sa
door sannetom May 13, 2015 om 17:36
Huishouden & energie

Dubbele meter activeren

Afgelopen jaar ben ik verhuisd. Ik heb een digitale elektriciteitsmeter welke geschikt is voor dubbelstroom (een display voor stroom 1 en een display voor stroom 2), maar slechts een van de metingen loopt.
Aangezien ik vrijwel alleen ´s avonds en ´s nachts stroom verbruik heb ik aan Liander gevraagd het dubbeltarief aan te zetten.

Zij geven aan dat dit kan maar dat ze geen enkele handeling meer uit te voeren aan oude stroommeters omdat deze allen vervangen gaan worden door een slimme meter, dus ook geen dubbelstroom meer aanzetten. Als ik wil kan ik met voorrang mijn meter laten vervangen voor een slimme meter, maar dan moet ik de kosten hiervoor betalen. Wanneer ik regulier aan de beurt ben voor vervanging kan Liander niet vertellen, dat kan dit jaar zijn maar ook pas in 2020 (ik kan dus ook niet berekenen of ik de extra kosten van vroegtijdig vervangen voor slimme meter evt. nog terugverdien).

Het kan toch niet zo zijn dat Liander reguliere service niet meer uitvoert omdat de slimme meter eraan komt, hetgeen in mijn geval nog 5 jaar kan duren? (Als de meters komend jaar vervangen zouden worden zou ik het snappen... ).

Weet iemand hoe dit juridisch zit, mag dit of kan ik gewoon eisen dat Liander reguliere service levert zolang nog niet bekend is wanneer onze meters vervangen worden?
Tips om hiermee om te gaan?

2081 19 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - May 13, 2015 om 17:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - De nederlandse Staat garandeerd, dat u recht hebt op een traditionele meter.

Uit die tekst kan men niet opmaken of de dubbeltarieffunctie moet werken

2 - Liander schijnt vaker een eigen interpretatie te hebben.

Uw vraag is juridisch interessant, maar dit nieuwland zal waarschijnlijk door een rechter moeten worden beoordeeld. Gevoelismatig zitten ze fout.

jantje7
door jantje7 - May 13, 2015 om 18:08
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Vanaf 1 augustus 2013 moet u zich wenden tot uw energie leverancier voor vragen over energie levering. Deze heeft u niet vermeld, maar heeft u al berekend wat het op jaarbasis oplevert?
Lijkt mij echt niet zo veel om daar een probleem van te maken.

webcare liander
door webcare liander - May 13, 2015 om 18:19
47 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sanne&Tom,

Het is vervelend dat er verwarring ontstaan is naar aanleiding van het antwoord wat u in eerste instantie van ons ontvangen heeft. Hiervoor bied ik u namens Liander excuses aan.

Ik wil graag voor u kijken wat wij kunnen doen om tot een passende oplossing te komen. Ik zou hiervoor graag uw adresgegevens willen weten. U kunt deze gegevens sturen naar: info@liander.nl t.a.v. afdeling Webcare.

Ik neem, na ontvangst van uw e-mail, binnen 5 werkdagen contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Murk de Vries
Liander Webcare

diumenge
door diumenge - May 13, 2015 om 18:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zal het even vertalen. "Sorry dat wij een waardeloze service bieden, maar nu u in het openbaar daarover klaagt lossen we het misschien wel voor u op."

hansje klein
door hansje klein - May 13, 2015 om 18:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@sanne&tom

Mooi, dat er direct door de webcare gereageerd werd, maar.......!!
de webcare is nog lang niet de back-office en de back-office nog lang niet de beleidsmaker. Liander heb ik al veel rare bokkesprongen zien maken. Op algemene fora wordt overal steeds weer door partijen sorry gezegd en/of we zoeken naar een oplossing voor u.....de chaos slaat inmiddels toe!

Houd ons op de hoogte, ik laat tenminste deze topic 'aan staan"!+

Succes!

hansje klein
door hansje klein - May 13, 2015 om 18:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@sannes&tom

Jullie kunnen in ieder geval bij Essent terecht voor het nachttarief!

FAQ-antwoord op de website van Essent (actueel dus nog aangeboden).

Dubbeltarief is interessant voor mensen die met name elektriciteit verbruiken gedurende de avond- en nachturen. Met het dubbeltarief betaalt u overdag meer voor uw elektriciteit dan wanneer u enkeltarief heeft. Tijdens de avond- en nachturen betaalt u echter aanzienlijk minder. Dit kan een fikse besparing opleveren. Als u overgaat op het dubbeltarief, wordt een meter voor dubbeltarief bij u in huis geïnstalleerd. Hiervoor betaalt u eenmalig een bijdrage voor de installatie en administratiekosten.

In combinatie met het wettelijke recht op een oude meter dus een positieve reactie om met Liander - pittig- in gesprek te kunnen blijven......maar die lezen hier dus mee en hebben straks geen poot om op te staan.

Prettige lang weekend!

tijger1
door tijger1 - May 13, 2015 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.

Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.

diumenge
door diumenge - May 13, 2015 om 18:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nachttarief gaat om 11 uur in dacht ik.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2015 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry tot 11 uur 's avonds dagtarief.

hansje klein
door hansje klein - May 13, 2015 om 19:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:55]Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.

Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.

@Tijger1. TS geeft zèlf aan, dat hij een nachttarrief wil:
Aangezien ik vrijwel alleen ´s avonds en ´s nachts stroom verbruik heb ik aan Liander gevraagd het dubbeltarief aan te zetten.

Cookies
door Cookies - May 13, 2015 om 19:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op woensdag 13 mei 2015, 19:05][quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:55]Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.

Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.

@Tijger1. TS geeft zèlf aan, dat hij een nachttarrief wil:
Aangezien ik vrijwel alleen ´s avonds en ´s nachts stroom verbruik heb ik aan Liander gevraagd het dubbeltarief aan te zetten.

Dat komt omdat nog veel mensen denken dat het stukken voordeliger is! Dat was vroeger inderdaad zo, nu al jaren niet meer. Bovendien gaat het pas in je voordeel werken als je boven de 3000 kwh per jaar zit.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2015 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hanschen

Van mij mag de Ts hoor, daar gaat het niet om. Zoals Carola.83 ook al schrijft, denken veel mensen dat het echt scheelt en dat is niet zo.

wi
door wilhelmina59 - May 13, 2015 om 19:32
512 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat op het internet een lijst wanneer een analoge meter wordt vervangen door een digitale/eventueel slimme meter.
Serienummer en bouwjaar opzoeken en even Goegelen.

ho
door hopetobehelping - May 13, 2015 om 19:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sanne&tom,

ongeveer 10 jaar geleden we '3-fase' en een 'dubbele' meter laten activeren. Dat is destijds helemaal afgehandeld door onze energieleverancier.
Onze netbeheerder is ook Liander maar die is destijds helemaal niet in beeld geweest (voor ons dan toch). Het is mij onbekend of onze energieleverancier het destijds heeft geregeld met Liander.

Als ik u was zou ik, als u nog steeds uw dubbele meter wilt activeren, contact opnemen met uw energie leverancier en hen vragen hoe het zit, of zij u kunnen helpen om uw dag/nacht tarief geactiveerd te krijgen.

jonnes
door jonnes - May 13, 2015 om 19:56
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:55]Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.

Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.

Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets. Het tijdstip waarop het nachttarief in gaat verschilt per regio. Bij ons gaat het om 21.00 uur in tot 09.00 uur. Ik doe de was in die tijd, droogtrommel. En het scheelt mij wel degelijk geld! En dat weet ik omdat ik eerder een enkele meter had.

jantje7
door jantje7 - May 13, 2015 om 20:01
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=jonnes schreef op woensdag 13 mei 2015, 19:56][quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:55]Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.

Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.

Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets. Het tijdstip waarop het nachttarief in gaat verschilt per regio. Bij ons gaat het om 21.00 uur in tot 09.00 uur. Ik doe de was in die tijd, droogtrommel. En het scheelt mij wel degelijk geld! En dat weet ik omdat ik eerder een enkele meter had.

Graag staven met verbruiksgegevens en KWh tarieven dag/nacht

sa
door sannetom - May 13, 2015 om 20:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de vele reacties, ik zal jullie op de hoogte houden van het verloop;)

Het scheelt voor mij ongeveer E 20,- per jaar (ik heb o.a. een electrische boiler).
Ik heb als eerste contact opgenomen met mijn energieleverancier, zij kunnen pas voorzien in dubbeltarief als Liander de meter heeft geactiveerd (Nuon en Energiedirect).

@Murk de Vries van Liander, dank voor u snelle reactie, ik zal u een mail sturen, hopende op een passende oplossing.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2015 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jonnes schreef op woensdag 13 mei 2015, 19:56][quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:55]Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.

Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.

Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets. Het tijdstip waarop het nachttarief in gaat verschilt per regio. Bij ons gaat het om 21.00 uur in tot 09.00 uur. Ik doe de was in die tijd, droogtrommel. En het scheelt mij wel degelijk geld! En dat weet ik omdat ik eerder een enkele meter had.

Het dal tarief van 's avonds 9 uur tot 's morgens 7 uur (en dus niet 9 uur zoals u schrijft) is alleen van toepassing in Brabant, Limburg en ern beetje rond Leiden. Het piektarief is dan ook nog wat extra duurder.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2015 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jonnes schreef op woensdag 13 mei 2015, 19:56][quote=tijger1 schreef op woensdag 13 mei 2015, 18:55]Dat dubbeltarief zet nauwelijks zoden aan de dijk. 's Avonds is het tot 12 uur dagtarief, wat dan ook hoger wordt met twee tarieven.

Het heeft eigenlijk alleen maar nut als u een elektrische boiler hebt, want die worden 's navhts opgewarmd.

Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets. Het tijdstip waarop het nachttarief in gaat verschilt per regio. Bij ons gaat het om 21.00 uur in tot 09.00 uur. Ik doe de was in die tijd, droogtrommel. En het scheelt mij wel degelijk geld! En dat weet ik omdat ik eerder een enkele meter had.

En afgezien daarvan zit er circa 2 á 3 cent verschil tussen.