mo
door motertruuzel Jan 28, 2015 om 20:50
Geldzaken & recht

Eigen bijdrage zorg met verblijf jongeren

bij de berekening van de eigen bijdrage werd er vorig jaar 1337 afgetrokken voor kosten van de ziektenkostenverzekering.
Dit jaar wordt er echter maar 418 euro afgetrokken.
Dit betekent dat de eigen bijdrage plotseling met 100 euro per maand omhoog gaat voor iemand met een wajong uitkering.
een daling van het netto inkomen van 16%!!!
Dit kan toch niet zo maar.
Iedereen weet dat je voor 418 euro per jaar geen ziektekostenverzekering kan krijgen.
waarom mogen ze dit dan zo berekenen?
en waarom is dit niet bekend gemaakt???

938 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u krijgt wel het maximum aan zorgtoeslag.

Werd dat vorig jaar dan niet verrekend?

mo
door motertruuzel - Jan 28, 2015 om 21:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

de zorg toeslag werd vorig jaar niet verrekend en alle jaren daarvoor ook niet
De zorgtoeslag is toch niet bedoeld om zo meer te kunnen betalen voor het wonen?

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u een en ander al nagevraagd bij het CAK. Ik neem aan dat die de bijdrage berekend. Ik weet wel dat een aantal kortingen op de bijdrage zijn komen te vervallen.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2015 om 23:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=motertruuzel schreef op woensdag 28 jan 2015, 21:40]de zorg toeslag werd vorig jaar niet verrekend en alle jaren daarvoor ook niet
De zorgtoeslag is toch niet bedoeld om zo meer te kunnen betalen voor het wonen?

Nee dat klopt het is een bijdrage in de zorgkosten

fi
door fisbel - Jan 29, 2015 om 00:08
851 Antwoorden / 3 Vragen

De WTCG-korting die m.i.v. 2014 niet meer van toepassing was op de hoge Eigen Bijdrage speelt bij uw vraag geen rol. In 2014 (en 2015) werd er een vereenvoudigde berekeningsmethode t.a.v. de Eigen Bijdrage ingevoerd. Dit betrof met name de aftrekposten. Deze werden vanaf 2014 vervangen door de (vaste) aftrek pensioengerechtigden of niet-pensioengerechtigden. Bedrag in 2015: € 1727 / bedrag zak- en kleedgeld € 3517.

U heeft geconstateerd dat u in 2015 een hogere eigen bijdrage betaalt, ook bij een gelijkblijvend inkomen. De oorzaak is inderdaad de gewijzigde berekeningssystematiek bij: Uw premie zorgverzekering. Kort door de bocht: de zorgtoeslag wordt in mindering gebracht op de nominale premie van € 1478. U had dat al geconstateerd.

Voor hogere inkomens boven € 31.000 geldt in 2015 de maximum aftrek van € 1478 (nominale premie) Voor inkomens lager dan € 19.043 geldt een vaste aftrek van € 418. Berekening: € 1478 nominale premie minus € 1060 toegerekende zorgtoeslag is € 418 (zie link CAK)
In 2014 was de aftrek voor u nog € 1337. Was dat geen € 1426? Dit bedrag wordt als minimum bedrag genoemd in de link van het CAK (zie hieronder)

Dat bovenmodale inkomens dezelfde korting in 2015 behouden voor: Uw premie zorgverzekering heeft als reden dat zij niet in aanmerking komen voor zorgtoeslag. U krijgt wel (maximaal) zorgtoeslag. Deze zorgtoeslag wordt in tegenstelling tot 2014 in mindering gebracht op de nominale premie.

Voor u betekent dat wel een (kleine) € 100 hogere eigen bijdrage per maand. De gewijzigde berekeningssystematiek heeft ongetwijfeld bezuiniging op zorgkosten als motief. Bij gelijkblijvende kosten voor levensonderhoud, moet u meer gaan bijdragen aan uw zorgkosten. Lees hier

mo
door motertruuzel - Jan 29, 2015 om 07:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

deze zogenaamde kleine hogere eigen bijdrage samen met alle andere regelingen die vervallen zijn voor gehandicapten betekent voor mijn dochter wel een netto inkomensdaling van meer dan 20%
Dit wordt in al het nieuws over de gevolgen van de belasting maatregelen nergens genoemd.
De zorgtoeslag wordt nu ingevorderd om zo meer eigen bijdrage te betalen.

mo
door motertruuzel - Jan 30, 2015 om 08:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

hier wordt dus gediscrimineerd.
Mensen die geen recht hebben op zorgtoeslag betalen dit jaar bij gelijkblijvend inkomen ongeveer hetzelfde als vorig jaar aan eigen bijdrage.
Mensen die wel recht hebben op zorgtoeslag moeten dit jaar ruim 100 euro meer afdragen aan het CAK.
Dus juist de mensen die al weinig hebben worden hiermee benadeeld.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar mensen die geen zorgtoeslag hebben, betalen al herl veel meer dan mensen die wel zorgtoeslag hebben.

mo
door motertruuzel - Jan 30, 2015 om 09:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

de bijdrage wordt altijd berekend aan de hand van je inkomen.
Personen die recht hebben op zorgtoeslag hebben nu hetzelfde inkomen als vorige jaren maar worden toch zoveel gekort.
Nu wordt bij het CAK zorgtoeslag plotseling gezien als inkomen terwijl dit nergens anders zo gezien wordt.
Het is juist een toeslag op je inkomen.