Dubbele meter activeren
Afgelopen jaar ben ik verhuisd. Ik heb een digitale elektriciteitsmeter welke geschikt is voor dubbelstroom (een display voor stroom 1 en een display voor stroom 2), maar slechts een van de metingen loopt.
Aangezien ik vrijwel alleen ´s avonds en ´s nachts stroom verbruik heb ik aan Liander gevraagd het dubbeltarief aan te zetten.
Zij geven aan dat dit kan maar dat ze geen enkele handeling meer uit te voeren aan oude stroommeters omdat deze allen vervangen gaan worden door een slimme meter, dus ook geen dubbelstroom meer aanzetten. Als ik wil kan ik met voorrang mijn meter laten vervangen voor een slimme meter, maar dan moet ik de kosten hiervoor betalen. Wanneer ik regulier aan de beurt ben voor vervanging kan Liander niet vertellen, dat kan dit jaar zijn maar ook pas in 2020 (ik kan dus ook niet berekenen of ik de extra kosten van vroegtijdig vervangen voor slimme meter evt. nog terugverdien).
Het kan toch niet zo zijn dat Liander reguliere service niet meer uitvoert omdat de slimme meter eraan komt, hetgeen in mijn geval nog 5 jaar kan duren? (Als de meters komend jaar vervangen zouden worden zou ik het snappen... ).
Weet iemand hoe dit juridisch zit, mag dit of kan ik gewoon eisen dat Liander reguliere service levert zolang nog niet bekend is wanneer onze meters vervangen worden?
Tips om hiermee om te gaan?
1 - De nederlandse Staat garandeerd, dat u recht hebt op een traditionele meter.
Uit die tekst kan men niet opmaken of de dubbeltarieffunctie moet werken
2 - Liander schijnt vaker een eigen interpretatie te hebben.
Uw vraag is juridisch interessant, maar dit nieuwland zal waarschijnlijk door een rechter moeten worden beoordeeld. Gevoelismatig zitten ze fout.
Vanaf 1 augustus 2013 moet u zich wenden tot uw energie leverancier voor vragen over energie levering. Deze heeft u niet vermeld, maar heeft u al berekend wat het op jaarbasis oplevert?
Lijkt mij echt niet zo veel om daar een probleem van te maken.
Beste Sanne&Tom,
Het is vervelend dat er verwarring ontstaan is naar aanleiding van het antwoord wat u in eerste instantie van ons ontvangen heeft. Hiervoor bied ik u namens Liander excuses aan.
Ik wil graag voor u kijken wat wij kunnen doen om tot een passende oplossing te komen. Ik zou hiervoor graag uw adresgegevens willen weten. U kunt deze gegevens sturen naar: info@liander.nl t.a.v. afdeling Webcare.
Ik neem, na ontvangst van uw e-mail, binnen 5 werkdagen contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Murk de Vries
Liander Webcare
Ik zal het even vertalen. "Sorry dat wij een waardeloze service bieden, maar nu u in het openbaar daarover klaagt lossen we het misschien wel voor u op."
@sanne&tom
Mooi, dat er direct door de webcare gereageerd werd, maar.......!!
de webcare is nog lang niet de back-office en de back-office nog lang niet de beleidsmaker. Liander heb ik al veel rare bokkesprongen zien maken. Op algemene fora wordt overal steeds weer door partijen sorry gezegd en/of we zoeken naar een oplossing voor u.....de chaos slaat inmiddels toe!
Houd ons op de hoogte, ik laat tenminste deze topic 'aan staan"!+
Succes!
@sannes&tom
Jullie kunnen in ieder geval bij Essent terecht voor het nachttarief!
FAQ-antwoord op de website van Essent (actueel dus nog aangeboden).
Dubbeltarief is interessant voor mensen die met name elektriciteit verbruiken gedurende de avond- en nachturen. Met het dubbeltarief betaalt u overdag meer voor uw elektriciteit dan wanneer u enkeltarief heeft. Tijdens de avond- en nachturen betaalt u echter aanzienlijk minder. Dit kan een fikse besparing opleveren. Als u overgaat op het dubbeltarief, wordt een meter voor dubbeltarief bij u in huis geïnstalleerd. Hiervoor betaalt u eenmalig een bijdrage voor de installatie en administratiekosten.
In combinatie met het wettelijke recht op een oude meter dus een positieve reactie om met Liander - pittig- in gesprek te kunnen blijven......maar die lezen hier dus mee en hebben straks geen poot om op te staan.
Prettige lang weekend!
Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.
Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:55]Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.
Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.
@Tijger1. TS geeft zèlf aan, dat hij een nachttarrief wil:
Aangezien ik vrijwel alleen ´s avonds en ´s nachts stroom verbruik heb ik aan Liander gevraagd het dubbeltarief aan te zetten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?
Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.
De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee
...
Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer