orgelmuts
door orgelmuts Dec 22, 2011 om 15:36
Voeding & gezondheid

E-book bevalt niet, kan ik mijn geld terugkrijgen?

Via e-mail kreeg ik zondagavond j.l. een bericht over het Mentale Dieetplan.
Nadat ik het hele bericht had geluisterd, sprak me dit plan wel aan en besloot ik om het e-book te kopen.
Na mijn betaling kreeg ik het boek binnen en heb ik het bekeken.
Aangezien het voor mij om een heleboel redenen niet mogelijk is om dat dieet te gaan volgen (want het moet heel strikt gebeuren, anders heeft het geen effect) wil ik dus van de koop afzien.
Ik heb daarom al 3x deze week een e-mail gestuurd, echter steeds geen antwoord.
Maar goed, dat e-book kostte me €66.00, en als ik er niets aan heb......
Wat kan ik doen? Kan ik het geld storneren of gaat dat niet als je het zelf hebt gestort?
Ik heb de schrijver van het e-book tot 3x toe in de gelegenheid gesteld te reageren op mijn e-mail.

2033 23 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2011 om 15:44
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Een E book is software en dus kopieerbaar en niet retourbaar (zeker niet om persoonlijke redenen), maar hooguit ruilbaar bij aantoonbare fouten voor een ander maar wel hetzelfde boek.

Storneren gaat niet als je zelf betaald hebt, alleen als je niet akkoord bent met een door jouw afgegeven machtiging.

De schrijver van het Ebook zal mogelijkerwijze niet reageren, want software is gekocht, dus niet ruilbaar. En zoals je schrijft: "wil ik dus van de koop afzien" is niet ter sprake, je hebt het al gekocht en betaald.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 15:51
632 Antwoorden / 58 Vragen

Nou, dat is lekker waardeloos dan zeg!
En de schrijver reageert natuurlijk van zn leven niet meer.
Eigenlijk belachelijk dat er op de een of andere manier niet iets aan zulke praktijken te doen is.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 15:53
632 Antwoorden / 58 Vragen

Wat er trouwens ook nog in de e-mail was gezegd; dat ik persoonlijk gecoached zou worden, als zij die belofte niet nakomt, valt er dan evengoed niets aan te doen?

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 15:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

Het gaat om het Mentale Dieetplan van Katja Callens en de website
support@wegmetdiekilos.com
Ik weet niet of hier meer mensen mee bekend zijn?

mahadma
door mahadma - Dec 22, 2011 om 16:02
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ga ervan uit dat "de persoonlijke coaching" via de email zou gaan.
Je kan niet verwachten dat je voor 66 euri's een privé trainer aan huis krijgt.
Je kan als je wilt gebruik maken van die coaching, als dat beloofd is, maar als je niet aan "het dieet" deelneemt om welke reden dan ook kan je m.i. geen financiële claim leggen wegens niet deelnemen. Immers je betaald niet voor de "persoonlijke coaching". Je hebt alleen het (e)book gekocht en betaald.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 16:15
632 Antwoorden / 58 Vragen

Uiteraard gaat dat via e-mail, dat had ik ook niet anders verwacht.
En natuurlijk kan ik het dieet wel uitproberen, maar ik weet nu al dat ik me er niet strikt aan kan houden, waardoor het dus waarschijnlijk niet gaat werken en dan treft haar natuurlijk geen blaam.
Ze kan coachen wat ze wil, maar als ik me niet aan het dieet hou, dan schiet ik er niets mee op.
Maar ik vind het gewoon raar dat ze niets laat horen, ook al zou ik besluiten om het wel te gaan volgen...........

vladja
door vladja - Dec 22, 2011 om 16:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Al eerder heb je het hier over een dieet gehad, wat kennelijk mislukt is. Anders had je geen nieuw/ander dieet nodig. Je weet dus dat diëten een probleem voor je is.

Je hebt zelf niet verder onderzocht wat het dieet inhoudt, behalve een verkooppraatje per email. Als je googled is daar best het een en ander over te vinden.

Je hebt het blindelings besteld en dan blijkt dat je je er met geen mogelijkheid aan kan houden. Ja, diëten vergt wel doorzettingsvermogen, discipline en zelfregulering.

En nadat je al bladerend vastgesteld hebt dat je dat niet voldoende kan om het dieet te kunnen volgen, word je boos op de elektronische uitgever dat je het niet kan terugsturen. En dat is terecht want je kunt het zo kopiëren.

