ma
door marjomalie Oct 29, 2014 om 08:28
Huishouden & energie

Door de bomen het bos niet meer

Hoi allemaal,

Wij zijn al jaren klant bij Nuon en hebben eigenlijk nog nooit bij de kosten stilgestaan. Nu ik alle spotjes op TV zie van Nuon over hun"blijven loont" contract ben ik toch maar eens gaan kijken wat nu voor ons gezinnetje het voordeligst is.

Ik heb de laatste jaarrekening erbij gepakt en gekeken wat wij verbruiken, volgens mij is dat behoorlijk fors:

Stroom: 4.484 kWh
Gas: 2.265 m3

Nu kijk ik op de site van Nuon en daar staat dat ik € 214,58 per maand ga betalen.

Vervolgens heb ik gegooglet:

En de eerste vergelijker gepakt. Als ik daar mijn verbruik invul kom ik uit op € 189,-

Dat scheelt ruim € 300,- per jaar!

Ik vraag me alleen af of wat ik bij de vergelijker zie wel echt klopt. Het kan toch niet dat Nuon zo'n reclamecampagne opzet en van de daken schreeuwt dat ze hun klanten gaan belonen en dan vervolgens hun klanten € 300,- per jaar te veel laten betalen?

De vergelijkingssite die ik heb gevonden heb heet energieleveranciers.nl, is deze betrouwbaar?

Als dat zo is stap ik via die site over.

1309 12 Rapporteer

ma
door marjomalie - Oct 29, 2014 om 08:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Om de een of andere reden ging de link naar google niet goedhttps://www.google.nl/?q=energie+vergelijken

ma
door marjomalie - Oct 29, 2014 om 08:32
3 Antwoorden / 1 Vragen
tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 08:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar een paar prijsvergelijkers proberen. Ook Gaslicht.com

jantje7
door jantje7 - Oct 29, 2014 om 09:04
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uw gasverbruik is aan de hoge kant. Mogelijk is er meer winst te behalen door een ander stook gedrag, betere isolatie of zelfs uw ketel te vervangen.

pi
door pieterwolters - Oct 29, 2014 om 12:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Prijsvergelijkers links laten liggen en gewoon vergelijken met de prijzen die op de websites van de andere aanbieders staan. Dan weet je precies wat het gaat kosten.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 29, 2014 om 13:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

u kan pas weten hoeveel u kwijt bent als u de jaar afrekening heeft met alle kosten die er nog bij komen en uw werkelijk het dan pas kan vergelijken.

me
door mein33 - Oct 29, 2014 om 13:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=marjomalie schreef op woensdag 29 okt 2014, 08:28]Hoi allemaal,

Wij zijn al jaren klant bij Nuon en hebben eigenlijk nog nooit bij de kosten stilgestaan. Nu ik alle spotjes op TV zie van Nuon over hun"blijven loont" contract ben ik toch maar eens gaan kijken wat nu voor ons gezinnetje het voordeligst is.

@marjomalie,

Heeft u al op de site van NUON gekeken naar de voorwaarden m.b.t. "blijven loont"?
U komt hiervoor in aanmerking als u uw huidige contract afloopt en als dan u blijft kunt u uzelf aanmelden voor de jaarlijks oplopende "blijven loont" korting, maar lees heel goed de beperkingen van de voorwaarden.

Persoonlijk heb ik niet al te veel op met al die de vergelijkingssites aangezien die niet onafhankelijk (kunnen) zijn. Elke vergelijkingssite heeft z'n eigen zgn. goedkoopste aanbieder van energie.
Als u bij de verschillende vergelijkingssites uw (minimale) gegevens invoert kunt u dit fenomeen zelf constateren.
Ze moeten hun inkomsten ergens vandaan halen is dat is bij de energieaanbieders en niet (direct) bij de consument, dus wat is in dit geval 'onafhankelijk".

ja
door janine petersen - Oct 29, 2014 om 15:14
8 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 29 okt 2014, 13:17]
Persoonlijk heb ik niet al te veel op met al die de vergelijkingssites aangezien die niet onafhankelijk (kunnen) zijn. Elke vergelijkingssite heeft z'n eigen zgn. goedkoopste aanbieder van energie.
Als u bij de verschillende vergelijkingssites uw (minimale) gegevens invoert kunt u dit fenomeen zelf constateren.
Ze moeten hun inkomsten ergens vandaan halen is dat is bij de energieaanbieders en niet (direct) bij de consument, dus wat is in dit geval 'onafhankelijk".

