nico s
door nico s Aug 28, 2015 om 15:22
Voeding & gezondheid

Eigen aardappels

ik haal prachtige patatten uit mijn kleine tuintje maar helaas zelfs bij 10 minuten koken houd ik alleen een nat soepje over zijn er onder de lezers betere kok als ik alle hulp is welkom nico

2279 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2015 om 15:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo nico s,

Het zal wel aan het ras aardappelen liggen.
Lees wat info over kooktijden hier.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2015 om 16:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Haal je die prachtige 'patatjes' dan wel van hetzelfde ras aardappelen? 10 Minuten en je krijgt een nat papje, werkelijk geen idee welke aardappel dat moet zijn. Nee, helaas ben ik geen kok in de zin des woords, maar kun je misschien het zaad/ras noemen en "ons" een beetje op weg helpen. Hoewel de meeste aardappelen toch wel 20 minuten nodig hebben, maar dat zal je zelf ook wel weten.

gerbera
door gerbera - Aug 28, 2015 om 17:02
7361 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 28 aug 2015, 16:18]Haal je die prachtige 'patatjes' dan wel van hetzelfde ras aardappelen? 10 Minuten en je krijgt een nat papje, werkelijk geen idee welke aardappel dat moet zijn. Nee, helaas ben ik geen kok in de zin des woords, maar kun je misschien het zaad/ras noemen en "ons" een beetje op weg helpen. Hoewel de meeste aardappelen toch wel 20 minuten nodig hebben, maar dat zal je zelf ook wel weten. Ter info; Aardappelen zaai je niet maar poot je. Is mijn vraag aan Ts, heeft u originele pootaardappelen gebruikt of gewoon de aardappel van de groenteman in de grond gestopt. In het laatste geval kan het wel kloppen omdat het dan veelal gaat om piepers uit het buitenland die het niet zo goed doen in onze bodem. Ze zien er prachtig uit na het rooien maar zijn meestal "waterballen" die tot prut koken.

van leyden
door van leyden - Aug 28, 2015 om 17:02
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Snap even iets niet.

Hoe kan je nou van "prachtige patatten" spreken als je aardappelmoes overhoudt?

Niet alle rassen zijn geschikt om patat te maken, maar een aardappel die al naar 10 minuten koken pap is, heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik maak altijd zelf de patat, tegenwoordig met de airfryer,
Eerst snij ik de frietjes, dan 10 minuten voorkoken en dan een kwartier afbakken.
Dat is ongeveer de normale gang van zaken.

Op internet kan je zo vinden welke aardappel geschikt is voor frieten, maar ook welke de lekkerste zijn.
Dat laatste is het belangrijkste, maar smaken verschillen.

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2015 om 17:08
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, ik liep iets op de feiten vooruit: maar aardappelzaad is spoedig komende. Maar goed, ze worden nu inderdaad nog gepoot: vraag blijft: welk ras is er dan gepoot?

van leyden
door van leyden - Aug 28, 2015 om 17:09
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 28 aug 2015, 17:02]. Is mijn vraag aan Ts, heeft u originele pootaardappelen gebruikt of gewoon de aardappel van de groenteman in de grond gestopt. In het laatste geval kan het wel kloppen omdat het dan veelal gaat om piepers uit het buitenland die het niet zo goed doen in onze bodem. Ze zien er prachtig uit na het rooien maar zijn meestal "waterballen" die tot prut koken.

Aha. nooit geweten.
Moet een verklaring zijn, een beetje aardappel is pas gaar na een minuut of twintig.

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2015 om 17:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@van leyden,

Het gaat niet over patat frites, maar over patatten = aardappels! ;-)
Klik

aurora1
door aurora1 - Aug 28, 2015 om 17:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer anders eens in de schil in de magnetron te poffen (zonder water).
Hoe dat werkt: klik hier.

van leyden
door van leyden - Aug 28, 2015 om 17:17
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 28 aug 2015, 17:10]@van leyden,

Het gaat niet over patat frites, maar over patatten = aardappels! ;-)
Klik

Ow, patatten zijn de aardappels.
Kom uit het westen, die zijn ook niet wijzer.

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2015 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 28 aug 2015, 17:08]@gerbera, ik liep iets op de feiten vooruit: maar aardappelzaad is spoedig komende.

OT
Klopt ....klik

nico s
door nico s - Aug 28, 2015 om 18:44
87 Antwoorden / 26 Vragen

ik heb wel degelijk poot aardappels gekocht en gepoot het was wel een nieuw soort met de naam friteaardappels ikzelf heb al 77 jaar een groentetuin en heb zo iets ook nog nooit mee gemaakt nu ben ik wel haast verplicht om vaker aardappelkoekjes of friten te eten

van leyden
door van leyden - Aug 28, 2015 om 19:16
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Geperste frietjes dan.
Krijg je krul patatten van, o nee krul patat of krul frites, frietjes.
Taalkundig correct.

Nico S,
Soms kook ik de aardappels ook een beetje tot snot, maar t smaakt prima in de airfryer,
Wordt dan een soort Rosti. (mit umlaut)

gerbera
door gerbera - Aug 28, 2015 om 22:48
7361 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=nico s schreef op vrijdag 28 aug 2015, 18:44]ik heb wel degelijk poot aardappels gekocht en gepoot het was wel een nieuw soort met de naam friteaardappels ikzelf heb al 77 jaar een groentetuin en heb zo iets ook nog nooit mee gemaakt nu ben ik wel haast verplicht om vaker aardappelkoekjes of friten te eten Ik heb pas 52 jaar een moestuin maar kijk altijd, voor wat de soort betreft, of deze geschikt is voor mijn grond en hoe deze in de kook is. Echter van de friteaardappel die u noemt heb ik nog nooit gehoord. Maar de naam zegt het al, deze pieper is bijzonder geschikt voor het maken van friet en blijkbaar niet voor normale consumptie. Dus zou ik zeggen gebruik voorlopig de frietpan.
En wat het zaaien betreft, dat is niet nieuw. Nieuwe soorten ontstaan uit zaden van div. soorten. Het duurt echter jaren alvorens het soort voor consumptie geschikt is in de handel komen. Dus beste @tenormin, om zo lang te moeten wachten voordat ik een pieper kan eten, daar heb ik het geduld niet voor. -:))

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2015 om 23:28
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dus, beste gerbera, geduld is wel het laatste wat ik bezit; aardappels poten op een balkon lijkt me geen echte optie: maar wat het zaad betreft; zoals geschreven, dat gaat echt niet zo lang meer duren. Waarmee niet gezegd dat "de" aardappel dan sneller gaat groeien. Maar ik weet erg weinig (meer) van aardappelen: eet ze zelden. Hoewel ik vroeger wel de kennis had van de soorten en ras.
Dus zal @nico s van zijn pap-aardappelen meer rösti moeten eten dan hem lief is.

aurora1
door aurora1 - Aug 28, 2015 om 23:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=nico s schreef op vrijdag 28 aug 2015, 18:44]ik heb wel degelijk poot aardappels gekocht en gepoot het was wel een nieuw soort met de naam friteaardappels ikzelf heb al 77 jaar een groentetuin en heb zo iets ook nog nooit mee gemaakt nu ben ik wel haast verplicht om vaker aardappelkoekjes of friten te eten

En/of poffen en de schil er naderhand afhalen....?

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2015 om 23:48
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe haal je dan een schil af van een pap-aardappel, want ook met poffen en/of microwave zal die genoemde aardappel niet er niet beter op worden. Nou ja, men kan de "pap" aardappel voor verschillende doeleinden gebruiken: lekker snel een puree met ruccola of andere groenten, de al genoemde rösti, bind de "pap" aardappel met soep, zoveel mogelijkheden. Echte koks weten er wel raad mee, lijkt me, die kunnen schilderen met de 'verf' die ze hebben. ?

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 30, 2015 om 21:10
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Nico s,
laat de aardappelen na het rooien eens een paar weken ongemoeid, wie weet verdwijnt het inwendige "overtollige" water en is het papje verleden tijd.
Vr, gr.

nico s
door nico s - Aug 30, 2015 om 21:50
87 Antwoorden / 26 Vragen

als ik de aarappelen op de voor mij gunstigdse manier kekookt heb kan ik de schil die een beetje hard geworden is tussen de pap uit halen en er met een beetje meel( riefkeuk (ik ken alleen dat keulse woord)van maken wel heb ik zopas gehoord dat je die miskooksel van aardappels kunt schillenen ze op grote van dobbelstenen snijden en dan voorzichtig koken dit gebeurd ook met kant en klaar maaltijden ik ga morgen in elk geval door met expirimenteren het beroerde is dat ik op een dieet leef en daar horen twee kleine aardappels bij en nu moet ik weer uitvlooien hoeveel blokjes of dat zijn maar op de aller eerste plaats ga ik op mijn terrasje zitten om van de avond genieten met behulp van een heerlijke fles wijn en voor u allen welterusten nico

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2015 om 23:20
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=nico s schreef op zondag 30 aug 2015, 21:50]

het beroerde is dat ik op een dieet leef en daar horen twee kleine aardappels bij en nu moet ik weer uitvlooien hoeveel blokjes of dat zijn maar op de aller eerste plaats ga ik op mijn terrasje zitten om van de avond genieten met behulp van een heerlijke fles wijn en voor u allen welterusten nico

Nou, dat lijkt, mij in ieder geval niet; het beroerde dieet, waar je een hele fles wijn mag/kan drinken! ? Vertel: welk dieet staat dit toe, dat maakt me dan wel erg nieuwsgierig. Ik zelf val af en af, zonder dieet; wel fijn maar...zonder wijn!

gerbera
door gerbera - Sep 2, 2015 om 22:33
7361 Antwoorden / 14 Vragen

daar horen twee kleine aardappels bij en nu moet ik weer uitvlooien hoeveel blokjes of dat zijn
Dat lijkt mij toch niet zo moeilijk, men neme 2 kleine aardappels, schilt deze en snijd ze in blokjes. Bent u toch op dieetniveau of ben ik nou zo dom ?

gerbera
door gerbera - Sep 3, 2015 om 16:22
7361 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 30 aug 2015, 21:10]Hallo Nico s,
laat de aardappelen na het rooien eens een paar weken ongemoeid, wie weet verdwijnt het inwendige "overtollige" water en is het papje verleden tijd.
Vr, gr.
Reken daar maar niet op er zit nml geen overtollig water in een pieper deze is van nature sappig. Wil je een droge pieper leg hem dan in de zon. Het zijn gewoon frietpiepers minder geschikt voor normale consumptie.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 3, 2015 om 19:44
7187 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerbera schreef op donderdag 3 sep 2015, 16:22][quote=sjoppie schreef op zondag 30 aug 2015, 21:10]Hallo Nico s,
laat de aardappelen na het rooien eens een paar weken ongemoeid, wie weet verdwijnt het inwendige "overtollige" water en is het papje verleden tijd.
Vr, gr.
Reken daar maar niet op er zit nml geen overtollig water in een pieper deze is van nature sappig. Wil je een droge pieper leg hem dan in de zon. Het zijn gewoon frietpiepers minder geschikt voor normale consumptie.
Dacht een sappige oplossing te hebben gevonden ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2015 om 21:28
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=van leyden schreef op vrijdag 28 aug 2015, 17:02]Snap even iets niet.

Hoe kan je nou van "prachtige patatten" spreken als je aardappelmoes overhoudt?

Niet alle rassen zijn geschikt om patat te maken, maar een aardappel die al naar 10 minuten koken pap is, heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik maak altijd zelf de patat, tegenwoordig met de airfryer,
Eerst snij ik de frietjes, dan 10 minuten voorkoken en dan een kwartier afbakken.
Dat is ongeveer de normale gang van zaken.

Op internet kan je zo vinden welke aardappel geschikt is voor frieten, maar ook welke de lekkerste zijn.
Dat laatste is het belangrijkste, maar smaken verschillen.

en anderen: hier is geen sprake van patat frites maar van patatten, voor de kenners een vlaams woord voor aardappelen. Evenwel, ik heb nog nooit gehoord van aardappelen die na 10 min 'soep' zijn tenzij gekookt in een magnetron want dan zijn ze al na ca. 6 - 8 minuten gaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2015 om 22:06
16838 Antwoorden / 202 Vragen

ps. aardappelzaad is 'ouder dan de weg naar Rome'. Aardappelen vermeerderen nu met zaad is veel lastiger dan het vermeerderen met kleine pootaardappels of uitgelopen aardappels die lang hebben gelegen.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2015 om 12:59
7361 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op donderdag 3 sep 2015, 22:06]ps. aardappelzaad is 'ouder dan de weg naar Rome'. Aardappelen vermeerderen nu met zaad is veel lastiger dan het vermeerderen met kleine pootaardappels of uitgelopen aardappels die lang hebben gelegen.
Aardappels vermeerderen door zaad is voor de hobbytuinder onmogelijk en zal er ook nooit van komen. Het gebruik van uitgelopen (consumptie) aardappels is nog steeds niet toegestaan i.v.m. ziekte. Alleen NAK gekeurde pootaardappels mogen gebruikt worden. De naam die Ts gebruikt is niet het ras maar is omschreven als goede friet aardappel. Ben wel benieuwd naar het ras en of deze ook in Nederland verkrijgbaar is. Moet het nu doen met het bintje om een beetje friten te krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2015 om 11:06
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=gerbera schreef op zaterdag 5 sep 2015, 12:59][quote=gerritaltena schreef op donderdag 3 sep 2015, 22:06]ps. aardappelzaad is 'ouder dan de weg naar Rome'. Aardappelen vermeerderen nu met zaad is veel lastiger dan het vermeerderen met kleine pootaardappels of uitgelopen aardappels die lang hebben gelegen.
Aardappels vermeerderen door zaad is voor de hobbytuinder onmogelijk en zal er ook nooit van komen. Het gebruik van uitgelopen (consumptie) aardappels is nog steeds niet toegestaan i.v.m. ziekte. Alleen NAK gekeurde pootaardappels mogen gebruikt worden. De naam die Ts gebruikt is niet het ras maar is omschreven als goede friet aardappel. Ben wel benieuwd naar het ras en of deze ook in Nederland verkrijgbaar is. Moet het nu doen met het bintje om een beetje friten te krijgen.

Waar staat het verbod dat bijv. ik zelf geen uitgelopen aardappels in mijn eigen tuin mag stoppen om te zien of dat resultaat geeft? (I.v.m. aardappelziekte mag een plek twee jaren daarna niet worden gebruikt.

(En helaas ook weer discussie, de vraag had niets met vermeerderen te maken maar met koken)