ar
door arie553 Dec 9, 2014 om 15:41
Auto & vervoer

Droogtescheurtjes autobanden

Mijn auto is voor de eerste keer APK gekeurd, nu bleken er droogte scheurtjes in de banden te zitten, kan dit al na 3 jaar en 27000 km ?

51646 19 Rapporteer

Jonne11
door Jonne11 - Dec 9, 2014 om 16:28
87 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat kan. Als u te weinig rijdt op jaarbasis, en 9000km is niet veel, dan kunnen de banden uitdrogen. Als de auto te lang stil staat, staat er druk op de banden, er kunnen dan haarscheurtjes in de wangen van de banden ontstaan. Te voorkomen door toch regelmatig te rijden.

edrick3
door edrick3 - Dec 9, 2014 om 16:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....kan dit al na 3 jaar en 27000 km .....
Blijkbaar wel, anders was het niet geconstateerd.

Is de auto daarop afgekeurd?
Als je het er niet mee eens was had je een herkeuring aan moeten vragen.
(nu kan dat niet meer).
Lees hier.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2014 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als een auto rijdt, staat er ook druk op de banden, dus dat maakt niet uit.

Op diverse bandensites staat dat dat pas voorkomt bij oude banden van ee jaar of zeven.

Ik rijd al jaren niet meer dan 2.000 of 3.000 km per jaar, nog nooit droogtescheurtjes gehad.

Maar wat werd u geadviseerd over de banden?

gompy2
door gompy2 - Dec 9, 2014 om 16:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=arie553 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 15:41]Mijn auto is voor de eerste keer APK gekeurd, nu bleken er droogte scheurtjes in de banden te zitten, kan dit al na 3 jaar en 27000 km ?
De auto staat dan wel geregistreerd als zijnde 3 jaar oud, maar de banden kunnen al wel veel ouder zijn.
Op de zijkant van autobanden staat een DOT code in 4 cijfers.
Bijvoorbeeld DOT=1304
Dat wil zeggen dat de band in week 13 van het jaar 2004 gemaakt is.
Zijn ze erg oud dan zou ik eens bij de garage gaan aankloppen waar je die nieuwe auto gekocht hebt.

Tjaa, haarscheurtjes, ik denk dat heel veel autobanden wel fijne haarscheurtjes hebben, die van mij in ieder geval, maar het ligt er ook aan hoe diep die scheurtjes zijn.
Het is wel onderdeel van een APK-keuring

Was het keuringsstation ook je dealer?
En die wil je nieuwe banden verkopen toevallig?

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 9, 2014 om 17:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

UV bestendig rubber?

Ja, net als in mijn aluminium schuifpui, ook daar zit verkeerd rubber wat krimpt en nu na 20 jaren flinke gaten op de hoeken geeft...
bij opschuiven brokkelde ...

En bij bepaalde merken, vooral enkele Chinezen is rubber gebruikt wat niet tegen daglicht kan en rond de 4 of 5 jaren al versleten is.
En met voorraad niet donker opgeslagen kan een oudere band die 3 jaren terug gemonteerd werd al dit gedrag vertonen.

Dus welk merk en type band was het?

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2014 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

U laat uw banden blijkbaar leeglopen als u gaat rijden? En uw banden waar u heel veel mee rijdt slijten natuurlijk ook veel minder dan banden waar weinig mee gereden wordt. Compleet logisch.

Banden die helemaal niet gebruikt worden, hebben nog het meeste te lijden.;-))

me
door mein33 - Dec 9, 2014 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=arie553 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 15:41]Mijn auto is voor de eerste keer APK gekeurd, nu bleken er droogte scheurtjes in de banden te zitten, kan dit al na 3 jaar en 27000 km ?

Ben bang dat u in de veiling bent genomen.
Heeft u de APK-keuring laten uitvoeren bij uw merkdealer of bij een bandenboer ?
Zelf rij ik ong. 14.000 km per jaar, evenveel op zomer- (Michelin) als op winterbanden (Dunlop), deze zijn nu allebei 6 jr oud.
Het wisselen doe ik al ruim 30jr. zelf en de opslag doe ik in de eigen garage.
Bij het wisselen controleer ik de banden zorgvuldig en heb nog nooit, ook niet bij mijn vorige auto's,
ernstige droogtescheurtjes geconstateerd.

Mochten er onverhoopt kleine oneffenheden (noem het scheurtjes) in de buitenste laag van de wang van de band zitten dan kan dat helemaal geen kwaad, er zit voldoende rubber tussen het buitenste laagje met scheurtjes en het carcas van de band.
Gewoon mee blijven rijden want er is echt niets met de banden aan de hand.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 9, 2014 om 18:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat ligt eraan of hij veel in de zon geparkeerd staat en er wein mee wordt gereden zodat hij minder afkoeling heeft.

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2014 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Druk op banden ontstaat door de lucht die er in gepompt wordt. En als een auto rijdt, zit die lucht er ook in, dus ook die druk.

Mijn auto is over 14 dagen 5 jaar oud. Op de teller staat hijna 14.000 km. Geen droogtescheurtje te zien. En dan worden ze 's winters nog verwisseld door winterbanden ook.

Aan de Ts zijn gewoon slechte banden verkocht bij zijn nieuwe auto

Jonne11
door Jonne11 - Dec 9, 2014 om 20:00
87 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 19:39]@komsja

Druk op banden ontstaat door de lucht die er in gepompt wordt. En als een auto rijdt, zit die lucht er ook in, dus ook die druk.

Mijn auto is over 14 dagen 5 jaar oud. Op de teller staat hijna 14.000 km. Geen droogtescheurtje te zien. En dan worden ze 's winters nog verwisseld door winterbanden ook.

Aan een Ts zijn gewoon slechte banden verkocht bij zijn nieuwe auto

Tijger1, u weet blijkbaar niet hoe het werkt met druk. Op het moment dat een auto rijdt, wordt de druk verdeeld. Staat hij stil dan is er druk op één bepaalde plaats. Bij de auto is de grootste druk dan aan de zijkant van de banden, de zogenaamde wangen. En bij veel of langere tijd stilstaan kunnen er dan fijne scheurtjes ontstaan. En bij veel scheurtjes is er dan een vergrote kans op een klapband. Het feit dat u weinig rijdt en nergens last van heeft met uw banden is voor u erg prettig, maar u moet het niet als een voldongen feit hier neerzetten dat het dus geen kwaad kan. Dan weet u werkelijk niet waar u over praat.

me
door mein33 - Dec 10, 2014 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mariken7 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:00]

Tijger1, u weet blijkbaar niet hoe het werkt met druk. Op het moment dat een auto rijdt, wordt de druk verdeeld. Staat hij stil dan is er druk op één bepaalde plaats. Bij de auto is de grootste druk dan aan de zijkant van de banden, de zogenaamde wangen. Dan weet u werkelijk niet waar u over praat.

@mariken7,

Ik ben het soms niet met @tijger1 eens ;-)), maar in dit geval moet ik hem/haar gelijk geven.
Luchtdruk in een afgesloten ruimte (dat is een autoband) is op alle punten altijd exact hetzelfde.
Het maakt hierbij geen enkel verschil of de auto rijdt of stilstaat.
Zowel bij rijden als bij stilstand treed bij het gedeelte dat de weg raakt een vervorming op maar is de (lucht)druk precies hetzelfde als op elke andere cm2 in de band.
De druk op de wang van de band is dus niet anders dan de druk in de rest van de band, maar alleen de vorm van de wang is op dat punt anders.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2014 om 11:05
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Het is wel degelijk mogelijk maar om zeker te zijn? Ga naar een ander voor een tweede opinie.
Heeft die dan een andere mening, dan is er iets ernstigers aan de hand en dat is nog verzwaard als uw auto om die reden niet APK zou zijn goedgekeurd. (met ernstiger bedoel ik strafrechtelijk maar als gezegd: afhankelijk van de soort banden, gebruik etc. kan het wel.

komsja
door komsja - Dec 10, 2014 om 11:06
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Door Tijger 1 word gezegd dat er ook druk op een band staat die stil staat en dat dat niks uitmaakt.
En das dus gewoon niet waar,een band waar veel mee gereden word zal veel later droogte scheurtjes krijgen dan een band waar weinig (caravan) mee gereden word.
Want het rubber van een band waar regelmatig mee gereden word blijft door het gebruik veel langer soepel.

komsja
door komsja - Dec 10, 2014 om 11:08
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Luister eens even Tijger1 u moet nou niet de boel anders gaan uitleggen dan wat u en ik gezegd hebben.
Uw letterlijke woorden in uw reactie is:Als een auto rijdt,staat er ook druk op de banden,dus dat maakt niet uit.
Dat betekend dus dat:of een band nou weinig of veel gebruikt word niet uitmaakt betreffende scheurtjes.
En das gewoon niet waar,nogmaals Tijger1!! een band die regelmatig gebruikt word daarbij zal het rubber van de band langer soepeler blijven en daardoor minder gauw scheurtjes vertonen.
Maar als u(zoals gewoonlijk)gelijk wil hebben dan krijgt u van mij gelijk hoor.

ja
door jarre_jarre - Jun 1, 2015 om 23:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 10 dec 2014, 10:58][quote=mariken7 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:00]

Tijger1, u weet blijkbaar niet hoe het werkt met druk. Op het moment dat een auto rijdt, wordt de druk verdeeld. Staat hij stil dan is er druk op één bepaalde plaats. Bij de auto is de grootste druk dan aan de zijkant van de banden, de zogenaamde wangen. Dan weet u werkelijk niet waar u over praat.

@mariken7,

Ik ben het soms niet met @tijger1 eens ;-)), maar in dit geval moet ik hem/haar gelijk geven.
Luchtdruk in een afgesloten ruimte (dat is een autoband) is op alle punten altijd exact hetzelfde.
Het maakt hierbij geen enkel verschil of de auto rijdt of stilstaat.
Zowel bij rijden als bij stilstand treed bij het gedeelte dat de weg raakt een vervorming op maar is de (lucht)druk precies hetzelfde als op elke andere cm2 in de band.
De druk op de wang van de band is dus niet anders dan de druk in de rest van de band, maar alleen de vorm van de wang is op dat punt anders.

Raar dat mensen alles uit het verband kunnen halen. Ik wil absoluut niet beweren dat ik de waarheid in pacht heb, maar als een auto stil staat drukt de massa constant naar beneden op 'dezelfde plek' op de band. als de band beweegt dat wordt deze kracht af en toe ook belast op een ander stuk van de band. En dat is dus beter voor de band. Het monteren van zomer/winter banden is precies zo een actie, dus dat bevorderd de levensduur van de band dan natuurlijk.De luchtdruk is inderdaad overal hetzelfde maar de druk op de band natuurlijk niet immers de as staat in het midden en daar komt de massa in het wiel.

ph
door philip36 - Jun 1, 2015 om 23:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Nog wat leesvoer over droogtescheurtjes in autobanden.
https://www.lageautokosten.nl/banden/droogtescheuren-band

macwouter
door macwouter - Jun 2, 2015 om 00:40
825 Antwoorden / 9 Vragen

Een tip voor TS. Ga bij de volgende APK naar een onafhankelijke keuring station. Heb al jaren droogtescheurtjes op mijn banden en die zijn nooit afgekeurd. Een APK bij een garage is zoeken naar problemen zeker als ze zien dat je een beetje simpel bent. In deze tijd met veel concurrentie en slecht verdienen in de autobranche bent u overgeleverd aan hun willekeur.

door 1953 - Jun 2, 2015 om 03:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

APK na drie jaar?! APK begint bij 3 jaar met een dieselauto en pas bij 4 jaar ouderdom met een benzinemotor.

Gemiddeld ongeveer 7.000 kilometer per jaar.

Staat de auto in een droge warme garage?!

me
door mein33 - Jun 2, 2015 om 15:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jarre_jarre schreef op maandag 1 jun 2015, 23:28][quote=mein33 schreef op woensdag 10 dec 2014, 10:58][quote=mariken7 schreef op dinsdag 9 dec 2014, 20:00]

Tijger1, u weet blijkbaar niet hoe het werkt met druk. Op het moment dat een auto rijdt, wordt de druk verdeeld. Staat hij stil dan is er druk op één bepaalde plaats. Bij de auto is de grootste druk dan aan de zijkant van de banden, de zogenaamde wangen. Dan weet u werkelijk niet waar u over praat.

@mariken7,

Ik ben het soms niet met @tijger1 eens ;-)), maar in dit geval moet ik hem/haar gelijk geven.
Luchtdruk in een afgesloten ruimte (dat is een autoband) is op alle punten altijd exact hetzelfde.
Het maakt hierbij geen enkel verschil of de auto rijdt of stilstaat.
Zowel bij rijden als bij stilstand treed bij het gedeelte dat de weg raakt een vervorming op maar is de (lucht)druk precies hetzelfde als op elke andere cm2 in de band.
De druk op de wang van de band is dus niet anders dan de druk in de rest van de band, maar alleen de vorm van de wang is op dat punt anders.

Raar dat mensen alles uit het verband kunnen halen. Ik wil absoluut niet beweren dat ik de waarheid in pacht heb, maar als een auto stil staat drukt de massa constant naar beneden op 'dezelfde plek' op de band. als de band beweegt dat wordt deze kracht af en toe ook belast op een ander stuk van de band. En dat is dus beter voor de band. Het monteren van zomer/winter banden is precies zo een actie, dus dat bevorderd de levensduur van de band dan natuurlijk.De luchtdruk is inderdaad overal hetzelfde maar de druk op de band natuurlijk niet immers de as staat in het midden en daar komt de massa in het wiel.

Geen speld tussen te krijgen, maar als iemand iets uit z'n verband haalt (uit het verband halen is heel iets anders) bent u het wel.