bi
door bitie Nov 18, 2012 om 16:14
Huishouden & energie

Driewegklep vervangen HR Ketel

Sinds vrijdag 18 november 2012 hebben wij een storing in onze HR Ketel. De verwarming blijft continue aan ondanks de thermostaat uit staat. Dus ook als het op 6 springt voor warmwater.
Wij zijn lid van Feenstra Totaal zorg sinds 14 jaar. Het abonnement bestaat uit 100% service (inclusief onderdelen) De monteur van Feenstra Totaal zorg is geweest en volgens hem moet de driewegklep vervangen worden. Dit onderdeel is niet meer te leveren en daarom kan Feenstra niets meer eraan doen . Het advies is om een nieuwe ketel aan te schaffen. Dit zou € 1.900,= kosten.
Het gaat om een Intergas Ketel type 220 HRW. Uit navraag bij Intergas blijkt dat zij de driewegklep genoeg in voorraad hebben. Deze informatie heb ik aan Feenstra doorgegeven. Maar nu zegt Feenstra dat de leverancier waarmee zij een overeenkomst hebben de driewegklep niet kunnen leveren. Daarom gaat Feenstra dat niet maken. Zij gaan ook niet bij een andere leverancier bestellen.
Het komt erop neer dat als de leverancier waarmee Feenstra een overeenkomst heeft een bepaald onderdeel niet kan leveren dan moet de klant maar een nieuwe ketel aanschaffen.
Hierover heb ik een klacht bij Feenstra ingediend en zaterdag 19 november ben ik teruggebeld door een callcenter medewerker dat zij nog steeds niets eraan kunnen doen. Het blijft hetzelfde. Deze medewerker gaf mij zelfs het advies om over te stappen naar een ander onderhoudsbedrijf. Wellicht kan dit bedrijf wel aan de driewegklep komen.
Kan dit zomaar? Je hebt 14 jaar je abonnementskosten betaalt en als het erop aankomt dan krijg je het advies om over te stappen.
Als het probleem verholpen kan worden door de driewegklep te vervangen dan vind ik op dit moment nog niet nodig om een nieuwe ketel aan te schaffen.

Famida

30062 25 Rapporteer

sw
door swat1500 - Nov 18, 2012 om 17:19
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Uitermate slechte service van Feenstra. Ik zou als ik uw as zeker overwegen over te stappen op een ander service-bedrijf dus eentje die nog wel aan onderdelen van uw ketel kan komen.

Wellicht kunt u via Intergas wel een de naam van een bedrijf komen wat uw driewegklep kan vervangen zodat u weer over goed werkende ketel kan beschikken. Deze reparatie hoeft niet zo heel veel te kosten.

Daarna heel goed de voorwaarden van Feenstra lezen wat de mogelijkheden zijn als er sprake is van een geschil en wellicht dat zij aangesloten zijn bij een geschillencommissie.

Is dat allemaal niet het geval dan lijkt mij dat u het contract met Feenstra opzegt.

Het aantal jaren dat u klant bent geeft u geen aanspraken op extra service. U bent meestal gewoon een nummer.

gompy2
door gompy2 - Nov 18, 2012 om 17:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrijf waar je over schrijft heeft op dit forum een slechte naam.
Klik op -> Feenstra en je hebt genoeg leesstof

Ben je speciaal aan die Feenstra gebonden?
Zo niet, kun je dan niet een ander verwarmingsbedrijf in de arm nemen?
Swat1500 haalde het ook al aan.
Je hebt niets meer aan je jarenlang betaald abonnementsgeld, maar dat was je volgens mij sowieso al kwijt want Feenstra lost niet zo veel op als ik zo lees op internet
Met die Feenstra is het één lange lijdensweg, bij Tros-Radar staat ook het nodige.
Klik -> Hier

valerius-2
door valerius-2 - Nov 18, 2012 om 17:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

zou ook kunnen proberen om de meerprijs die de drieweg klep bij de een zoukoste nen het prijsverschil me de leverancier door te betalen. Volgens mij kunnen als ze eerlijk zijn mogelijk oen. Daar daarna pas een ander nemen..

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 18, 2012 om 18:30
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ga morgen ochtend eens met de gegevens van merk, type en bouwjaar naar Warmteservice en daar leveren ze wel deze klep los!
Dan is het binnen 24 uur binnen indien ze het niet op voorraad zouden hebben.

