ba
door basjan Nov 22, 2015 om 13:16
Voeding & gezondheid

Eigen risico betalen

Al jaren ik en mijn vrouw verzeker bij het VGZ beide hebben wij de basisverzekering en vitaal en zeker als aanvulling. Om dat wij beide chronisch ziek zijn, ziin wij in het begin van het jaar al door het eigen risicio heen. Ik probeer ieder jaar het eigen risico gedeeld door twaalf maandelijks te betalen.VGZ weigerd dit, en zegt dat ik moet wachten tot de eerste rekening binnen komt. Dit is pas medio april, dit betekend dat het te betalen bedrag bij het aanvragen van een betalingsregeling, door max 8 gedeeld kan worden. Ze begrijpen maar niet dat het eigen risico gedeeld door 12 minder zwaar te voelen is als dat het door 8 gedeeld wordt.
Groetjes Jan

1651 22 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 22, 2015 om 13:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja waar geen wil is is ook geen weg om daar te komen. Maar als u wel elk jaar dit probleem heeft zou dan zelf elke maand wat op zij moeten zetten, lijkt mij de enige oplossing.

sw
door swat1500 - Nov 22, 2015 om 13:22
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Dubbelposting.
Wat is nu de vraag?

Mij advies is, stap over op een verzekeraar bij wie u wel het eigen risico in 12 termijnen, al dan niet vooruit, kunt betalen.

sw
door swat1500 - Nov 22, 2015 om 13:24
3774 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 22 nov 2015, 13:20]Ja waar geen wil is is ook geen weg om daar te komen. Maar als u wel elk jaar dit probleem heeft zou dan zelf elke maand wat op zij moeten zetten, lijkt mij de enige oplossing.

De oplossing van valerius is natuurlijk de eenvoudigste.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Nov 22, 2015 om 13:27
330 Antwoorden / 15 Vragen

Zilveren Kruis biedt dit jaar voor het eerst deze mogelijkheid.

wi
door wilhelmina59 - Nov 22, 2015 om 13:35
512 Antwoorden / 0 Vragen

DSW doet dit al jaren, mailtje of telefoontje en geregeld.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2015 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat kan toch helemaal geen probleem zijn?

Als u in januari al door het eigen risico heen bent, kunt u dus in januari, februari, maart en april al vier € 32,00 reserveren per persoon.

En dan hebt u genoeg gereserveerd om de betalingen vanaf mei van € 48,00 aan te vullen uit het reservepotje.

me
door mein33 - Nov 22, 2015 om 14:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 nov 2015, 13:54]Maar dat kan toch helemaal geen probleem zijn?

Als u in januari al door het eigen risico heen bent, kunt u dus in januari, februari, maart en april al vier € 32,00 reserveren per persoon.

En dan hebt u genoeg gereserveerd om de betalingen vanaf mei van € 48,00 aan te vullen uit het reservepotje.

Maar daar is wel een beetje financiële zelfdiscipline voor nodig en niet iedereen beschikt daarover. ;-))

mahadma
door mahadma - Nov 22, 2015 om 14:52
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht een tip voor lezers: als € 385 een probleem bedrag is om in één keer te betalen, wij hebben zelf sinds de "eigen risico regeling" toen we het een jaar niet nodig hadden het apart gezet, per maand in eigen beheer. Nu staat eigenlijk het 2016 bedrag gereserveerd zodat we eigenlijk geen problemen op dat front hebben, mocht het nodig zijn.

sc
door scontra - Nov 22, 2015 om 15:19
66 Antwoorden / 28 Vragen

basjan,

VGZ biedt geen andere mogelijkheid dan minimaal 2 en maximaal 8 termijnen om het verplicht eigen risico gespreid te betalen.
U zou de keuze kunnen maken om over te stappen naar een verzekeraar die wel 12 termijnen mogelijk maakt ,maar dan moeten premie, kortingen en alle andere voorwaarden en vergoedingen wel in overeenstemming zijn met uw huidige verzekeraar.
U zou ook, zoals reeds eerder is aangegeven, zelf een spaarpotje kunnen maken voor de eerste maanden en dat lijkt mij in ieder geval het meest makkelijke.

marita567
door marita567 - Nov 22, 2015 om 15:46
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Vreemde reactie van VGZ , uw kunt het eigen risico gespreid betalen in 10 maanden .
Heb uw telefonisch contact opgenomen met VGZ ? Zo ja dan hebt uw gesproken met de klantenservice ( Call Center ) en daar gaat vaak veel mis
klik hier

jo
door jorisw - Nov 22, 2015 om 15:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 22 nov 2015, 14:52][quote=tijger1 schreef op zondag 22 nov 2015, 13:54]Maar dat kan toch helemaal geen probleem zijn?

Als u in januari al door het eigen risico heen bent, kunt u dus in januari, februari, maart en april al vier € 32,00 reserveren per persoon.

En dan hebt u genoeg gereserveerd om de betalingen vanaf mei van € 48,00 aan te vullen uit het reservepotje.

Maar daar is wel een beetje financiële zelfdiscipline voor nodig en niet iedereen beschikt daarover. ;-))

Gewoon maandelijks naar een aparte spaarrekening overmaken en daar niet aankomen is toch niet zo heel moeilijk? Doe ik voor alle kwartaal- en jaarbedragen. Als je dat automatisch overmaakt zodra salaris/uitkering/whatever wordt gestort merk je het na een tijdje niet meer en heb je altijd voldoende geld achter de hand.

me
door mein33 - Nov 22, 2015 om 16:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 22 nov 2015, 15:50][quote=mein33 schreef op zondag 22 nov 2015, 14:52][quote=tijger1 schreef op zondag 22 nov 2015, 13:54]Maar dat kan toch helemaal geen probleem zijn?

Als u in januari al door het eigen risico heen bent, kunt u dus in januari, februari, maart en april al vier € 32,00 reserveren per persoon.

En dan hebt u genoeg gereserveerd om de betalingen vanaf mei van € 48,00 aan te vullen uit het reservepotje.

Maar daar is wel een beetje financiële zelfdiscipline voor nodig en niet iedereen beschikt daarover. ;-))

Gewoon maandelijks naar een aparte spaarrekening overmaken en daar niet aankomen is toch niet zo heel moeilijk? Doe ik voor alle kwartaal- en jaarbedragen. Als je dat automatisch overmaakt zodra salaris/uitkering/whatever wordt gestort merk je het na een tijdje niet meer en heb je altijd voldoende geld achter de hand.

Ik ben het helemaal met u eens.
Daar is echter, zoals ik al eerder schreef wel, een beetje financiële zelfdiscipline voor nodig en daar beschikt niet iedereen over, anders waren dergelijke betalingsregelingen niet nodig.

me
door mein33 - Nov 22, 2015 om 16:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=marita567 schreef op zondag 22 nov 2015, 15:46]Vreemde reactie van VGZ , uw kunt het eigen risico gespreid betalen in 10 maanden .
Heb uw telefonisch contact opgenomen met VGZ ? Zo ja dan hebt uw gesproken met de klantenservice ( Call Center ) en daar gaat vaak veel mis
klik hier

Minimaal 2 of maximaal 8 is geen 10.

reflecs
door reflecs - Nov 22, 2015 om 16:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Vanaf 2016 bij VGZ de keuze om het verplicht eigen risico in 10 termijnen te betalen

marita567
door marita567 - Nov 22, 2015 om 16:40
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@reflecs ,

U link werkt niet , bij mij werkte deze link ook niet maar uw antwoord is wel juist .

@mein33 ,

Lees mijn link maar eens goed door is wel degelijk 10 maanden
klik eerst op : lees meer over gespreid betalen verplicht eigen risico ( blauw geschreven )
klik dan op : hoe werkt gespreid betalen van uw verplicht eigen risico ( blauw geschreven ) en u zult zien dat het 10 maanden is in 2016 .

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2015 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ligt aan foutje op de site, maar VGZ heeft blijkbaar naar de klanten geluisterd, dus nu in tienen.

tenormin
door tenormin - Nov 22, 2015 om 16:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marita567 schreef op zondag 22 nov 2015, 16:40]
@reflecs ,

U link werkt niet , bij mij werkte deze link ook niet maar uw antwoord is wel juist .

@mein33 ,

Lees mijn link maar eens goed door is wel degelijk 10 maanden
klik eerst op : lees meer over gespreid betalen verplicht eigen risico ( blauw geschreven )
klik dan op : hoe werkt gespreid betalen van uw verplicht eigen risico ( blauw geschreven ) en u zult zien dat het 10 maanden is in 2016 .

Staat er inderdaad duidelijk: 10 maanden. Per 2016. Beetje vreemd dat men dat nu nog niet doet. En kennelijk weet men aan de telefoon van VGZ niet hoe het "eruit gaat zien".

me
door mein33 - Nov 22, 2015 om 17:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=marita567 schreef op zondag 22 nov 2015, 16:40]
@reflecs ,

U link werkt niet , bij mij werkte deze link ook niet maar uw antwoord is wel juist .

@mein33 ,

Lees mijn link maar eens goed door is wel degelijk 10 maanden
klik eerst op : lees meer over gespreid betalen verplicht eigen risico ( blauw geschreven )
klik dan op : hoe werkt gespreid betalen van uw verplicht eigen risico ( blauw geschreven ) en u zult zien dat het 10 maanden is in 2016 .

Klopt als een zwerende vinger, mijn excuses dat ik nog refereerde aan de gegevens van 2015.

di
door digioma - Nov 22, 2015 om 17:43
646 Antwoorden / 29 Vragen

OZF-Top (onderdeel van Achmea). We betalen al jaren elke maand een bepaald bedrag... geregeld ontvangen we een overzicht hoeveel van het eigen risico is verbruikt. Op is op en wanneer niet het hele bedrag is verbruikt aan het einde van het jaar wordt dat teruggestort.
Je betaalt dus wel vooraf elke maand (zie het als sparen) en geen afbetaling achteraf.

marita567
door marita567 - Nov 22, 2015 om 18:07
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@mein33 ,

Is niet erg , het probleem ligt duidelijk bij de klantenservice ( Call Center ) van VGZ herhaaldelijk word daar verkeerde informatie verstrekt .

Cookies
door Cookies - Nov 22, 2015 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, het probleem is m.i.v. 2016 opgelost. Betalen in 10 termijnen wordt mogelijk. Nee, je kunt er dan niet voor kiezen om in 12 termijnen te betalen.

aurora1
door aurora1 - Nov 22, 2015 om 19:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is al een paar keer gezegd, begin direct met maandelijks een bedrag te reserveren.
Handig is om daarvoor een aparte internet spaarrekening te openen klik hier en daar dan elke maand het voor 2 personen te reserveren bedrag naar over te maken.