bo
door bosfen Apr 14, 2011 om 11:06
Huishouden & energie

Dubbeltariefmeter

wnneer kan e dubbeltariefmeter uit?

17210 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een dubbeltariefmeter is een energiemeter met twee (aangesloten) telwerken. Deze meter berekent zowel het elektriciteitsverbruik in de daluren tegen laagtarief als in de overige uren tegen normaal tarief.

Kan dus niet uit.

mvg

Paul Schaecker

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het uitschakelen van de goedkope stroomtijd moet bij het electriciteitsbedrijf gebeuren. Als dat de bedoeling van de vraag is.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee standen meters blijven gewoon zo dat gebruikers die dubbel tarief wensen te gebruiken hier voor gelijk al de mogelijk hebben via opgave aan de stroomleverancier dat zij gebruik willen maken vav dubbel tarief.
Zolang als u niet aangegeven hebt dat u dit wil dan wordt gewoon de twee gebruiks standen bij elkaar opgeteld en als continu berekent.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om dit te bewerkstelligen moesten wij de dubbeltariefmeter laten vervangen door een enkele. Hieraan waren wel kosten verbonden, ongeveer 100 euro (Delta).

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volstrekt onbegrijpelijke vraagstelling. Ook storend dat de vraagsteller niet reageert op vragen om nadere toelichting.
Mocht hij/zij bedoelen 'wanneer is het voordeliger een enkelvoudige meter te laten plaatsen' dan is het antwoord van manoluli duidelijk.
Vroeger was het zo dat de energieboer automatisch het enkelvoudige tarief hanteerde als dat voordeliger was voor de klant, maar die 'service' is al jaren geleden 'vergeten'.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 13:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

denk eraan:

wie goedkopere nachtstroom heeft betaald meer dan "normaal " voor zijn dagstroom !!!!!!!!

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

gebruik je alleen op de dag elektriciteit dan is een enkeltariefmeter voordeliger.
Gebruik je daarentegen ook s'nachts elektriciteit en was/droog je veel in het
weekend, dan is een dubbeltariefmeter voordeliger. Met s'nachts bedoel ik
dan b.v. warmwatervoorziening middels een boiler. Die schakelt automatisch
aan in de daluren. En zoals neon al zegt is dagstroom(enkeltariefmeter) weer
goedkoper dan dagstroom en duurder dan nachtstroom met een dubbeltarief-
meter. Al naar gelang je verbruik en de tijdstippen kun je dat zelf bepalen.
Surf even naar de site van je energieleverancier en bekijk de tarieven voor
bovengenoemde mogelijkheden.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar komt het verhaal vandaan dat je de energiemeter moet vervangen als je enkel tarief wilt hebben!!! Eén telefoontje naar je energiemaatschappij is voldoende. De beide tellers werken dan nog wel , maar je betaalt dan hetzelfde voor beide standen. Als er jaarlijks om de meterstanden wordt gevraagd dan geef je ook gewoon de stand van beide tellers door.

Toen onze dochter uit huis ging wonen kwamen we erachter dat het niet meer uit kon om dubbel tarief te hebben. We hebben de energiemaatschappij gebeld en we zijn over gegaan naar enkel tarief. Er hoeft helemaal geen nieuwe meter geplaatst te worden!!

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ mepje1

Het gaat niet om de fysieke meter maar of je het enkeltarief of dubbeltarief
OPGEMETEN wil hebben!!!
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over het algemeen geldt: meer dan 1/3 's nachts gebruiken (en in het weekend) en het levert voordeel op.
Dit gaat dus alleen op voor mensen die overdag weinig tot niet thuis zijn en alleen in het weekend vaatwasser, wasmachine en droger gebruiken

