hi
door highlarroad Dec 18, 2014 om 03:03
Huishouden & energie

Duidelijk antwoord van Liander/Nuon

Klantenservice van Nuon en Liander is verandert in klantvijandigheid.
Begin dit jaar enorme roodstand op rekening. Afschriften gecheckt, 975,- euro door Nuon geincasseerd vanwege eindafrek. 2013. Via post nooit eindafrekening ontvangen, raar.
Sinds jaren krijgen we geld terug en er is totaal geen verandering in ons gebruik.
Klantenserv. Nuon gebeld met de vraag 'hoezo?'. Antwoord ging helemaal nergens over, wel werd gezegd dat ze mij in feb. hebben gebeld waarom er ineens zoveel stroom werd verbruikt.
Ik was niet thuis en daar hebben ze het toen maar bij gelaten.
Geen brief o.i.d met dezelfde vraag, helemaal niets.
We kwamen overeen dat er geen aanmaning verstuurd zou worden voordat er duidelijkheid was.
Ik kon snel een bericht verwachten. Nooit gebeurd en ik vergat het hele geval.
Nu opgescheept met een incassomelding. Nuon gebeld en er werd gereageerd alsof ik gek was en Liander moest bellen, die zouden het wel weten.
Liander stuurde mij weer terug naar Nuon. Op technische vragen over de elektrameter etc. werd niet ingegaan, kl.serv. had geen technische kennis. Doorverbinden deed men niet aan. Bel Nuon maar.
Kastje/muur gedrag. Overtreffende trap.

Sept. 2013 bericht van Liander, najaar 2013 werkzaamheden aan het elektranet. Uitbesteed aan Van Gelder BV. Afspraak met Van Gelder zou volgen, misschien binnenshuis óók een nieuwe aanvoer kabel nodig. Vreemd, ong.15 jr geleden kregen we al een nieuwe kabel. Afspraak gemaakt, nieuwe kabel gekregen, tegelijk vervanging voor hoofdzekering d.m.v. flipschakelaar. Nooit gevraagd maar toch opgedrongen. Befehl ist befehl gevalletje.
Daarna heeft Van Gelder nog drie keer een afspraak willen maken voor dezelfde klus, ze wilden maar niet geloven dat het allang gebeurt was. Héél verwarrend.
3-12 bericht van Liander, werkzaamheden op 11 december tussen 10.00 en 13.00 uur, we hoeven niet thuis te zijn. 18-12 bericht van Liander, werkzaamheden vinden plaats op 23 december tussen 10.00 en 14.00 uur, weer hoeven we niet thuis te zijn. Nee logisch, kabel lag er al.
Wéér de hele straat opgegraven. Tot 24-12 09.00 uur geen stroom gehad, Van Gelder joeg 400 volt door de kabel, overal laders en pc 's en telefoons opgeblazen. Liander storings site noemde het een onvoorziene storing, geen compensatie dus.
Sindsdien is onze Iskra T6149 elektrameter volledig van de wijs.
Regelmatig flikkert het rode lampje (kw teller) als een idioot, en dus weer een berg kw's erbij terwijl er niets elektrisch aan staat. Op de vraag of de meter door die 400 volt beschadigd zou kunnen zijn werd er lachend gezegd dat zoiets onmogelijk is, de meters zijn namelijk 'foolproof'. Anders gewoon 250,- euro dokken voor een check. Aldus de klantenservice van Liander.
En waarom moet ik iedere maand een giga huurbedrag betalen als een particuliere aankoop van diezelfde meter maar 65,- euro kost?
Qua gasmeteropnemers is Liander ook de weg kwijt. 2012 een zeer slechtziende (jampotglazen) meteropnemer die 2000 kub teveel opschreef. Schriftelijke eindafrek. vroeg om ong. 1500,- euro bijbetaling.
Toevallig liep er op dat moment een Liander medewerker in de straat.
Gelijk naar binnen gesleurd, de rekening laten zien en de eigenlijke meterstand op dat moment.
Hij was heel duidelijk, gelijk Nuon en Liander mailen met vermelding van zijn naam en binnen twee weken was het opgelost. Een vriendelijke dame van Nuon belde ons en zei dat ons huisadres onmogelijk zo'n groot verbruik kon hebben want we waren tenslotte geen ziekenhuis of zoiets.

Helaas is de k

3861 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2014 om 09:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is nu uw vraag? Er is geen touw vast te knopen aan uw verhaal. Het gaat over 2012 en 2013 maar het is nu al eind 2014.

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 09:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo highlarroad,

Blijkbaar is er een stuk van je verhaal weggevallen.
Uit wat er wel al staat begrijp ik dat er een 'communicatieprobleem' is met Nuon.
Wellicht een gevalletje belbus?
Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar belbus(at)vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.

