av
door ava2008 Mar 4, 2015 om 14:40
Geldzaken & recht

Dreigende huisuitzetting

Mijn huisbaas wil mij mijn huis uit laten zetten, en heeft een procedure bij de Rechtbank gestart.
Ik zal de situatie proberen zo kort mogelijk te schetsen. Ik hoop echt jullie willen reageren, want ik loop zo ondertussen op de toppen van mijn zenuwen en leef enkel nog op kalmeringsmiddelen. Ik wil heel graag weten welke kans jullie mij geven.

Ik woon in een vrijstaand huis met een grote tuin. Alle percelen hier zijn vrijstaand met grote terreinen. Ik woon hier al meer dan 20 jaar.
Nu heb ik 4 jaar geleden nieuwe buren gekregen. Deze mensen hebben last van alles en iedereen, en vooral van mij, beweren ze.
Ze kunnen het al niet verdragen als er een vogeltje door de lucht vliegt, bij wijze van spreken.

Problemen heb ik hier nooit eerder gehad, maar sinds die nieuwe buren hier wonen, is het een ramp. Overal hebben ze last van.
In de zomer werd er hier weleens een vuurkorf gestookt, en daar hadden ze last van. Politie erbij geweest, mijn huisbaas aangeschreven door hen. Buren bij mij geweest en verzocht geen vuur meer te stoken. Heb ik sindsdien nooit meer gedaan.

Toch bleven ze in hun ogen last van me houden. Schreven mijn huisbaas dat ik asociaal ben en niet in een gewone woonwijk thuishoor en maar moet oprotten naar "een verlaten industrieterrein waar ik met gelijkgestemde zielen zou moeten gaan wonen in een containerwoning". Ook zou ik in mijn huis alles hebben laten verpauperen en alles "verbouwd" hebben en dat ik in een "totaal uitgeleefde woning woon".

Dus kreeg ik brieven van mijn verhuurder die mij sommeerde mij als een goed huurder te gedragen. Ik gedroeg en gedraag me als een goed huurder maar het kwam mijn huisbaas ook wel goed uit dat die buren met klachten kwamen, want zij menen dat ik te weinig huur betaal en wilden mij om die reden ook wel uit mijn huis hebben.

Uiteindelijk hebben mijn huisbaas en mijn nieuwe buren een pact gesloten en zijn ze samen de strijd tegen mij begonnen.

Dat mondde uit in een dagvaarding tot huisuitzetting vanwege overlast en verpaupering van de binnenkant van mijn woning.
De kantonrechter heeft hier ter plekke een rechtszitting gehouden en constateerde dat er hier binnen helemaal niets aan de hand was. Dat alles er keurig uit zag.

Daarop nam mijn huisbaas de rechter mee naar buiten, en samen liepen ze om het huis heen. In de 20 jaar dat ik hier woon heeft mijn huisbaas nooit enig onderhoud aan de buitenzijde uitgevoerd. Dikwijls heb ik hier op aangedrongen, maar zolang ik hier woonde deden ze niets aan onderhoud. Bovendien mocht van hen het huis wel in elkaar storten, volgens mijn verhuurder, want ze gaven geen geld uit aan onderhoud.

Nu is het een huis met veel hout aan de buitenzijde, en dit is in de loop der jaren verrot, afgebladderd, en al het houtwerk is poreus geworden. Er zit een groot gat in de dakgoot vanwege een constructiefout.

Nu is dit dus volgens de Kantonrechter allemaal mijn schuld. Er zou een nieuwe zitting komen over een paar maanden, en daarbij zouden deskundigen gehoord worden en ook getuigen wat betreft de overlast die ze mij toedichten, maar daar heeft die rechter niet op gewacht. Vlak na de bezichtiging kreeg ik het vonnis dat ik mijn huis uit moet. Niet vanwege de zogenaamde overlast, maar om de verpaupering van mijn huis aan de buitenkant. Deze rechter heeft geen enkele deskundige geraadpleegd.

Uiteraard waren mijn advocaat en ikzelf ook verbijsterd door dit vonnis. Direct zijn we in hoger beroep gegaan, maar mijn verhuurder wil dit hoger beroep niet afwachten.

7211 24 Rapporteer

getty
door getty - Mar 4, 2015 om 15:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wij kunnen hier niet zoveel voor u in betekenen. U heeft een advocaat die bekend is met uw situatie, het lijkt me het beste als u met hem in overleg treedt over of dit wel mag nu er nog een hoger beroep loopt.