Rara, wie zit hier nu fout?

Vladja

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 22, 2011 om 17:28
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 22 dec 2011, 16:37]Al eerder heb je het hier over een dieet gehad, wat kennelijk mislukt is. Anders had je geen nieuw/ander dieet nodig. Je weet dus dat diëten een probleem voor je is.

Je hebt zelf niet verder onderzocht wat het dieet inhoudt, behalve een verkooppraatje per email. Als je googled is daar best het een en ander over te vinden.

Je hebt het blindelings besteld en dan blijkt dat je je er met geen mogelijkheid aan kan houden. Ja, diëten vergt wel doorzettingsvermogen, discipline en zelfregulering.

En nadat je al bladerend vastgesteld hebt dat je dat niet voldoende kan om het dieet te kunnen volgen, word je boos op de elektronische uitgever dat je het niet kan terugsturen. En dat is terecht want je kunt het zo kopiëren.

Rara, wie zit hier nu fout?

Vladja

@vladja,

Ik ben absoluut niet boos op de uitgever van het boek, voor anderen zal het wellicht een uitkomst zijn.
En dat dieëten doorzettingsvermogen, dicipline en zelfregulering van je vergt, dat is mij welbekend.
Jij weet mijn verdere omstandigheden niet waarom de vorige dieëten dan al of niet gelukt zijn.
Maar ik kan je vertellen dat het me absoluut niet aan doorzettingsvermogen of dicipline ontbreekt.

Bij dit dieet moet je naast het dieet ook veel aan lichaamsbeweging doen en daar wringt de schoen want ik zit in een rolstoel en kan dus maar heel weinig aan beweging doen.
Zelf met die wetenschap was ik wel bereid om evengoed het dieet te proberen en nu heeft ze in haar e-mail ook gezegd dat je geld-teruggarantie hebt als het dieet niet blijkt te werken.
Maar ja, ik kan me dus met geen mogelijkheid aan dat dieet gaan houden, niet wegens gebrek aan dicipline, maar om praktische redenen.
En als ik dan al 3x een email heb gestuurd met het vriendelijke verzoek om te reageren en ik hoor dan maar niets, ja dan wordt ik boos, logisch!

En ja, jij bent misschien meer thuis op de computer en met dingen opzoeken op google, ik een stuk minder. Vandaar dat ik hier dus ook om raad vraag.

Dan je laatste opmerking: wie zit hier nu fout.........
Ik heb niet beweerd dat de schrijfster fout zit hoor.
Ik stel hier gewoon een vraag en m.i. heeft mahadma (waarvoor dank) daar al een duidelijk antwoord op gegeven.

Als ik al boos ben is het op mezelf. Nou ja en nu ik dat e-book eenmaal heb......misschien kan ik er op mijn eigen manier wel een draai aan geven.
Het afvallen op zich hoeft niet zo hard te gaan, het overgewicht zat er ook niet met een paar maanden aan dus..........
Dan heb ik in elk geval nog niet helemaal €66.00 weggegooid.
Maar ik baal gewoon omdat je als je eenmaal zoiets hebt gekocht, je het op een of andere manier niet meer ongedaan kan maken.

Dus Vladja, denk jij ook even na voordat je iemand zegt dat hij/zij geen doorzettingsvermogen of dicipline heeft!

Desondanks maak ik tevens van de gelegenheid gebruik om jou en de andere experts van Kassa hele fijne kerstdagen en een goed en gezond 2012 toe te wensen.

Dat we in het komend jaar ook weer van jullie adviezen gebruik kunnen maken ;-)

Met vriendelijke groet,

Wilma.

getty
door getty - Dec 23, 2011 om 14:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u in het nieuwe jaar wilt afvallen, maak dan eens een afspraak met een dietiste!
Dan krijgt u een advies op maat en persoonlijke begeleiding. Succes gewenst!!!

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2011 om 15:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 22 dec 2011, 15:44]Een E book is software en dus kopieerbaar en niet retourbaar (zeker niet om persoonlijke redenen), maar hooguit ruilbaar bij aantoonbare fouten voor een ander maar wel hetzelfde boek. ...Dit klinkt logisch en ik zeg ook niet dat het niet zo is, maar ik vraag het me wel af. Ten eerste is een E-book als het goed is niet te kopiëren (uiteraard kan het wel als je de beveiliging kraakt, maar dat is verboden), daarnaast is een E-book in mijn beleving geen software.

