ha
door hans52_1 Oct 27, 2013 om 07:45
Geldzaken & recht

Dsb bank torenhoge rente doorlopend krediet

ik heb al jarenlang een doorlopend krediet bij de DSB Bank, waar ik mij eigen ook al jarenlang aan erger is dat zij een torenhoge rente rekenen over dit krediet, bijna 50% p/mnd van de aflossing p/mnd, dit heet dan een variabele rente, nu had ik gevraagd aan de DSB of dit omgezet kon worden naar een vaste rente p/mnd, dit schijnt niet te kunnen, alleen bij een hypotheekaflossing, het wordt voor mij steeds moeilijker om p/mnd de eindjes aan elkaar te knopen,er staat nu nog ongeveer € 13000,00 open op dit krediet en los p/mnd € 181,35 af, waarvan dan ongeveer € 80,00 rente is, dus zou het voor mij beter zijn om dit om te zetten naar een persoonlijke lening?

4070 8 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 27, 2013 om 08:04
937 Antwoorden / 2 Vragen

Het is goed mogelijk, u lost te weinig af om het krediet goed in te lopen. Ik reken even met 12% rente per jaar.

Per jaar komt er ongeveer € 1560 per jaar bij, alleen al aan rente ( 12% rente is "normaal" ). Dat betekend dat u per maand € 130 aan rente moet betalen, en daarboven op nog moet proberen af te lossen. Gezien de € 80,- rente per maand die u opgeeft heeft u nog een "voordelig" krediet.

U had zich, voor het afsluiten van dit krediet, eerst goed op de hoogte moeten stellen van de kosten en risico's. Als u ik u was zou ik contact opnemen met schuld hulp verlening in uw regio, misschien dat zij u kunnen helpen met tips en adviezen.

ha
door hans52_1 - Oct 27, 2013 om 08:14
2 Antwoorden / 2 Vragen

hallo,
bedankt voor deze reactie ,gaat het zeker proberen om hier uit te komen, maar vind het nog steeds schandalig dat hier zoveel rente over betaald moet worden, je komt er haast niet uit.

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2013 om 08:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Schandalig misschien wel ja, maar je was er toch zelf bij toen je er voor tekende. Zal een flinke lening zijn geweest als er nu nog 13 duizend euro open staat, en je lost "maar" 180 euro p/m af. Op deze manier zit je nog wel 10 jaar aan deze lening vast.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 27, 2013 om 08:37
937 Antwoorden / 2 Vragen

Je bent niet de enige met dit probleem, er zijn heel veel mensen die er te diep in zijn gegaan om er nog uit te komen. Maar het aanpakken gaat bijna niet. Er is een handelsvrijheid en de hele sector draait erop. Ik ben het met je eens dat het schandalig is maar daarom is het tegenwoordig ZOOOO belangrijk om alles door te lezen, na te rekenen en nog een keer te controleren. Ze naaien je gewoon waar je bij staat. Maar dat is achteraf.

Wijze les voor de toekomst: vertrouw niemand zomaar als het om geld gaat. controleren en nog eens over doen, want helaas is niet iedereen te vertrouwen. ( zo wel personen als bedrijven. )

ha
door hans52_1 - Oct 27, 2013 om 08:50
2 Antwoorden / 2 Vragen

inderdaad is het ook zo dat ik toen beter had moeten opletten, maar dat is achteraf, maar het werd toen ook zo mooi aan je uitgelegd, met dit als het gevolg, maar is het te proberen wat jij voorstelde om met een schuld hulp verlening te gaan praten?

ro
door ron530 - Oct 27, 2013 om 08:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Omzetten naar een PL lijkt mij geen optie, het maandbedrag bij een PL van 13000 euro is bij een looptijd van 60 maanden veel hoger dan de 185 euro die u nu betaald. Schuldhulp verlening gaat u niet van het krediet afhelpen maar kan u wel tips geven om op uitgaven te besparen.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2013 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalt per maand ook veel te weinig om binnen afzienbare tijd van deze lening af te komen. Of dat nu met een vaste rente is of niet. Normaal gesproken is de maandelijkse betaling voor een doorlopend krediet 2%. En daar komt u al niet aan.

Geen een bank gaat dit krediet overnemen. De enige optie is (veel) meer per maand betalen, wilt u er nog ooit van afkomen,
Want als de rente gaat stijgen wordt het nog rampzaliger.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2013 om 09:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........dus zou het voor mij beter zijn om dit om te zetten naar een persoonlijke lening?.........

Ten 1e krijg je nu zeer waarschijnlijk niet meer zo'n hoge lening en ten 2e moet je die binnen 60 maanden afbetalen.

Je zal je aflossing minstens moeten verdubbelen om ooit een keer van je DK af te komen.