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al jaren een dubbele meter. Toen ik deze kreeg had ik bv overdag van 2 tot 4 laag tarief. Tegenwoordig is het van half 11 s"avonds tot half 8 s"ochtends en in het weekend.
Dus dat is erg puzzelen om er gebruik van te maken. Afwasautomaat na half 11 aan, wasdroger na half 11 aan. De wasmachine in de nacht, met centifugestop, anders hobbelt de hele buurt uit zijn bed.
Gerekend naar de kosten van de installatie en het inmiddels kleine verschil tussen piek en dal kan het behoorlijk lang duren voordat je dat eruit hebt. In ieder geval bij een gewoon huishouden.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

erikmulder schreef op vrijdag 15 apr 2011, 15:36: Over het algemeen geldt: meer dan 1/3 's nachts gebruiken (en in het weekend) en het levert voordeel op.
Dit gaat dus alleen op voor mensen die overdag weinig tot niet thuis zijn en alleen in het weekend vaatwasser, wasmachine en droger gebruiken

Zelfs als je 50% om en om gebruikst dan ben je noch duurder uit.
Omdat je dag stroom hoger is dan contuni en de nachtstroom dus niet zoveel goedkoper is.
En de netwerk kosten even hoog zijn geworden

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de meeste woningen zit tegenwoordig een dubbele meter.
Als je geen boiler hebt schakelt de meter om 23.00 uur over op de nachttariefteller. s' Morgens om 7.00 uur schakelt deze weer terug naar de dagteller. Daar hoef je niets voor te doen. Heb je een boiler dan kunnen er ook nog tussentijden zijn waarop het nachttarief geld. Dat is afhankelijk van de enegieaanbieder.
Globaal gezien is de prijs van het nachttarief per kw de helft van het dagtarief.
Daar staat tegenover dat het vastrecht voor het nachttarief een stuk hoger is dan voor het dagtarief.
Of het voordelig is om nachtstroom aan te vragen kan je het beste vragen aan je energieleverancier.
Bij activatie hoeft er niemand te komen (als je al een dubbele meter hebt).
Het is puur een administrative handeling.
Je moet dan wel op dat moment de meterstanden doorgeven.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op het bovenstaande geldt het nachtarief ook in de weekenden.
Dus zaterdag en zondag + feestdagen de hele dag.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onbegrijpelijk dat er op deze vraag gereageerd word ( ja ik dus ook)
Je moet wel erg veel fantasie hebben om hier een antwoord op te geven.

Wees toch eens duidelijk "Bosfen"

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

Wees toch eens duidelijk "Bosfen"

Dát lijkt me de "ham" opmerking.

Read.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat er nog niemand een antwoord gegeven heeft op de vraag waar het keerpunt ligt bij het stroomverbruik tussen een enkele meter en een dubbele meter.

Heb zelf een dubbele meter. Die zat er al toen ik hier kwam wonen.
Niemand wil te veel betalen voor electra (dat per 1 juli al 4% duurder wordt).
Bij welke verhouding electraverbruik tussen piek en daltarief is het lonend om een dubbele meter te houden / nemen en bij welke verhouding (dezelfde?) is het goekoper om een enkele meter aan te houden?

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al 16 jaar piek/dal tarief. Mijn energiebedrijf heeft destijds een berekening gemaakt n.a.v. mijn verbruik of het gunstig was om over te stappen. Ondanks dat de kinderen inmiddels uit huis zijn is het nog steeds gunstig, Dit komt ook omdat mijn piek/dal om 9 uur s avonds begint tot 7 uur s"morgens en het hele weekend en feestdagen. Dus mijn wasmachine is al klaar voor 11 uur.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals biki ook al aangeeft zijn de dal en piekuren niet overal hetzelfde.
Aangezien het dag tarief ca 2.5 cent duurder is dan enkeltarief en nachtstroom 2,5 cent goedkoper ligt het kantelpunt iets boven de 50% meer nachtstroom.
Een dubbeltarief meter is iets duurder voor de vaste kosten.

