kl
door klakok55 Jun 21, 2015 om 16:47
Auto & vervoer

Distributie riem

De distributieriem van onze camper is gesprongen, met de te verwachten gevolgen. De situatie is, dat volgens mijn gegevens wij de camper hebben gekocht met een nieuwe distributieriem. De garantie termijn van de camper (tweede hands) is inmiddels verstreken, maar wij hebben er maar 12000 km in gereden.
vraag 1: Kan ik onder deze omstandigheden de verkopende partij toch (financieel) verantwoordelijk stellen.
vraag 2: kan ik aan de distributieriem zien of deze inderdaad 2 jaar geleden bij aanschaf is vervangen (en dus nog relatief nieuw is) of dat deze distributie riem in feite al vele jaren oud is (en dus niet is vervangen bij de aanschaf.

4276 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 21, 2015 om 17:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

De garantie termijn van de camper (tweede hands) is inmiddels verstreken, maar wij hebben er maar 12000 km in gereden.

Hoelang was de garantie? Wanneer is deze verlopen? Waren er bepaalde garantievoorwaarden? Is er sprake van (bijvoorbeeld) Bovag?

mahadma
door mahadma - Jun 21, 2015 om 17:10
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Mea culpa, lees nu: kan ik aan de distributieriem zien of deze inderdaad 2 jaar geleden bij aanschaf is vervangen Dit werpt toch wel vragen op, want 2 jaar garantie op een gebruikte camper krijg je nergens. Als er sprake is van garantié wordt er en/of aantal km's en/of een periode genoemd + eventuele uitzonderingen

kl
door klakok55 - Jun 21, 2015 om 17:17
1 Antwoorden / 2 Vragen

Voor alle duidelijkheid:
De officiële garantieperiode is zeker verlopen. Maar toch: 12000 km met een distributieriem is wel erg kort.....

mahadma
door mahadma - Jun 21, 2015 om 17:20
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan ook gewoon pech hebben met een gebruikte camper met een (volgens zeggen) nieuwe distributieriem. Daar staat tegenover dat dit soort dingen meestal een a twee keer per jaar heel veel km's maken en dan weer stilstaan. Wat zegt de garage?

sl
door slobberbone - Jun 21, 2015 om 18:23
508 Antwoorden / 2 Vragen

Is er nog meer vervangen spanrollen, waterpomp en multiriem want dan kun je het wel vaak nagaan.

haarp
door haarp - Jun 21, 2015 om 18:36
514 Antwoorden / 62 Vragen

Een distributieriem moet vervangen worden iedere vijf jaar ongeacht het aantal kilometers.

ph
door philip36 - Jun 21, 2015 om 21:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt uw vraag ook stellen op

http://problemcar.nl/index.php

ge
door gerboe - Jun 22, 2015 om 11:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

-Wat zegt de verkoper? Is er een factuur voor een nieuwe distributieriem?
-Zit er een onderhoudsboekje bij de camper waar informatie te vinden is?
-Het kan zijn dat een datum van een nieuwe riem (sticker, handgeschreven) is aangegeven in het motorcompartiment.

pino123
door pino123 - Jun 22, 2015 om 12:17
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien ook handig om te vermelden waar de camper gestald staat... Binnen of buiten? Dit alles is zeer van invloed op de houdbaarheidsdatum? Krijgt de camper elk jaar een beurt?

wimmi20
door wimmi20 - Jun 22, 2015 om 12:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Krijgt de camper ieder jaar een beurt vraagt Pino.
Wat heeft een beurt te maken met de riem Pino ?
Bij een beurt wordt niet IN de motor gekeken.
En wat heeft buiten staan te maken met de levensduur van een distributieriem ?
Nagenoeg alle auto's staan altijd buiten.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

=pino123 schreef op maandag 22 jun 2015, 12:17: Misschien ook handig om te vermelden waar de camper gestald staat... Binnen of buiten? Dit alles is zeer van invloed op de houdbaarheidsdatum? Krijgt de camper elk jaar een beurt?

hi
door hipppo - Jun 22, 2015 om 13:57
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=haarp schreef op zondag 21 jun 2015, 18:36]Een distributieriem moet vervangen worden iedere vijf jaar ongeacht het aantal kilometers.
Als dit waar zou zijn, vormt mijn Ford Mondeo toch wel een opmerkelijke uitzondering. Vorig jaar, de auto was inmiddels veertien jaar oud en had er 160.000km. opzitten, heb ik de distributieriem laten vervangen, zekerheidshalve, want of het echt nodig was wist ik niet eens. Daarvoor was het nog niet eerder gebeurd.

crewmember
door crewmember - Jun 22, 2015 om 15:22
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het is misschien wat tegenstrijdig, maar distributie riemen gaan door langdurig niet gebruiken even snel achteruit als dat je 20k per jaar rijdt. De weekmakers in het rubber hebben af en toe beweging nodig om soepel te blijven. Als je dit niet doet wordt het rubber hard (oud elastiekje) en breekt ontstaan er haar scheurtjes.

