Digitale radiator meterstand, altijd slikken?
Sinds het jaar 2002 zijn alle radiator meters, oude stijl vervangen door digitale metertjes.
Moet altijd een vast bedrag aan de woningbouw vooruit betalen, en op het eind van het jaar worden dan de metertjes opgenomen, en krijgt men geld terug of betaald men bij.
Jaren aan een stuk, kreeg ikeen fiks bedrag terug, ik heb het dan (in guldens) over een bedrag van 400,-- Sinds het nieuwe digitale meterje er is, en de eerste rekening daarvan binnen is, betaal ik een klein bedrag bij.
Vandaag hebben ze mijn meter getest, en volgens de voorlopige uitslag is er geen defect geconstateerd. De man van Viterra (Energy services) zei dat ik nooit kon bewijzen of ik in dat jaar veel of weinig de radiator aan had.
Ik weet van mezelf dat ik nauwelijks meer of minder aanwezig ben geweest in anderen jaren, en dat mijn stookgedrag zeer constant is.
Dus ik heb dan ook verteld nooit akkoord te gaan met dit bedrag (dat ik al betaald heb) Betaal nu ruim 400 gulden meer, en het gaat dus over een radiator, de andere gebruik ik niet of nauwelijks en er zijn dan ook weinig verschillen waargenomen.
Kan ik nu ooit achterhalen wat het verschil zo groot maakt, en heb ik wat in te brengen, of moet ik het maar slikken, ik voel me zo wel erg afhankelijk van zowel de woningbouw, als Viterra de energieleverancier
Wie kan me helpen hierin?
Vriendelijke groeten, Pieter
Helaas is het voor de particulier moeilijk om hier daadwerkelijk wat tegen te ondernemen. U kunt de meter laten ijken door een onafhankelijk inspecteur. Echter is deze zgn. onafhankelijk inspecteur wel een werknemer van uw energieleverancier. En u kunt toch aan de hand van bankafschriften uw betaalgedrag aantonen? Dan kunt u bewijs leveren en uw standpunt handhaven. Het is dan aan uw energieleverancier om met een tegenactie te komen! Suc6
Hallo "Blessy" Dank voor het snelle antwoord.
Tsja wat is ijken? Vanmiddag was dus zo'n medewerker van het energie bedrijf bij me, een inspecteur, die mijn meter testte, door een ander digitaal metertje ertegen aan te houden, ik ben wat voorbarig (zijn antwoord gaf me weinig hoop) misschien, want het definitieve antwoord moet nog komen, en de rekeningen heb ik, maar of dat indruk maakt, betwijfel het, temeer omdat ik daarover al kontakt had met een medewerkster van Viterra (Dommigheid, troef, wat een personeel achter de telefoon, en ze willen zo snel mogelijk van je af zijn, omdat ze geen antwoord op mijn vraag weten) en ook de woningbouw, (schuift verantwoordelijkheid door)
Voel me machteloos als het te verwachtte negatieve antwoord komt, sowieso gaat het mij erom hoe het kan, dat er zo'n groot verschil is, niemand kan mij dat antwoord geven, en dat is het meest onbevredigende, ik zal en moet hier meer over weten, ik geef dat niet op, ook al zou ik er geen cent voor terugkrijgen, ik wil weten hoe de vork in de steel zit.
En u kunt toch aan de hand van bankafschriften uw betaalgedrag aantonen? Dan kunt u bewijs leveren en uw standpunt handhaven.
je toont dan wel aan wat je regelmatig betaalt maar dat toont niet je stookgedrag aan.
En u kunt toch aan de hand van bankafschriften uw betaalgedrag aantonen? Dan kunt u bewijs leveren en uw standpunt handhaven.
je toont dan wel aan wat je regelmatig betaalt maar dat toont niet je stookgedrag aan.
het probleem met de oude metertjes was dat deze fraude gevoelig bleken en te grote afwijkingen hadden
tijdens warme dagen verdampte de vloeistof in de metertjes.
men kon tevens de verdamping tegen gaan dooreen nattedoek om de metertjes te vouwen de verdamping werd op die manier tegengehouden.
de nieuwe meters meten het temperatuur verschil tussen radiator en ruimte voorbeeld:
koude ruimte -->warme radiator energie verbruik.
warme ruimte -->koude radiator geen verbruik.
dit kun je kontroleren met name als het buiten warm is,de meter zal dan niet oplopen.
bij de verdampingsmeter was dit wel het geval.
hier bij wil ik wel opmerken dat het belangrijk is wanneer de standen opgenomen worden iemand thuis is ,want bent u er die dag van opname niet dan word u geschat op u energieverbruik en dit kan nadelig voor u uitpakken.
tevens was de afgelopen winter zeer koud.
ook induvidueel gestookte woningen hebben meer energie verstookt.
tevens is belangrijk wanneer de meters worden opgenomen dat u de standen vergelijkt met het vorig jaar.
wanneer u sterk twijfelt over werking van de meter kunt u altijd een instantie raadplegen zoals bijv. de kema, maar houd er wel rekening mee dat dat aardig in de papieren kan lopen.
misschien kunt u op u verzoek een 2de meter laten plaatsen en zien of er dan een verschil optreed in de meterstanden.
en dat degene die ongelijk heeft voor de kosten op draait.
wij krijgen als lid van de vve bij berekening altijd het volledige energieverbruik van ons complex en kunnen dan zien of er meer of minder energie verbruikt is tov het vorige stookseizoen.