Het is een kwestie van nadenken en gewenning of het interessant is om dubbel tarief te nemen. Bedenk dat je ook in het weekend kan wassen en drogen. De vaatwasser met inschakelklok draait 's nachts.
Een wasmachine verbruikt minder dan een droger. 's Avonds wassen en 's nachts drogen is dus elektrisch goedkoper dan 's nachts wassen en 's morgens drogen.
Dan heb je al een groot deel van de energieslurpers die 's nachts/weekend kunnen draaien. Voor veel huishoudens is dat al bijna de helft van het elektrisch energieverbruik.

In het weekend gaat alles tegen nachttarief.
De vraag is alleen of je bewust met je energieverbruik wil omgaan.

In deze is het leuk om te weten dat er in Breda een proef gestart wordt om te zien of mensen enrgiebewust willen leven. Het gaat om proeven waarbij wind en zonne-energie bepalend zijn of je bv. gaat wassen

http://www.energiegids.nl/details.tiles?doc=/content/energie/nieuws/2011/04/12/EM-Enexis-Breda.xml&selectedDossier=0000098

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een dubbele meter of zogeheten 'tweestandenmeter' wordt het verbruik in piek-en daltijden apart gemeten. Tijdens de daluren geldt een lager tarief per kWh. Wilt u weten of een dubbele meter voor u gunstig is, dan moet u op zoek naar het omslagpunt. Dit is het punt waarop de meerkosten van de nieuwe meter lager zijn dan de gemiddelde besparing per kWh. Om uw omslagpunt te berekenen, moet u precies weten hoeveel stroom u tijdens de hoog- en laagtariefuren verbruikt.

Vervolgens berekent u de meerkosten van een dubbele meter. Dat doet u door het vastrecht in centen voor de enkele meter af trekken van dat voor de dubbele meter. Dit levert een getal op dat we A noemen. Vervolgens trekt u het lage tarief per kWh bij de dubbele meter af van het tarief bij de enkele meter. De uitkomst vermenigvuldigt u met het deel van het verbruik in de laagtariefuren. Dit getal noemen we B. Daarna trekt u het tarief per kWh bij de enkele meter af van het hoge tarief van de dubbele meter. Dit vermenigvuldigt u met het deel van het verbruik in de hoogtariefuren. Dit getal noemen we C.

Nu trekt u C van B af. Ten slotte deelt u A door de uitkomst van B min C. Dus A : (B – C). De uitkomst is uw omslagpunt. Als deze uitkomst lager is dan de hoeveelheid stroom die u jaarlijks afneemt, is een dubbele meter de moeite waard. (bron: Consumentenbond)

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 00:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

moeder56 schreef op vrijdag 15 apr 2011, 15:40: Ik heb al jaren een dubbele meter. Toen ik deze kreeg had ik bv overdag van 2 tot 4 laag tarief. Tegenwoordig is het van half 11 s"avonds tot half 8 s"ochtends en in het weekend.
Dus dat is erg puzzelen om er gebruik van te maken. Afwasautomaat na half 11 aan, wasdroger na half 11 aan. De wasmachine in de nacht, met centifugestop, anders hobbelt de hele buurt uit zijn bed.
Gerekend naar de kosten van de installatie en het inmiddels kleine verschil tussen piek en dal kan het behoorlijk lang duren voordat je dat eruit hebt. In ieder geval bij een gewoon huishouden.

Wat een luxe... hier al jaren vanaf 23:00 laag tarief tot 07:00 ... (en idd natuurlijk de weekenden en officieel erkende nationale feestdagen)....

maar bij een flink electra verbruik (en dan wel wat aanpassingen qua gedrag) is eht best wel rendabel... maar reken het gewoon een keer door... meeste tarieven zijn transparant.. alleen vastrecht, en de gehanteeerde kWh tarieven... met een paar waarnemimgen (of oude jaarafrekeningen) is e.e.a. zo berekend...

