ma
door martin6767 Apr 24, 2014 om 20:47
Computers & telefonie

Easycomputing

Wanneer ik iets koop en er mankeert iets aan dan ga ik met dat product terug naar de winkel waar ik het heb gekocht. Het is wettelijk geregeld dat zij dat probleem dan op horen te lossen. Maar hoe zit dat met software?

Enkele weken geleden heb ik bij Easycomputing.com het webdesign programma Webplus X7 gekocht, de opvolger van Studio Webdesign 4pro waar ik al jaren zonder problemen mee heb gewerkt.
Het nieuwe programma Webplus X7 blijkt heel wat mankementen te hebben, zo kunnen afbeeldingen ineens op onverklaarbare redenen verdwenen zijn of zijn vervangen door andere afbeeldingen, wanneer ik de teksten op het internet bekijk dan blijken gedeeltes er niet op te staan of gedeelte van het tekstvak zijn leeg, de groottes van afbeeldingen kunnen niet altijd nauwkeurig op maat worden gemaakt, bijvoorbeeld even breed als een google advertentie 728 pixels wordt dan 720 of 740, het programma loopt om de haverklap vast en ga zo maar door. Dit programma blijkt dus heel wat kinderziektes te hebben.
Dit probleem heb ik dus gemeld bij Easycomputing.com. Van hun kreeg ik het antwoord dat zij daar niets aan kunnen doen en dat ik maar contact moet opnemen met de Engelse producent serif.com. Ik reageerde daarop dat het volgens mij hun wettelijke taak is om als verkoper de problemen met de klant op te lossen, kreeg ik als antwoord dat dit bij software niet zo is en dat zij geen vertaalbureau zijn.
Hoe is dat wettelijk geregeld? Wanneer bijvoorbeeld problemen met een Samsung DVD-speler, dan regel ik dat met de winkel waar ik het gekocht heb en hoef dat toch niet zelf te regelen met de Koreaanse fabrikant?
Easycomputing.com wil mij niet helpen, want zij geven mij telkens te kennen dat zij geen vertaalbureau zijn.
En dan is er nog iets bij easycomputing wat niet klopt. Omdat het een nieuw programma was, werd het tot een bepaalde datum voor 10 euro goedkoper aangeboden, namelijk van 99,95 naar 89,95. Ik heb dit programma voor € 89,95 gekocht. Nu blijkt de normale prijs bij easycomputing geen 99,95 te zijn maar 95,95. Eigenlijk wel een beetje bedrog.

1536 20 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

pi
door pieterwolters - Apr 24, 2014 om 21:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is lastig om te bepalen wat de root cause van de problemen is. Vaak zijn crashes het gevolg van een combinatie van factoren (hardware, OS, andere applicaties, etc).

Is er geen gebruikersgroep o.i.d. voor deze applicatie waar je kan kijken of er meer mensen zijn met dezelfde problemen?

ma
door martin6767 - Apr 24, 2014 om 21:08
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

De vraag is niet wat de oorzaken van de problemen zijn, maar is de verkoper niet verplicht om te helpen de problemen op te lossen. Als ik een dvd speler koop die niet naar behoren werkt, dan ga ik toch ook naar de winkel waar ik het heb gekocht en zij nemen contact op met de producent.

costnix
door costnix - Apr 24, 2014 om 22:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

U moet hier zijn. Serif.com

ma
door martin6767 - Apr 24, 2014 om 22:13
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Sorry dat ik het schrijf, wat lezen de mensen hier slecht. De naam van serif.com heb ik ook in mijn bericht staan, dus een overbodig antwoord. Nogmaals: is het niet de verplichting van de verkoper om dit probleem op te lossen of door te spelen naar de producent?

costnix
door costnix - Apr 24, 2014 om 22:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nee!!! U moet ECHT bij de maker van de software zijn. Easy Computer kan u hier niet bij helpen! U kunt wel eigen wijs blijven doen, maar dat zal u NIET helpen.
Ga naar het forum van de maker!!! Kijk of hier een update is te vinden voor uw versie

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 22:55
400 Antwoorden / 11 Vragen
0

Hoewel de fabrikant van producten meestal in wordt geschakeld om problemen op te lossen, heeft u een koopovereenkomst gesloten met de winkel. Als het product niet naar behoren werkt is de winkel verantwoordelijk voor naleving, kan zij dit niet dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. Hierover is meer de lezen op de website van ConsuWijzer: rechten bij product dat niet goed / ondeugdelijk is.

br
door brui0929 - Apr 24, 2014 om 23:01
634 Antwoorden / 10 Vragen
0

U kunt aan de programmeur van de software laten weten dat er fouten in het programma zitten,
die niet goed geprogrammeerd zijn.
De eerste versie is een beta versie ook wel trail version genoemd.
Kijk op de site of er een nieuwe versie is uit gebracht en download en installeer deze.
Dat software niet wordt geruild klopt. Nu is het zodat u een kaartje krijgt als u software koopt.
Op dit kaartje vind u de sleutel en waar u het programma kunt downloaden.
Dit heeft als nadeel dat u dit op een computer kunt (her)installeren.

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 23:34
400 Antwoorden / 11 Vragen
0

Bèta is de tweede letter van het Griekse alfabet en wordt in het geval van software over het algemeen gebruikt als een product grotendeels werkzaam is, maar nog niet af. Voorafgaande aan de bèta worden één of meerdere alfa versies gemaakt. Alfa is de eerste letter van het Griekse alfabet. Een trial versie is een uitprobeer versie van het product dat af is maar qua tijd of functies slechts beperkt te gebruiken.

Ik zie dat de verkoper op haar website de volgende uitspraak doet over het product: "Zal mijn gepubliceerde website eruitzien zoals mijn WebPlus-ontwerp?" antwoord: "Ja, en u kunt dat checken door om het even wanneer een voorbeeld van uw website te bekijken in een browser."

Als dit niet het geval is, dan is het een kwestie van dit aantonen richting de verkoper. Een paar vergelijkende screenshots zouden moeten voldoen. Mocht men geen oplossing kunnen vinden dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden.

Niet kunnen ruilen en een koopovereenkomst ontbinden staan los van elkaar. Als je niet voor software wilt betalen dan is het niet logisch moeilijk te gaan doen met aankopen, dan zijn er andere opties.

ma
door martin6767 - Apr 24, 2014 om 23:34
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=costnix schreef op donderdag 24 apr 2014, 22:48]Nee!!! U moet ECHT bij de maker van de software zijn. Easy Computer kan u hier niet bij helpen! U kunt wel eigen wijs blijven doen, maar dat zal u NIET helpen.
Ga naar het forum van de maker!!! Kijk of hier een update is te vinden voor uw versie

Pardon? Ik eigenwijs blijven doen? Hierna krijg ik antwoord van iemand die mijn bericht wel goed heeft gelezen en die verwijst mij consuwijzer, daarin staat heel duidelijk in: "De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen, of de fabrikant voor u inschakelen."

Gelukkig zijn er wel mensen die antwoord geven en niet zomaar wat schrijven, en die dan niet zeggen dat mensen eigenwijs blijven doen.

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 23:36
400 Antwoorden / 11 Vragen
0

In mijn voorgaande bericht ben ik bij de eerste alinea vergeten toe te voegen dat er hier geen sprake lijkt te zijn van een alfa, bèta of trial versie van het product.

ma
door martin6767 - Apr 24, 2014 om 23:47
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=forever-nl schreef op donderdag 24 apr 2014, 22:55]Hoewel de fabrikant van producten meestal in wordt geschakeld om problemen op te lossen, heeft u een koopovereenkomst gesloten met de winkel. Als het product niet naar behoren werkt is de winkel verantwoordelijk voor naleving, kan zij dit niet dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. Hierover is meer de lezen op de website van ConsuWijzer: rechten bij product dat niet goed / ondeugdelijk is.

Bedankt voor je antwoord, eindelijk een antwoord waar ik wel wat aan heb. Want op de site van Consuwijzer staat letterlijk: “De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen, of de fabrikant voor u inschakelen.”

Easycomputing komt dus zijn wettelijke verplichtingen niet na.

diumenge
door diumenge - Apr 25, 2014 om 03:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Ik moet vraagsteller hier even bijvallen, wat een slechte en niet ter zaken doende antwoorden worden er gegeven zeg. Gelukkig snapt forever-nl het wel.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 25, 2014 om 05:54
937 Antwoorden / 2 Vragen
0

Jammer dat dit met software alleen kan indien de disc is beschadigd. Voor correcte werking van de software ben je zelf verantwoordelijk, en de fabrikant. Niet de winkel!

U had namelijk zelf van te voren moeten informeren over compatibiliteit en functies, door reviews en forums etc.

Dus, stop met eigenwijs doen, want een winkel verhandelt alleen maar licenties en ze hoeven u met software niet te helpen, dat is UW probleem.

