fr
door fredschmale Apr 18, 2014 om 13:14
Computers & telefonie

Drivers voor scanners

Nu Microsoft geen ondersteuning meer geeft voor WindowsXP worden we op kosten gejaagd door een ander besturingssysteem te kiezen/kopen.
Dit betekent ook dat er bijv. door Hewlett Packard geen drivers ter beschikking worden gestel voor " oudere " scanners.
De laatste drivers zijn voor XP.
Betekent dit dat je behalve een nieuw besturingssysteem cq. nieuwe computer ook een nieuwe Scanner moet aanschaffen terwijl deze nog prima functioneert ?
Ik heb een HP ScanJet 4100C en het enige programma voor Windows 7 is VueScan inclusief watermerk.
Over verspilling gesproken.
Weet iemand hier een oplossing voor ?
Met vriendelijke groet
Fred

2179 30 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 13:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Al geprobeerd of de XP drivers toch misschien goed werken? En wat verspilling betreft: de scanner is notabene 13 jaar oud, dus eigenlijk gewoon antiek.

holstein
door holstein - Apr 18, 2014 om 13:38
922 Antwoorden / 16 Vragen

Hoezo door Microsoft op kosten gejaagd, zoiets hoor je rondom wel vaker, maar dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin die je maar kunt bedenken.
Ieder ander artikel of gebruiksvoorwerp moet op een gegeven moment worden vervangen en koop je een nieuw type, schijnt bij een 12 jaar oud computerprogramma weer iets anders te zijn.

ekiem
door ekiem - Apr 18, 2014 om 13:49
676 Antwoorden / 100 Vragen

I.p.v moeilijk te doen heb ik het volgende gedaan. Gewoon een " nieuwe" tweedehands p.c gekocht. De oude was ruim 12 jaar en gezien de snelheid e.d een goede beslissing. Op een bepaald moment is iets afgeschreven en in het geval van technologie gaat het best wel snel.

Ekiem

pi
door pieterwolters - Apr 18, 2014 om 13:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens Vuescan of Silverfast. Die halen soms nog meer uit de scanner dan de door de fabrikant geleverde software.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 14:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt in Windows 7 (of 8 maar dat wil je niet) gewoon virtueel XP draaien, dit met bijvoorbeeld VirtualBox (stelt echt helemaal niets voor).

Zelf doe ik dit ook voor 'n scanner (in W7 U), maar gebruik dan deze mogelijkheid van microsoft zelf echter alleen als je beschikt over professional, enterprise of ultimate.

fr
door fredschmale - Apr 18, 2014 om 16:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Carola, zoals gezegd " Laatste drivers zijn voor XP "
Gaat mij om het principe duurzaam. Mensen van 40 gooi je ook niet zo weg toch.( is misschien niet zo'n goed vergelijk,) maar probeer eens een baan te vinden na je 40ste.
Ze zijn dan wel drie keer zo oud als de scanner.
Holstein , ik praat niet alleen over mijzelf maar over een miljoenen publiek die tevreden is/was met XP.
Ik begrijp ook wel dat dit een commerciële actie van Microsoft is maar het wordt tijd dat ze wat meer concurrentie krijgen.
Ekiem ben het in grote trekken wel met je eens, als je ziet hoe snel er in computerland iets antiek wordt genoemd.
Pieter ik heb Vuescan op de PC staan maar krijg zoals vermeld het watermerk niet weg.
Lekkerisdat, goede tip ga ik proberen.
Ik heb een dual boot en kan dus terug naar XP( met verbroken Internet verbinding ), is alleen zo'n gedoe.
Groet
Fred
Heb Windows 7 Ultimate als standaard en ga zeker proberen XP virtueel te laten draaien.

br
door brui0929 - Apr 18, 2014 om 16:40
629 Antwoorden / 10 Vragen

Als uw windows 7 gebruikt is het niet nodig om een nieuwe scanner te kopen.
Windows 7 biedt de mogelijkheid om. Een alternatieve driver te installeren.
Ga hiervoor na HP.nl zoek uw type scanner download deze en installeer de driver.
De tweede mogelijkheid is windows update opstarten en die naar de geschikte driver laten zoeken
en installeren zet voor deze optie wel de scanner aan.

br
door brui0929 - Apr 18, 2014 om 16:50
629 Antwoorden / 10 Vragen

Mocht de boven genoemde oplossing niet werken ga dan naar HP.com kies uit Uk of US dit wil ook wel helpen.

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 16:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het normaal om de schuld bij Microsoft te leggen maar is dat wel zo. Fabrikanten van randapparatuur weten voor dat wij het weten dat er een nieuw besturingssysteem aan zit te komen, ze hebben de keuze ontwikkelen we een nieuwe driver of doen we dat gezien het kostenplaatje niet meer. Voor losse scanners is die keuze al gauw gemaakt die zijn meestal in de all in one printer opgenomen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 16:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=brui0929 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 16:40]Ga hiervoor na HP.nl zoek uw type scanner download deze en installeer de driver.
Vind ik altijd zo knap dat wat een ander wel gewoon lukt mij dan weer niet lukt.

gompy2
door gompy2 - Apr 18, 2014 om 17:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 18 apr 2014, 16:54][quote=brui0929 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 16:40]Ga hiervoor na HP.nl zoek uw type scanner download deze en installeer de driver.
Vind ik altijd zo knap dat wat een ander wel gewoon lukt mij dan weer niet lukt.
Je moet weer even wat duidelijker zijn lekkerisdat, de mensen begrijpen je niet, en ik gelukkig wel ;-)
Je moet die reageerders even duidelijker maken dat HP al sinds XP geen drivers meer voor deze scanner gemaakt heeft en door die link door te geven wijs je die reageerders daar op en dat is goed, maar of ze het begrijpen...

Moet je de TS ook gelijk even duidelijk maken dat dus de schuld niet bij Microsoft ligt, maar bij HP want die organisatie is degene die TS een nieuwe scanner wil verkopen en daarom voor hun wat oudere scanners geen drivers meer ontwikkelt.
Maar dat heb jij wel door, gelukkig wel ;-)
En ik ook..

br
door brui0929 - Apr 18, 2014 om 17:20
629 Antwoorden / 10 Vragen

Daarom dus optie 2. HP of elk ander merk raad u aan om Windows XP opnieuw terug te installeren dit is door mijn tweede oplossing niet nodig.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 17:31
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:10]Je moet weer even wat duidelijker zijn lekkerisdat, de mensen begrijpen je niet, en ik gelukkig wel ;-)
Je moet die reaguurders even duidelijker maken dat HP al sinds XP geen drivers meer voor deze scanner gemaakt heeft en door die link door te geven wijs je die reaguurders daar op en dat is goed, maar of ze het begrijpen...
Hahaha, maar true. Misschien dat dit (klik op dit) het nog duidelijker maakt.

Maar ik ben al tevreden wanneer één persoon is die mij begrijpt, dank je wel gompy² je bent liev :-).

Gelukkig ben ik een gierigaard, vrek en bovenal een schraalhans, dan komt - wanneer iets nog werkt - iets nieuws kopen niet in je vocabulair voor.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 17:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=brui0929 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:20]Daarom dus optie 2. HP of elk ander merk raad u aan om Windows XP opnieuw terug te installeren dit is door mijn tweede oplossing niet nodig.

Ook dan zul je hiervoor geen drivers vinden. Zou ook willen dat het anders was, maar zo is het nu eenmaal niet.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 17:37
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt dus kiezen uit 3 mogelijkheden;
1. Weggooien (netjes inleveren natuurlijk) en 'n nieuwe kopen.
2. XP blijven gebruiken eventueel via 'n omweg (zie hierboven).
3. Op de kast laten staan om er enkel naar te kijken.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 2.

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 17:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......maar bij HP want die organisatie is degene die TS een nieuwe scanner wil verkopen en daarom voor hun wat oudere scanners geen drivers meer ontwikkelt.......

Wat oudere scanners? Dat ding is 13 jaar oud! Waarom vind iedereen het wel normaal iedere 2-3 jaar de auto in te ruilen voor een nieuwer exemplaar en willen ze met electronica/ict 30 jaar doen? Die scanner heeft zijn geld ruim opgebracht.

gompy2
door gompy2 - Apr 18, 2014 om 17:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:43]
Wat oudere scanners? Dat ding is 13 jaar oud! Waarom vind iedereen het wel normaal iedere 2-3 jaar de auto in te ruilen voor een nieuwer exemplaar en willen ze met electronica/ict 30 jaar doen? Die scanner heeft zijn geld ruim opgebracht.
Zeker is ook zo, maar voor Windows Vista zijn er ook nooit geen drivers gemaakt door HP en ik meen dat Vista van eind 2006 of begin 2007 was, dus dat had nog zat gekund.
Mijn Canon printer is van 2006 en nog steeds drivers voor te krijgen, ook voor Win-7.
Het is de politiek van het bedrijf HP

edrick3
door edrick3 - Apr 18, 2014 om 18:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy1,

Juist.
Het heeft wel degelijk met de bedrijfspolitiek te maken.
HP wil gewoon nieuwe printers verkopen en dan natuurlijk vooral de bijbehorende printerinkt. Die printers krijg je voor een habbekrats en aan die cartridges verdienen ze goud geld.

Goed weekend.

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 19:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Volledig off topic. De inktvullingen van een HP printer zijn relatief goedkoop en alom verkrijgbaar. Hp heeft ook een instake want als ze een goedkope all in one printer met de beroemde afdrukkwaliteit bieden gooien consumenten die niet meer over de muur want ze gaan nieuwe inktvullingen kopen. Ik heb ooit een Lexmark gekocht voor nog geen 30 euro, na wat printen in belabberde kwaliteit waren de navullingen niet eens meer leverbaar.

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 19:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@edrick: Ten 1e gaat het hier om een scanner. Ten 2e als HP niks verdient aan een printer (telt overigens voor alle merken) waarom zouden ze dan zo graag nieuwe verkopen? De winst zit tenslotte in de verkoop van inkt.

zw
door zwaardvis - Apr 18, 2014 om 19:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heb deze scanner ook proberen te laten werken onder Win7. Lukt niet. Misschien wel onder virtual box of zo, maar aangezien dit voor iemand anders was, een leek, was dat ook geen ideale werkbare oplossing. Mijn advies koop een nieuwe all-in-on printer/scanner van HP of Canon voor 40 euro. Deze ai1's zijn goedkoper dan een scanner alleen.

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 19:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

On topic, sec gezien gaat het om oudere randapparatuur die in de nieuwere versies van Windows niet meer te gebruiken is. De fabrikant staat het vrij om een nieuwe driver te maken en te verspreiden maar er is meer, een oudere laptop die op XP is ingericht gaat functies verliezen want wifi, geluid e.d. zijn niet meer bruikbaar. Een desktop pc kan makkelijk en goedkoop geschikt gemaakt worden voor Win 7 in de 32 bits versie.
Off topic. Eigenlijk en daar gaat het om XP is niet meer veilig omdat de lekken niet meer gedicht gaan worden middels updates. Voor banken is dat een optie als het besturingssyteem gehackt wordt geen vergoeding. Dat is mede de reden dat iedereen massaal in paniek raakt en spontaan een nieuwe pc koopt.

edrick3
door edrick3 - Apr 18, 2014 om 20:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@carola.83,

OT
.....Ten 1e gaat het hier om een scanner.....
Heb je helemaal gelijk in. Staat er ook duidelijk.

gompy2
door gompy2 - Apr 18, 2014 om 22:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de verwarring over scanner/printer door mij gekomen is.
Er was ook sprake van een scanner maar ik schreef in mijn antwoord aan Carola.83 "mijn Canon printer" maar dat moest mijn Canon scanner van 2006 zijn.
Canon CanoScan LiDE 600F. Deze klik-> hier
Daar zijn nog drivers voor beschikbaar voor Windows 8.1
Klik -> Hier
Het is geen 2001 zoals die HP, maar goed, nog steeds ondersteuning.

door 1953 - Apr 19, 2014 om 04:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Je kunt ook overwegen om nieuwere apparatuur aan te schaffen ten opzichte van die mogelijke museumstukken.

