jo
door joh.ederveen Feb 24, 2015 om 12:57
Huishouden & energie

Digitale verbinding van de CV

Energiewacht Groep wil een digitale verbinding maken met mijn cv-ketel om die uit te lezen bij een storing of onderhoud
Ik vind dit privacy gevoelig. Ik twijfel om daar toestemming voor te geven. Wat te doen ?

499 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 24, 2015 om 13:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De enige die hier een antwoord op kan geven bent u zelf.
Net zoals de sluwe meter heeft het voor en nadelen, en u zult toch moeten kiezen.
Zijn er voorwaarden bekend wat ze wel en niet mogen?
Persoonlijk zou ik weigeren, de sluwe meter komt er niet in bij mij om vele redenen, verder zijn we al te volgen via je gsm, ov card, pinpas, bewakingskamera's her en der, dan nog je cv. Ik zou het niet doen. Kennelijk zijn ze aangestoken door die sluwe meter.

edrick3
door edrick3 - Feb 24, 2015 om 13:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo joh.ederveen,

Lijkt me alleen maar makkelijk.
Wat is daar nu privacygevoelig aan?
Maar je moet dat soort keuzes natuurlijk zelf maken.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Feb 24, 2015 om 13:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als ze dan de hele tijd kunnen koekeloeren wanneer u de cv aanheeft en wanneer niet, zou ik het niet doen. Maar ik weet niet wat er met zo'n digitale verbinding allemaal wordt geregistreerd.
Rekent men extra kosten voor onderhoud als u het niet doet?

me
door mein33 - Feb 24, 2015 om 14:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw installateur kan, indien u daar toestemming voor geeft, de software van uw cv-ketel uitlezen met een tablet of smartphone als u melding maakt van een storing.
Zij kunnen dan op afstand de software resetten en of aanpassen, waardoor de storing mogelijk zal kunnen zijn opgelost.
Kan dit niet via de software van de cv-ketel dan zal de cv-monteur alsnog bij u langs moeten komen.
Het lijkt mij op zich geen probleem om het softwarematige problemen op deze wijze op te laten lossen.
Mijns inziens hoeft u niet angstig te zijn over het meekijken met uw verbruik en/of iets dergelijks.

hansje klein
door hansje klein - Feb 24, 2015 om 15:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@joh.ederveen
1 - De privacy-verhalen rond de slimme meters gaan over het registreren van het totale energieverbruik, waaruit derden het gedrag van de bewoner(s) kunnen afleiden/voorspellen. Een verwarmingsketel is daar qua verbruik slechts een onderdeel van en geeft m.i. te weinig voorspelbare informatie wanneer onbevoegden zouden kunnen meelezen, wat nooit uit te sluiten is!

2 - Voordeel van een digitale uitlezing is een optimale instelling of herstelling bij/na een storing. Het is technisch mogelijk, dus wordt het steeds vaker toegepast.

Auto's, tv-toestellen en wasmachines worden overigens inmiddels ook zo gecontroleerd, zij het nog niet op afstand!

gerbera
door gerbera - Feb 24, 2015 om 16:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Klik voor meer informatie over dit onderwerp. Het betreft hier de Remeha ketels, maar geeft u een indruk over de privacy, die volgens mij, hierbij niet van toepassing is.