Feenstra is verplicht dit daar welk leverbare onderdeel te plaatsen dus neem geen nieuwe kachel.

Een nieuwe Intergas ketel HR met CW3 kost bij Warmte Service maar €699,- en een klus bedrijf of C V monteur kan deze voor U plaatsen!
Dus die €1900,-, zelfs met plaatsen kom ik maar op €950,- dus de helft.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Nov 23, 2012 om 20:45
80 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Bitie,

Het is inderdaad belachelijk van Feenstra om zo met haar klanten om te gaan.
Mochten er daadwerkelijk problemen zijn met het uitleveren van onderdelen door de groothandel dan kan je als installateur altijd een beroep doen op de fabrikant of zelfs een onderdeel laten leveren uit een servicewagen van de fabrikant, kwestie van 1 telefoontje en een goede afspraak maken van monteurs onderling.
Ik als servicemonteur adviseer u dan ook dit bij in uw geval bij Intergas te deponeren, en via hun website een door Intergas geselecteerde installateur uw ketel te laten repareren.

Tevens wil ik van de gelegenheid gebruik maken om op het antwoord van "tot15karakters"
Zijn antwoord raakt kant noch wal.
De firma Warmteservice koopt zijn voorraad middels bulk en met honderden ketels tegelijk tbv voorraad voor tientallen filialen.
Installateurs dienen zich te houden aan adviesprijzen van de fabrikant en haalt de winst uit de korting die de installateur bedwingt bij de groothandel.
Dan moet de installateur een monteur met hulp á 70 euro per uur de ketel monteren en dienen leidingen en rookgasafvoer aangepast worden.
Ik wil op deze manier absoluut géén symphatie opwekken voor Feenstra maar wel aangeven dat een installateur nooit en te nimmer op kan tegen bedrijven als Warmteservice, Gamma en Praxis

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 23, 2012 om 21:32
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, CVtechnieker heeft gelijk.
Maar dankzij diverse klachten van grote als Feenstra die soms prutswerk leverden, ik had zelf krassen en kapotte brander omdat zij met een staalborstel de kachel schoon gemaakt hadden....

Maar nu iedereen online gaat weet ik dat de Intergas ketel die zij voor €699,- aanbieden normaal meer kost maar als je dit niet accepteerde, vele bedrijven sneuvelen in deze harde concurrentie.

Niemand weet wat een klem koppeling of stukje pijp kost, net als 3 weg kleppen je vaak niet alles maar slechts 1 deel vervangt dus lijkt het bij compleet kijken bij Warmte Service dat de vakman goedkoop is.

Dus scherpe prijzen voor nieuwe ketels en met onderhoud, voorrijkosten en uurloon dit weer rendabel maken want op de ketel zelf is de marge kleiner geworden.
Het afregelen lukt niet iedereen en ik vermoed dat vele merken het juist slordig afgesteld leveren zodat een monteur toch nog iets kan verdienen met inregelen.

Mijn eigen gas regel blok stond ook totaal verkeerd.
Alleen weet ik die schroef wel te vinden.

feenstramede
door feenstramede - Nov 24, 2012 om 09:06
16 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer, mevrouw,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u ontevreden bent over de afhandeling van de reparatie aan uw CV-ketel.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u hiervoor een email sturen naar info@feenstra.com? Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Feenstra medewerker
Feenstra Webcare

bi
door bitie - Nov 28, 2012 om 16:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=feenstramede schreef op zaterdag 24 nov 2012, 09:06]Geachte heer, mevrouw,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u ontevreden bent over de afhandeling
van de reparatie aan uw CV-ketel.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u hiervoor een email sturen naar info@feenstra.com? Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Feenstra medewerker
Feenstra Webcare

valerius-2
door valerius-2 - Nov 28, 2012 om 17:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=feenstramede schreef op zaterdag 24 nov 2012, 09:06]Geachte heer, mevrouw,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u ontevreden bent over de afhandeling van de reparatie aan uw CV-ketel.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u hiervoor een email sturen naar info@feenstra.com? Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Feenstra medewerker
Feenstra Webcare

Graag de oplossing als antwoord terug ,om te weten of is om het tot genoegen is opgelost

bi
door bitie - Nov 28, 2012 om 17:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste medewerker van Feenstra Webcare,

Op uw voorstel heb ik een e-mail naar info@feenstra.com verstuurd zodat u telefonisch contact met mij kunt opnemen. Nou, ik ben vanmiddag door een medewerker teruggebeld. Deze persoon begreep niet dat ik de e-mail naar aanleiding van uw voorstel heb verstuurd. Want ik kreeg het volgende te horen:
"U hebt al een antwoord gehad, wat wilt u bereiken om nog een klacht in te dienen".

