m.
door m.tournoy Feb 3, 2015 om 16:51
Voeding & gezondheid

Dom,dommer

Kunnen we nog rekenen? Sinds vandaag vervangt Jumbo haar goudeerlijke broden van 800 gr met een prijs van1,99 voor dezelfde goudeerlijke broden maar dan van 600gr. met een prijs van 1,69. Foei Jumbo

1251 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2015 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoezo foei? Moet Jumbo toch zelf weten?

pi
door pieterwolters - Feb 3, 2015 om 17:44
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Nog steeds een koopje (als het goed brood is tenminste).

valerius-2
door valerius-2 - Feb 3, 2015 om 17:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Nooit van geweten dat dit zo maar mag er is altijd een norm geweest van een heel brood 800gram weegt. Ik vraag mij af of dit zomaar mogelijk is.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2015 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van een standaard brood is alleen voorgeschreven hoeveel vaste stof er in moet zitten en daar is ook nog een grote marge in.

edrick3
door edrick3 - Feb 3, 2015 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 3 feb 2015, 17:49]Nooit van geweten dat dit zo maar mag er is altijd een norm geweest van een heel brood 800gram weegt. Ik vraag mij af of dit zomaar mogelijk is.

Ja, dat is mogelijk:

Moet een heel brood altijd minimaal 800 gram wegen?

Nee, in Nederland wordt het meeste brood wat bestemd is voor ons land namelijk geproduceerd op droge stof en niet op gewicht. Je kunt dat herkennen aan de aanduiding heel/half bij het brood.

De droge stof van een brood is dat wat overblijft nadat het brood volgens een voorgeschreven methode is gedroogd en al het water eruit verdampt is. De wet stelt eisen aan de hoeveelheid droge stof van een heel en half brood.
Half brood, minimaal 240 en maximaal 265 gram droge stof.
Heel brood, minimaal 480 gram en maximaal 530 gram droge stof.

De droge stof bevat ook de voedingsstoffen van het brood. Deze regeling zorgt er dus voor dat een heel en half brood op basis van de minimale drogestofeisen een vergelijkbare voedingswaarde hebben. Doordat deze regels er zijn, wordt voorkomen dat de ene bakker in hetzelfde brood bijvoorbeeld meer water gebruikt dan de andere en daarmee een minder voedzaam brood voor een hogere prijs zou kunnen verkopen omdat het een zwaarder brood is.

Het gewicht van verschillende broodsoorten kan vrij veel verschillen. Hoe meer zemelen er in een brood zitten, hoe hoger het gewicht meestal is. De zemelen nemen namelijk vrij veel vocht op tijdens de deegbereiding, waardoor er meer water moet worden toegevoegd aan een volkorenbrood dan aan een witbrood. Het eindgewicht is verder afhankelijk van het bakproces. Uit een vloerbrood verdampt meer water tijdens het bakken dan uit een busbrood.

Als consument kun je het drogestofgehalte niet zelf bepalen omdat daar speciale apparatuur voor nodig is en een wettelijk vastgestelde procedure gevolgd moet worden. Voor de controle op de naleving is de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verantwoordelijk. Veel bakkers laten het droge stofgehalte van hun brood regelmatig vrijwillig controleren bij een onafhankelijk laboratorium.
(Bron:broodnet.nl)

edrick3
door edrick3 - Feb 3, 2015 om 18:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@m.tournoy,

.....Kunnen we nog rekenen? .....
Ja hoor.

Je kunt het melden als Prijspakker: klik hier.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 3, 2015 om 21:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Verhoging van 13,23 procent, dat is inderdaad behoorlijk.

An sich maakt het weinig uit, bij Jumbo ben je sowieso duurder uit.

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2015 om 16:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zo zie je maar, ook een lichter brood kan zwaar op de maag liggen. Maar de bloemkool bij Jumbo is weer groter en lager in prijs geworden.

me
door mein33 - Feb 5, 2015 om 14:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet alleen wij kunnen rekenen, maar bij Jumbo kunnen ze dat ook en niet alleen bij een brood.

Jonne11
door Jonne11 - Feb 5, 2015 om 17:11
87 Antwoorden / 15 Vragen

Ben ik nou gek??? Lees ik iets verkeerd of kunnen we echt niet rekenen?

Er staat dat een brood van 800 gram nu 1.99 kost, en een brood van 600 gram kost 1.69.

Dan scheelt dat toch geen drol?

1.99 gedeeld door 800 = 0.0024 per gram.
1.69 gedeeld door 600 = 0.0028 per gram.

Dat lijkt me toch een te verwaarlozen prijsverschil.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mariken

Dat brood van 600 gram had dan volgens de Ts € 1,49 moeten kosten.

edrick3
door edrick3 - Feb 5, 2015 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mariken7,

Als je zo de prijs per gram bekijkt lijkt het inderdaad een miniem verschil, maar ....

800 gram = € 2,- (afgerond)
dus 200 gram kost dan € 0,50
oftewel 600 gram zou dan € 1,50 moeten kosten.
Dan is het verschil toch wel aanmerkelijk. ;-)

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Feb 5, 2015 om 17:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mariken7 schreef op donderdag 5 feb 2015, 17:11]Ben ik nou gek??? Lees ik iets verkeerd of kunnen we echt niet rekenen?

Er staat dat een brood van 800 gram nu 1.99 kost, en een brood van 600 gram kost 1.69.

Dan scheelt dat toch geen drol?

1.99 gedeeld door 800 = 0.0024 per gram.
1.69 gedeeld door 600 = 0.0028 per gram.

Dat lijkt me toch een te verwaarlozen prijsverschil.Dit is de meeste absurde redenatie die ooit gezien heb, als je de prijzen per gram gaat bereken en vervolgens het verschil in prijs per gram nihil noemt.

Stel dat 1,5 kilo suiker van 0,98 euro naar 1,49 gaat dan is dat toch een forse prijsverhoging van meer dan 50%.

Maar één gram suiker gaat van 0,000653 euro naar 0,000993 euro... waar hebben we het nou over?