deheugden
door deheugden Feb 7, 2009 om 21:03
Huishouden & energie

Dunne buizen:sani broyeur ervaring en wcpapier voor septische put

Onze toilet afvoer loopt naar een overloop putje. De buis naar dit overloop putje is erg klein(doorsnee van de buis dus niet groot). Vanuit de overloopput loopt een buis naar de septische put. Nu hebben wij vaak last van verstopping in het toilet(ben erg royaal met wcpapier gebruik; krijg het niet afgeleerd) en ook van een verstopping van de overloopput(loopt niet tot amper door naar septische put). Ik vermoed niet dat er een verstopping zit(aangezien anders het toilet water bij een flinke regenbui wel terug zou komen(hebben we al eens gehad). Nu, mijn vragen: welk wcpapier breekt goed af(kan geen septische put papier vinden) en zou een sani broyeur een oplossing zijn(heeft iemand hier ervaring mee??) en dan een buis verlenging toepassen waardoor de overloopput overgeslagen wordt??

21252 13 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 7, 2009 om 21:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi

--ben erg royaal met wcpapier gebruik; krijg het niet afgeleerd --

Wc rol plat slaan dan rol hij niet zo lekker (snel),

dan leer je het wel af ;-)

Verder kan ik je niet helpen, geen ervaring mee.

Succes,

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 7, 2009 om 23:32
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Met een vrij verval riolering moet u zorgen voor afvoeren van voldoende capaciteit, terwijl dat bij een drukleiding zoals in het sani broyeur concept niet het geval hoeft te zijn. Inmiddels is er wetgeving die verplicht om elk huis op de riolering aan te sluiten, waarmee de sceptic tanks komen te vervallen. Bent u nog niet benaderd door uw gemeente voor geplande werkzaamheden aan de riolering en aansluiting hierop ? Gemeenten hanteren voor de buitengebieden meestal persriool.

zinook
door zinook - Feb 8, 2009 om 10:12
261 Antwoorden / 7 Vragen

Wij hebben een sani broyeur en dit is goed te doen. Laatst is alleen de motor stuk gegaan omdat we wc papier gebruikten die niet geschikt was hiervoor. Dus ook voor de sani broyeur moet je gewoon goedkope, grijze wcpapier gebruiken. Niet zo zacht voor de bips, maar wel zo goed voor de vermaler.Alle dure merken met bv aloë vera in de wcpapier enz. die breken niet goed af waardoor de motor van de sani broyeur vastloopt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

edwardus
door edwardus - Feb 8, 2009 om 10:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou inderdaad, ik gebruik de vermaler ook alleen nog maar voor nr. 1,
papier gaat in een prullenbak. Is al een paar keer verstopt geweest
door wc papier. Fraai gezicht, zo'n bruine soep weken lang...

Geen vermaler aanschaffen als je zoveel papier gebruikt. Gooi dat
papier gewoon in een prullenbak (doen ze ook in bijv. Noord-Afrika) dan heb je geen last meer van verstoppingen. Niet bang zijn voor geurtjes, daar ruik je niks van.

deheugden
door deheugden - Feb 8, 2009 om 14:16
41 Antwoorden / 37 Vragen

vandaag dus weer de overloop put mogen leegmaken. 2 emmers van die bruine smurrie eruit geschept(en is nog nieT leeg). Maar goed, we hebben aansluiting op de riolering, maar deze aansluiting loopt van de septische put richting de riolering. Het overloop putje heeft een buis welke loopt naar de toilet en naar de septische put. Dit overloop putje zat dus helemaal vol met papier; we hebben een hele tijd iedere week zo'n zakje emt bacterien(speciaal voor de septische put) erin gegeooid en we gebruiken speciaal septische put toilet reinigers, maar nada. Een hele nieuwe buis leggen vanaf toilet naar de riolering is gewoon geen optie; dan moet er gewoon heel veel breekwerk gerealiseerd worden.

poltol
door poltol - Feb 8, 2009 om 14:39
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Eén keer per week de tuinslang even in toiletpot en dan rustig doorspoelen. Daarna van uit de overloopput naar de tank ook even doorspoelen. Dat scheelt u zeker heel veel schep werk. En gebruik eens minder papier of neem grof grijs want dat lost, zoals al eerder is opgemerkt, het beste op. Absoluut geen nat WC papier of billen doekjes, die lossen namelijk helemaal niet op. Laat u niet verleiden tot oplosbare billen/natte doekjes want die lossen wel op maar dat duurt weken.

Succes, poltol

grindweg
door grindweg - Feb 8, 2009 om 18:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wij gooien er af en toe een hand made in en geen problemen meer maar geen chemie gebruiken om te reinigen

deheugden
door deheugden - Feb 8, 2009 om 19:50
41 Antwoorden / 37 Vragen

Hand Made????

Ik ken wel verhalen van mensen die vlees in de put gooien opdat het gaat rotten en dus beestjes opleverd.

grindweg
door grindweg - Feb 8, 2009 om 20:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat vlees word een tros maden .

deheugden
door deheugden - Feb 8, 2009 om 20:48
41 Antwoorden / 37 Vragen

Klopt, daarom probeer ik dat niet zelf. Maar die verhalen heb ik wel gehoord, maar of het helpt in een septische put; geen idee

mi
door miraltje - Feb 17, 2009 om 19:38
462 Antwoorden / 0 Vragen

de septic tank veroorzaakt de verstopping, als u aangesloten bent op het riool dient de septic-tank buitengebruik te worden gesteld.

nadat de septic-tank is afgesloten van het riool dient deze te worden leeggezogen en gevuld te worden met schoon zand totaal verwijderen mag ook

het riool van u woning dient rechtstreeks via een erfscheidings put op het gemeente riool worden aangesloten of ingeval van het buiten gebied op een IBA en niet via de septic tank, dat zorgt voor bovenstaande problemen.

septic tanks moesten vroeger regelmatig eens in de 3 a 4 maand worden leeggezogen ivm rioolslip wat niet uit de septic-tank loopt maar bezinkt op de bodem.

nadat dit was gebeurd en de put weer deels gevuld was met water werd er een dooie kip of haas ingegooid om weer bacteriegroei te kweken die ervoor zorgde dat het water "gezuiverd" op het op het oppervlakte water werd geloost.

juupke
door juupke - Feb 18, 2009 om 18:19
108 Antwoorden / 17 Vragen

Verplicht op het riool aan te sluiten? Hen je een art ner war dat staat in de wet, dan kan ik onze gemeente om de oren slaan...

deheugden
door deheugden - Feb 23, 2009 om 21:06
41 Antwoorden / 37 Vragen

buiten gebruik stellen is helaas niet mogelijk; de buis die in de put gaat zit onder op de bodem. De buis die uit de put gaat, zit bovenin. Dus even een buisje aansluiten is impossible. Denk dat ik maar met de put moet leven. Zal wekelijks eens wat bacterien in en zakje in het toilet gooien. e n ander wcpapier gebruiken.