Had het om een normaal, papieren boek gegaan, dan heb je 7 dagen bedenktijd. Ik zou de vraag voorleggen aan ConsuWijzer als ik jouw was.

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2011 om 15:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sorry, ik heb nog even verder gekeken, en helaas je hebt inderdaad geen bedenktijd. link

[quote]Ik koop via internet apps en muziek voor mijn smartphone en boeken voor mijn e-reader. Heb ik dan bedenktijd?

Nee! Als u iets koopt op afstand, hebt u meestal een bedenktijd van 7 werkdagen. Voor het downloaden van software, boeken, films of muziek geldt dit niet. Deze producten vallen onder de uitzonderingen. U hebt dan geen recht op bedenktijd.
Welke uitzonderingen op de bedenktijd zijn er nog meer?

U koopt eten en drinken op afstand, en laat deze bezorgen door een boodschappendienst.
U koopt een tijdsgebonden product, bijvoorbeeld een krant.
U koopt een product dat u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak.
U boekt een reis.
U sluit een financiële dienst af, bijvoorbeeld een hypotheek, verzekering of belegging.
U doet mee aan een loterij.
U koopt cd's en dvd's op afstand, en u hebt de verzegeling opengemaakt.
U sluit een dienst af. En u geeft daarbij nadrukkelijk toestemming om de dienst binnen zeven werkdagen te laten beginnen. Hierdoor ziet u af van de bedenktijd. Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen of de inschrijving bij een dating- of relatiebemiddelingbureau.

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2011 om 15:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 23 dec 2011, 14:13]Als u in het nieuwe jaar wilt afvallen, maak dan eens een afspraak met een dietiste!
Dan krijgt u een advies op maat en persoonlijke begeleiding. Succes gewenst!!!Wat heeft deze reactie met de vraag te maken? TS vraagt geen dieetadvies, maar of een e-book wel of niet geretourneerd mag worden.

getty
door getty - Dec 23, 2011 om 15:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan krijgt u een advies op maat en persoonlijke begeleiding. Succes gewenst!!!Wat heeft deze reactie met de vraag te maken? TS vraagt geen dieetadvies, maar of een e-book wel of niet geretourneerd mag worden.

Dit is een reactie op de reacties van vladja en orgelmuts zelf, als je alles even goed doorleest, dan snap je het vast wel.

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2011 om 17:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 23 dec 2011, 15:43]Dit is een reactie op de reacties van vladja en orgelmuts zelf, als je alles even goed doorleest, dan snap je het vast wel.Ik heb die reacties doorgelezen, zie nog steeds nergens dat orgelmuts om een dieetadvies vraagt.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 23, 2011 om 17:51
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 23 dec 2011, 17:03][quote=getty schreef op vrijdag 23 dec 2011, 15:43]Dit is een reactie op de reacties van vladja en orgelmuts zelf, als je alles even goed doorleest, dan snap je het vast wel.Ik heb die reacties doorgelezen, zie nog steeds nergens dat orgelmuts om een dieetadvies vraagt.

@diumenge

Dat heb je helemaal goed!
Ik reageerde alleen op Vladja's antwoord waar het om doorzettingsvermogen en dicipline ging.

@getty

Ik heb nergens om een dieetadvies gevraagd.
Ik heb járen bij een diëtiste gelopen, met succes overigens, alleen doordat ik nu sinds een paar jaar rolstoelgebonden ben, ben ik weer toegenomen in gewicht.
En aangezien het dieet van dat e-book me aansprak, heb ik het aangeschaft.
Maar om een heleboel practische redenen kan ik me dus onmogelijk strikt eraan houden, en ja.........dan helpt het dus niet.
Dus ik heb gewoon €66.00 weggegooid! Balen............maar goed, ik kom er wel overheen hoor.

getty
door getty - Dec 24, 2011 om 13:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb nergens om een dieetadvies gevraagd.
Ik heb járen bij een diëtiste gelopen, met succes overigens, alleen doordat ik nu sinds een paar jaar rolstoelgebonden ben, ben ik weer toegenomen in gewicht.
En aangezien het dieet van dat e-book me aansprak, heb ik het aangeschaft.
Maar om een heleboel practische redenen kan ik me dus onmogelijk strikt eraan houden, en ja.........dan helpt het dus niet.
Dus ik heb gewoon €66.00 weggegooid! Balen............maar goed, ik kom er wel overheen hoor.

