me
door meisie Jun 19, 2014 om 12:40
Voeding & gezondheid

Dure medicijnen(zelf betalen)

Ik heb van mijn cardioloog nog maar 2 weken geleden pillen (bloedverdunners) (Pradaxa) voorgeschreven gekregen terwijl ik toch een ablatie heb gehad vorig jaar die goed gelukt was want heb geen ritmestoornis meer gehad.
Deze pillen zijn erg duur 75 euro. Moet ik met mijn aow en piepklein pensioentje ZELF betalen.

Nu moet ik al ophouden met deze pillen en zit nu met 3 dozen ( à 60 stuks per doos thuis te kijken en als ik ze naar de apotheek breng worden ze vernietigt. Dat is toch te gek voor woorden! En dan maar roepenbovenaf dat de kosten van de gezondheidskosten de pan uitrijzen!
Ik houd ze nu maar zelf voor het geval dat.
worden ze vernietigt.

3743 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2014 om 12:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meisie,

En wat is nu je VRAAG?
Wees blij dat je die pillen niet meer hoeft te nemen.
Maar ben het met je eens dat de gezondheidszorg door dit soort zaken onnodig duur wordt gemaakt.
Terugbrengen heeft weinig zin.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 12:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bewaar de nota goed, want die kunt u op uw aangifte opvoeren bij de medische kosten.

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2014 om 13:37
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dag meisie, is inderdaad dubbel, aan de ene kant heel fijn dat je ze niet meer in hoeft te nemen en aan de andere kant die frustratie dat ze weggegooid worden als je ze inlevert. Dan inderdaad maar bewaren (wel op juiste plek en temperatuur) en let ook op exp. datum. Niet dat ik het je toewens, maar als je ze weer nodig blijkt te hebben, heb je ze in ieder geval in huis. Goede (blijvende) gezondheid toegewenst.

Cookies
door Cookies - Jun 19, 2014 om 14:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pradaxa wordt door de basisverzekering vergoedt. Bedoel je soms het eigen risico?

boppe1943
door boppe1943 - Jun 19, 2014 om 14:11
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Niet erg verstandig van die cardioloog om meteen zo'n grote hoeveelheid dure pillen voor te schrijven. Vraag in voorkomende gevallen om een proef van b.v. 2 weken. En mocht u later onverhoopt toch nog eens bloedverdunners nodig hebben, opper dan of u kunt volstaan met (kinder)aspirine van 81 mg. Dat zijn ook bloedverdunners, maar die kosten bijna niets.

Cookies
door Cookies - Jun 19, 2014 om 14:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op donderdag 19 jun 2014, 14:11] En mocht u later onverhoopt toch nog eens bloedverdunners nodig hebben, opper dan of u kunt volstaan met (kinder)aspirine van 81 mg. Dat zijn ook bloedverdunners, maar die kosten bijna niets.

Als een aspirientje voldoende was geweest, had de cardioloog dat wel voorgeschreven. Bovendien zijn er 10-tallen soorten bloedverdunners, die hebben een verschillende werking.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boppe1943

Nieuwe medicijnen worden altijd maar voor 14 dagen voorgeschreven, dus de Ts moet die pillen al langer slikken.

Blijkbaar twee weken geleden bij de cardioloog geweest en nu alweer, beetje wonderlijk.

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2014 om 14:55
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op donderdag 19 jun 2014, 14:11]Niet erg verstandig van die cardioloog om meteen zo'n grote hoeveelheid dure pillen voor te schrijven.

Had ik even niet aan gedacht; maar het vreemde is: specialisten (dus niet de huisdokter) schrijven gewoon de hele bups voor en daar is nu juist de (alerte) apotheek voor: die zien dat het nieuw is en krijg je inderdaad maar voor 14 dagen mee; werkt het krijg je de rest, heb je ze niet meer nodig wordt het ook niet ter hand gesteld. Zit zelf (met ander medicijn) in die fase. Kreeg 14 tabletten mee plus herhalingsrecept voor de rest, indien nodig.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 19, 2014 om 15:15
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@tijger1:
Nieuwe medicijnen worden altijd maar voor 14 dagen voorgeschreven, dus de Ts moet die pillen al langer slikken.

TS schrijft dat ze nog maar 2 weken geleden die dure pillen voorgeschreven heeft gekregen.

@carola: ik stel ook voor om b.v. aspirine 81 mg te OPPEREN. Uiteraard bepaalt een specialist zelf wel wat goed is voor de patiënt. Maar we weten uit de media dat er vaak te dure medicijnen worden voorgeschreven, terwijl er goedkope varianten zijn die even goed werken.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2014 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boppe1943

Maar dat kan dus niet, want van NIEUWE medicijnen krijgt men niet meer dan voor 14 dagen mee. Dus niet voor drie maanden. En blijkbaar nu weer bij de cardioloog geweest want nu moet het stop?

De Ts heeft vorig jaar die ablatie behandeling gehad en voor de zekerheid blijft een arts, ook al is een en ander goed gelukt, nog een tijd medicijnen voorschrijven.

gerbera
door gerbera - Jun 19, 2014 om 17:35
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje slordig ook van de apotheek. Mijn apotheker geeft bij nieuwe medicijnen voor 2 weken mee met een herhaalrecept voor de overige hoeveelheid. Dit wordt gedaan om te zien hoe je reageerd op het medicijn.

pi
door pieterwolters - Jun 19, 2014 om 19:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 19 jun 2014, 13:37]en aan de andere kant die frustratie dat ze weggegooid worden als je ze inlevert.

Zou jij "2ehands" medicijnen accepteren?

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2014 om 20:00
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 19 jun 2014, 19:43][quote=tenormin schreef op donderdag 19 jun 2014, 13:37]en aan de andere kant die frustratie dat ze weggegooid worden als je ze inlevert.

Zou jij "2ehands" medicijnen accepteren?

Ja, zeker wel. Mits ze uit mijn "eigen" apotheek komen zou ik daar geen bezwaar tegen hebben. Maar dan moet ik wel zeker weten dat er niet nog een keer betaald moet worden.

gompy2
door gompy2 - Jun 19, 2014 om 21:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 19 jun 2014, 20:00]
Ja, zeker wel. Mits ze uit mijn "eigen" apotheek komen zou ik daar geen bezwaar tegen hebben. Maar dan moet ik wel zeker weten dat er niet nog een keer betaald moet worden.
Een apotheker kan en mag ook eenmaal uitgegeven medicijnen eenvoudigweg niet terugnemen en dat alleen al om elk risico te vermijden Tenormin.
De wereld is vol met randdebielen en ander malloot gespuis.
Als de één of andere geflipte de verpakking van zijn medicijnen met een dunne injectienaald zou doorprikken en rotzooi in of op die medicijnen zou spuiten of wat dan ook, en dan zou terugbrengen naar zijn apotheek, is er niemand die echt zo nauwkeurig gaat controleren of er een minuscuul klein gaatje in de verpakking zit of wat dan ook.
Het is zonde dat die ongebruikte medicijnen vernietigd gaan worden, maar de schuld in deze ligt toch wel bij die behandelaar die TS die kruiwagen vol ;-) heeft meegegeven..

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2014 om 21:47
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 19 jun 2014, 21:27]
De wereld is vol met randdebielen en ander malloot gespuis.
Als de één of andere geflipte de verpakking van zijn medicijnen met een dunne injectienaald zou doorprikken en rotzooi in of op die medicijnen zou spuiten of wat dan ook, en dan zou terugbrengen naar zijn apotheek, is er niemand die echt zo nauwkeurig gaat controleren of er een minuscuul klein gaatje in de verpakking zit of wat dan ook.
Het is zonde dat die ongebruikte medicijnen vernietigd gaan worden, maar de schuld in deze ligt toch wel bij die behandelaar die TS die kruiwagen vol ;-) heeft meegegeven..

Tja, blijf kennelijk te goed van vertrouwen; moet dat maar eens afleren. Heb daar geheel niet over nagedacht, over wat randdebielen eventueel zouden kunnen doen. Dan maar geen "tweedehands" medicijnen, gompy2. Maar wie het ook voorschrijft: bij mijn apotheek krijg ik echt niet meer nieuwe medicijnen mee dan alleen voor 14 dagen. Als schrijft de dokter er 90 op!!

gompy2
door gompy2 - Jun 19, 2014 om 22:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 19 jun 2014, 21:47]
Tja, blijf kennelijk te goed van vertrouwen; moet dat maar eens afleren. Heb daar geheel niet over nagedacht, over wat randdebielen eventueel zouden kunnen doen. Dan maar geen "tweedehands" medicijnen, gompy2. Maar wie het ook voorschrijft: bij mijn apotheek krijg ik echt niet meer nieuwe medicijnen mee dan alleen voor 14 dagen. Als schrijft de dokter er 90 op!!
Moet je dat je zelf nu nog af gaan leren?
Blijf maar lekker zoals je nu bent, al moet je vandaag de dag meer op je hoede zijn als vroeger, maar goed van al die fora die jij bezoekt, daar wordt je ook wijs van, toch? ;-)

Ik heb ook een apotheker die vraagt of het wel klopt als er iets buitengewoons op een recept is doorgebeld, maar van grote aantallen heb ik (nog) geen last van..

he
door hemoi - Jun 20, 2014 om 13:08
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 19 jun 2014, 19:43][quote=tenormin schreef op donderdag 19 jun 2014, 13:37]en aan de andere kant die frustratie dat ze weggegooid worden als je ze inlevert.

Zou jij "2ehands" medicijnen accepteren?

he
door hemoi - Jun 20, 2014 om 13:10
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wel als ze maar niet over tijd zijn.