Meestal wordt 5-6 jaar aangehouden.

Dit is ook de reden dat je minstens eens per 3 maanden even een rondje moet lopen op je wandelschoenen. Anders gaat je zool kloven.

1paul
door 1paul - Jun 22, 2015 om 17:32
3147 Antwoorden / 0 Vragen

Als er op de aankoopbon staat dat de riem vervangen is heb je zekler nog mogelijkheden, gaat in dit geval niet om garantie maar dan gaat het om OF een ondeugdelijk produkt, als ie vervangen is, en dat zul jij dan zelf moeten bewijzen OF het gaat om leugen en bedrog, verkeerd geinformeerd dus hij is gewoon niet vervangen en dan heb je iets gekocht waarvan de deal ondeugdelijk was, dan kun je eisen dat verkoper je in de staat terug brengt waarin je was voor de aankoop...

allemaal jurudisch geneuzel dus maar wel degelijk mogelijk mits jij je zaak maar goed onderboud met bewijzen en onderzoeken, anwb misschien inschakelen en uiteraard je rechtsbijstand...

haarp
door haarp - Jun 22, 2015 om 17:54
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=hipppo schreef op maandag 22 jun 2015, 13:57][quote=haarp schreef op zondag 21 jun 2015, 18:36]Een distributieriem moet vervangen worden iedere vijf jaar ongeacht het aantal kilometers.
Als dit waar zou zijn, vormt mijn Ford Mondeo toch wel een opmerkelijke uitzondering. Vorig jaar, de auto was inmiddels veertien jaar oud en had er 160.000km. opzitten, heb ik de distributieriem laten vervangen, zekerheidshalve, want of het echt nodig was wist ik niet eens. Daarvoor was het nog niet eerder gebeurd.

Verstandig dat je de riem hebt vervangen. Niet verstandig dat je er mee hebt gewacht tot de auto er 160.000 Km op heeft zitten. Erg vreemd.

hi
door hipppo - Jun 22, 2015 om 21:09
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=haarp schreef op maandag 22 jun 2015, 17:54][quote=hipppo schreef op maandag 22 jun 2015, 13:57][quote=haarp schreef op zondag 21 jun 2015, 18:36]Een distributieriem moet vervangen worden iedere vijf jaar ongeacht het aantal kilometers.
Als dit waar zou zijn, vormt mijn Ford Mondeo toch wel een opmerkelijke uitzondering. Vorig jaar, de auto was inmiddels veertien jaar oud en had er 160.000km. opzitten, heb ik de distributieriem laten vervangen, zekerheidshalve, want of het echt nodig was wist ik niet eens. Daarvoor was het nog niet eerder gebeurd.

Verstandig dat je de riem hebt vervangen. Niet verstandig dat je er mee hebt gewacht tot de auto er 160.000 Km op heeft zitten. Erg vreemd.
Ach, beste haarp,
Ik verlaat mij op wat mijn garageman mij vertelt, want ik heb er geen verstand van. Die auto had ik overigens tweedehands gekocht met een km-stand van 118.000.

pino123
door pino123 - Jun 23, 2015 om 12:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 22 jun 2015, 12:49]Krijgt de camper ieder jaar een beurt vraagt Pino.
Wat heeft een beurt te maken met de riem Pino ?
Bij een beurt wordt niet IN de motor gekeken.
En wat heeft buiten staan te maken met de levensduur van een distributieriem ?
Nagenoeg alle auto's staan altijd buiten.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

[quote=pino123 schreef op maandag 22 jun 2015, 12:17]Misschien ook handig om te vermelden waar de camper gestald staat... Binnen of buiten? Dit alles is zeer van invloed op de houdbaarheidsdatum? Krijgt de camper elk jaar een beurt?

Dat klopt, alleen wordt een camper meestal alleen de vakantie gebruikt en staat daarnaast 50 weken stil!

Heb jezelf ook nog een toevoeging of loop je alleen het forum af om andere te becommentariëren?

labren
door labren - Jun 25, 2015 om 12:02
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee je kan de verkopende partij niet verantwoodelijk stellen en nee je kan niet zien hoe oud de snaar is, hoelang wil jij dan garantie hebben ????? verkocht is verkocht !!!! hoeveel km je ook mee gereden hebt !!! en als de garantie voorbij is jammer dan voor je !!! en de auto slijt harder als die stilstaat omdat alles gaat roesten en vastzitten