Ik heb op verschillende vergelijkers gekeken en de laagste jaarprijs die ik heb gevonden is € 2.266 en de hoogste is € 2.271,-. Er zit dus wel wat afwijking in, maar niet meer dan € 5,- per jaar.
Verder is de goedkoopste partij voor mij altijd BudgetEnergie. Dus het lijkt allemaal te kloppen.

Op jou aanraden heb ik ook even op de site van BudgetEnergie gekeken, maar daar werkt de hele tool om je maandbedrag te berekenen niet eens.

Het product dat daarna het goedkoopst is voor ons verbruik op de energievergelijkingssite is het 1 jaar vast product van de Nederlandse Energie Maatschappij voor € 2.279. Als ik bij de Nederlandse Energie Maatschappij op de site kijk en uitreken hoeveel ik zou moeten betalen voor mijn verbruik kost dat ineens € 2.381,76, ruim € 100 meer.

Toen heb ik contact opgenomen met de vergelijkingssite om na te vragen of wat bij hen op de site staat wel klopt. De klantenservice wist me te vertellen dat de contracten die op de vergelijkingssites staan veel goedkoper zijn dan de contracten die op de site van de energieleveranciers zelf worden aangeboden. Dit omdat ze op de vergelijkingssite moeten concurreren met andere energieleveranciers en op hun eigen site niet.

Ik ben overgestapt via de vergelijkingssite en heb de bevestiging van Budgetenergie zelfs al binnen. Het is echt precies het contract dat op de vergelijkingssite staat. Als ik komende jaar hetzelfde verbruik bespaar ik € 322,-

Ik vind het wel heel raar dat de energieleveranciers niet gewoon dezelfde contracten op de vergelijkingssites zetten als op hun eigen sites. Als je namelijk op een vergelijkingssite kijkt en vervolgens direct via de site van de energieleverancier een contract aanvraagt kom je bedrogen uit!

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is toch welbekend. Via een vergelijkingssite krijg je meestal een bonus. Via de gewone niet, maar daar kan je wel om vragen.

jo
door joop ten braak - Oct 29, 2014 om 15:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb goede ervaringen met energieleveranciers.nl. Goede service, aardige telefonische helpdesk en (het belangrijkst) goedkope energiecontracten. Ben inmiddels al een paar jaar achtereen overgestapt via deze vergelijker en heb me altijd goed georienteerd, maar energieleveranciers.nl leverde altijd het grootste voordeel op.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 29, 2014 om 15:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik nu overstap naar Nuon betaal ik morgen de Hoofdprijs en duurde het nog enkele jaren voor ik het lagere tarief kreeg....

Maar.... nog erger, de vaste kosten krijg je geen 25% korting en stroom, ik heb 1/2 paneel te veel dus ik leverde... dus 25% korting over -E56,67
Gas hetzelfde, ik gebruikte laatste jaar maar 1430 M3 en na dak en vloer isolatie en nieuwe HR Ketel zal dat nog minder worden...

Dus afhankelijk of je al klant bent.... en hoeveel je gebruikt.
Deze actie is dus vooral bedoeld voor luie klanten die liever niets doen vast te houden, en nu moeten deur aan deur verkopers meer dan 25% onder de Nuon tarieven aanbieden....

target
door target - Dec 6, 2014 om 21:44
297 Antwoorden / 3 Vragen

Het zal wel aan mij liggen, maar als ik als járenlange trouwe niet overgestapte klant onze maandlasten vergelijk met iedereen die wel overgestapt is zijn wij nog steeds ten minste gemiddeld en heel vaak zelfs goedkoper uit.
Dat is dan per maand, en het leuke van alles is dat wij op de eindafrekening ook altijd nog terug krijgen terwijl velen nog (soms schrikbaren) bij moeten betalen ook.

Ik kan het niet onderbouwen met inhoudelijke cijfers, maar mijn intuitie zegt toch dat overstappen lang niet altijd goedkoper is.
En nee wij leven niet sober als monniken. Hier staan ook de nodige apparaten aan.