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 01:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het maakt voor de leverancier helemaal niets uit hoe je meter eruit ziet en welke mogelijkheden er zijn. Men past de tarieven erop aan. Heb zelf een dubbele meter overgenomen bij koop van een woning. En heb ook vooral in de nacht en weekend de meeste stroomvretende huishoudkarweitjes gepland met timers. Echter wat ik overdag gebruik als tarief is hoger opdat ik een dubbele meter heb en in de voordeeluren bespaar ik maar weinig ten opzichte van enkeltarief. En uitleg vragen is kostbaar en onmogelijk.

Vraag je energieleverancier maar eens wat het enkeltarief is en wat het dubbeltarief overdag is. Doe het gewoon en je begrijpt meteen deze bijdrage.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of een enkel- of dubbeltariefmeter voordeliger is, is eenvoudig uit te rekenen:

( verbruik laag tarief + verbruik hoog tarief ) * enkeltariefprijs - verbruik laag tarief * laagtariefprijs - verbruik hoog tarief * hoogtariefprijs

Als de uitkomst hiervan positief is, is dit wat u bespaard heeft. Als de uitkomst negatief is, is dit wat u te veel betaald heeft.

Als ik dit invul in mijn situatie:

( 37499 + 37717 ) * 0,2024 - 37499 * 0,1953 - 37717 * 0,2083 = 43,71

Als u nog geen dubbeltariefmeter heeft, maar wilt weten waar het keerpunt ligt, gebruikt u de volgende formule:

1 / ( 1 + ( 1 / ( hoogtariefprijs - enkeltariefprijs ) / ( 1 / ( enkeltariefprijs - laagtariefprijs ) ) ) ) * 100 %

De uitkomst is het minimale aandeel van het totale energieverbruik wat u in het laagtarief moet verbruiken om een dubbeltarief te kunnen rechtvaardigen. Hierin zijn niet de eventuele installatiekosten voor een dubbeltariefmeter opgenomen. Een vuistregel is dat uw energieverbruik per jaar heel hoog moet zijn en dat u daarvan heel veel in het laagtarief verbruikt willen de kosten van een dubbeltariefmeter zich terugbetalen. Het is dan zeer waarschijnlijk goedkoper om te bezuinigen op het energieverbruik.

Als ik dit invul in mijn situatie:

1 / ( 1 + ( 1 / ( 0,2083 - 0,2024 ) / ( 1 / ( 0,2024 - 0,1953 ) ) ) ) * 100 % = 45,38 %

Dus van elke 100 kWh moet ik minimaal 45,4 kWh 's nachts verbruiken. In de praktijk is het verbruik 's nachts 49,9 kWh van elke 100 kWh. De wasmachine, wasdroger en vaatwasmachine worden altijd op de timer gezet zodat deze 's nachts draaien. Verder wordt er hier geen rekening gehouden met de tarieven.

Hopelijk heb je er iets aan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

wouterwashere schreef op zaterdag 16 apr 2011, 10:42: Of een enkel- of dubbeltariefmeter voordeliger is, is eenvoudig uit te rekenen:

( verbruik laag tarief + verbruik hoog tarief ) * enkeltariefprijs - verbruik laag tarief * laagtariefprijs - verbruik hoog tarief * hoogtariefprijs

Als de uitkomst hiervan positief is, is dit wat u bespaard heeft. Als de uitkomst negatief is, is dit wat u te veel betaald heeft.

Let wel even op het vastrecht.. dat zpi bij dubbel tarief hoger kunnen liggen, en dan reken je je te makkelijk rijk..

Maar ga anders eens naar een van de vele energie prijzen vergelijkingssites - en vul daar je verbruik in... een keer gesplitst en een keer geaggegreerd.. dan zie je vanzelf wat voordeliger is bij jouw huidige leverancier (en eventueel anderen, uitgaande van hetzeflde verbruik).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat er zoveel mensen reageren op deze zeer duidelijke vraag met een goed terzake antwoord. Wouter en Marinus bijvoorbeeld begrijpen de vraag en geven een goed antwoord!
Als je de mogelijk hebt om 'snachts de energievreters te laten draaien kan het uit. De energiemaatschappijen hebben er belang bij om dat te propaganderen en leveren daarom 'snachts goedkoper omdat er dan overdag niet zoveel gebruikt wordt en er een beter verdeling van de opgewekte stroom komt en er overdag geen onrendabele centrales ingeschakeld hoeven te worden om "bij te springen" als er veel stroom gevraagd wordt.
In tegenstelling tot wat NBW schrijft, al weet ik natuurlijk niet hoe hoog de leverancier van hem de service in het vaandel heeft, zal een leverancier graag de zaak uileggen en voor je berekenen, gratis!
Het is eigenlijk hetzelfde als bellen tijdens het dal- en piek-urentarief met dezelfde bedoeling, verdelen van de tijd dat GSM's de beschikbare telefoniekanalen bezet houden. Zowel de GSM- als energieproviders hebben er belang bij om tijdens de piekuren aan de vraag te kunnen blijven voldoen zodat er geen uitval komt!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

vliegenderob zaterdag 16 apr 2011, 19:31

Jammer dat er zoveel mensen reageren op deze zeer duidelijke vraag met een goed terzake antwoord. Wouter en Marinus bijvoorbeeld begrijpen de vraag en geven een goed antwoord

Sorry, ik bedoelde dat er zo weinig mensen reageren . . enz.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2011 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbeltarief is ook van belang indien men ook gebruik maakt van een boiler voor het warme water. Deze schakelt automatisch in bij nachttarief. Natuurlijk scheelt het ook als men in het weekend of na 23.00 uur de wasmachine en/of vaatwasser laat draaien.
Vooral de boiler staat bij enkeltarief 24 uur per dag in gebruik, wat hoge kosten met zich meebrengt.
Met een beetje slim gebruik van kan de besparing oplopen tot meer dan 80 euro op jaarbasis.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2011 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u al een dubbeltarief meter kunt u die kosteloos administratief laten omzetten naar enkeltarief en geeft u gewoon de beide standen door die vervolgens samen worden geteld.
Heeft u nog geen dubbele meter moeten er kosten gemaakt worden om deze te laten monteren.
Heeft u al een verbruikshistorie met dubbeltarief dan niet moeilijk gaan doen met berekeningen maar invullen bij een goede energievergelijker, bijv. http://www.energieleveranciers.nl/. Je kunt dan het verschil zien tussen het gebruik van enkel- en dubbeltarief als je met hetzelfde gebruiksgedrag door zou gaan.
Maar de grootste besparing kunt u halen in het jaarlijks of tweejaarlijks overstappen van energieleverancier. Verloopt bij bijv. EnergieDirect en Greenchoice heel goed. Enige aandachtspuntje is het controleren van begin en eindstanden.
Veel voordeel gewenst.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2011 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

mepje1 schreef op vrijdag 15 apr 2011, 15:02: Waar komt het verhaal vandaan dat je de energiemeter moet vervangen als je enkel tarief wilt hebben!!! Eén telefoontje naar je energiemaatschappij is voldoende. De beide tellers werken dan nog wel , maar je betaalt dan hetzelfde voor beide standen. Als er jaarlijks om de meterstanden wordt gevraagd dan geef je ook gewoon de stand van beide tellers door.

Toen onze dochter uit huis ging wonen kwamen we erachter dat het niet meer uit kon om dubbel tarief te hebben. We hebben de energiemaatschappij gebeld en we zijn over gegaan naar enkel tarief. Er hoeft helemaal geen nieuwe meter geplaatst te worden!!

Nou mooi niet ik heb dit dus gedaan bij de overstap naar rwe aangezien ik telkens 2 meterstanden moest doorgeven hebben ze niet alleen de dag en nachtmeter omgewisseld maar me ook nog eens berekend al die jaren op dag en nacht tarief ben al van april hiermee bezig.Je kunt door deze meterstanden door te geven niks controleren want rwe zegt nog steeds dat ik piek en dal verbruik en heb zwart op wit dat ik enkel tarief heb aangevraagt.dus zo makkelijk is dit niet en daar kom ik na 4 jaar achter