Je kunt je klacht ook plaatsen op Klachtenkompas, klik hier

Suc6

hutch
door hutch - Dec 18, 2014 om 10:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De rest van het verhaal is:

"Helaas is de klantvriendelijkheid bij Nuon en Liander nu duidelijk verandert in klantvijandigheid. Elke vraag die je stelt krijgt een antwoord welke je als een sullige dombo laat voelen. Driewerf BAH!!!!!!! Wat nu te doen? Wij kunnen niet zomaar 975,- euro ophoesten. Willen we ook niet want de fout ligt niet bij ons."

(klik * *)

edrick3
door edrick3 - Dec 18, 2014 om 10:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hutch,

Bedankt.
Ik kijk niet (zo vaak) bij de 'concurrentie'. ;-)

Met vr.gr.

sleutelaar
door sleutelaar - Dec 18, 2014 om 19:12
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo vragensteller ik heb geen oplossing maar wel een tip voor iedereen die dit leest
ik neem elke week op de zelfde dag de stand van de meters op Elec. Hoog
Elec. laag
gas
water
Gratis standen invullen bij gaslicht.com
Als er dan onverwacht een afwijking zichtbaar is kun je meteen actie ondernemen en heb je na jaren nog bewijs materiaal
Hopelijk hebt u iets aan deze informatie
groet Jan

kip3
door kip3 - Jan 11, 2015 om 15:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller highlanrroad, Je verhaal is heel deuidelijk voor mij. Wees blij dat je nu 3 automatische zelf te resetten hoofdzekeringen hebt. Dan hoef je nog zelden de netbeheerder te bellen als de hoofdzekering er eens uit zou vliegen. Is mij in 27 jaar in huurhuis overigens nog nooit gebeurd. Wel 3 x een defect aan de het dag/nacht systeem van de 1 fase Feraris (=draaischijf) kW/h meter met 2 telwerken. Het is nu opgelost met zo'n rundsteurgerate, i.p.v. een van die twee aparte draden die steeds uitvielen. Het 400 Volt verhaal is duidelijk een montage fout (de Nul niet goed aangesloten) en de schade daarvan is te verhalen op de installateur. Bewaar dus alle bonnen van schade herstel, en dien via je rechtsbijstands verzekering een claim in bij de Netberheerder. Die moet het dan bij de kabellegger in rekening brengen. Doe het snel want de periode van 1 jaar en zes weken is bijna verlopen! Ook het defect zijn van de kW/h-meter moet de netbeheerder oplossen. Eis dus een controle van de meter, en de kostne daarvan komen voor rekening van Liander/Nuon als blijkt dat de meter overduidelijk afwijkingen vertoont. Verwijs daarbij naar de 400 Volt storing veroorzaakt door de kabellegger. Daarna kun je de foute facturen van de stroomleverancier laten corrigeren. Overleg daarbij een tabel met de jaarverbruiken van de afgelopen jaren. Je woont er al minstens 15 jaar, dus dat moet goed kunnen. Als laatste, zorg ervoor dat er in de hoofdzekeringkast een goede verbinding is tussen de geel/groene aardkabel en de Nul, want alleen dan werkt de AardlekSchakelaar zoals het hoort. Ook is de kans op weer zo'n 400 V probleem daarmee stukken kleiner. Maak er tijdens werkzaamheden ook foto's van! Zonodig kun je ook nog de zogenaamde aardverspreidingsweerstand laten opmeten. Die dient lager te zijn dan 167 Ohm anders werken zekeringen en aardlekschakelaar onvoldoende bij een aardfout met kans op electrocutie. In ene woning zonder aardlekschakelaar(s) dient die weerstand zelfs minder dan 1 Ohm te zijn, wat zeer moeilijk te realiseren valt, vandaar aardlekschakelaars. Bij meer dan 1 Ohm vliegt de reguliere zekering er niet uit bij een aardfout. Dus is een aardlekschakelaar nodig. Die meet het verschil tussen de stroom in de zowel de Fase als de Nul, en dat mag nooit meer zijn dan 30 mAmperes langer dan 30 mili secondes. Ook de waterleiding, gasleiding, en cv-leidingen dienen goed geaard te zijn, zo wie zo in de meterkast, als ook in de keuken, doucheruimte e.d. En tot slot, doe je klachten altijd schriftelijk aan zowel de stroom- leverencier als de netwerkbeheerder, en noem daarin altijd je klantnummers, postcode en de EAN-nummers van al je meters. Vermeld geen telefoonnummers, want dat geeft meestal misverstanden. En als je een feraris (=draaischijf-) kW/h-meter hebt, wees daar dan zuinig op, en laat hem NIET vervangen door een digitale. Zo'n oude meter sladeert namelijk je terugleverancies aan het net door b.v. een windmolen met omvormer, of zonnepanelen met omvormer. Sterkte ermee. Groet van Kip3.