ma
door martijn3423 May 4, 2014 om 12:13
Auto & vervoer

E15, natte Ethanol, Blue One 95 Benzine

Ik kom steeds meer verschillende brandstoffen tegen.
Naast Euro95, 98, FuelSave, V Power, BP Ultimate...
Hebben we nu ook Blue One 95, 'hE15' brandstof.
Volgens de sticker op de pomp kan dit getankt worden voor auto's na 2001.

Echter, na zoeken op internet blijkt dat Toyota afraadt deze brandstof te gebruiken.
Bovendien blijkt hier 5% water in te zitten: dus minder echte brandstof. En water in de motor, vindt ik geen prettig idee
Argos, producent van de brandstof, beweert dat het geen probleem is.

Mijn vragen zijn:
- hoe veilig is dit echt?
- hoe is het verbruik met deze brandstof?
- wie is er aansprakelijk als mijn auto stuk gaat van deze peut?
- Hoe zit het met E15, is dat wel veilig te gebruiken?

22349 21 Rapporteer

me
door mein33 - May 4, 2014 om 12:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit zijn allemaal prachtige kreten van de oliemaatschappijen om middels een kleine toevoeging aan de brandstof hogere prijzen te kunnen vragen.
Gewoon de brandstof gebruiken die door uw autoproducent is voorgeschreven en al die mooie kreten vergeten.

ma
door martijn3423 - May 4, 2014 om 14:09
6 Antwoorden / 2 Vragen

@mein33 volgens mij leest u de vraag niet goed.
Het gaat niet om de V-power achtige toevoegingen, maar om de diverse Ethanol/watertoevoegingen voor een .lagere literprijs

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 4, 2014 om 14:11
4299 Antwoorden / 5 Vragen

- Het is veilig maar kan de levensduur van je auto bekorten (in het geval van Toyata an sich nog niet zo erg of hij nu 28 of 26 jaar mee gaat :-))
- Gelijk aan de normale Euro 95
- Jij
- Zou dat ook niet doen (durf zelf ook geen E10 te tanken)

ma
door martijn3423 - May 4, 2014 om 14:16
6 Antwoorden / 2 Vragen

@lekkerisdat: waar baseer je je antwoord op?
Is dat een mening of een feit?
Ik heb dit niet op internet kunnen vinden, namelijk.

tot15karakters
door tot15karakters - May 4, 2014 om 15:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik aan de pomp geen info vind over wat dit is koop ik het niet.
Gewoon negeren en daarom zijn deze meestal iets duurdere nauwelijks verkocht en ze hopen slechts dat je per ongeluk de duurdere pakte....

ma
door martijn3423 - May 4, 2014 om 16:08
6 Antwoorden / 2 Vragen

@tot15karakters dat is net het punt: E85 en Blue One brandstoffen zijn 2 cent goedkoper per liter.
Of deze per kilometer goedkoper zijn, is maar de vraag.

si
door sietske - May 7, 2014 om 12:38
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 4 mei 2014, 14:11]- Het is veilig maar kan de levensduur van je auto bekorten (in het geval van Toyata an sich nog niet zo erg of hij nu 28 of 26 jaar mee gaat :-))
- Gelijk aan de normale Euro 95
- Jij
- Zou dat ook niet doen (durf zelf ook geen E10 te tanken)

si
door sietske - May 7, 2014 om 12:41
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 4 mei 2014, 14:11]- Het is veilig maar kan de levensduur van je auto bekorten (in het geval van Toyata an sich nog niet zo erg of hij nu 28 of 26 jaar mee gaat :-))
- Gelijk aan de normale Euro 95
- Jij
- Zou dat ook niet doen (durf zelf ook geen E10 te tanken)

Ik heb zelf vorig jaar een vervelende storing gehad met mijn Peugeot uit 2006. De boordcomputer gaf aan: emissiestoring, niet verderrijden en zoek een garage.
Dit was na het tanken van E10 benzine en een stuk rijden op de autoroute.
Na een tijd zoeken naar een garage weer gewone benzine getankt (super plus, er was geen euro 95) Het lampje heeft daarna niet meergebrand. Voor mij dus absoluut geen E10 benzene meer,al is hij nog zoveel goedkoper!

wi
door willemsachs - May 7, 2014 om 12:50
32 Antwoorden / 1 Vragen

E10 is goed te tanken, krijg je geen problemen mee. Alleen je rijd iets minder kilometers op een tank vol.

gs
door gscager - May 7, 2014 om 12:51
200 Antwoorden / 110 Vragen

meestal kan dit weinig kwaad maar het kan soms slecht zijn voor kunststof onderdelen verder alleen geld klopperij

crewmember
door crewmember - May 7, 2014 om 13:14
1040 Antwoorden / 0 Vragen

E10 en E15 zijn brandstoffen met (bio) ethanol toevoeging. Deze zouden beter voor het milieu zijn en het alternatief (euro 95) is in bijvoorbeeld Frankrijk al niet meer aan de snelwegen te verkrijgen.

