vraag weten) en ook de woningbouw, (schuift verantwoordelijkheid door)
Voel me machteloos als het te verwachtte negatieve antwoord komt, sowieso gaat het mij erom hoe het kan, dat er zo'n groot verschil is, niemand kan mij dat antwoord geven, en dat is het meest onbevredigende, ik zal en moet hier meer over weten, ik geef dat niet op, ook al zou ik er geen cent voor terugkrijgen, ik wil weten hoe de vork in de steel zit.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

En u kunt toch aan de hand van bankafschriften uw betaalgedrag aantonen? Dan kunt u bewijs leveren en uw standpunt handhaven.

je toont dan wel aan wat je regelmatig betaalt maar dat toont niet je stookgedrag aan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

En u kunt toch aan de hand van bankafschriften uw betaalgedrag aantonen? Dan kunt u bewijs leveren en uw standpunt handhaven.

je toont dan wel aan wat je regelmatig betaalt maar dat toont niet je stookgedrag aan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

het probleem met de oude metertjes was dat deze fraude gevoelig bleken en te grote afwijkingen hadden
tijdens warme dagen verdampte de vloeistof in de metertjes.
men kon tevens de verdamping tegen gaan dooreen nattedoek om de metertjes te vouwen de verdamping werd op die manier tegengehouden.
de nieuwe meters meten het temperatuur verschil tussen radiator en ruimte voorbeeld:
koude ruimte -->warme radiator energie verbruik.
warme ruimte -->koude radiator geen verbruik.
dit kun je kontroleren met name als het buiten warm is,de meter zal dan niet oplopen.
bij de verdampingsmeter was dit wel het geval.
hier bij wil ik wel opmerken dat het belangrijk is wanneer de standen opgenomen worden iemand thuis is ,want bent u er die dag van opname niet dan word u geschat op u energieverbruik en dit kan nadelig voor u uitpakken.
tevens was de afgelopen winter zeer koud.
ook induvidueel gestookte woningen hebben meer energie verstookt.
tevens is belangrijk wanneer de meters worden opgenomen dat u de standen vergelijkt met het vorig jaar.
wanneer u sterk twijfelt over werking van de meter kunt u altijd een instantie raadplegen zoals bijv. de kema, maar houd er wel rekening mee dat dat aardig in de papieren kan lopen.
misschien kunt u op u verzoek een 2de meter laten plaatsen en zien of er dan een verschil optreed in de meterstanden.
en dat degene die ongelijk heeft voor de kosten op draait.
wij krijgen als lid van de vve bij berekening altijd het volledige energieverbruik van ons complex en kunnen dan zien of er meer of minder energie verbruikt is tov het vorige stookseizoen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je tegen de energieleverancier wat wilt ondernemen zal je je verzet zoveelmogeliojk met feiten moeten onderbouwen. Zowel de oude meter als de nieuwe meter meten het verbruik van de radiator. Op je afrekeningen kan je terug vinden wat je verbruik is geweest. Indien je de afgelopen jaren een constante stookgedrag had en dit jaar blijkt dat het verbruik drastisch is toegenomen kan je hiermee aanhankelijk maken dat er waarschijnlijk iets niet goed was. Dit hoeft overigens niet te betekennen dat je nieuwe meter kapot is. Misscien heb je de afgelopen jaren wel geluk gehad met je energiemeter. E.e.a. is dus moeilijk te bewijzen. Je kan je standpunt wel verbeteren door naar de ervaringen van de bewoners in de omliggende woningen te vragen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erg benieuwd waar de inspecteur mee komt qua uitslag want wij hebben precies hetzelfde probleem ondervonden!!
Ik ben samen met mijn vriend 2 jaar geleden in een woning in Spijkenisse gaan wonen en hebben gelukkig nog kort met de vorige bewoners (3 pers.) kunnen spreken over div. zaken waaronder de stookkosten.Zij vertelden ons dat ze jaarlijks ca. € 50,-- bij moesten betalen dus dat het wel meeviel.
Gezien zij met 3 pers. waren waarvan de vrouw veelal thuis was en wij met zijn tweetjes zijn en beide fulltime werken dachten we niet verder en gingen we er vanuit dat wij minder zouden moeten bijbetalen dus hielden we geen rekening met een evt. naheffing.
Helaas voor ons kwam na het 1e jaar de afrekening en hebben wij in een lichtelijk shok de nota bekeken, of we binnen 14 dagen even € 900,-- wilde bijbetalen, mvg Viterra.
Wij gelijk aan de bel getrokken met de vraag of de Viterra club slecht bij kas zat en geld nodig had want het leek ons onmogelijk, zeker gezien wij gewoon maandelijks ook nog eens € 95,-- vooruit betaalde.
Niet veel duidelijke respons aan de andere kant het was nl. echt goed hoor.
Na 7 dagen lag er een keurige folder in de bus met de uitleg over de werking van de digitale meter en dat deze echt zuiver was en bla bla bla.
En bedenk wel bij onze blokverwarming gaat 1 juli de ketel uit en deze gaat 1 oktober pas weer aan dus dan valt er niet eens wat te stoken al met al wordt er dus gesteld dat wij voor 9 maanden radiator gebruik (2 stuks van de 5 en alleen s'avonds) totaal € 2040,-- moeten betalen terwijl in ons vorige huis voor het totale plaatje gas/licht/electra/kabel € 2400,-- betaalde per jaar?? Wij moesten het echt betalen, het ijken is mogelijk maar als blijkt dat de meters goed functioneren kostte ons dat nog eens € 525,--.
Je trekt dus echt aan het kortste eind.
ik hoop dat jij meer succes hebt maar gezien het dezelfde firma betreft ben ik bang van niet.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben al sinds november 2001 met een soortgelijke kwestie met woningbedrijf Olympus bezig. Ik heb de zaak voor willen leggen aan de Rijdende rechter. De Rijdende rechter vond het een interessante zaak en wilde daarmee verder. Olympus bleek echter niet bereid mee te werken (angst??). Nu wordt waarschijnlijk de collectieve cv vervangen door een individuele cv. Misschien kun jij het wel voorleggen aan de Rijdende rechter.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas zijn wij ook al sinds 2001 bezig met woningbouwvereniging én Viterra over een verschil tussen verdampingsmeters en digitale meters. Ons verbruik per jaar ging, ná installatie van digitale meters (én gedeeltelijke isolatie aan het huis) van minder dan 3000 eenheden naar 9000 eenheden !! Ons stookgedrag is de afgelopen jaren niet veranderd, we hadden geen koudere winters en we gebruiken 3 van de 6 radiatoren. Ten einde raad hebben we het ministerie van VROM benaderd die onze klacht/vraag doorstuurde naar de Huurcommissie. Wij wachten af. Wie meer kennis heeft, mag het ook zeggen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor je reactie. Heb na lang wachten de definitieve uitslag gekregen van de test van de radiator meter, die viel voor mij negatief uit, maar dat wil niet zeggen dat ik het erbij laat zitten, het gaat om een groot verschil tussen vorig jaar en de jaren daarvoor, ondanks een onveranderd gedrag van stoken.
Tuurlijk kan er wel wat verschil zijn, maar geen honderden euro's, heb gisteren nog met een onderbuurvrouw gesproken, zij had geld terug ontvangen. Goed, ik ga nogmaals overleggen met Viterra, komen we er niet uit, dan Rijdende rechter of ik krijg net een berichtje binnen van iemand die het VROM ingeschakeld heeft over huurgeschil, maar ik denk dat dat geval anders ligt.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2004 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb net als jullie na de plaatsing van de digitale warmtemeter van Viterra rekeningen die 3x zo hoog zijn als de jaren ervoor.

Volgende week komt eindelijk mijn zaak voor bij de huurcommissie. Ik zal jullie nog laten weten wat de uitslag is.

Ik hoop dat ik geld terug krijg

ve
door verwijderd - Apr 26, 2004 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo.. wij zijn heel erg benieuwd naar de uitkomst bij de Huurcommissie, die beslissing is wel bindend. Vorig jaar juni hebben wij het ook voorgelegd en binnenkort zou er een zitting zijn, is ons gezegd. Ons gaat het niet zozeer om geld terug te krijgen maar om zicht te krijgen op hoe het komt dat wij met verdampingsmeters onder de 3000 eenheden per jaar zaten en na plaatsing van digitale meters op bijna het driedubbele zitten. 1e jaar 9000 eenheden, 2e jaar 8000 eenheden en afgelopen jaar 7000 warmte-eenheden. (vorig jaar gedeeltelijk in de kou gezeten, we raken een beetje gefrustreerd namelijk en zetten dus de verwarming vaker uit!!). Graag horen wij van U de uitslag. U kunt ons ook bereiken via email: anolet@wanadoo.nl  Sterkte en groet

ve
door verwijderd - May 10, 2004 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou dat geeft de burger moed! Ik lees al die vreselijk verhalen en was net zelf bezig met een net briefje naar Viterra. Ook mijn verbruik is sinds de digitale meter aanzienlijk veranderd. (van 300 naar 2200!) Wel een prestatie. En dat terwijl ook mijn stookgedrag niet is veranders als bij zovelen. Ik ga m toch maar versturen, maar zal er nu ik dit alles heb gelezen maar niet teveel van verwachten.

Met vriendelijke groeten Tessa

ve
door verwijderd - Sep 16, 2004 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok jongens, bespaar de moeite om je gelijk te halen bij de huurcommissie.

Ik heb vandaag de uitspraak ontvangen en je trekt echt aan het kortste eind. De uitspraak komt hier op neer;

De oude verdampingsmeters zijn vervangen omdat ze niet nauwkeurig waren. De nieuwe elktronische meters zijn veel nauwkeuriger waardoor aan het licht is gekomen dat jarenlang via de verdampingsmeters te weinig verbruik is gemeten!     (GEEN GRAP, dit staat ECHT in de uitspraak!!!)

Het door viterra berekene bedrag acht de commissie redelijk! De toegepaste berekeningsmethode is geënt op de eigenheid v/h verwarmingssysteem zoals bij de bouw tot stand is gekomen. De commissie heeft geen reden gezien om voor mijn woning in verband met een iets afwijkende situatie en andere berekeningsmethode toe te passen.

Dus, gewoon het gefactureerde bedrag voldoen!

Omdat  de beh. v/h verzoekschrift de termjin v 6mnd overschrijdt, krijg ik de 11 euro terug. En daar moet je het mee doen!!!

Het is toch niet te geloven?? De huurcommissie lijkt wel een VERHUUR commissie! Ze zijn "viterra-minded!!!" De uitspraak aanvechten zie ik niet zitten. Ik ben er al ruim 3 jaar mee bezig, zonder succes. meer tijd en geld wil ik er niet insteken.

Het blijkt maar, tegen zulke grote bedrijven kan je niet op....

Ik hoop dus SNEL te kunnen VERHUIZEN. Pas dan durf ik de verwarming weer aan te zetten! Afgelopen winter heb ik ook in de kou gezeten omdat ik bang ben om WEER rekeningen van meer dan 1000 euro te krijgen voor m'n appartementje van 31 m2!!!

Sterkte allemaal.

heb je reacties mail me gerust: daanmarie@yahoo.com

ve
door verwijderd - Sep 17, 2004 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu er al zoveel gebruikers zijn die niet uit de voeten kunnen met het te hoge verbruik via digitale radiatorenmeters van Viterra is mijn vraag: "kunnen we niet iets gezamenlijk ondernemen"?

Zouden we de Woonbond niet om advies/bemiddeling kunnen vragen bijvoorbeeld? Of ons probleem voorleggen aan TNO? Zie ook http://www.mep.tno.nl/Informatiebladen_ned/129n.pdf

Laat iedereen het er dan maar bij zitten? Moe word je er wel van maar we zijn toch nog niet uitgestreden?

anolet@wanadoo.nl

ve
door verwijderd - Sep 25, 2004 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe verder je van de ketel zit, hoe lager de temperatuur van het water in het CV-systeem is. Je moet dus langer wachten voordat de temperatuur in huis oploopt. Je meterje gaat echter wel oplopen. Ik heb door een verwarmingsbedrijf de temperatuur van het water in mijn radiatoren van het CV-systeem laten meten (65 graden, ongeveer 20 graden lager dan het zou moeten zijn) en ben met de meting naar het woningbedrijf gegaan. Eerst reageerden ze nauwelijks totdat ik de rijdende rechter inschakelde. Het woningbedrijf werd toch wat bang en wilde niet meewerken. Dit heeft er echter wel toe geleid dat ze (na wat aandringen) besloten hebben in alle woningen in de flat een individuele CV-installatie te plaatsen. Hierdoor zijn we van het gelazer af met Viterra.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Draai de bewijslast om.
Viterra moet aantonen hoeveel energie zij inkopen.
Tel vervolgens alle energierekeningen bij elkaar op en zie hoeveel Viterra in zijn eigen zak steekt!

Simpel toch?

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud draadje van 2004

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Door het nieuwe systeem denk je dat de vraag nieuw is...
Dit is niet zo...
Deze vraag stamt uit 2003

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@francbalck,
Wat is het nut van het beantwoorden van een vraag van ruim 5 jaar geleden? Dit slaat nergens op.
Met vr,gr,

ve
door verwijderd - Dec 16, 2009 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een oud draadje, wel een recent probleem! Er zijn tal van mensen met deze ervaring waaronder ik zelf. Heb van alles geprobeerd maar ben ten einde raad..

Francbalck graag zou ik met je in contact komen om te horen welke stappen je precies hebt ondernomen. Je kan me mailen op:

Matthiasfranssen@hotmail.com

Thnx!