Door uw voorstel had ik nog een beetje hoop dat Feenstra wellicht toch bereid is om tot een oplossing te komen. Maar helaas........
Ik verwacht een reactie van u. Als ik u voor zo'n antwoord mij telefonisch wilde bereiken dan slaat dit natuurlijk nergens op!

Bitie

=feenstramede schreef op zaterdag 24 nov 2012, 09:06: Geachte heer, mevrouw,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u ontevreden bent over de afhandeling van de reparatie aan uw CV-ketel.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om dit uit te zoeken. Kunt u hiervoor een email sturen naar info@feenstra.com? Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Feenstra medewerker
Feenstra Webcare

bi
door bitie - Dec 9, 2012 om 14:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste lezers,

Donderdag 29 nov. ben ik gebeld door Feenstra, ik kon mijn oren niet geloven. Ze hadden de driewegklep besteld bij Intergas en kon geplaatst worden.

Vrijdag 30 nov. heeft de monteur de nieuwe direwegklep geplaatst maar helaas het probleem is niet verholpen. Nu blijkt dat het kastje dat de driewegklep aanstuurt geen contact maakt. En aan de achterkant van de ketel voelde hij aanslag, dit zou te maken hebben met mogelijke lekkage.

Daarom het advies gekregen om toch maar een nieuwe ketel te plaatsen. Omdat de 1ste monteur geen goede diagnose had gesteld en wij weer 2 weken verder zijn, wil het leidinggevende van Feenstra mij tegemoetkomen. In plaats van € 1900,= wordt € 1400,= aangeboden voor een Intergas HRE CW4 (inclusief montage).

Ik heb gebeld met verschillende leveranciers waaronder Warmte Service (n.a.v. de informatie van de cvtechnieker en tot15karakters op dit forum). De kosten hier zijn inclusief montage ook € 1400,- eigenlijk komt het erop neer dat de montagekosten net zo hoog zijn als de ketel zelf. Montage kosten zijn gemiddeld € 600,- tot € 700,- Warmte Service levert de ketel CW4 voor € 800,- en de monteur vraagt tussen
€600/€700.

De ervaring leert dat Feenstra zo wie zo veel duurder is. Feenstra is hiervan op de hoogte gebracht. Zij begrijpen niet hoe het komt dat andere leveranciers standaard goedkoper zijn. Ik heb aan hen doorgegeven dat ik niet vind dat zij mij tegemoetkomen als ik bij een andere leverancier ook dezelfde prijsaanbod krijg. Het zou redelijk zijn als Feenstra mij alleen liet betalen voor de ketel en niet voor de montagekosten, want ik heb immers een abonnement op hun servicediensten. Maar ja, dat doen ze natuurlijk niet.

Het ligt nu aan mij om te bepalen door wie ik een nieuwe ketel laat plaatsen.
Wordt het een andere leverancier of Feenstra?

jo
door jorisw - Dec 9, 2012 om 16:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bitie schreef op zondag 9 dec 2012, 14:39]Feenstra is hiervan op de hoogte gebracht. Zij begrijpen niet hoe het komt dat andere leveranciers standaard goedkoper zijn.

Dat anderen nu tegen bodemprijzen iets wil aanbieden zal voor een groot deel door de crisis komen. Als er weinig werk is zijn veel bedrijven bereid om tegen kostprijs werk binnen te halen. Dat is immers altijd nog beter dan mensen op de loonlijst hebben zonder dat er iets binnenkomt.

De laagste prijs als gevolg van crisisbeleid houdt overigens wel een risico voor de consument in: als de installateur deze lage prijzen als laatste strohalm gebruikt zou het zo maar kunnen dat deze over een paar maanden niet meer bestaat. Mocht je dan aanspraak willen maken op de garantie dan kan dat een hoop gedoe geven.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2012 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alle leidingen en aansluitingen liggen er al. er hoeft alleen een nieuwe neergezet te worden.

Nee, dan de garantie van de dure Feenstra, daar bent u goed mee uit. Weggaan daar.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 9, 2012 om 19:01
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naast de aanschaf kosten zit er ook veel verschil tussen de onderhoudstarieven.

Zelf zag ik dat de 2 jaarlijkse service op de kaart vaak 2½ jaar werd bij Feenstra....
Wel gezien dat ze prima de storingen verhielpen maar toch, je betaal voor elke 2 jaren onderhoud en als ze daar nog een ½ jaar aan plakken.
Ik weet dat elk jaar niet meer hoeft maar er zijn voordeliger bedrijven dus informeer eens plaatselijk.
Vooral de kleine onbekende nooit vergeten met vaak persoonlijke service en advies.

Vergeet niet dat juist vele Ex Feenstra medewerkers nu als ZZPer onder de prijs duiken van hun ex werkgever waar ze het vak leerden.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2012 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was, zou ik zeker bij Feenstra blijven. Ze hebben u toch uitstekende service verleend. Geen driewegklep geleverd, was niet op voorraad, en u voor jandoedel een mail laten sturen, met nog een onhebbelijk telefoontje daarna.
U geadviseerd een nieuwe ketel te kopen, kassa voor hen, en toen u dan eigenwijs bleef toch maar een nieuwe klep geplaatst. Toen bleek dat niet het euvel, wat zijn dat voor monteurs, en hoera, weer het advies van een nieuwe ketel kopen. De kachel moet daar ook branden. U dacht toch niet dat u jaarlijks het abonnement betaalt om te krijgen wat zij beloven? Dan verdienen ze niets meer aan u.

Ik heb zelden zulke goede klantenservice meegemaakt. Dus stort maar weer € 1.900 in de pot en jaarlijks het abonnement. De eerste 12 jaar is er niets aan de hand en over 12 jaar koopt u toch weer een nieuwe ketel.

Zegt het voort, allemaal naar Feenstra.

freya
door freya - Dec 9, 2012 om 20:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bitie schreef op zondag 9 dec 2012, 14:39]....
Het zou redelijk zijn als Feenstra mij alleen liet betalen voor de ketel en niet voor de montagekosten, want ik heb immers een abonnement op hun servicediensten. Maar ja, dat doen ze natuurlijk niet.
....
Voor het grootste deel ga ik wel mee in je verhaal, maar wat je hier schrijft is natuurlijk volstrekt onredelijk. Je sluit een onderhoudscontract af voor het onderhoud van de ketel die er hangt. Als je een nieuwe ketel laat plaatsen valt dat natuurlijk niet onder het onderhoudscontract van je oude ketel.

En een nieuwe ketel plaatsen zal in de meeste gevallen niet een kwestie zijn van alleen maar even de oude ketel verwijderen en de nieuwe ophangen. Als het exact hetzelfde merk/type ketel is wel ja, maar dat zal vast niet het geval zijn. En dan niet alleen aanpassingen aan de leidingen, maar misschien ook nog wel aan de dakdoorvoer....

Maar, een wat scherpere korting had inderdaad wel gemogen....

Freya

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2012 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij hadden natuurlijk de bestaande ketel moeten repareren. Nu er wat aan is, zijn ze niet thuis met hun 100% servicecontract. Daar gaat het om.

Eerst melden ze wat er kapot is, maar dat ze dat niet gaan repareren, vervangen. Dan doen ze het wel, maar blijkt dat niet eens het euvel te zijn en trekken ze weer hun handen ervan af.

Via hen nooit meer een nieuwe kopen.

freya
door freya - Dec 9, 2012 om 20:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 9 dec 2012, 20:48]Zij hadden natuurlijk de bestaande ketel moeten repareren. Nu er wat aan is, zijn ze niet thuis met hun 100% servicecontract. Daar gaat het om.

Eerst melden ze wat er kapot is, maar dat ze dat niet gaan repareren, vervangen. Dan doen ze het wel, maar blijkt dat niet eens het euvel te zijn en trekken ze weer hun handen ervan af.

Via hen nooit meer een nieuwe kopen.
Dat is natuurlijk wel zo, maar aan de andere kant, wij kunnen hier vandaan niet zien in welke toestand de ketel zich bevindt.....

Freya

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2012 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste kon die zogenaamde monteur dat ook niet. Ten tweede komen ze hun verplichtingen niet na. En ten derde willen ze er nu weer een vorstelijk slaatje uit slaan.

