EHBO in verzorgingstehuis
Mijn moeder woont in een verzorgingstehuis in Den Bosch. Zondag kreeg ze een ongeluk doordat een demente medebewoonster plotseling te tafel van haar afschoof. De rand van de tafel schaafde over de handrug van mijn moeder en ontvelde tot op het bot zo een stuk huid van zeker 5 x 5 cm. Ze hebben er een steriel gaasje op gedaan en het verbonden. Op maandag deed de huisdokter weer de ronde onder de bewoners en stuurde ze direct door naar het ziekenhuis. Ondertussen was er een bloeduitstorting bij gekomen waardoor het er ernstig uitzag. De dokter in het ziekenhuis heeft de vastgeplakte en opgestroopte huidflap los kunnen weken met een zoutoplossing het weer over de handrug gepooid en gehecht. Met de vraag er bij of het ooit wel weer zal ingroeien en zo niet dan draait het op een huidtransplantatie uit. Verder was de vraag waarom niet meteen zondag gekomen. Ik antwoordde dat er pas op maandag over was gebeld. Teruggekomen in het verzorgingstehuis heb ik met de zusters gesproken waarom niet meteen naar het ziekenhuis omdat een heel stuk huid gewoon los zat. Als antwoord kreeg ik dat dit zaterdag niet het geval was en het vermoedelijk komt doordat ze heeft zitten krabben. Ik zei dat dit niet kon en dat onder het verband niet zomaar 25 cm2 huid er af kan gaan. Er waren maandag weer andere zusters aan het werk dan zaterdag en die hadden allemaal het zelfde verhaal. Ook in haar status is dit zo opgetekend. Ik vraag me af wat verder te doen. Zusters verplicht naar EHBO-les sturen, dan weten ze wel beter. Klacht indienen, dan krijg je welles nietes verhaal over het krabben. De wond wordt daar natuurlijk niet heel van. Klachtencommissie? Wordt je denk ik afgepoeierd. Op papier klopt het toch allemaal, de praktijk is anders.
Waarom niet eerst eens een rustig gesprek met de hoofdzuster of het afdelingshoofd, in plaats van gelijk te denken (compleet met vermoedelijke uitkomst?!?) aan de klachtencommissie. Gewoon een goed, rustig gesprekje aangaan zonder al te veel verwijten. Dat werkt vaak het beste. Ik wens u, en vooral uw moeder, het allerbeste.
U schrijft dat uw moeder zondag het ongeluk met haar hand heeft gehad.
Ook schrijft u dat de zusters zeggen dat er zaterdag niets te zien was.
Dit klopt dan toch?
Gediplomeerde verzorgenden hebben allemaal EHBO gehad, dat is onderdeel van de opleiding.
Mogelijk is verzuimd het weekend hoofd ernaar te laten kijken. U zou bij afdelingshoofd kunnen vragen of het weekend hoofd ernaar gekeken heeft.
Sorry Birgit67 foutje zag het te laat zaterdag moet zondag zijn. Ongeluk is zondag gebeurd en pas maandag echt actie ondernomen. Afgeschaafde huid kan dan al afgestorven zijn en nooit meer ingroeien. Direct actie was stukken beter achteraf. Donderdag is er controle dan hopen we dat terug-transplantatie van de huid succes heeft.
Voor tdehond: Er is in het weekeinde daar nooit een dokter aanwezig. Ze hebben het alleen op zondag verbonden. Ze blijven volhouden dat het zondag nauwelijks iets aan de hand was en dat het stuk huid door krabben is losgeraakt van de handrug. Ik mocht met de operatie meekijken en kan je vertellen dat pezen en andere "onderdelen" van de hand je gewoon kon zien zitten. Die krab je zomaar niet even bij je zelf open en zeker niet als er dik verband overheen zit.
Enkele jaren geleden heeft mijn moeder in het weekeinde een lichte TIA gehad. Toen is er ook geen actie ondernomen. Ik dacht dat je dan meteen naar het ziekenhuis moet, scannen, medicatie, enz.
Iemand zakte daar in de gang eens door de knieën. Denk ik hartprobleem. Die begonnen ze op de wang te slaan "wakker worden!!!!"
Ik zou de proef op de som wel eens willen nemen in de gang een paar EHBO-oefenpoppen neerleggen, het alarm activeren en het personeel laten reanimeren.
Bij de dansles daar is iemand ongelukkig gevallen en brak een heup. Die pakten ze bij onder oksels beet en probeerden ze op een stoel te zetten. Daar was ik toevallig bij en heb ze tegen gehouden. De verantwoording was verder voor mij zeiden ze. Gewoon in de gemakkelijkste houding laten liggen en ziekenwagen bellen was de beste en eenvoudigste EHBO.
@ paOfmy
Zo te lezen heeft men zich al ingedekt tegen uw kritiek, maar als ik u was zou ik toch wat kritische vragen in het algemeen bij het afdelingshoofd neerleggen:
1.
Ik zou eens informeren of in het weekend en 's-nachts minimaal 1 gediplomeerd persoon ( verpleegkundige of ziekenverzorgende) aanwezig is die de leiding heeft en bij calamiteiten e.e.a coördineert.
Deze kan m.i. beter beoordelen of inschakelen van een arts of gang naar EHBO nodig is en supervisie geven bij wond verbinden.
Deze persoon zou ook in staat moeten zijn om te kunnen reanimeren.
2.
Is er een rampenplan ( brand) en wordt dit geoefend met het personeel?
3. Hoe is overigens het beleid t.a.v. reanimeren?
Als men al niet ziet dat iemand een gebroken heup heeft en hoe te handelen ( laten liggen tot deskundige de situatie beoordeeld heeft) dan zie ik het somber in.
Dit wordt mede ingegeven door het feit dat er in het weekend veel te weinig personeel aanwezig is. Als uw moeder naar het ziekenhuis was gestuurd dan had er waarschijnlijk iemand mee moeten gaan. En ze kunnen geen personeelslid missen op de krappe bezetting in het weekend.
Vladja
pa0fmy schreef op dinsdag 12 apr 2011, 12:15:
Er is in het weekeinde daar nooit een dokter aanwezig.
Enkele jaren geleden heeft mijn moeder in het weekeinde een lichte TIA gehad. Toen is er ook geen actie ondernomen. Ik dacht dat je dan meteen naar het ziekenhuis moet, scannen, medicatie, enz.
Er is geen arts aanwezig schrijf je, kan, maar er moet wel een arts oproepbaar zijn.
In het zorgcentrum waar ik werk is ook geen arts aanwezig maar een verpleegkundige.
De arts is wél oproepbaar.
Die verpleegkundige is de tussenpersoon tussen verzorgende en dienstdoende arts.
De verpleegkundige dient, zo nodig, de arts te informeren maar het kan zijn dat in het geval van jouw moeder de arts helemaal niet is gebeld.
Erg slordig en met nare gevolgen voor je moeder.
Met een lichte TIA hoef je niet altijd naar het ziekenhuis maar ook hier geldt; dan moet wel de arts van de instelling komen kijken.
vladja schreef op dinsdag 12 apr 2011, 12:44: Dit wordt mede ingegeven door het feit dat er in het weekend veel te weinig personeel aanwezig is. Als uw moeder naar het ziekenhuis was gestuurd dan had er waarschijnlijk iemand mee moeten gaan. En ze kunnen geen personeelslid missen op de krappe bezetting in het weekend.
Vladja
Als een bewoner naar het ziekenhuis moet gaat er nooit iemand van personeel mee.
Ook niet op een doordeweekse dag.
Familie wordt gebeld, in ernstige gevallen gaat de bewoner alleen met ambulance en komt familie later.
Hoe moet dat als je op dat moment voor de zaak een apparaat aan het installeren bent in Noord en Zuid Scharwoude en je moeder woont in het verpleeghuis in Den Bosch? Als het werk klaar is met overuren en je moet door de files heen terug dan is het ondertussen al 19 a 20:00 uur geworden. Moet je daarna nog eten maken en opeten. Ik heb vroeger zo'n baas gehad die keken werkelijk nergens naar. In zo'n geval gewoon weer zorgen dat je de volgende dag om 8:00 uur weer bij de volgende klant bent. En liefst eentje ver weg zodat je om voor 7 uur al in de auto moest zitten.Gelukkig opgezegd daar, ben nu zzp ' r
pa0fmy schreef op dinsdag 12 apr 2011, 13:15: Hoe moet dat als je op dat moment voor de zaak een apparaat aan het installeren bent in Noord en Zuid Scharwoude en je moeder woont in het verpleeghuis in Den Bosch? Als het werk klaar is met overuren en je moet door de files heen terug dan is het ondertussen al 19 a 20:00 uur geworden. Moet je daarna nog eten maken en opeten. Ik heb vroeger zo'n baas gehad die keken werkelijk nergens naar. In zo'n geval gewoon weer zorgen dat je de volgende dag om 8:00 uur weer bij de volgende klant bent. En liefst eentje ver weg zodat je om voor 7 uur al in de auto moest zitten.Gelukkig opgezegd daar, ben nu zzp ' r
Een zorgcentrum is er voor een bewoner en niet voor de familie.
Een zorgcentrum kan geen rekening houden met het werk van de eerste contactpersonen.
Hoe de familie het op moet lossen is dan ook
hun probleem.
Er wordt al veel te makkelijk gedacht door familie.
Vader/moeder zit in een zorgcentrum dus wij hoeven niet mee naar de kappe. kleding kopenr etc, doet personeel wel.
Niet dus!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer