pavoordf
door pavoordf Dec 22, 2011 om 15:38
Auto & vervoer

Digitale Radio voor in de auto

Ik wil een digitale radio voor in de auto (T-DAB). Ik rij veel in het buitenland (Frankrijk, Duitsland). Kan iemand mij vertellen welke modellen er te koop zijn er waar ik op moet letten?

13665 11 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Dec 22, 2011 om 16:07
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Kijk eens op deze site ''idealo.de'' daar staan vaak ook geteste exemplaren bij, daar T-DAB hier in Nederland nooit echt gangbaar geworden is, maar in Duitsland wel.

Succes er mee.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 28, 2011 om 13:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

T-DAB radio en TV (dan heet het anders) heeft zijn beperkingen.
Alleen de stations Ned 1,2,en 3 zijn vrij te ontvangen.
Plus de lokale streekzender.
Alle andere radiostations zitten achter de decoder.
Denk maar aan Digitenne, daar moet je ook voor de radiostations betalen.
Bij een digitale autoradio zullen er veel plaatsen zijn waar de ontvangst slecht is.
Als er bij een analoge autoradio een beetje ruis op het geluid zit, vanwege een matige signaalsterkte, zul je bij digitale ontvangst niets meer horen.

wimmi20
door wimmi20 - Dec 28, 2011 om 22:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nog even een toevoeging aan mijn berichtje:
de antenne die nu op uw auto aanwezig is is niet geschikt voor digitale radio.
U zult een andere antenne moeten plaatsen.

pavoordf
door pavoordf - Dec 28, 2011 om 22:54
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 28 dec 2011, 22:52]Nog even een toevoeging aan mijn berichtje:
de antenne die nu op uw auto aanwezig is is niet geschikt voor digitale radio.
U zult een andere antenne moeten plaatsen.

Hoe weet u wat voor antenne ik op mijn auto heb?? :-)

Zonder dollen. Wat voor antenne moet ik hebben, waar moet ik op letten?

wimmi20
door wimmi20 - Dec 28, 2011 om 23:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een autoradio die AM en FM kan ontvangen heeft een antenne die gepiekt is op de FM frequentie rond de 100 Megaherz.
Voor optimale ontvangst hoort er bij verschillende golflengten een antenne met een uitgerekende optimale lengte.
Digitale radio wordt uitgezonden op een frequentie rond of boven de 500 megaherz.
Daarvoor is een andere antenne nodig die gepiekt is op deze hoge frequentie.
Heb je een radio die FM en T-dab kan ontvangen dan bestaan er daarvoor combi antenne's.
U vraagt hoe ik weet wat voor een antenne er op uw auto zit.
Nou dat is heel simpel, een antenne geschikt voor de FM golflengte.
Want u gaat mij toch niet vertellen dat er een T-Dab antenne op uw auto zit ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=pavoordf schreef op woensdag 28 dec 2011, 22:54:
=wimmi20 schreef op woensdag 28 dec 2011, 22:52: Nog even een toevoeging aan mijn berichtje:
de antenne die nu op uw auto aanwezig is is niet geschikt voor digitale radio.
U zult een andere antenne moeten plaatsen.

Hoe weet u wat voor antenne ik op mijn auto heb?? :-)

Zonder dollen. Wat voor antenne moet ik hebben, waar moet ik op letten?

wimmi20
door wimmi20 - Dec 28, 2011 om 23:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zeg vraagsteller pavoordf,

ik geloof dat u hier een paar goedwillende mensen die uw vraag trachten te beantwoorden zwaar in de zeik neemt.
Beetje grof ?
Zo is het ook bedoeld !
Van uw rare spelletje ben ik toch echt niet gediend.
Als ik uw profiel aanklik dan lees ik daar dat u sinds 1994 beroepshalve werkzaam bent bij de ontwikkeling van digitale radio en TV.
U werkt al 15 jaar in die sector !
En dat u nu nog steeds in die sector werkzaam bent.
En dan neemt u hier mensen in de maling door u voor te doen als iemand die niets van digitale radio en antenne's weet !
Niets beters te doen ?

Voor diegenen die niet weten hoe je het profiel bekijkt : dubbelklikken op de kleine foto bij een inzending.

pavoordf
door pavoordf - Dec 29, 2011 om 08:10
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 28 dec 2011, 23:38]Zeg vraagsteller pavoordf,

ik geloof dat u hier een paar goedwillende mensen die uw vraag trachten te beantwoorden zwaar in de zeik neemt.
Beetje grof ?

Ik wilde eens kijken wat voor antwoorden ik zou krijgen. Bij andere vragen zie ik namelijk de meest dwaze antwoorden van zogenaamde experts. Overigens ook correcte antwoorden van een handjevol echte experts. Antwoorden op DAB zijn voor mij verifieerbaar.

Voor meer informatie over DAB kan je terecht op

World DMB en
wohnort

Dat je via mijn profiel zou kunnen achterhalen dat je getest werd, nam ik voor lief. Oh ja, sinds 1996 werk ik ook mee aan de standaard zelf

wimmi20
door wimmi20 - Dec 29, 2011 om 09:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Uw antwoord is werkelijk te triest voor woorden !
De beroepsmatige expert doet zich hier voor als het onwetende typetje om de kennis van de deelnemers aan dit forum te testen !
Hoe suf en zielig ben je dan zelf ?
Ennuh, vreemd vraagstellertje, laat ik nou van dit onderwerp heeeeeel veel verstand hebben !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=pavoordf schreef op donderdag 29 dec 2011, 08:10:
=wimmi20 schreef op woensdag 28 dec 2011, 23:38: Zeg vraagsteller pavoordf,

ik geloof dat u hier een paar goedwillende mensen die uw vraag trachten te beantwoorden zwaar in de zeik neemt.
Beetje grof ?

Ik wilde eens kijken wat voor antwoorden ik zou krijgen. Bij andere vragen zie ik namelijk de meest dwaze antwoorden van zogenaamde experts. Overigens ook correcte antwoorden van een handjevol echte experts. Antwoorden op DAB zijn voor mij verifieerbaar.

Voor meer informatie over DAB kan je terecht op

World DMB en
wohnort

Dat je via mijn profiel zou kunnen achterhalen dat je getest werd, nam ik voor lief. Oh ja, sinds 1996 werk ik ook mee aan de standaard zelf

pavoordf
door pavoordf - Dec 29, 2011 om 10:05
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 29 dec 2011, 09:45]Ennuh, vreemd vraagstellertje, laat ik nou van dit onderwerp heeeeeel veel verstand hebben !

Dat was aan je antwoorden niet te merken:
T-DAB radio en TV (dan heet het anders) heeft zijn beperkingen.
Alleen de stations Ned 1,2,en 3 zijn vrij te ontvangen.
Plus de lokale streekzender.

Behalve waarschijnlijk in Korea zit bij DAB niets achter de decoder. In Duitsland gaan wel wat data applicaties via CA de lucht in (TPEG en mogelijk Journaline)

Bij een digitale autoradio zullen er veel plaatsen zijn waar de ontvangst slecht is. Als er bij een analoge autoradio een beetje ruis op het geluid zit, vanwege een matige signaalsterkte, zul je bij digitale ontvangst niets meer horen.

Correct. Dekking van DAB is momenteel ongeveer 80% En DAB zal in principe wegvallen. Overigens zijn er autoradiofabrikanten die bij slechte signaalcondities ruis toevoegen om het wegvallen van het geluid "aan te kondigen". Dit wordt comfort noise genoemd.

Digitale radio wordt uitgezonden op een frequentie rond of boven de 500 megaherz.
DAB wordt uitgezonden op band III (175 .. 240 MHz) en L-Band (1452 .. 1492 MHz). Band III wordt gedeeld met DVB-T, Voor L-Band is ook concurrentie. Je hebt overigens gelijk dat voor een goede ontvangst een andere antenne nodig is.

mu
door mupar - Jan 11, 2012 om 14:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

Mupar.
waar ik niemand over hoor is een kortegolf radio, ik luister al meer dan 25 jaar in mijn camper naar een autoradio met kortgolf, hier kan ik overal in europa naar de wereldomroep luisteren [als er uigezonden word] dit toestel is al meer dan 30 jaar oud en altijd en overal ontvangst , mijn vraag is of deze toestellen nu niet digitaal
als autoradio in de handel zijn,? ik vind nu geen nieuwe digitale autoradio waar kortegolf op zit . als iemand weet waar die te koop zijn wil ik dat graag horen.
Gr. Mupar.

pavoordf
door pavoordf - Jan 11, 2012 om 15:19
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=mupar schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:52]Mupar.
waar ik niemand over hoor is een kortegolf radio, ik luister al meer dan 25 jaar in mijn camper naar een autoradio met kortgolf, hier kan ik overal in europa naar de wereldomroep luisteren [als er uigezonden word] dit toestel is al meer dan 30 jaar oud en altijd en overal ontvangst , mijn vraag is of deze toestellen nu niet digitaal
als autoradio in de handel zijn,? ik vind nu geen nieuwe digitale autoradio waar kortegolf op zit . als iemand weet waar die te koop zijn wil ik dat graag horen.
Gr. Mupar.
De term Digitale Radio is misschien niet eenduidig. Dikwijls wordt een radio met een display en digitale afstemming een digitale radio genoemd. Dit zijn nog steeds radio's voor traditionele analoge ontvangst. Ze kunnen overigens van zeer geavanceerde digitale signaalprocessing zijn voorzien. Korte golf kan hier een onderdeel van zijn

Waar het in de vraag om ging is digitale radio in de betekenis van het digitaal over dragen van de informatie. Denk aan digitale TV van digitenne en via de kabel. Momenteel zijn er meerdere systemen:
DAB, DAB+, T-DMB
DRM
HD-Radio (USA)

Alleen DRM kan ook op de korte golf gebruikt worden en ik geloof dat de werelomroep daarmee tests heeft gedaan. DRM is op dit moment alleen in India van belang