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2015 om 15:29
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Informeer bij uw advocaat of vooruitlopend op het hoger beroep u toch uitgezet mag worden.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 4, 2015 om 16:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik over de staat van onderhoud en jou buren lees vind ik heb beter om naar een ander betaalbaar huis uit te zien.

Je had eerder via de huurcommissie huurverlaging moeten vragen wegens geen en achterstallig onderhoud.
Dus een tegenmaatregel om geen jaarlijkse huurverhoging te krijgen en ook zelf de huisbaas informeren over dit gedrag van je buren.

Als hij alleen hun verhaal hoorde en liever dit huis gaat slopen... huisjesmelkers willen geld verdienen en niets uitgeven.
Je bent gewoon 20 jaren lang te braaf geweest en had eerder onderhoud moeten eisen, vooral in Mei als ze geen tijd hebben om voor 1 juli de jaarlijkse verhoging uit te voeren komt erg vaak voor.
Na enkele keren de jaarlijkse verhoging mis te lopen zal hij wel eerder dit doen om te voorkomen dat je zolang je er bleef wonen te goedkoop zal blijven zitten.

sw
door swat1500 - Mar 4, 2015 om 18:14
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft aantoonbaar altijd netjes op tijd de huur betaald?
Staat in het vonnis dat dit "uitvoerbaar bij voorraad" is?
Zo ja, dan moet u met kort geding de uitzetting proberen te voorkomen.
Verder moet u vooral uw vragen aan uw advocaat stellen.

sw
door swat1500 - Mar 4, 2015 om 18:16
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als in het huurcontract is opgenomen dat u verantwoordelijk bent voor het buiten onderhoud kan het matige onderhoud u verweten worden.

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2015 om 18:38
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Maar voor de buitenkant van een huis is de verhuurder toch altijd verantwoordelijk?

komsja
door komsja - Mar 4, 2015 om 19:01
1064 Antwoorden / 218 Vragen

In een huurwoning is het onderhoud binnen de woning voor de huurder,behalve als men een onderhouds abonnement heeft,maar zo,n abonnement heeft ook zijn beperkingen want bijvoorbeeld het binnen-schilderwerk valt daar niet onder,en ook mankementen aan bijvoorbeeld de spoelbak van het toilet valt daar niet onder enz enz enz.
Maar het onderhoud buiten de woning is voor de verhuurder

av
door ava2008 - Mar 4, 2015 om 19:48
8 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat inderdaad in het vonnis dat dit "uitvoerbaar bij voorraad is".

En ja, ik heb altijd netjes mijn huur betaald, maar zij beweren dat ik een huurachterstand heb. Dat heb ik niet. Dat is het eigenarendeel van diverse gemeentelijke heffingen die zij als verhuurder moeten betalen. Het huurdersgedeelte is door mij altijd betaald en ik hoef die kosten van hen niet te betalen. Maar dat is ze niet aan het verstand te brengen (of willen ze niet begrijpen).

Zodra ze maar iets krijgen wat betaald moet worden en wat betrekking heeft op mijn adres, dan zenden ze dit direct naar mij door met het verzoek dit even naar hun over te maken.
In het verleden deden ze ook met het eigenarendeel van de WOZ-hefting.

pi
door pieterwolters - Mar 4, 2015 om 20:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=komsja schreef op woensdag 4 mrt 2015, 19:01]zo,n abonnement heeft ook zijn beperkingen want bijvoorbeeld het binnen-schilderwerk valt daar niet onder,en ook mankementen aan bijvoorbeeld de spoelbak van het toilet valt daar niet onder enz enz enz.

Dat hangt helemaal van het contract af. Bij mij zit onderhoud binnenshuis in de huur verwerkt en alles maar dan ook alles wordt gerepareerd en onderhouden door de verhuurder. Zelfs dingen waarvoor het sturen van een sms-je naar de contactpersoon bij de verhuurder langer duurt dan zelf even de schroevendraaier pakken....

tw
door twannie1960 - Mar 4, 2015 om 22:02
8 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang het hoger beroep loopt, mag er geen uitzetting plaatsvinden. Dit zou u advocaat toch ook moeten weten.

tenormin
door tenormin - Mar 4, 2015 om 22:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Snap niets van het hele verhaal, vooral over dat verhaal WOZ aan huurder en dat huisuitzetting "gewoon" aan de orde kan zijn. En "verpaupering" is toch aan de eigenaar te verwijten? Van binnen was het toch prima?

av
door ava2008 - Mar 4, 2015 om 22:35
8 Antwoorden / 1 Vragen

Tenormin, ik begrijp het ook niet. Daarom ben ik dit topic gestart. Wil graag de mening van anderen horen. In mijn omgeving is er ook niemand die iets van dit krankzinnige vonnis van de Kantonrechter begrijpt. Zelfs mijn advocaat begrijpt het niet waarop die huisuitzetting zomaar met één pennestreek
wordt gevorderd.

Er is door de Kantonrechter geen enkele deskundige bijgehaald. Hij heeft zomaar vonnis gewezen en zich niet aan de afspraak gehouden om in februari 2015 de rechtzitting voort te zetten waarbij getuigen en deskundigen gehoord zouden worden.

Ik heb ondertussen zelf 2 bouwkundige ingenieurs de woning laten inspecteren en een rapport betreffende de staat van onderhoud aan de buitenkant laten opstellen. Beide deskundigen komen tot hetzelfde oordeel: geen onderhoud.

En dan moet ik mijn huis uit en dakloos worden? Ik ben zo bang en zo nerveus. Ik weet het echt niet meer.

door 1953 - Mar 5, 2015 om 03:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

"Uiteraard waren mijn advocaat en ikzelf ook verbijsterd door dit vonnis. Direct zijn we in hoger beroep gegaan, maar mijn verhuurder wil dit hoger beroep niet afwachten."

Als het vonnis/uitspraak van de kantonrechter is 'uitvoerbaar bij voorraad' dan hoeft de verhuurder het hoger beroep uwerzijds niet af te wachten.

'Uitvoerbaar bij voorraad' is niet niets anders dan dat het vonnis/uitspraak direct uitgevoerd mag worden en de huisuitzetting doorgang kan hebben ongeacht de uitspraak in het hoger beroep.

De enige optie zie ik een kort geding om het 'Uitvoerbaar bij voorraad' te verhinderen tot de duur 14 dagen na uitspraak/vonnis in hoger beroep is geweest. Uw advocaat kunt u daarin adviseren.

av
door ava2008 - Mar 5, 2015 om 12:46
8 Antwoorden / 1 Vragen

Kort geding gaat het niet worden omdat dit dan weer bij dezelfde Rechtbank voorkomt als waar het vonnis is uitgesproken. Dan zou een collega van deze Kantonrechter over de zaak moeten oordelen en dat risico wil mijn advocaat niet.

Wel heeft hij naast het Hoger Beroep aan de voorzieningenrechter gevraagd -bij een hogere Rechtbank waar het hoger beroep loopt- om het vonnis op te schorten tot na het Hoger Beroep en tevens mij hier te laten wonen zolang het hoger beroep loopt.

Eigenlijk zou ik vandaag al ontruimd worden maar dat is gelukkig tegengehouden. Op 17 maart a.s.
komt de uitspraak van de voorzieningenrechter.

zoekster
door zoekster - Mar 5, 2015 om 13:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ava2008 schreef op donderdag 5 mrt 2015, 12:46]

Eigenlijk zou ik vandaag al ontruimd worden maar dat is gelukkig tegengehouden. Op 17 maart a.s.
komt de uitspraak van de voorzieningenrechter.

Ik denk dat u al wat kunt aflezen uit de uitspraak van de voorzieningenrechter hoe u er in het hoger beroep voor staat.

Ik vraag me af hoe de rechter uw zaak schriftelijk heeft beoordeeld. Het vonnis zal toch onderbouwd moeten zijn met goede argumenten van de tegenpartij waarin de rechter zich kon vinden.

av
door ava2008 - Mar 5, 2015 om 16:46
8 Antwoorden / 1 Vragen

Het vonnis is helemaal niet onderbouwd met argumenten van de tegenpartij. Alleen toen mijn verhuurder samen met de Kantonrechter naar buiten gingen, hebben ze samen staan praten.

De tegenpartij had zelfs in de dagvaarding niet gesproken over buitenonderhoud. Dat is er die dag van de zitting bijgehaald.

ju
door justice4all - Mar 10, 2015 om 12:32
41 Antwoorden / 0 Vragen

Aangenomen dat uw verhaal klopt, is het inderdaad een hele merkwaardige gang van zaken.

Onderhoud aan de buitengevel is voor de verhuurder.

De huurachterstand zal, aangenomen dat verhuurder recht heeft op de bedragen, niet groter zijn dan 3 maanden.

En dan doorbreekt de rechter, kennelijk, de procesorde door in weerwil van zijn eigen tussenvonnis (Ik neem aan dat het getuigenverhoor in een tussenvonnis gemeld wordt, als het een overweging ter zitting was mag de rechter daarvan afwijken), een eindvonnis te wijzen.

Uw advocaat heeft zo meer dan genoeg redenen om in kort geding aan de voorzieningenrechter te vragen de 'uitvoerbaarheid bij voorraad' op te heffen, omdat het te verwachten is dat dit vonnis in hoger beroep geen stand zal houden.

Ik vind het alleen vaag dat u de vraag hier stelt. Heeft uw advocaat u de verdere mogelijkheden niet uitgelegd?

av
door ava2008 - Mar 12, 2015 om 00:03
8 Antwoorden / 1 Vragen

justice4All - Bedankt voor je antwoord.

Ik weet dat het een bizar verhaal is, maar helaas klopt alles wat ik geschreven heb.

Er is geen tussenvonnis geweest. Tijdens de rechtszitting hier bij mij thuis is afgesproken dat er getuigen gehoord zouden worden en zowel de tegenpartij als ikzelf hebben opgegeven wie we als getuigen wilden oproepen. De kantonrechter heeft de afgesproken datum van de tweede rechtszitting in februari 2015 niet afgewacht, maar tussentijds vonnis gewezen.Zonder ook maar één getuige of deskundige te raadplegen.

Mijn advocaat wilde geen kort geding omdat, zoals ik eerder geschreven heb, omdat wij dan een collega van deze kantonrechter zouden krijgen en mijn advocaat heeft hier geen enkel vertrouwen in heeft..

De reden dat ik deze vraag hier stel is omdat ik graag de mening van anderen hierover wil horen. In mijn ogen en ook in die van mijn advocaat is dit een absurd en waanzinnig vonnis. En dit is dan nog voorzichtig uitgedrukt. Ik zal hier niet vertellen wat mijn advocaat werkelijk heeft gezegd.

Alleen het feit ligt er wel dat er geëist wordt dat ik mijn woning uit moet. Alleen een vonnis van de voorzieningenrechter in mijn voordeel kan het tij keren.

En wat de huurachterstand betreft: die bestaat niet.

Mijn advocaat heeft mij de verdere mogelijkheden wel uitgelegd, maar durft nu na dit absurde vonnis ook geen uitspraak te doen over het vermoedelijke verloop van de komende rechtszitting.

Ik hoop op een antwoord van je.

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2015 om 00:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ava2008 schreef op donderdag 12 mrt 2015, 00:03]
Mijn advocaat heeft mij de verdere mogelijkheden wel uitgelegd, maar durft nu na dit absurde vonnis ook geen uitspraak te doen over het vermoedelijke verloop van de komende rechtszitting.

Ik hoop op een antwoord van je.

Is deze man wel een echte advocaat: rijmt niet echt met: durft nu na dit absurde vonnis ook geen uitspraak te doen; naar mijn mening staan advocaten hun cliënt bij i.p.v. angstig te worden.

av
door ava2008 - Mar 12, 2015 om 00:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hij is zeker een echte advocaat, maar gezien het absurde en onverwachte vonnis heeft hij ook geen idee wat de voorzieningenrechter voor uitspraak gaat doen.

ju
door justice4all - Mar 12, 2015 om 14:04
41 Antwoorden / 0 Vragen

maar durft nu na dit absurde vonnis ook geen uitspraak te doen over het vermoedelijke verloop van de komende rechtszitting.

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen nog.

Soms is een rechtszaak één grote tombola en als je denkt niet te kunnen verliezen verlies je en als je met 'angst en beven' weggaat van de comparitiezitting omdat je vreest voor een veroordeling, win je de zaak.
Maar de kern is dat de uitkomst nooit vaststaat. Als je als advocaat zo redeneert kun je beter nooit meer een rechtszaak beginnen.

Mijn advocaat wilde geen kort geding omdat, zoals ik eerder geschreven heb, omdat wij dan een collega van deze kantonrechter zouden krijgen en mijn advocaat heeft hier geen enkel vertrouwen in heeft..

HUH?!?!?!

Maar deze reden is te bezopen voor woorden. Ja, je krijgt een collega van de kantonrechter... dus....? Uw advocaat lijdt wel erg aan paranoia.
Zelfs al zou het zo zijn dat de kantonrechters elkaar de hand boven het hoofd houden, dan nog staat uw woning op het spel en is het een gemiste kans om niet een kort geding te proberen. Daarnaast, zoals ik eerder schreef, zie ik genoeg redenen waarom het niet waarschijnlijk is dat het vonnis in hoger beroep stand houdt.

Ergens krijg ik eerder het idee dat uw advocaat er geen zin in heeft.

Mijn inziens zo snel mogelijk naar het Juridisch Loket en een andere advocaat regelen. En dan uiteraard zo snel mogelijk naar de kantonrechter in kort geding en, wat dat is wel noodzakelijk, hoger beroep aantekenen tegen het vonnis.
(Je stelt immers dat het de verwachting is dat het vonnis, in ieder geval voor wat betreft de ontruiming, geen stand zal houden in hoger beroep. Gevolg is dat je dan wel in hoger beroep moet gaan en dat ook zal moeten aantonen)

Ik wens u veel sterkte.

av
door ava2008 - Mar 12, 2015 om 14:36
8 Antwoorden / 1 Vragen

Er is direct hoger beroep aangetekend tegen het vonnis. Alleen de tegenpartij traineerde de gang van zaken door het memorie van antwoord telkens uit te stellen en bovendien stonden daar de krankzinnigste argumenten en pertinente leugens in.

Mijn verhuurder wil het hoger beroep niet afwachten en aanvankelijk moest ik per 5 maart mijn woning uit. Nu is die datum verplaats naar 17 maart, de datum waarop de voorzieningenrechter uitspraak doet.

Een andere advocaat wil ik niet. Deze zaak duurt nu al ruim en jaar en is inmiddels een dik dossier geworden waarin iemand zich m.i. niet op deze korte termijn kan inlezen.
Dat u het idee krijgt dat mijn advocaat er geen zin in heeft is niet waar. Wie geen zin in deze procedure had was de kantonrechter die zich er heel gemakkelijk van afgemaakt heeft.

Met de comparitiezitting bedoeld u de zitting die hier bij mij thuis heeft plaatsgevonden?

Ik zou ook graag van u willen weten waarom u denkt dat het niet waarschijnlijk is dat het vonnis in hoger beroep stand houdt.

Wat ik erg jammer vind is dat er niet meer gereageert mag worden bij de rechtbank betreffende het hoger beroep want de argumenten van de tegenpartij slaan kant noch wal.

Zou het zin hebben om nog voor 17 maart een kort geding aan te spannen?

komsja
door komsja - Mar 12, 2015 om 18:31
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@ava2008
Zou als ik u was alles aangrijpen en dus ook een kort geding aanspannen,wie niet waagt wie niet wint

ju
door justice4all - Mar 14, 2015 om 12:59
41 Antwoorden / 0 Vragen

Nu is die datum verplaats naar 17 maart, de datum waarop de voorzieningenrechter uitspraak doet.

Dan is er *dus* al een kort geding?

Haalt u hoger beroep en kort geding door elkaar?

U zegt zelf dat er niet meer gereageerd mag worden op de stellingen van uw verhuurder. Dat klinkt als een kort geding.

Tegelijk heeft u het over een 'memorie van antwoord', wat weer thuis hoort bij een hoger beroep. Uw advocaat heeft de mogelijkheid dan nog om een pleidooi te houden (als hij dat zinvol acht).

Vergeet ook niet dat *uiteraard* uw verhuurder een ander verhaal heeft dan u, maar dat veel van dat andere verhaal al weerlegt is in de appèldagvaarding of de memorie van grieven die namens u is ingediend. Het is aan de rechter om de stellingen van beide partijen te wegen en tot een oordeel te komen.

Waarom ik meen dat u kans van slagen heeft in een hoger beroep is omdat u geen huurachterstand heeft en dat zou moeten kunnen aantonen met betaalbewijzen. Maar u stelt dat uw verhuurder wel degelijk nog een vordering op u heeft, maar dat u die vordering betwist. Het moet op zich eenvoudig zijn om te onderbouwen waarom de verhuurdersheffingen niet voor uw rekening dienen te komen.

Daarnaast is volgens de wet het onderhoud aan de buitenzijde voor rekening van uw verhuurder.

Als er bij de decente(plaatsopneming), zoals u stelt, niet mis was met de binnenkant van de woning kan dat geen reden zijn om de huur op te zeggen.
Het blijft dan immers het woord van uw buren tegen u zonder dat er bewijs is voor hetgeen uw buren zeggen. Wil je zonder huurachterstand een huurder op straat zetten op het enkele feit dat deze 'geen goed huisvaderschap betracht' oftewel de woning uitwoont of op de grond dat u het woongenot van uw buren ernstig verstoort, dan moet een verhuurder normaal gesproken met een vuistdik dossier komen. Ligt dat er en heeft u bewijsbaar zich misdragen, dan kan er grond zijn voor ontbinding van de huur. Anders niet.

Waar ik het had over een comparitie was slechts een voorbeeld. De zitting bij u thuis was, met een duur woord, een decente oftewel een plaatsopneming.