mc
door mc87 Dec 19, 2014 om 13:56
Computers & telefonie

Dynafix onderzoekskosten

Mijn iPhone laadde niet meer goed op en ik ging er van uit dat er nog garantie op zat. Helaas bleek dit niet het geval te zijn.(op internet bij belsimpel afgesloten met een abonnement van hollandsnieuwe. Hollandsnieuwe heeft andere garantievoorwaarden)
Ik ging van de garantievoorwaarden van hollandsnieuwe uit van 2 jaar. Dit was een foute aanname. Kan gebeuren zou je denken. De volgende dag krijg ik netjes een mail binnen dat er op mijn iPhone geen garantie meer zit, met 3 opties bij de meegestuurde prijsopgave.
Optie 1; een nieuwe iPhone 4 voor 189 euro plus 39 euro onderzoekskosten.
Optie 2; 39 euro onderzoekskosten en het toestel wordt retour gestuurd.
Optie 3; Afstand doen

Waar ik me nou eigenlijk zo druk om maak is die 39 euro onderzoekskosten. Ze hebben niets onderzocht!
Het is maar 39 euro, maar waar voor?
Na dat bleek dat er geen garantie op zat zijn ze verplicht om een prijsopgave te maken. Optie 2 voor 0 euro lijkt mij redelijk.

Mijn vraag is of iemand ook zoiets heeft mee gemaakt en hoe hier goed mee om te gaan?

1951 5 Rapporteer

ta
door tazman998 - Dec 20, 2014 om 20:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens Europese richtlijnen, zit er 2 jaar garantie op een iPhone (Tenzij het schade door water, of laten vallen betreft).
Apple geeft 1 jaar garantie, tenzij de consument uitdrukkelijk vermeld dat het 2 jaar moet zijn.

Als jouw telefoon nog geen 2 jaar oud is, heb je recht op reparatie (tenzij de schade door jou zelf is veroorzaakt), zonder kosten, ongeacht wat de algemene voorwaarden van de verkoper zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2014 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nederland volgt de Europese regels niet.

alfatrion
door alfatrion - Dec 21, 2014 om 02:44
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nederland volgt de Europese regels wel, want Nederland is een lidstaat van de EU. Tazman998 legt deze alleen verkeert uit.

@TS:
Heb je een schriftelijke overeenkomst met belsimpel gesloten? Welke voorwaarden heb je daarbij gekregen? Als hierin niets staat over de mogelijkheid van onderzoekskosten dan is het simpel: de telefoon is van jou en die moeten zij teruggegeven.

ro
door ron530 - Dec 21, 2014 om 10:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Apple is door de Europese commissie gevraagd de garantieregels te hanteren maar doet dat niet. Er zijn providers die het tweede jaar voor hun rekening nemen maar blijkbaar doen belsimpel en hollandsnieuwe daar niet aan mee. Wat betreft de onderzoekskosten, bij afgifte aan een servicecentrum gaat u accoord met deze kosten. Het servicecentrum heeft geconstateerd dat de Iphone niet reparabel is dus moet de Iphone wel onderzocht zijn, er is dus wel degelijk onderzoek gedaan. Optie 2 lijkt mij de beste optie wellicht kan een andere reparateur er nog iets mee.

crewmember
door crewmember - Dec 22, 2014 om 12:55
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan hem nog proberen af te leveren bij een apple store. Kijken wat zij er van vinden.