rw
door rw1fnt Jul 25, 2011 om 10:38
Geldzaken & recht

Donatie speeltuinen zuid nederland / bandje

Wij zijn zojuist gebeld door een Peter Dijkstra van de vereniging voor speeltuinen in Zuid Nederland.

Nadat hij een tweede keer mijn naam had gevraagd, vroeg hij of wij een donatie wilde doen aan de betreffende vereniging van 90,- euro.
Daarbij vermeldde hij ook dat hij vorig jaar reeds contact had gezocht, maar dat wij toen geen interesse hadden.

Op een gegeven moment werd er gevraagd of er dit jaar interesse was en er viel een pauze. Omdat ik op dat moment een vraag stelde in plaats van ja of nee te zeggen was het gek dat, schijnbaar een bandje, bedankte voor de donatie en vervolgens snel het gesprek beëindigde.

Excuses voor de naamvermelding aan het begin van dit bericht, maar het zou kunnen dat er mensen zoeken op de naam.
Ik heb sterk het gevoel dat mensen 'in het ootje' genomen worden en later dmv een, door deze partij, opgenomen geluidsfragment geconfronteerd worden met een afschrijving en een 'bewijs' dat er op een gegeven moment 'ja' is gezegd.

Is het, afgezien van onze rekening in de gaten houden, mogelijk hier iets tegen te doen ?

Mvg

1319 10 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Jul 25, 2011 om 11:02
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Heb je je bankrekeningnummer doorgegeven?

rw
door rw1fnt - Jul 25, 2011 om 11:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, die is niet gevraagd, maar staat wel bij ons op de website.

druifje01
door druifje01 - Jul 25, 2011 om 12:13
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Je kunt kontakt opnemen met de bank en vragen of en hoe een eventuele afschrijving te voorkomen is.

druifje01
door druifje01 - Jul 25, 2011 om 12:25
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Natuurlijk moet je een onterechte afschrijving direct laten storneren.

tappie
door tappie - Jul 25, 2011 om 12:40
289 Antwoorden / 82 Vragen

Ik denk dat ik door dezelfde kerel gebeld ben,maar met het verhaal dat hij mij verleden jaar al gebeld had en dat hij dit jaar terug mocht bellen, het betrof hier volgens mij speeltuinen voor gehandicapte kinderen en op mijn antwoorden en vragen werd geheel niet of onverschillig geantwoord, ik wilde zeggen dat ik geen interesse had maar midden in de zin zei hij "Bedankt voor uw tijd en tot ziens", waardoor ook ik het idee had dat ik tegen een bandopname heb zitten praten

vladja
door vladja - Jul 25, 2011 om 12:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op maandag 25 jul 2011, 12:25]Natuurlijk moet je een onterechte afschrijving direct laten storneren.

Druif,

Leg eens uit hoe dat moet als het een éénmalige machtiging voor een donatie is?

Weer eens een klok horen luiden en niet weten dat die klepel alleen geldt voor een automatische reguliere incasso?

Vladja

druifje01
door druifje01 - Jul 25, 2011 om 13:07
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Nou, laten we het er maar op houden dat je enigzins bang gemaakt bent door wat er al zo gebeurt. De bank kan je wel raden.

vladja
door vladja - Jul 25, 2011 om 13:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op maandag 25 jul 2011, 13:07]Nou, laten we het er maar op houden dat je enigzins bang gemaakt bent door wat er al zo gebeurt. De bank kan je wel raden.

Als de bank niet weet met welk rekeningnummer (van de tegenpartij) er af geschreven kan gaan worden, kan de bank dus geen rekeningnummer-blokkering (van de tegenpartij) aanbrengen.

Of dacht je dat de bank al die miljoenen banktransacties handmatig gaat controleren of er soms een onrechtmatige afschrijving van het rekeningnummer van mr. X voorbij komt?

Ga toch zandtaartjes bakken in het Sprookjesbos bij de Efteling of naar een chatsite in plaats hier van allerlei onzin neer te zetten omdat je je verveelt.

Vladja

rw
door rw1fnt - Jul 25, 2011 om 13:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allen dank voor de reacties.
Hoofdzaak is dat de melding in iedergeval weer gemaakt is en dat mensen zien dat deze mensen nog steeds actief zijn.

Vanzelfsprekend houden we de rekeningen in de gaten (gelukkig hebben we niet zoveel crediteuren). Mocht er iets afgeschreven worden wat niet klopt, dan kun je op dat moment wel het rekeningnummer zien en gelijk bij het storneren ook aangeven dat het een malafide bedrijf is. Een bank zal mogelijk op 1 melding nog niets doen, maar als er meerdere mensen klagen zijn ze verplicht er iets aan te doen.

wi
door wieisdaar - Aug 12, 2011 om 15:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde telefoontje gehad, ik heb alleen vroegtijdig opgehangen nadat de stem zei: Bedankt voor uw.... (opgehangen).

Ik vond het ook een vreemd telefoontje en had even contact opgenomen met de politie of zij er iets meer van afwisten.
Die konden niets doen want er zijn geen wetten overtreden, aangezien de stem wel vroeg om een donatie te doen en je als het goed is je naam hebt gezegd op het begin van het gesprek wordt er aangeraden om je bank rekening goed in de gaten te houden.
Mocht er onterecht geld worden afgeschreven dan moet je direct contact opnemen met je bank en daarna aangifte doen. Dan kan de politie evt. erachter aan zitten.

Niet bang zijn!

Mvg