Droogtescheurtjes autobanden
Mijn auto is voor de eerste keer APK gekeurd, nu bleken er droogte scheurtjes in de banden te zitten, kan dit al na 3 jaar en 27000 km ?
Ja, dat kan. Als u te weinig rijdt op jaarbasis, en 9000km is niet veel, dan kunnen de banden uitdrogen. Als de auto te lang stil staat, staat er druk op de banden, er kunnen dan haarscheurtjes in de wangen van de banden ontstaan. Te voorkomen door toch regelmatig te rijden.
Als een auto rijdt, staat er ook druk op de banden, dus dat maakt niet uit.
Op diverse bandensites staat dat dat pas voorkomt bij oude banden van ee jaar of zeven.
Ik rijd al jaren niet meer dan 2.000 of 3.000 km per jaar, nog nooit droogtescheurtjes gehad.
Maar wat werd u geadviseerd over de banden?
[quote=arie553 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 15:41]Mijn auto is voor de eerste keer APK gekeurd, nu bleken er droogte scheurtjes in de banden te zitten, kan dit al na 3 jaar en 27000 km ?
De auto staat dan wel geregistreerd als zijnde 3 jaar oud, maar de banden kunnen al wel veel ouder zijn.
Op de zijkant van autobanden staat een DOT code in 4 cijfers.
Bijvoorbeeld DOT=1304
Dat wil zeggen dat de band in week 13 van het jaar 2004 gemaakt is.
Zijn ze erg oud dan zou ik eens bij de garage gaan aankloppen waar je die nieuwe auto gekocht hebt.
Tjaa, haarscheurtjes, ik denk dat heel veel autobanden wel fijne haarscheurtjes hebben, die van mij in ieder geval, maar het ligt er ook aan hoe diep die scheurtjes zijn.
Het is wel onderdeel van een APK-keuring
Was het keuringsstation ook je dealer?
En die wil je nieuwe banden verkopen toevallig?
UV bestendig rubber?
Ja, net als in mijn aluminium schuifpui, ook daar zit verkeerd rubber wat krimpt en nu na 20 jaren flinke gaten op de hoeken geeft...
bij opschuiven brokkelde ...
En bij bepaalde merken, vooral enkele Chinezen is rubber gebruikt wat niet tegen daglicht kan en rond de 4 of 5 jaren al versleten is.
En met voorraad niet donker opgeslagen kan een oudere band die 3 jaren terug gemonteerd werd al dit gedrag vertonen.
Dus welk merk en type band was het?
@komsja
U laat uw banden blijkbaar leeglopen als u gaat rijden? En uw banden waar u heel veel mee rijdt slijten natuurlijk ook veel minder dan banden waar weinig mee gereden wordt. Compleet logisch.
Banden die helemaal niet gebruikt worden, hebben nog het meeste te lijden.;-))
[quote=arie553 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 15:41]Mijn auto is voor de eerste keer APK gekeurd, nu bleken er droogte scheurtjes in de banden te zitten, kan dit al na 3 jaar en 27000 km ?
Ben bang dat u in de veiling bent genomen.
Heeft u de APK-keuring laten uitvoeren bij uw merkdealer of bij een bandenboer ?
Zelf rij ik ong. 14.000 km per jaar, evenveel op zomer- (Michelin) als op winterbanden (Dunlop), deze zijn nu allebei 6 jr oud.
Het wisselen doe ik al ruim 30jr. zelf en de opslag doe ik in de eigen garage.
Bij het wisselen controleer ik de banden zorgvuldig en heb nog nooit, ook niet bij mijn vorige auto's,
ernstige droogtescheurtjes geconstateerd.
Mochten er onverhoopt kleine oneffenheden (noem het scheurtjes) in de buitenste laag van de wang van de band zitten dan kan dat helemaal geen kwaad, er zit voldoende rubber tussen het buitenste laagje met scheurtjes en het carcas van de band.
Gewoon mee blijven rijden want er is echt niets met de banden aan de hand.
Dat ligt eraan of hij veel in de zon geparkeerd staat en er wein mee wordt gereden zodat hij minder afkoeling heeft.
@komsja
Druk op banden ontstaat door de lucht die er in gepompt wordt. En als een auto rijdt, zit die lucht er ook in, dus ook die druk.
Mijn auto is over 14 dagen 5 jaar oud. Op de teller staat hijna 14.000 km. Geen droogtescheurtje te zien. En dan worden ze 's winters nog verwisseld door winterbanden ook.
Aan de Ts zijn gewoon slechte banden verkocht bij zijn nieuwe auto
[quote=tijger1 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 19:39]@komsja
Druk op banden ontstaat door de lucht die er in gepompt wordt. En als een auto rijdt, zit die lucht er ook in, dus ook die druk.
Mijn auto is over 14 dagen 5 jaar oud. Op de teller staat hijna 14.000 km. Geen droogtescheurtje te zien. En dan worden ze 's winters nog verwisseld door winterbanden ook.
Aan een Ts zijn gewoon slechte banden verkocht bij zijn nieuwe auto
Tijger1, u weet blijkbaar niet hoe het werkt met druk. Op het moment dat een auto rijdt, wordt de druk verdeeld. Staat hij stil dan is er druk op één bepaalde plaats. Bij de auto is de grootste druk dan aan de zijkant van de banden, de zogenaamde wangen. En bij veel of langere tijd stilstaan kunnen er dan fijne scheurtjes ontstaan. En bij veel scheurtjes is er dan een vergrote kans op een klapband. Het feit dat u weinig rijdt en nergens last van heeft met uw banden is voor u erg prettig, maar u moet het niet als een voldongen feit hier neerzetten dat het dus geen kwaad kan. Dan weet u werkelijk niet waar u over praat.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schuursponsjes en micro-plastic
Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Ni ... Lees meer
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen
Goedenmiddag, In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen. Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer