pa
door pa0fmy Apr 11, 2011 om 23:35
Voeding & gezondheid

EHBO in verzorgingstehuis

Mijn moeder woont in een verzorgingstehuis in Den Bosch. Zondag kreeg ze een ongeluk doordat een demente medebewoonster plotseling te tafel van haar afschoof. De rand van de tafel schaafde over de handrug van mijn moeder en ontvelde tot op het bot zo een stuk huid van zeker 5 x 5 cm. Ze hebben er een steriel gaasje op gedaan en het verbonden. Op maandag deed de huisdokter weer de ronde onder de bewoners en stuurde ze direct door naar het ziekenhuis. Ondertussen was er een bloeduitstorting bij gekomen waardoor het er ernstig uitzag. De dokter in het ziekenhuis heeft de vastgeplakte en opgestroopte huidflap los kunnen weken met een zoutoplossing het weer over de handrug gepooid en gehecht. Met de vraag er bij of het ooit wel weer zal ingroeien en zo niet dan draait het op een huidtransplantatie uit. Verder was de vraag waarom niet meteen zondag gekomen. Ik antwoordde dat er pas op maandag over was gebeld. Teruggekomen in het verzorgingstehuis heb ik met de zusters gesproken waarom niet meteen naar het ziekenhuis omdat een heel stuk huid gewoon los zat. Als antwoord kreeg ik dat dit zaterdag niet het geval was en het vermoedelijk komt doordat ze heeft zitten krabben. Ik zei dat dit niet kon en dat onder het verband niet zomaar 25 cm2 huid er af kan gaan. Er waren maandag weer andere zusters aan het werk dan zaterdag en die hadden allemaal het zelfde verhaal. Ook in haar status is dit zo opgetekend. Ik vraag me af wat verder te doen. Zusters verplicht naar EHBO-les sturen, dan weten ze wel beter. Klacht indienen, dan krijg je welles nietes verhaal over het krabben. De wond wordt daar natuurlijk niet heel van. Klachtencommissie? Wordt je denk ik afgepoeierd. Op papier klopt het toch allemaal, de praktijk is anders.

1836 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom niet eerst eens een rustig gesprek met de hoofdzuster of het afdelingshoofd, in plaats van gelijk te denken (compleet met vermoedelijke uitkomst?!?) aan de klachtencommissie. Gewoon een goed, rustig gesprekje aangaan zonder al te veel verwijten. Dat werkt vaak het beste. Ik wens u, en vooral uw moeder, het allerbeste.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft dat uw moeder zondag het ongeluk met haar hand heeft gehad.
Ook schrijft u dat de zusters zeggen dat er zaterdag niets te zien was.
Dit klopt dan toch?
Gediplomeerde verzorgenden hebben allemaal EHBO gehad, dat is onderdeel van de opleiding.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk is verzuimd het weekend hoofd ernaar te laten kijken. U zou bij afdelingshoofd kunnen vragen of het weekend hoofd ernaar gekeken heeft.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Birgit67 foutje zag het te laat zaterdag moet zondag zijn. Ongeluk is zondag gebeurd en pas maandag echt actie ondernomen. Afgeschaafde huid kan dan al afgestorven zijn en nooit meer ingroeien. Direct actie was stukken beter achteraf. Donderdag is er controle dan hopen we dat terug-transplantatie van de huid succes heeft.
Voor tdehond: Er is in het weekeinde daar nooit een dokter aanwezig. Ze hebben het alleen op zondag verbonden. Ze blijven volhouden dat het zondag nauwelijks iets aan de hand was en dat het stuk huid door krabben is losgeraakt van de handrug. Ik mocht met de operatie meekijken en kan je vertellen dat pezen en andere "onderdelen" van de hand je gewoon kon zien zitten. Die krab je zomaar niet even bij je zelf open en zeker niet als er dik verband overheen zit.

Enkele jaren geleden heeft mijn moeder in het weekeinde een lichte TIA gehad. Toen is er ook geen actie ondernomen. Ik dacht dat je dan meteen naar het ziekenhuis moet, scannen, medicatie, enz.

Iemand zakte daar in de gang eens door de knieën. Denk ik hartprobleem. Die begonnen ze op de wang te slaan "wakker worden!!!!"

Ik zou de proef op de som wel eens willen nemen in de gang een paar EHBO-oefenpoppen neerleggen, het alarm activeren en het personeel laten reanimeren.

Bij de dansles daar is iemand ongelukkig gevallen en brak een heup. Die pakten ze bij onder oksels beet en probeerden ze op een stoel te zetten. Daar was ik toevallig bij en heb ze tegen gehouden. De verantwoording was verder voor mij zeiden ze. Gewoon in de gemakkelijkste houding laten liggen en ziekenwagen bellen was de beste en eenvoudigste EHBO.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ paOfmy
Zo te lezen heeft men zich al ingedekt tegen uw kritiek, maar als ik u was zou ik toch wat kritische vragen in het algemeen bij het afdelingshoofd neerleggen:

1.
Ik zou eens informeren of in het weekend en 's-nachts minimaal 1 gediplomeerd persoon ( verpleegkundige of ziekenverzorgende) aanwezig is die de leiding heeft en bij calamiteiten e.e.a coördineert.
Deze kan m.i. beter beoordelen of inschakelen van een arts of gang naar EHBO nodig is en supervisie geven bij wond verbinden.
Deze persoon zou ook in staat moeten zijn om te kunnen reanimeren.
2.
Is er een rampenplan ( brand) en wordt dit geoefend met het personeel?
3. Hoe is overigens het beleid t.a.v. reanimeren?

Als men al niet ziet dat iemand een gebroken heup heeft en hoe te handelen ( laten liggen tot deskundige de situatie beoordeeld heeft) dan zie ik het somber in.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit wordt mede ingegeven door het feit dat er in het weekend veel te weinig personeel aanwezig is. Als uw moeder naar het ziekenhuis was gestuurd dan had er waarschijnlijk iemand mee moeten gaan. En ze kunnen geen personeelslid missen op de krappe bezetting in het weekend.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

pa0fmy schreef op dinsdag 12 apr 2011, 12:15:
Er is in het weekeinde daar nooit een dokter aanwezig.

Enkele jaren geleden heeft mijn moeder in het weekeinde een lichte TIA gehad. Toen is er ook geen actie ondernomen. Ik dacht dat je dan meteen naar het ziekenhuis moet, scannen, medicatie, enz.

Er is geen arts aanwezig schrijf je, kan, maar er moet wel een arts oproepbaar zijn.
In het zorgcentrum waar ik werk is ook geen arts aanwezig maar een verpleegkundige.
De arts is wél oproepbaar.
Die verpleegkundige is de tussenpersoon tussen verzorgende en dienstdoende arts.
De verpleegkundige dient, zo nodig, de arts te informeren maar het kan zijn dat in het geval van jouw moeder de arts helemaal niet is gebeld.
Erg slordig en met nare gevolgen voor je moeder.

Met een lichte TIA hoef je niet altijd naar het ziekenhuis maar ook hier geldt; dan moet wel de arts van de instelling komen kijken.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op dinsdag 12 apr 2011, 12:44: Dit wordt mede ingegeven door het feit dat er in het weekend veel te weinig personeel aanwezig is. Als uw moeder naar het ziekenhuis was gestuurd dan had er waarschijnlijk iemand mee moeten gaan. En ze kunnen geen personeelslid missen op de krappe bezetting in het weekend.

Vladja

Als een bewoner naar het ziekenhuis moet gaat er nooit iemand van personeel mee.
Ook niet op een doordeweekse dag.
Familie wordt gebeld, in ernstige gevallen gaat de bewoner alleen met ambulance en komt familie later.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe moet dat als je op dat moment voor de zaak een apparaat aan het installeren bent in Noord en Zuid Scharwoude en je moeder woont in het verpleeghuis in Den Bosch? Als het werk klaar is met overuren en je moet door de files heen terug dan is het ondertussen al 19 a 20:00 uur geworden. Moet je daarna nog eten maken en opeten. Ik heb vroeger zo'n baas gehad die keken werkelijk nergens naar. In zo'n geval gewoon weer zorgen dat je de volgende dag om 8:00 uur weer bij de volgende klant bent. En liefst eentje ver weg zodat je om voor 7 uur al in de auto moest zitten.Gelukkig opgezegd daar, ben nu zzp ' r

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

pa0fmy schreef op dinsdag 12 apr 2011, 13:15: Hoe moet dat als je op dat moment voor de zaak een apparaat aan het installeren bent in Noord en Zuid Scharwoude en je moeder woont in het verpleeghuis in Den Bosch? Als het werk klaar is met overuren en je moet door de files heen terug dan is het ondertussen al 19 a 20:00 uur geworden. Moet je daarna nog eten maken en opeten. Ik heb vroeger zo'n baas gehad die keken werkelijk nergens naar. In zo'n geval gewoon weer zorgen dat je de volgende dag om 8:00 uur weer bij de volgende klant bent. En liefst eentje ver weg zodat je om voor 7 uur al in de auto moest zitten.Gelukkig opgezegd daar, ben nu zzp ' r

Een zorgcentrum is er voor een bewoner en niet voor de familie.
Een zorgcentrum kan geen rekening houden met het werk van de eerste contactpersonen.
Hoe de familie het op moet lossen is dan ook
hun probleem.
Er wordt al veel te makkelijk gedacht door familie.
Vader/moeder zit in een zorgcentrum dus wij hoeven niet mee naar de kappe. kleding kopenr etc, doet personeel wel.
Niet dus!

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even over de krappe personeelsbezetting: Vooral met feestdagen is het wel erg mager daar. Ik vind het werkelijk zielig dat men feestdagen een week van te voren moet vieren en op de dag zelf het er een dooie boel is. Ouder jaars "avond" is daar om 18:00 uur al afgelopen, het Kerstdiner serveren ze een week van te voren. De kerstnachtmis is om 18:00 als afgelopen. Vroeger kreeg je nog naar Brabantse traditie een warm worstenbroodje na de nachtmis, later vervangen door kerstkrentenbrood + roomboter, nog later door een sneetje van het allergoedkoopste krentenbrood dat er maar te vinden is zonder iets er op. 20 minuten later beginnen ze zenuwachtig alles al op te ruimen de helft van de verlichting uit te draaien en de mensen vriendelijk doch dringend naar buiten te sturen.
Mijn mening is dat je b.v. op feestdagen daar best een gezellige boel van kunt maken. In de grote kantine valt best wat te organiseren voor bewoners, familie en personeel gezamenlijk.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vaak zo dat het kerstdiner een week eerder is omdat familie aangeeft niet op feestdagen te willen komen voor het diner.
En waarom neem je je moeder met de feestdagen niet gezellig mee naar huis?

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wegens ernstige dementie en rolstoelafhankelijk + incontinentie is dit onmogelijk geworden. We hebben dit in het verleden een paar keer geprobeerd maar ze zit voortdurend te schreeuwen en het eten wordt een gesmeer. Toen ze nog redelijk goed ter been was maar wel dement was het ook al een ellende geworden. Je deed het nooit goed en moest toen het eten op was meteen weer naar huis vermoedelijk om een bepaald iets op de Tv te zien. We ontvluchten de kerstdagen maar en pakken een hotelarrangement. Het hele jaar komen we daar al regelmatig op bezoek en nemen wekelijks een overvolle wasmand mee om thuis te wassen. Als ze daar nu met familie en personeel iets leuks doen met de kerst of paas dan doen we zeker mee. Wij kunnen zelf animatie leveren in de vorm van Bingo, dansen, dansles, muziek, enz. maar we zijn daar zelfs al weggestuurd omdat men zaalhuur wilde vangen van ons.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af waarom je moeder dan nog in een verzorgingshuis woont. Een pg verpleeghuis lijkt me dan een betere plaats.
Je bent sowiezo al ontevreden over de zorg.
En het is heel goed mogelijk dat je moeder het zelf heeft losgekrabt. Hoe vervelend het ook is.Ik denk dat de zorg echt naar eer en geweten heeft gehandeld.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze woont in een tehuis waar ze wordt verzorgd dus noem ik het een verzorgingstehuis. Inderdaad is een verpleeghuis een betere naam. In het gebouw hebben ze diverse soorten verblijf. Aanleun, inleun, verzorg, PG, gesloten afdeling (alleen met cyfercode-slot te verlaten) Mijn moeder woont in de laatst genoemde soort. Als ik daar kom zie ik natuurlijk ook wel eens wat er op de andere afdelingen gebeurt. Ik hoor, zie natuurlijk ook voorvallen en hoe men naar EHBO richtlijnen al dan niet heeft gehandeld.

25 cm2 ga je niet zomaar zelf met je nagels door het verband heen ontvellen. Dat doet ongelooflijk zeer en lijkt mij onmogelijk. Ook niet als je zwaar dement bent dan blijf je daar wel af. Werk jij soms zelf in dat tehuis en praat je nu mee met je collega's?

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee ik werk niet in dat tehuis!!!!!!!!!!!!!

En waarom die achterdocht??

Wanneer iemand in een vergevorderd stadium van dementie zit , is het heel goed mogelijk dat diegene geen pijn meer voelt.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

premium schreef op dinsdag 12 apr 2011, 18:18: Nee ik werk niet in dat tehuis!!!!!!!!!!!!!

En waarom die achterdocht??

Wanneer iemand in een vergevorderd stadium van dementie zit , is het heel goed mogelijk dat diegene geen pijn meer voelt.

Waar baseert u dit op?

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

pa0fmy schreef op dinsdag 12 apr 2011, 15:28: We hebben dit in het verleden een paar keer geprobeerd maar ze zit voortdurend te schreeuwen en het eten wordt een gesmeer. Toen ze nog redelijk goed ter been was maar wel dement was het ook al een ellende geworden. Je deed het nooit goed en moest toen het eten op was meteen weer naar huis vermoedelijk om een bepaald iets op de Tv te zien.

Dit is waarschijnlijk precies de reden waarom er niet iets leuks wordt georganiseerd.
Je moeder zit op een PG afdeling.
Mensen met een zware PG indicatie heben daar geen behoefte aan.
Heeft totaal geen zin om iets te organiseren als de bewoners zitten te schreeuwen en het niet naar hun zin hebben.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag weer even naar het ziekenhuis geweest. Volgens de dokter zag het er "redelijk" uit. Hopen maar dat er niet een korst onder het teruggeplaatste vel komt. Dan heeft het vel alleen als een verbandje gewerkt en is er als nog een huidtransplantatie nodig. Op recept kregen we ook een doos verband mee om het elke dag te verversen. Als met al door dit voorval weer een halve dag van mijn werk verzuimd en met een dure rolstoeltaxi retourtje ziekenhuis. Na dat het strarttarief van de taxi is verbruikt komt er elke 10meter 10 cent bij. Tientje per kilometer dus. Hoera de ziektekostenverzekering betaalt wel weer. Volgende week donderdag nog een keer naar het ziekenhuis.

Voor birgit67 er is voor niemand in het tehuis iets te doen tijdens een feestdag. Ook niet voor de mensen die nog "goed" zijn. Ben je alleen en heb je geen familie dan is het een saaie boel. De boel draait dan echt op minimale bezetting. Eén zuster voor het hele gebouw crosst dan op de step door de gangen heen om iedereen te helpen. Haar semafoon staat ook voortdurend te piepen. Duidelijk personeelstekort.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft totaal geen zin om iets te organiseren als de bewoners zitten te schreeuwen en het niet naar hun zin hebben.

Met een minimale bezetting zal daar ook geen tijd voor
zijn. Misschien zouden ze minder onrustig zijn als er voldoende tijd was om ze genoeg te eten en te drinken te geven. Wat meer persoonlijke aandacht zou mogelijk ook de onrust kunnen verminderen.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

birgit67

Je kunt natuurlijk niet alle PG-afdelingen over een kam scheren. De leefkwaliteit binnen zo'n afdeling is altijd erg afhankelijk van de trauma's, het personeel, de kwaliteit van de verzorging en het instellingsbeleid. .

Read.

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

pa0fmy schreef op dinsdag 12 apr 2011, 13:28: Nog even over de krappe personeelsbezetting: Vooral met feestdagen is het wel erg mager daar. Ik vind het werkelijk zielig dat men feestdagen een week van te voren moet vieren en op de dag zelf het er een dooie boel is. Ouder jaars "avond" is daar om 18:00 uur al afgelopen, het Kerstdiner serveren ze een week van te voren. De kerstnachtmis is om 18:00 als afgelopen. Vroeger kreeg je nog naar Brabantse traditie een warm worstenbroodje na de nachtmis, later vervangen door kerstkrentenbrood + roomboter, nog later door een sneetje van het allergoedkoopste krentenbrood dat er maar te vinden is zonder iets er op. 20 minuten later beginnen ze zenuwachtig alles al op te ruimen de helft van de verlichting uit te draaien en de mensen vriendelijk doch dringend naar buiten te sturen.
Mijn mening is dat je b.v. op feestdagen daar best een gezellige boel van kunt maken. In de grote kantine valt best wat te organiseren voor bewoners, familie en personeel gezamenlijk.

Sorry, maar naar mijn mening begint u nu naar dingen te zoeken om de instelling waar moeder verblijft te bekritiseren. Heeft u er ook rekening mee gehouden dat het personeel óók graag de feestdagen viert en dat uw moeder niet de enige bewoonster is? Er zijn vele bewoners die allemaal moeten eten, naar de kamer en naar bed gebracht moeten worden. Dit kost héél veel tijd.
pa0fmy screef op dinsdag 12 apr 2011, 15:28: Wegens ernstige dementie en rolstoelafhankelijk + incontinentie is dit onmogelijk geworden. We hebben dit in het verleden een paar keer geprobeerd maar ze zit voortdurend te schreeuwen en het eten wordt een gesmeer. Toen ze nog redelijk goed ter been was maar wel dement was het ook al een ellende geworden. Je deed het nooit goed en moest toen het eten op was meteen weer naar huis vermoedelijk om een bepaald iets op de Tv te zien. We ontvluchten de kerstdagen maar en pakken een hotelarrangement. Het hele jaar komen we daar al regelmatig op bezoek en nemen wekelijks een overvolle wasmand mee om thuis te wassen. Als ze daar nu met familie en personeel iets leuks doen met de kerst of paas dan doen we zeker mee. Wij kunnen zelf animatie leveren in de vorm van Bingo, dansen, dansles, muziek, enz. maar we zijn daar zelfs al weggestuurd omdat men zaalhuur wilde vangen van ons.
Ja, dus voor u is het te zwaar om moeder te eten te vragen, maar het personeel moet niet zeuren en vooral maar leuke dingen met haar doen, ook als dat ten koste gaat van hun feestdagen met het gezin? Terwijl u dus met Kerst geen eens op bezoek gaat?
pa0fmy schreef op dinsdag 12 apr 2011, 17:57: 25 cm2 ga je niet zomaar zelf met je nagels door het verband heen ontvellen. Dat doet ongelooflijk zeer en lijkt mij onmogelijk. Ook niet als je zwaar dement bent dan blijf je daar wel af. Werk jij soms zelf in dat tehuis en praat je nu mee met je collega's?
De grootte van de kamer van uw moeder heeft toch niets te maken met het feit of zij wel of niet aan de wond heeft zitten krabben? En vergis u niet wat ernstig demente mensen zichzelf aan kunnen doen, het is echt niet uit te sluiten dat uw moeder zelf heeft zitten krabben. En hoe kan iemand hier nu als personeelslid reageren? U heeft de naam van de instelling niet eens genoemd!

ve
door verwijderd - Apr 14, 2011 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

pa0fmy schreef op donderdag 14 apr 2011, 16:15: Als met al door dit voorval weer een halve dag van mijn werk verzuimd en met een dure rolstoeltaxi retourtje ziekenhuis. Na dat het strarttarief van de taxi is verbruikt komt er elke 10meter 10 cent bij. Tientje per kilometer dus. Hoera de ziektekostenverzekering betaalt wel weer. Volgende week donderdag nog een keer naar het ziekenhuis.
Ja, het kost u tijd, daar ontkomt u niet aan. Maar die kosten zijn belachelijk. Is er geen regiotaxi in de buurt? Dat werkt met zone's en is vele malen goedkoper dan € 10,- per kilometer.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2011 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja sorry, maar wat heeft dit met uw moeder te maken? Als u echt zo bezorgd bent, neemt u haar toch in huis? Ik vind echt dat u nu naar dingen zoekt om maar commentaar te kunnen hebben.