Het was alleen een goedbedoelde tip hoor! Don't bite me!

getty
door getty - Dec 24, 2011 om 13:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb die reacties doorgelezen, zie nog steeds nergens dat orgelmuts om een dieetadvies vraagt.[@getty

Het was maar een goedbedoelde tip, wat wordt er toch vaak negatief naar elkaar gereageerd op dit forum, merry christmas, vrede op aarde.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 24, 2011 om 17:36
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=getty schreef op zaterdag 24 dec 2011, 13:20]Ik heb die reacties doorgelezen, zie nog steeds nergens dat orgelmuts om een dieetadvies vraagt.[@getty

Het was maar een goedbedoelde tip, wat wordt er toch vaak negatief naar elkaar gereageerd op dit forum, merry christmas, vrede op aarde.

Ik bedoelde het ook niet kwaad hoor getty! Het is alleen maar zo dat ik tot 3x toe bij een dietiste ben geweest en dat dat tot 3x toe ook erg is tegengevallen en alleen met veel aandringen van mijn kant de broodnodige begeleiding kreeg.
Nu ik het nalees staat het er inderdaad wat cru, maar absoluut niet zo bedoeld.
Jij ook hele fijne feestdagen en een goed 2012 gewenst. ;-)

diumenge
door diumenge - Dec 24, 2011 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@getty, ik bedoel het verder ook niet rot, maar ik zie heel veel dat mensen hier (goedbedoeld) aan de vraag voorbij gaan en op iets anders uit de vraagstelling reageren. Dus is dit geval gaat de vraag over het wel niet retourneren van een e-book, orgelmuts geeft wat extra informatie dat het om een dieetboek gaat en krijgt dan opmerkingen (niet van jou overigens) dat ze geen discipline heeft en (wel van jou) dieettips. Dat soort dingen zie je hier wel vaker.

Maar ik wens ook jou en orgelmuts en iedereen hier hele goede kerstdagen en een voorspoedig 2012!

M_E_R_R_Y__C_H_R_I_S_T_M_A_S_!__H_O_,_H_O_,_H_O_!

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 24, 2011 om 18:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 24 dec 2011, 18:41]@getty, ik bedoel het verder ook niet rot, maar ik zie heel veel dat mensen hier (goedbedoeld) aan de vraag voorbij gaan en op iets anders uit de vraagstelling reageren. Dus is dit geval gaat de vraag over het wel niet retourneren van een e-book, orgelmuts geeft wat extra informatie dat het om een dieetboek gaat en krijgt dan opmerkingen (niet van jou overigens) dat ze geen discipline heeft en (wel van jou) dieettips. Dat soort dingen zie je hier wel vaker.

Maar ik wens ook jou en orgelmuts en iedereen hier hele goede kerstdagen en een voorspoedig 2012!

M_E_R_R_Y__C_H_R_I_S_T_M_A_S_!__H_O_,_H_O_,_H_O_!

Eensgelijks! :D

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 27, 2011 om 15:22
632 Antwoorden / 58 Vragen

@iedereen

Nou, tegen alle verwachting in heeft de schrijfster zowaar gereageerd.
Als ik het betaalbewijs en mijn gegevens door zou geven, krijg ik mijn geld weer terug! :D
Ik was heel verrast!
Maar ik zal voortaan wel 2x nadenken voor ik zonder nader onderzoek weer eens wat bestel.
Dus, @Vladja, ik heb er wel van geleerd! ;-)
Iedereen bedankt voor zijn antwoorden.

Vr.gr. Wilma.

mahadma
door mahadma - Dec 27, 2011 om 16:18
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Kennelijk de "eindejaars gedachte". Maar toch sympatiek van de schrijfster. Dank voor het vermelden van de afloop.

orgelmuts
door orgelmuts - Dec 27, 2011 om 16:48
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 27 dec 2011, 16:18]Kennelijk de "eindejaars gedachte". Maar toch sympatiek van de schrijfster. Dank voor het vermelden van de afloop.

Zeker, ik heb haar dan ook uitvoerig bedankt!
Terwijl ik alleen maar had geschreven dat ik het dieet waarschijnlijk niet strikt kon opvolgen, ze heeft verder geen verdere uitleg gevraagd.
Zo zie je maar, soms lopen dingen anders af dan verwacht.
En graag gedaan het vermelden!

Fijne jaarwisseling! Gr. Wilma.