mbwizzard
door mbwizzard Sep 19, 2014 om 02:50
Geldzaken & recht

Een foutje van het UWV , een heel leven geruïneerd.

Toen het Belgische bedrijf waarvoor ik werkte zich terug trok van de Nederlandse markt, werd ik voor het eerst werkeloos. De sociale lasten werden gewoon in Nederland afgedragen, vanuit mijn Belgische werkgever. Het UWV begreep echter "de constructie " niet, waarop er betaald werd, wisten ze naar 2 maanden te melden.
Als alleenstaande huiseigenaar, met hypotheek en zonder inkomen dus ook geen voorlopige teruggaaf is dat al te lang.

Na iets meer dan 2 maanden thuis te zijn , belande ik totaal in de war in het ziekenhuis. Op een gesloten afdeling. Na een maand of 5 wordt eindelijk mijn ww toegekend. Maar sta wel als "ziek" geregistreerd en niet als werkzoekende (is vrij lastig ook vanuit een gesloten afdeling). Dus, mijn woonlasten verzekering, betaald niet.

Zo begon het, inmiddels ben ik al mijn bezittingen kwijt, weet ik hoe de pijn van echte honger voelt en door de schaamte is er amper nog sociaal leven mogelijk. Eigenlijk is dit al jaren geen leven, maar overleven, iedere dag weer.
Nu sinds enkele maanden heb ik een relatie, na 7 jaar alleen, heb ik niet alleen een vriendin, maar ook 2 schatten van (stief)kinderen . Zij hebben mij weer tot " leven" geroepen. Maar.... geld maakt niet gelukkig, maar helemaal geen geld, maakt zwaar ongelukkig. €40 in de week is niks.
Ik wil nu eindelijk gaan proberen om iets te gaan verhalen bij het UWV, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet aanpakken en of het überhaupt mogelijk is.
Nog zuurder is dat mijn plannen om voor mezelf te beginnen, door het UWV afgekeurd worden, vanwege de restschuld op mijn hypotheek.
Wie weet wat ik kan doen?
Waar kan ik terecht?
Ik heb geen cent, maak ik wel een kans?

1842 13 Rapporteer

door 1953 - Sep 19, 2014 om 09:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

En bezwaarschrift ingediend? U was compleet de weg kwijt!

Toekennen van een WW hoort binnen vier weken te gebeuren, een primaire beslissing.

ge
door gerboe - Sep 19, 2014 om 09:43
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u professionele hulp in moet schakelen. De juridische afdeling van een vakbond, het Juridisch Loket, hulp via een rechtsbijstandverzekering etc. Veel sterkte en succes gewenst.

ekiem
door ekiem - Sep 19, 2014 om 10:28
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ga zoals hierboven al is vermeld naar het Juridisch Loket, is gratie.

En anders is er ook nog de Nationale Ombudsman. Je hebt ook nog advocaten die werken volgens het principe " no cure, no pay ". Dit zou een overweging kunnen zijn omdat ik denk dat je hier met een complexe situatie zit, je hebt dan ook professionele hulp nodig.

succes ermee, Ekiem

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 11:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

No cure no pay is verboden bij Nederlandse advocaten. Ze zijn nu wel met een proef bezig waarbij letselschade-zaken op no cure no pay basis mogen worden gedaan onder strikte voorwaarden.
Dat omdat bij 'cure' de kosten van de advocaat doorgaans op de verzekering van de tegenpartij zijn te verhalen.

Je moet daarbij bedenken dat als de advocaat wint en de 'pay' gaat innen, dat je als cliënt wel eens bedrogen uit kan komen. De advocaatskosten slurpen een groot deel van je door rechtszaak gewonnen bedrag weer net zo makkelijk op.

Dat is overigens ook nog een addertje onder het gras bij de gesubsidieerde rechtsbijstand, als je al te fortuinlijk uit de uitspraak komt, kan die subsidie toch nog achteraf worden ingetrokken en kun je alsnog de advocaat betalen. Bij achterstalling loon ligt dat anders. Hoe dat met een eventueel verkeerd beoordeelde uitkering zit, weet ik niet.
klik HIER voor wie dat interessant vindt.
Toevoeging = deel van kosten vergoed krijgen.

Maar goed, ik blijf erbij dat dit allemaal te laat is om nog aan te pakken.

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 11:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vraag me overigens af of u nu in een of ander schuldentraject zit. Als u al 7 jaar in de ellende zit, is het wellicht een idee om te kijken of u in aanmerking komt voor de WSNP. Dat is een traject, waarbij je (doorgaans) drie jaar op een houtje moet bijten, maar daarna begin je met een schone lei, ook wat betreft de restschuld van uw hypotheek.
En als ik uw verhaal zo lees, bijt u nu ook al jaren op een houtje. Daar kunt u alles over navragen bij de schuldhulp van uw gemeente en ook bij het juridisch loket.

ekiem
door ekiem - Sep 19, 2014 om 11:39
676 Antwoorden / 100 Vragen

Wat goed dat je dit vermeld Zoekster, ik had hier eens van gehoord maar was niet op de hoogte van deze regel. Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om te leren.

Blijft staan dat u laat bent met bezwaar aan tekenen, jammer. Maar ja, je kunt het altijd proberen, je weet maar nooit.

Ekiem

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 11:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je het niet eens bent met beslissingen van de overheid, in dit geval de UWV, moet je binnen een bepaalde termijn bezwaar aantekenen. Meestal is die termijn 6 weken, dus u bent ruimschoots te laat.

Wilt u weten of er toch nog iets te doen valt, stap dan bij een advocaat die als specialisatie Bestuursrecht/Sociale Zekerheidsrecht heeft. Bij de meeste advocaten is een eerste verkennend gesprek gratis. Er is vaak een inloopspreekuur. Op zich hoeft u zich over de kosten niet druk te maken, want u komt ongetwijfeld in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Dat betekent dat u slechts een eigen bijdrage hoeft te betalen.

Om weer op die eigen bijdrage een korting te ontvangen kunt u voor u in zee gaat met de advocaat proberen er goedkeuring voor te krijgen bij het juridisch loket, dan krijgt u 50 euro korting.
U kunt ook meteen naar het juridisch loket, gratis, maar omdat de specialisatie daar ontbreekt, heeft u kans dat ze met een 'van dik hout zaagt men planken' beoordeling komen.

Dus eerst naar een advocaat, vraag hem of u kans maakt. Zegt hij ja, vraag waarom en dan eerst even een ommetje langs het juridisch loket, als dat enigszins in uw buurt zit en probeer ze te overtuigen.

U moet er wel rekening mee houden dat het UWV een lastige tegenstander is. Laten we er vanuit gaan, dat u een kans maakt. Zelfs al wint u bij de bestuursrechter, dan nog kan het UWV in hoger beroep gaan. Dat duurt ook weer een eeuwigheid en in die tussentijd hoeven ze niets uit te keren. Dus weet waar u aan begint. U bent zo twee jaar verder en vaak geven dit soort situaties de nodige stress.

Ik denk echter dat u al strandt bij het gegeven dat u te laat bezwaar heeft gemaakt en dat daardoor de weg naar beroep en hoger beroep is afgesneden.

Ik vraag me overigens ernstig af of het wel een goed idee is om voor u zelf te beginnen zonder enig eigen kapitaal en een restschuld. Die insteek van het UWV kan ik wel begrijpen.

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 12:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor de zekerheid geef ik u ook nog even informatie over de beslagvrije voet. Dat u nl echte honger heeft gekend, baart me zorgen. Ik vraag me af of uw schuldeisers rekening hebben gehouden met de beslagvrije voet. Zolang de schuldenaar hier niet tegen protesteert gaat men er rustig mee door.
U moet altijd een deel van uw loon/uitkering overhouden om van te kunnen leven. Honger is niet nodig!

klik HIER voor wat basisinformatie.

Ook daar kan het juridisch loket u mee verder helpen.

@ekiem, inderdaad proberen kan geen kwaad.

mbwizzard
door mbwizzard - Sep 19, 2014 om 12:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte zoeker,
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik heb een week voordat de executie verkoop van mijn huis plaats vond, mezelf (vrijwillig) onder bewindvoering laten plaatsen. Omdat ik nooit eerder schulden of iets dergelijks heb gehad wist ik dus niet wat bewindvoering precies inhield. Oorspronkelijk waren de bedragen die ik nog moest ontvangen, veel hoger dan mijn achterstand op mijn hypotheek en ziekenfonds. Het zijn de boetes van het te laat betalen, die me uiteindelijk de kop gekost hebben.
De eerste maand toen ik mijn hypotheek niet volledig kon betalen, heb ik direct contact opgenomen met het assurantie kantoor waar ik de hypotheek e.d. had afgesloten. Maar van de ree&partners doen alleen hypotheken afsluiten, bij problemen kun je zelf uit gaan vogelen Hoe of wat. Ook iemand van de SNS op visite gehad, hopend op hun steun om mijn geld te beuren, zodat ik hen kon betalen......nou, zonder gein, die man kwam binnen en je zag hem gewoon continu loeren en in zijn hoofd tellen, wat mijn inboedel eventueel waard zou zijn.
Ook mijn woonlasten verzekering heb ik afgesloten bij de SNS, toen ik daarover contact legde, bleek deze verzekering helemaal niet bij de SNS liep, maar bij Cardif PNB Paribas. Heel vreemd, had bewust alles bij 1 partij afgesloten (dacht ik) . Heb alleen papieren getekend van SNS, onder de voorwaarden die heel mooi staan beschreven in mijn SNS klapper. Cardif heeft dus duidelijk andere polisvoorwaarden. Als je werkloos wordt en in het ziekenhuis komt, dan ben je bij het UWV niet als actief werkzoekend geregistreerd. Hierop gooide Cardif het om niet te hoeven uitkeren. Leuk als je echt op een gesloten afdeling zit.