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2014 om 06:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

[quote=diumenge schreef op vrijdag 25 apr 2014, 03:38]Ik moet vraagsteller hier even bijvallen, wat een slechte en niet ter zaken doende antwoorden worden er gegeven zeg. Gelukkig snapt forever-nl het wel.

Forever snap het niet! Een topicstarter trouwens ook niet! Een verkoper kan nooit verantwoordelijk zijn voor krakkemikkige software. Wel voor bijv. levering van een beschadigde dvd.

Ik koop bij Bol.com een besturingsprogramma of een AV programma, de programma's bevatten fouten, dan zou ik bij Bol.com aan moeten kloppen (volgens forever dan) bij Bol.com???? Mag ik even lachen?

forever-nl
door forever-nl - Apr 25, 2014 om 07:03
400 Antwoorden / 11 Vragen
0

Ja je mag lachen maar jurisprudentie wijst uit dat het op deze manier werkt. De Hoge Raad (hoogste rechtsprekende instantie in Nederland) bepaalde in 2012 namelijk dat software zoals waar hier sprake van is gewoon onder Burgerlijk Wetboek Boek 7 Titel 1 valt: ECLI:NL:HR:2012:BV1301.

"In dit verband is in de eerste plaats van belang dat de toepasselijkheid van de kooptitel niet is beperkt tot de koop van zaken volgens de begripsomschrijving van art. 3:2 BW. Uit art. 7:47 BW, waarin is bepaald dat koop ook betrekking kan hebben op vermogensrechten, blijkt dat de wetgever de kooptitel van toepassing heeft geacht op alle goederen als bedoeld in art. 3:1 BW, en dus aan die titel een ruim bereik heeft willen geven wat betreft het voorwerp van de koopovereenkomst. Voorts is van belang dat een overeenkomst tot het aanschaffen van standaardcomputerprogrammatuur - op een gegevensdrager of via een download - voor een niet in tijdsduur beperkt gebruik tegen betaling van een bepaald bedrag ertoe strekt de verkrijger iets te verschaffen dat geïndividualiseerd is en waarover hij feitelijke macht kan uitoefenen. Dit alles pleit voor toepasselijkheid van de kooptitel op een zodanige overeenkomst.

Deze toepasselijkheid is ook wenselijk omdat de kooptitel een uitgewerkte regeling geeft inzake conformiteit, klachtplicht en verjaring, en omdat met die toepasselijkheid de rechtspositie van de koper wordt versterkt (met name in het geval van consumentenkoop en koop op afstand). In al deze opzichten bestaat geen aanleiding de aanschaf van standaardsoftware te onderscheiden van de koop van zaken en vermogensrechten.

Van belang in dit verband is voorts de afdeling over koop op afstand. Uit art. 7:46d lid 4, aanhef en onder c, BW moet worden afgeleid dat deze afdeling mede van toepassing is op computerprogrammatuur, en wel zonder dat daartoe de omschrijving van het voorwerp van de koopovereenkomst specifiek voor deze afdeling is uitgebreid. Daarom zou het ongerijmd zijn indien niet ook de aanschaf van computerprogrammatuur die niet op afstand is verricht, als koop in de zin van titel 7.1 zou worden gekwalificeerd. Aldus volgt ook uit het stelsel van de wet dat de aanschaf van standaardcomputerprogrammatuur voor een niet in tijdsduur beperkt gebruik tegen betaling van een bepaald bedrag binnen het bereik van de kooptitel valt, ongeacht of sprake is van aanschaf op een gegevensdrager of via een download."


Dus ja als je bij bol.com een besturingsprogramma of antivirusprogramma aanschaft welke niet aan een koopovereenkomst voldoet dan kun je je klachten kenbaar maken bij bol.com. Indien bol.com vervolgens niet in staat blijkt binnen een redelijke termijn te zorgen voor een oplossing dan kun je de koopovereenkomst ontbinden.

In dit geval claimt de verkoper op haar website dat websites er uitzien zoals deze in het programma worden ontworpen. Dit lijkt niet het geval waardoor het product niet voldoet aan de overeenkomst. Steeds vastlopen lijkt me ook niet normaal.

De stappen zijn dus als volgt:
1) Zo snel mogelijk de klachten kenbaar maken aan de verkoper van het product.
2) De verkoper in de redelijke gelegenheid stellen om de klachten op te lossen.
3) Indien de verkoper hiertoe niet in staat is de koopovereenkomst ontbinden.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 25, 2014 om 07:15
937 Antwoorden / 2 Vragen
0

"welke niet aan een koopovereenkomst voldoet"

Hier komt de grap, het product is geleverd en voldoet daarmee aan de overeenkomst. Tenzij TS precies heeft aangegeven in welke omstandigheden de software moet werken. Wanneer alleen het artikel op de factuur staat voldoet dit altijd aan de koopovereenkomst!

Enkel wanneer uitspraken op deze overeenkomst zaken garanderen kun je zeggen dat iets niet aan de koopovereenkomst voldoet.

Dus, je kunt niet blind met teksten smijten als je ze zelf niet begrijpt. TS kan alleen maar hopen op medewerking van de winkel aangezien het verhaal online staat.

forever-nl
door forever-nl - Apr 25, 2014 om 07:35
400 Antwoorden / 11 Vragen
0

Een koopovereenkomst reikt veel en veel verder dan alleen een factuur. Reclame of andere uitspraken over eigenschappen van het product maken allemaal onderdeel uit van de koopovereenkomst. Een factuur heeft enkel als doel om vanuit de verkoper aan de koper door te geven dat er geld verschuldigd is.

Ik heb nu al twee keer een duidelijk voorbeeld gegeven waaruit blijkt dat het product niet aan de koopovereenkomst voldoet. Ook wat de koper in alle redelijkheid mag verwachten van een product speelt mee, een softwarepakket van 90 euro dat steeds vastloopt is niet normaal. Anders zou het worden als de verkoper heeft aangegeven dat het product regelmatig zou kunnen vastlopen. Maar daar lijkt hier geen sprake van.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 25, 2014 om 08:39
937 Antwoorden / 2 Vragen
0

"Reclame of andere uitspraken over eigenschappen van het product maken allemaal onderdeel uit van de koopovereenkomst"

Onzin, dat is alleen wanneer het bedrijf dat de licentie verkocht ook daadwerkelijk aan actieve reclame zou doen voor dit product. Daarbij zal het wel aan de pc van ts liggen dat vastlopen, want veel forum posts zijn er niet over te vinden.

Daarbij komt dat alle functionaliteiten duidelijke op de website van de fabrikant staan.

"in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst" dus had TS beter eerst wat research kunnen doen. Daarbij is een website design pakket van 90 euro echt wel een lachertje, daarmee lacht menig ondernemer je uit als je er een website voor maakt.

ma
door martin6767 - Apr 25, 2014 om 09:34
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Eigenlijk weet ik al genoeg, maar toch reageer ik even. Ik wist al dat wanneer je een product koopt dat niet naar behoren werkt je daarmee naar de verkoper moet. Dat is wettelijk geregeld. Maar easycomputing beweerde dat dit niet voor software geldt, toen begon ik te twijfelen. Forever heeft deze twijfel weggenomen, vooral ook omdat hij verwijzingen geeft naar de bronnen waar ik de juiste informatie kan vinden.

Blijkbaar lezen de meeste mensen mijn vraag niet goed. Het is niet alleen een probleem dat het regelmatig vastloopt, maar er zijn ook vele andere problemen (zoals ik beschreven heb in mijn vraag). Het product werkt bijna hetzelfde als het vorige product van deze fabrikant, waar ik zo’n 8 jaar mee gewerkt heb, dus het ligt er niet aan dat ik niet weet hoe het werkt.
Dat er nog niet veel forum posts over dit product te vinden zijn komt waarschijnlijk omdat het nog maar pas op de markt is. Natuurlijk heb ik research gedaan kaasbroodje, maar dat heeft op zich niet veel te maken met het probleem. Het product hoort te doen wat de verkoper (en de fabrikant) beloven, in dit geval komt de verkoper zijn koopovereenkomst niet na, want het product werkt niet zoals de verkoper op zijn website beweert.
Het maakt niet uit waar ik een product koop, of ik die nu gewoon in een winkel koop of op internet, ik heb een koopovereenkomst met de verkoper. Wanneer er problemen zijn moet ik daarmee naar de verkoper, hij moet het dan maar zien te regelen met de producent. Mijn vraag was of dit ook voor software geldt, want de verkoper beweerde dat dit niet zo is. Nu weet ik dat ook hierbij de verkoper verantwoordelijk is, en daar ging het mij om.

costnix
door costnix - Apr 26, 2014 om 07:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

Toch blijf ik bij mijn standpunt. U moet voor problemen met de software bij serif.com zijn. Verder juridisch gebabbel zal u NIET verder helpen!!!
Ik rust mijn koffer,

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer