my
door mygale Sep 19, 2014 om 00:22
Geldzaken & recht

Douane weigert BTW en inklaringskosten terug te storten

In juni heb ik een handgemaakte neonlamp uit Taiwan ontvangen. Ik had deze daar besteld en deze is hier via Post NL bezorgd. Bij de aflevering werd mij door de chauffeur al verteld dat de inhoud van het pakket kapot was. Dit was gemakkelijk te horen aan de rinkelende glasscherven binnenin de doos.

Ik heb toen toch besloten het pakket aan te nemen, omdat ik bepaalde onderdelen van de lamp misschien toch nog kon gebruiken. Ik diende toen wel meteen de BTW en inklaringskosten van ongeveer €55 euro betalen. Ik heb daarna vrijwel meteen een schriftelijk bezwaar bij Post NL ingediend met daarin de vraag een schadevergoeding te krijgen voor de kapotte lamp en of de BTW en inklaringskosten terug konden worden gestort.

Een paar weken later kreeg ik te horen dat de schadevergoeding niet mogelijk was, aangezien het pakket niet verzekerd was verstuurd en voor de BTW en inklaringskosten zou ik later bericht ontvangen. Ik heb er vrede mee dat ik geen schadevergoeding krijg, maar ik vind het belachelijk dat er over een kapot product BTW en inklaringskosten betaald moeten worden. De lamp had geen commerciële doeleinden, was voor mijn design afstudeerproject, maar was compleet onbruikbaar.

Vandaag heb ik bericht van Post NL ontvangen over de BTW en inklaringskosten. Zij hadden in hun brief een kopie van de Douane Eindhoven toegevoegd. De douane schrijft dat deze kosten niet kunnen worden teruggestort, omdat niet bewezen kan worden dat de lamp al voor de aangifte bij de douane kapot was.

Dit vind ik wel een erg makkelijke manier om mijn aanvraag af te wijzen. Hoe kan ik als ontvanger en consument aantonen waar de lamp in het verzendproces kapot is gegaan? Bij de eerste keer openmaken van de doos heb ik meteen foto’s gemaakt van de kapotte lamp en deze later in mijn bezwaarschrift toegevoegd. Ik heb vandaag meteen contact opgenomen met de douane met deze vraag. De meneer aan de telefoon vertelde mij doodleuk dat ik dit niet kon bewijzen en dat ik maar gewoon pech had. Daarna heb ik Post NL gebeld en het verhaal daar weer uitgelegd. Daar konden ze zo snel in het systeem mijn eerdere bezwaarschrift niet vinden, maar ze zouden er binnen vier tot vijf werkdagen op terugkomen.

Als ik bezwaar wil maken op de uitspraak van de douane, dan moet deze brief uiterlijk op 25 september bij Post NL binnen zijn, aangezien zij hem moeten doorsturen naar de douane. De telefoniste van Post NL raadde mij toch maar aan om weer een bezwaar in te dienen en niet de vijf werkdagen af te wachten, aangezien het dan allemaal wel erg kort dag wordt.

Ik zou graag willen weten of de douane het echt zo gemakkelijk kan afdoen door te zeggen dat niet bewezen is dat de lamp voor de aangifte al kapot was. Heeft er iemand tips over wat ik nu in mijn nieuwe bezwaarschrift kan zetten of hoe ik dit alsnog kan bewijzen? Als de douane echt niet over wil gaan op een terugbetaling, kan ik dan alsnog deze kosten verhalen op Post NL, aangezien zij onzorgvuldig met het pakket zijn omgegaan? Heeft dit enige kans van slagen?

Alvast bedankt !

4158 6 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 19, 2014 om 00:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Als de douane echt niet over wil gaan op een terugbetaling, kan ik dan alsnog deze kosten verhalen op Post NL, aangezien zij onzorgvuldig met het pakket zijn omgegaan? Heeft dit enige kans van slagen?........

Nogal kort door de bocht om te stellen dat Postnl onzorgvuldig met je pakket is omgegaan. Het kan al kapot gegaan zijn ergens in Taiwan. Bovendien ben jij geen klant van Postnl, dat is de verzender.

En misschien is het pakket gewoon niet goed genoeg ingepakt.

door 1953 - Sep 19, 2014 om 09:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een bezwaarschrift indienen!

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wist zelf dat de lamp kapot was, dus u had het pakket niet moeten accepteren, door het te accepteren bent u de kosten gewoon verschuldigd.

sw
door swat1500 - Sep 19, 2014 om 11:02
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft inderdaad geen claim op PostNL omdat u niet de klant was maar de verzender. Ook bij de douane heeft u een probleem. U eist teruggave dus de bewijslast ligt bij u.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2014 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke bewijslast? De Ts heeft het pakket geaccepteerd.

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 11:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U had het pakket nooit moeten accepteren. U bent zelfs nog gewaarschuwd door de bezorger! Dan is het echt vragen om moeilijkheden.

Waar u eventueel nog bij zou kunnen klagen is de verkoper. Ook al had u geen verzekering afgesloten, het is maar helemaal de vraag of hij de lamp, een kwetsbaar artikel, op dusdanige wijze heeft ingepakt dat deze geen schade tijdens vervoer kon oplopen. Dat is natuurlijk wel zijn verantwoordelijkheid. Verzekering of geen verzekering.