Easycomputing
Wanneer ik iets koop en er mankeert iets aan dan ga ik met dat product terug naar de winkel waar ik het heb gekocht. Het is wettelijk geregeld dat zij dat probleem dan op horen te lossen. Maar hoe zit dat met software?
Enkele weken geleden heb ik bij Easycomputing.com het webdesign programma Webplus X7 gekocht, de opvolger van Studio Webdesign 4pro waar ik al jaren zonder problemen mee heb gewerkt.
Het nieuwe programma Webplus X7 blijkt heel wat mankementen te hebben, zo kunnen afbeeldingen ineens op onverklaarbare redenen verdwenen zijn of zijn vervangen door andere afbeeldingen, wanneer ik de teksten op het internet bekijk dan blijken gedeeltes er niet op te staan of gedeelte van het tekstvak zijn leeg, de groottes van afbeeldingen kunnen niet altijd nauwkeurig op maat worden gemaakt, bijvoorbeeld even breed als een google advertentie 728 pixels wordt dan 720 of 740, het programma loopt om de haverklap vast en ga zo maar door. Dit programma blijkt dus heel wat kinderziektes te hebben.
Dit probleem heb ik dus gemeld bij Easycomputing.com. Van hun kreeg ik het antwoord dat zij daar niets aan kunnen doen en dat ik maar contact moet opnemen met de Engelse producent serif.com. Ik reageerde daarop dat het volgens mij hun wettelijke taak is om als verkoper de problemen met de klant op te lossen, kreeg ik als antwoord dat dit bij software niet zo is en dat zij geen vertaalbureau zijn.
Hoe is dat wettelijk geregeld? Wanneer bijvoorbeeld problemen met een Samsung DVD-speler, dan regel ik dat met de winkel waar ik het gekocht heb en hoef dat toch niet zelf te regelen met de Koreaanse fabrikant?
Easycomputing.com wil mij niet helpen, want zij geven mij telkens te kennen dat zij geen vertaalbureau zijn.
En dan is er nog iets bij easycomputing wat niet klopt. Omdat het een nieuw programma was, werd het tot een bepaalde datum voor 10 euro goedkoper aangeboden, namelijk van 99,95 naar 89,95. Ik heb dit programma voor € 89,95 gekocht. Nu blijkt de normale prijs bij easycomputing geen 99,95 te zijn maar 95,95. Eigenlijk wel een beetje bedrog.
Het is lastig om te bepalen wat de root cause van de problemen is. Vaak zijn crashes het gevolg van een combinatie van factoren (hardware, OS, andere applicaties, etc).
Is er geen gebruikersgroep o.i.d. voor deze applicatie waar je kan kijken of er meer mensen zijn met dezelfde problemen?
De vraag is niet wat de oorzaken van de problemen zijn, maar is de verkoper niet verplicht om te helpen de problemen op te lossen. Als ik een dvd speler koop die niet naar behoren werkt, dan ga ik toch ook naar de winkel waar ik het heb gekocht en zij nemen contact op met de producent.
Sorry dat ik het schrijf, wat lezen de mensen hier slecht. De naam van serif.com heb ik ook in mijn bericht staan, dus een overbodig antwoord. Nogmaals: is het niet de verplichting van de verkoper om dit probleem op te lossen of door te spelen naar de producent?
Hoewel de fabrikant van producten meestal in wordt geschakeld om problemen op te lossen, heeft u een koopovereenkomst gesloten met de winkel. Als het product niet naar behoren werkt is de winkel verantwoordelijk voor naleving, kan zij dit niet dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. Hierover is meer de lezen op de website van ConsuWijzer: rechten bij product dat niet goed / ondeugdelijk is.
U kunt aan de programmeur van de software laten weten dat er fouten in het programma zitten,
die niet goed geprogrammeerd zijn.
De eerste versie is een beta versie ook wel trail version genoemd.
Kijk op de site of er een nieuwe versie is uit gebracht en download en installeer deze.
Dat software niet wordt geruild klopt. Nu is het zodat u een kaartje krijgt als u software koopt.
Op dit kaartje vind u de sleutel en waar u het programma kunt downloaden.
Dit heeft als nadeel dat u dit op een computer kunt (her)installeren.
Bèta is de tweede letter van het Griekse alfabet en wordt in het geval van software over het algemeen gebruikt als een product grotendeels werkzaam is, maar nog niet af. Voorafgaande aan de bèta worden één of meerdere alfa versies gemaakt. Alfa is de eerste letter van het Griekse alfabet. Een trial versie is een uitprobeer versie van het product dat af is maar qua tijd of functies slechts beperkt te gebruiken.
Ik zie dat de verkoper op haar website de volgende uitspraak doet over het product: "Zal mijn gepubliceerde website eruitzien zoals mijn WebPlus-ontwerp?" antwoord: "Ja, en u kunt dat checken door om het even wanneer een voorbeeld van uw website te bekijken in een browser."
Als dit niet het geval is, dan is het een kwestie van dit aantonen richting de verkoper. Een paar vergelijkende screenshots zouden moeten voldoen. Mocht men geen oplossing kunnen vinden dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden.
Niet kunnen ruilen en een koopovereenkomst ontbinden staan los van elkaar. Als je niet voor software wilt betalen dan is het niet logisch moeilijk te gaan doen met aankopen, dan zijn er andere opties.
[quote=costnix schreef op donderdag 24 apr 2014, 22:48]Nee!!! U moet ECHT bij de maker van de software zijn. Easy Computer kan u hier niet bij helpen! U kunt wel eigen wijs blijven doen, maar dat zal u NIET helpen.
Ga naar het forum van de maker!!! Kijk of hier een update is te vinden voor uw versie
Pardon? Ik eigenwijs blijven doen? Hierna krijg ik antwoord van iemand die mijn bericht wel goed heeft gelezen en die verwijst mij consuwijzer, daarin staat heel duidelijk in: "De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen, of de fabrikant voor u inschakelen."
Gelukkig zijn er wel mensen die antwoord geven en niet zomaar wat schrijven, en die dan niet zeggen dat mensen eigenwijs blijven doen.
In mijn voorgaande bericht ben ik bij de eerste alinea vergeten toe te voegen dat er hier geen sprake lijkt te zijn van een alfa, bèta of trial versie van het product.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer