iu
door iuno Apr 20, 2008 om 11:43
Geldzaken & recht

Draagkrachtmeting IBG o.b.v. buitenlands inkomen

Goedendag,

Heb mijn vraag hier al ergens gepost, maar bij het teruglezen gemerkt dat deze wellicht niet echt duidelijk is, vandaar nog een keer mijn vraag...

Klopt het dat het verschil tussen een Nederlands bruto inkomen en het bij behorende verzamelinkomen 12% is, met een maximum van 1.605 euro?

Het verhaal achter deze vraag:

Mijn man en ik hadden in 2006 allebei een buitenlands inkomen en waren ook in het buitenland belastingplichtig. Bij mijn aanvraag om draagkrachtmeting bij de IBG, heb ik ook het formulier 'buitenlands inkomen' meegestuurd.

Aangezien de IBG op een heel ander 'toemoetbaar' maandbedrag uit is gekomen dan wijzelf berekend hadden (a.d.h.v. de beschikbare openbare informatie van de IBG en de draagkrachtcalculotor op de website), ben ik gaan navragen bij de IBG.

Na herhaaldelijke correspondentie over de precieze achtergrond van dit enorme verschil in de berekening, ben ik er uiteindelijk achtergekomen dat de IBG bij een buitenlands inkomen NIET uitgaat van het buitenlandse verzamelinkomen of belastbaar loon, maar van het bruto inkomen en daar een 'correctie' op toepast, om zo het buitenlandse inkomen 'gelijk te stellen' aan een nederlands inkomen.

Deze correctie is geregeld door de 'wet op de inkomstenbelasting' en houdt in dat er 12%, met een maximum van 1.605 euro, van een willekeurig buitenlands bruto inkomen wordt afgetrokken. Dit bedrag wordt vervolgens genomen als 'verzamelinkomen of belastbaar loon' voor de draagkrachtmeting. Volgens de IBG zou dit zo berekende bedrag overeenkomen met het verzamelinkomen of belastbaar loon van een evenhoog nederlands bruto inkomen.

Volgens mij is het verschil tussen een nederlands bruto inkomen en het verzamelinkomen of belastbaar loon echter méér dan de genoemde 12% en (bij een bruto inkomen van meer dan ca 13.500 euro) zéker meer dan 1.605 euro...! Maar ik heb voor dit vermoeden helaas nergens bewijs kunnen vinden (kan ook niet wijs worden van wat op www.overheid.nl staat in de 'wet op de inkomstenbelasting 2001)

Daarom dus mijn vraag of ik hier geholpen kan worden bewijzen te verzamelen dat ik inderdaad financieel benadeeld wordt door de IBG, alleen omdat ik geen nederlands inkomen heb en niet in nederland belastingplichtig ben...