De omstandigheden waarin alles had plaatsgevonden, waren zo extreem, als iemand hetzelfde verhaal aan me zou vertellen, dan zou ik dat niet geloven.
Het is echt sinds hooguit een maandje dat ik de papieren weer durf in te kijken. Ik woon nu 1 km van mijn oude woning en mijn vriendin werkt er 20 meter vandaan. Toch heb ik er pas 3-4 langs durven rijden, zo groot is de schaamte, schande en psychische schade. 6 weken, is een belachelijke termijn.

zoekster
door zoekster - Sep 19, 2014 om 13:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uw verhaal zit heel complex in elkaar.

Ik hoop dan maar dat u een goede bewindvoerder heeft (gehad), daar zitten soms ook een stel bloedzuigers bij.
Het beste is om voor schuldhulp bij de gemeente aan te kloppen.
klik HIER voor informatie over schuldhulp en bewindvoering. Als uw bewindvoering een commerciële partij is geweest, dan zou op dat gebied misschien nog wat mogelijk zijn.
Vooral deze uitspraak vind ik nogal opmerkelijk! klik HIER

Ik geef u hierbij een link naar informatie over WSNP
klik HIER

mbwizzard
door mbwizzard - Sep 19, 2014 om 22:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Zoekster,
Helaas heeft de bewindvoerder grote, hele grote fouten gemaakt.
Ik had een advocaat die me wou helpen hierbij, totdat zijn assistent twee maal over valsheid in geschrifte pleegde in mijn naam notabene. Waarschijnlijk vanwege haar persoonlijke wrok tegen dit kantoor.. Ik wou gewoon van het bewind af, zij wou hen aansprakelijk stellen voor heel veel geld. De advocaat had opgemerkt dat een document niet klopte, toen heeft ze zelfs in mijn naam een excuses mail naar de advocaat gedaan. Sindsdien heb ik van zowel de advocaat als de assistent niks meer vernomen, wat ik eigenlijk niet eens zo erg vindt, ik wil het eerlijk en anders niet.

mbwizzard
door mbwizzard - Sep 19, 2014 om 22:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 19 sep 2014, 13:13]Uw verhaal zit heel complex in elkaar.

Ik hoop dan maar dat u een goede bewindvoerder heeft (gehad), daar zitten soms ook een stel bloedzuigers bij.
Het beste is om voor schuldhulp bij de gemeente aan te kloppen.
klik HIER voor informatie over schuldhulp en bewindvoering. Als uw bewindvoering een commerciële partij is geweest, dan zou op dat gebied misschien nog wat mogelijk zijn.
Vooral deze uitspraak vind ik nogal opmerkelijk! klik HIER

Ik geef u hierbij een link naar informatie over WSNP
klik HIER

Dat is inderdaad een bijzondere uitspraak! Maar tot nu toe helpt geeneen instantie, zodra ze horen dat ik onder bewind sta. De gemeentelijke schuldhulp verlener reageerde geschokt en angstig toen ik het kantoor bij naam noemde.

target
door target - Oct 1, 2014 om 17:03
297 Antwoorden / 3 Vragen

Heel erg voor je. De wereld is niet eerlijk en verre van netjes geregeld.
Zorg inderdaad dat je heel snel professionele hulp hierbij krijgt. En zoals al gezegd, let op dat die professionele hulp er ook jou voor jou is. Sommigen hebben een andere agenda.

=mbwizzard schreef op vrijdag 19 sep 2014, 12:33: De omstandigheden waarin alles had plaatsgevonden, waren zo extreem, als iemand hetzelfde verhaal aan me zou vertellen, dan zou ik dat niet geloven.

Mooi om de meelevende verhalen te lezen.
Wel vind ik het spijtig dat nu pas het besef daar is, terwijl er een aantal jaren terug (voor de crisis toen het iedereen nog goed ging en geen weet had van wat er allemaal mis gaat) zo onbegripvol reageerde als er destijds dit soort verhalen voorbij kwamen.
Ik herinner me de reacties waar ik me aan frustreerde nog zo goed. "Dit zal wel aan jezelf liggen, want in ons land is alles zo goed geregeld". Jaja, zo doet men het voorkomen.