Mijn ketel staat al meer dan 37 jaar te draaien, maar ik had gelukkig geen 100% servicecontact bij Feenstra.

freya
door freya - Dec 9, 2012 om 22:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1:

Tja, tegen 37 jaar kunnen we natuurlijk niet op......
Maar zeg eens eerlijk, hoe realistisch is een levensduur van 37 jaar? Om te beginnen maakte men vroeger dergelijke apparatuur veel degelijker dan tegenwoordig en ik durf de stelling wel aan dat er van de huidige generatie ketels er niet één is die de 37 jaar zal halen.....
Maar laten we die discussie hier verder niet voeren.

Freya

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2012 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat ook niet over die 37 jaar, die bij mijn dochter draait al 27 jaar en dat was zelfs een tweede handsje. Ik weet dat dat uitzonderlijk is. Maar het gaat er om dat Feenstra niet doet wat er in dat servicecontact staat en zogenaamd uit coulance een verlaging aanbiedt voor het installeren van een nieuwe ketel. Voor een prijs die bij elke andere installateur de gewone prijs is, en niet een prijs die door de huidige crisis extra laag zou zijn.

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 10, 2012 om 02:54
468 Antwoorden / 16 Vragen

Het zou weleens de voeler kunnen zijn die defect is, waardoor de brander vrijwel continu blijft branden.

Feenstra staat nou niet bepaald te trappelen van klantvriendelijkheid!

Zou het onderhoudscontract zo spoedig mogelijk - maand opzegtermijn? - gaan beëindigen.

U hebt twee mogelijkheden: u laat een ander bedrijf de driewegklep vervangen voor welke prijsplaatje dan ook of u neemt een nieuwe Hr-ketel à € 1xxx,xx met vernieuwde technologie? Het is aan u om te bepalen of een reparatie door de derde-partij wordt uitgevoerd en of dit gelet op de leeftijd van de ketel het nog waard is? Een ketel van 14 jaar oud gaat op termijn nog meer gebreken vertonen.

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 10, 2012 om 03:04
468 Antwoorden / 16 Vragen

O ja... zou zeker geen nieuwe kopen bij Feenstra!

Via internet rondsnuffelen naar een nieuwe Hr-ketel. Inclusief montage en de eerste twee jaren gratis onderhoud zijn bij de koop inbegrepen meestal naast de wettelijke 2 jaren garantie (of meerdere jaren garantie).

freya
door freya - Dec 10, 2012 om 12:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

Begrijp me niet verkeerd, ik reageer hier niet om de handelswijze van Feenstra te verdedigen. Ik heb zelf ook negatieve ervaringen met Feenstra en ben ook van mening dat Feenstra er zich in deze zaak véél te gemakkelijk vanaf maakt.
Ook de 'trucjes' met het steeds opschuiven van de servicedatum zijn mij bekend. Het lijkt erop alsof Feenstra méér bezig is met het proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, dan met het verlenen van service aan klanten.....
En er zijn nog méér 'trucjes' om extra geld binnen te halen. Toen mijn cv-ketel de leeftijd van 10 jaar had bereikt, kreeg ik keurig een brief in de bus dat ik vanaf dat moment 10% méér servicekosten mocht gaan betalen, omdat de ketel 'een zekere leeftijd' had bereikt.....

Ik zou zeggen, als Feenstra zo graag geld wil verdien en goede reclame wil maken, dan kunnen ze beter wat méér 'service' verlenen in plaats van ons te overspoelen met die talloze geldverslindende reclames op tv......

Mijn volgende ketel komt zeker niet bij Feenstra vandaan.....

Freya

hu
door huisonderhoud - Feb 3, 2013 om 14:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tis bekend bij Feenstra, zij problemen hebben met het onderhoud aan Intergas modellen...!

Feenstra is een groot bedrijf dat werkt met afspraken, en hele andere belangen er op na houd dan jou te willen helpen! Bij mijn klanten hebben zij onderdelen vervangen en berekend die helemaal niet vervangen hoefde te worden... heb meerdere voorbeelden! Schoonmaken en onderhouden door Feenstra gebeurd meer aan de buiten als aan de binnenkant... bij klanten van mij hebben zij onderdelen van hele andere fabrikanten in de ketel gesleuteld als dat er in horen.... het is een drama!

Je moet het zo zien, je kan een auto onderhouden met originele onderdelen, en met imitatie spullen... dat doet \Feenstra met cv ketels!

Mijn advies? zo snel mogelijk contact opnemen met een bedrijf dat aangeboden wordt door Intergas zelf, je kan ze vinden op www.intergas.nl onder het knopje installateurs

succes