Echter zou deze ethanol de motoren van oude auto's aan kunnen tasten. En daarom is eht aan te raden om zeker et een oldtimer dit niet te tanken.

1 of 2 keer is niet erg, maar probeer het niet te doen. Er staat altijd een sticker E10 op pompen waar dit in zit. Dus niet tanken bij een Euro 95 pomp waar e10 op staat.

eclipse
door eclipse - May 7, 2014 om 14:03
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=sietske schreef op woensdag 7 mei 2014, 12:41][quote=lekkerisdat schreef op zondag 4 mei 2014, 14:11]- Het is veilig maar kan de levensduur van je auto bekorten (in het geval van Toyata an sich nog niet zo erg of hij nu 28 of 26 jaar mee gaat :-))
- Gelijk aan de normale Euro 95
- Jij
- Zou dat ook niet doen (durf zelf ook geen E10 te tanken)

Ik heb zelf vorig jaar een vervelende storing gehad met mijn Peugeot uit 2006. De boordcomputer gaf aan: emissiestoring, niet verderrijden en zoek een garage.
Dit was na het tanken van E10 benzine en een stuk rijden op de autoroute.
Na een tijd zoeken naar een garage weer gewone benzine getankt (super plus, er was geen euro 95) Het lampje heeft daarna niet meergebrand. Voor mij dus absoluut geen E10 benzene meer,al is hij nog zoveel goedkoper!

In Frankrijk hebben ze enkel euro `95 MET toevoeging. heb je een oudere auto, raden ze aan 98 te tanken, mja je moet er toch wat inkieperen,

hammond
door hammond - May 7, 2014 om 14:15
122 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn Yamaha motor gaat verschrikkelijk slecht lopen op toegevoegde ethanol.Dus graag ook pure 95 en 98 nog de komende jaren,want ik wil en kan geen nieuw motor kopen.

crewmember
door crewmember - May 7, 2014 om 15:50
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eclipse schreef op woensdag 7 mei 2014, 14:03][quote=sietske schreef op woensdag 7 mei 2014, 12:41][quote=lekkerisdat schreef op zondag 4 mei 2014, 14:11]- Het is veilig maar kan de levensduur van je auto bekorten (in het geval van Toyata an sich nog niet zo erg of hij nu 28 of 26 jaar mee gaat :-))
- Gelijk aan de normale Euro 95
- Jij
- Zou dat ook niet doen (durf zelf ook geen E10 te tanken)

Ik heb zelf vorig jaar een vervelende storing gehad met mijn Peugeot uit 2006. De boordcomputer gaf aan: emissiestoring, niet verderrijden en zoek een garage.
Dit was na het tanken van E10 benzine en een stuk rijden op de autoroute.
Na een tijd zoeken naar een garage weer gewone benzine getankt (super plus, er was geen euro 95) Het lampje heeft daarna niet meergebrand. Voor mij dus absoluut geen E10 benzene meer,al is hij nog zoveel goedkoper!

In Frankrijk hebben ze enkel euro `95 MET toevoeging. heb je een oudere auto, raden ze aan 98 te tanken, mja je moet er toch wat inkieperen,

Van de snelweg af kan je gewoon nog 95 tanken hoor.

wimmi20
door wimmi20 - May 8, 2014 om 00:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bio ethanol is schadelijk voor oudere motoren omdat de pakkingen niet bestand zijn tegen de invloed van ethanol.
Je haalt minder kilometers uit een tank benzine omdat de "plofkracht" van deze bio brandstof minder is als van 100 % benzine.
Tegenwoordig hebben de meeste auto's een sensor die het octaangetal van de brandstof meet, en daarop het ontstekingstijdstip bepaalt.
Zo'n sensor kan door de alcohol toevoeging van slag raken, en een foutmelding veroorzaken.
En voor wie het niet weet : deze bio toevoeging aan benzine wordt gemaakt van mais, of suikerriet.
Aan bio diesel wordt ook wel zonnebloemolie toegevoegd.
Weet u nog wat een paar jaar geleden een liter zonnebloemolie kostte ? 85 cent !
Nu, door de grote vraag voor brandstof 1.35 per liter !
En er zit een nogal asociaal aspect aan bio benzine.
De vraag naar mais en suikerriet als grondstof voor ethanol is zo groot dat de wereldprijs sterk is gestegen.
Het grootste gedeelte van de mais oogst gaat naar de ethanol fabrieken, voor een hoge prijs.
Het resultaat hiervan is dat arme bewoners van landen, waar mais het hoofdvoedsel is, niet meer voldoende te eten hebben, omdat het er niet is, of veel te duur.
Ook wordt er grootschalig ontbost om mais te verbouwen.
En dat alles om onze heilige koe te laten loeien.
En onze oudere auto's te slopen.

GK
door GKempenaar - May 8, 2014 om 01:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

E10 kan schadelijk zijn voor kunststof onderdelen van het brandstofsysteem. In Frankrijk heb ik op de pomp zien staan dat alle auto's vanaf bouwjaar 2000 er op mogen rijden, maar dat is te algemeen gesteld. Ik heb namelijk een Mitsubishi Carisma met GDI-motor van 2001 en die mag dat niet hebben.
Andere Mitsubishi's mogen het wel, misschien dat de hoge-druk inspuiting van een GDI met ethanol in de benzine smering te kort komt? Hoe dan ook: Mitsubishi keurt het niet goed, dus niet doen.
Mogelijk is de GDI nooit gevoerd in Frankrijk maar daar weten ze toch dat ze 'wel eens een toerist op bezoek krijgen'?

door 1953 - May 8, 2014 om 03:44
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Veilig genoeg!

Neem bij onzekerheid hierover contact op met uw dealer/garagist.

Het bewuste alternatief

Ervoeringen met Blue One (bron: Autoweek)

ma
door martijn3423 - May 8, 2014 om 07:34
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dit heb ik gevonden:

https://blog.toyota.nl/updates/hoe-veilig-is-blue-one-95-van-argos-oil/#.U2sXEvl_thk

UPDATE per 11 maart: Toyota Motor Corporation heeft Blue One 95 van Argos Oil (inmiddels ook te koop bij Haan tankstations) onderzocht. Toyota adviseert om deze nieuwe brandstof NIET te tanken.

Terwijl Argos aangeeft dat het geen kwaad kan.

fgrijder
door fgrijder - May 8, 2014 om 22:20
55 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo, dit zijn mijn antwoorden:
Vraag 1: veilig is dit zonder meer, anders zou deze brandstof ook niet op de markt zijn.
Vraag 2: Iedereen zou moeten weten dat het verbruik vergeleken met normale benzine iets hoger ligt en dat extra verbruik kan in de praktijk wel eens echt tegenvallen in ons nadeel en de lagere literprijs doet hier niets aan af.
Vraag 3: Degene die tankt is aansprakelijk, kort en duidelijk.
Vraag 4: Ja

wimmi20
door wimmi20 - May 9, 2014 om 00:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

fgrijder,
uw antwoorden slaan werkelijk nergens op.
De brandstof is helemaal niet veilig voor oudere motoren, oudere scheepsmotoren, oudere buitenboord motoren, oudere motorfietsen, oudere bromfietsen, oudere grasmaaiers en oudere aggregaten.
Dat de brandstof in de handel is bewijst helemaal niet dat het veilig is, zoals u durft beweren.
De brandstofmaatschappij waarschuwt zelf om op te passen met deze peut.
Toyota raadt af deze brandstof te gebruiken.
Maar ene fgrijder weet het veel beter !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++========

=fgrijder schreef op donderdag 8 mei 2014, 22:20: Hallo, dit zijn mijn antwoorden:
Vraag 1: veilig is dit zonder meer, anders zou deze brandstof ook niet op de markt zijn.
Vraag 2: Iedereen zou moeten weten dat het verbruik vergeleken met normale benzine iets hoger ligt en dat extra verbruik kan in de praktijk wel eens echt tegenvallen in ons nadeel en de lagere literprijs doet hier niets aan af.
Vraag 3: Degene die tankt is aansprakelijk, kort en duidelijk.
Vraag 4: Ja

h.
door h.terpstra - Jun 9, 2014 om 01:37
202 Antwoorden / 1 Vragen

Die diverse brandstofsoorten is een gevolg ven de regelgeving van de achterlijke ; ik herhaal achterlijke politiek, die geen benul heeft waar ze het over hebben.Meten aan het einde van een proces.
De "olieboeren " spelen daar handig op in. Ze hebben er last van . Kost geld. dat halen ze in meervoud weer bij de consument terug. Mijn Oldtimer met super 98 , Kan ik niet meer kopen. Ik moet octaan 95 tanken met kanker verwekkende stof.. Dus tank ik alleen als het waait, met de neus in de wind..
Mijn reguliere diesel zonder filter gaf bij koude start geen dieselgeur af.. Nu met die bio diesel stinkt het.Eerst 3 %, nu al 10 %. Let wel: Het vervuild de motor.De EGR klep die z.g. voor schone uitstoot
zorgt is sneller vervuild. Waardoor zwarte rookwolken ontstaan. Dat is roet en fijn stof.. Blok je de EGR klep af; dan krijgt de motor meer zuurstof en is dus zuiniger. Wel iets meer NOx.
De vuilste auto is de Toyota Prius. Alsmede andere diesel driepitters van het Volkswagen concern..
Maar ja, je kreeg wel een paar jaar belasting voordeel. Kosten 6 miljard voor de belasting betaler.
Simpelweg kregen die "schone" autorijders een sigaar uit eigen doos. Betalen de korting via de brandstof op het hogere verbruik. Met een auto die niet vooruit te branden is. Groet, H..