All-in-one-printer o.a. met scanner?!

fl
door flessebon - Apr 19, 2014 om 09:59
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heb een goede scanner die goede scans maakt (hoge resolutie) maar die werkt ook niet met W8. Daar zou de milieubeweging zich sterk voor moeten maken. De scanner is nog prima en voldoet aan mijn wensen maar gaat straks in de grijze bak. Gewoon zonde.

pi
door pieterwolters - Apr 19, 2014 om 11:05
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:56][quote=carola.83 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:43]
Wat oudere scanners? Dat ding is 13 jaar oud! Waarom vind iedereen het wel normaal iedere 2-3 jaar de auto in te ruilen voor een nieuwer exemplaar en willen ze met electronica/ict 30 jaar doen? Die scanner heeft zijn geld ruim opgebracht.
Zeker is ook zo, maar voor Windows Vista zijn er ook nooit geen drivers gemaakt door HP en ik meen dat Vista van eind 2006 of begin 2007 was, dus dat had nog zat gekund.
Mijn Canon printer is van 2006 en nog steeds drivers voor te krijgen, ook voor Win-7.
Het is de politiek van het bedrijf HP

Mag toch? Omdat Canon iets doet hoeft HP dat toch ook niet te doen? HP maakt ook geen camera's, om maar wat te noemen. En Canon maakt geen laptops.

gompy2
door gompy2 - Apr 19, 2014 om 11:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 19 apr 2014, 11:05]
Mag toch? Omdat Canon iets doet hoeft HP dat toch ook niet te doen? HP maakt ook geen camera's, om maar wat te noemen. En Canon maakt geen laptops.
Wie wat maakt is niet zo interessant.
Wat vervelender is dat als iemand een apparaat heeft wat na 5 jaar na het op de markt brengen van dat apparaat geen ondersteuning meer krijgt van de maker van dat apparaat, HP in deze, dan is dat knap lullig.
Scanner is in 2001 uitgebracht, ruim 5 jaar later kwam er een nieuw Windows besturingssysteem uit, Vista, en daar waren al geen update's meer voor en zo moet je het zien.
Dat vind ik wel erg " cashing focused", sorry.
En veel voeten heeft dat echt niet in de aarde om die driver-software iets aan te passen hoor, geloof mij maar.

Maar goed, de 1 vind dat heel normaal, de ander niet.

fr
door fredschmale - Apr 19, 2014 om 11:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 18 apr 2014, 14:53]Je kunt in Windows 7 (of 8 maar dat wil je niet) gewoon virtueel XP draaien, dit met bijvoorbeeld VirtualBox (stelt echt helemaal niets voor).

Zelf doe ik dit ook voor 'n scanner (in W7 U), maar gebruik dan deze mogelijkheid van microsoft zelf echter alleen als je beschikt over professional, enterprise of ultimate.

Ik heb VirtualBox gedownload en de bijbehorende stappen gezet.
Waar en hoe installeer ik de Scanjet 4100 C.
Mag evt. ook per email. fredschmale@hotmail.com
Groet
Fred

zw
door zwaardvis - Apr 19, 2014 om 13:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@fredschmale: Ik heb de bijbehorende stappen gezet...
Really? Het is niet zo makkelijk hoor. Je moet XP installeren binnen Virtual Box, dus je moet een CD hebben. En daarna eventueel alle updates van XP en servicepacks instaleren en een antivirus. En de XP software voor de scanner installeren. En dan ook maar hopen dat je Box contact maakt met de scanner. Veel werk om 40 euro te besparen. En het feit dat je deze vraag stelt geeft mij de indruk dat e.e.a. toch wel erg moeilijk is voor de niet ingewijden.