Wanneer je tegen de energieleverancier wat wilt ondernemen zal je je verzet zoveelmogeliojk met feiten moeten onderbouwen. Zowel de oude meter als de nieuwe meter meten het verbruik van de radiator. Op je afrekeningen kan je terug vinden wat je verbruik is geweest. Indien je de afgelopen jaren een constante stookgedrag had en dit jaar blijkt dat het verbruik drastisch is toegenomen kan je hiermee aanhankelijk maken dat er waarschijnlijk iets niet goed was. Dit hoeft overigens niet te betekennen dat je nieuwe meter kapot is. Misscien heb je de afgelopen jaren wel geluk gehad met je energiemeter. E.e.a. is dus moeilijk te bewijzen. Je kan je standpunt wel verbeteren door naar de ervaringen van de bewoners in de omliggende woningen te vragen.
Ik ben erg benieuwd waar de inspecteur mee komt qua uitslag want wij hebben precies hetzelfde probleem ondervonden!!
Ik ben samen met mijn vriend 2 jaar geleden in een woning in Spijkenisse gaan wonen en hebben gelukkig nog kort met de vorige bewoners (3 pers.) kunnen spreken over div. zaken waaronder de stookkosten.Zij vertelden ons dat ze jaarlijks ca. € 50,-- bij moesten betalen dus dat het wel meeviel.
Gezien zij met 3 pers. waren waarvan de vrouw veelal thuis was en wij met zijn tweetjes zijn en beide fulltime werken dachten we niet verder en gingen we er vanuit dat wij minder zouden moeten bijbetalen dus hielden we geen rekening met een evt. naheffing.
Helaas voor ons kwam na het 1e jaar de afrekening en hebben wij in een lichtelijk shok de nota bekeken, of we binnen 14 dagen even € 900,-- wilde bijbetalen, mvg Viterra.
Wij gelijk aan de bel getrokken met de vraag of de Viterra club slecht bij kas zat en geld nodig had want het leek ons onmogelijk, zeker gezien wij gewoon maandelijks ook nog eens € 95,-- vooruit betaalde.
Niet veel duidelijke respons aan de andere kant het was nl. echt goed hoor.
Na 7 dagen lag er een keurige folder in de bus met de uitleg over de werking van de digitale meter en dat deze echt zuiver was en bla bla bla.
En bedenk wel bij onze blokverwarming gaat 1 juli de ketel uit en deze gaat 1 oktober pas weer aan dus dan valt er niet eens wat te stoken al met al wordt er dus gesteld dat wij voor 9 maanden radiator gebruik (2 stuks van de 5 en alleen s'avonds) totaal € 2040,-- moeten betalen terwijl in ons vorige huis voor het totale plaatje gas/licht/electra/kabel € 2400,-- betaalde per jaar?? Wij moesten het echt betalen, het ijken is mogelijk maar als blijkt dat de meters goed functioneren kostte ons dat nog eens € 525,--.
Je trekt dus echt aan het kortste eind.
ik hoop dat jij meer succes hebt maar gezien het dezelfde firma betreft ben ik bang van niet.
Ik ben al sinds november 2001 met een soortgelijke kwestie met woningbedrijf Olympus bezig. Ik heb de zaak voor willen leggen aan de Rijdende rechter. De Rijdende rechter vond het een interessante zaak en wilde daarmee verder. Olympus bleek echter niet bereid mee te werken (angst??). Nu wordt waarschijnlijk de collectieve cv vervangen door een individuele cv. Misschien kun jij het wel voorleggen aan de Rijdende rechter.
Helaas zijn wij ook al sinds 2001 bezig met woningbouwvereniging én Viterra over een verschil tussen verdampingsmeters en digitale meters. Ons verbruik per jaar ging, ná installatie van digitale meters (én gedeeltelijke isolatie aan het huis) van minder dan 3000 eenheden naar 9000 eenheden !! Ons stookgedrag is de afgelopen jaren niet veranderd, we hadden geen koudere winters en we gebruiken 3 van de 6 radiatoren. Ten einde raad hebben we het ministerie van VROM benaderd die onze klacht/vraag doorstuurde naar de Huurcommissie. Wij wachten af. Wie meer kennis heeft, mag het ook zeggen.
Dank voor je reactie. Heb na lang wachten de definitieve uitslag gekregen van de test van de radiator meter, die viel voor mij negatief uit, maar dat wil niet zeggen dat ik het erbij laat zitten, het gaat om een groot verschil tussen vorig jaar en de jaren daarvoor, ondanks een onveranderd gedrag van stoken.
Tuurlijk kan er wel wat verschil zijn, maar geen honderden euro's, heb gisteren nog met een onderbuurvrouw gesproken, zij had geld terug ontvangen. Goed, ik ga nogmaals overleggen met Viterra, komen we er niet uit, dan Rijdende rechter of ik krijg net een berichtje binnen van iemand die het VROM ingeschakeld heeft over huurgeschil, maar ik denk dat dat geval anders ligt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schuursponsjes en micro-plastic
Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Ni ... Lees meer
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer