cu
door custers106 Jan 27, 2015 om 08:44
Garantie & verzekeringen

Eigen risico rekening

Hallo,

Gisteren keek ik op mijn rekening en zag dat zilveren kruis mij 300 euro in rekening brengt. Na het checken van mijn account van het zilveren kruis blijkt dat ze me nu ineens 200 euro eigen risico uit 2013 en 100 euro eigen risico uit 2014 in rekening brengen. Ze willen dat ik dit 2 februari betaal maar al mijn geld gaat maandelijks al op aan huur en school. Ook financiële hulp van ouders is geen optie.

Mogen ze zo ineens die bedragen vragen? En wat is mijn beste optie? Een betalingsregeling?

817 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2015 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een betalingsregeling vragen zal dan uw enige optie zijn.

U kon deze rekeningen toch verwachten, want ik neem aan dat u in 2013 en 2014 zorg hebt gehad waar het eigen risico op van toepassing was.

wi
door wilhelmina59 - Jan 27, 2015 om 09:41
507 Antwoorden / 0 Vragen

Betalen zal wel moeten. U kunt vragen om een regeling of anders een verzekeraar zoeken die het ER niet opspaart maar per geval in rekening brengt.

cu
door custers106 - Jan 27, 2015 om 09:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 27 jan 2015, 09:35]Een betalingsregeling vragen zal dan uw enige optie zijn.

U kon deze rekeningen toch verwachten, want ik neem aan dat u in 2013 en 2014 zorg hebt gehad waar het eigen risico op van toepassing was.

Dat klopt maar wordt daar altijd zo lang mee gewacht totdat ze je de rekening sturen?

cu
door custers106 - Jan 27, 2015 om 09:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op dinsdag 27 jan 2015, 09:41]Betalen zal wel moeten. U kunt vragen om een regeling of anders een verzekeraar zoeken die het ER niet opspaart maar per geval in rekening brengt.

Wordt eigen risico altijd opgespaard tot een bepaalde hoogte?

tijger1
door tijger1 - Jan 27, 2015 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het eigen risico wordt niet per se opgespaard tot een bepaalde hoogte, maar sommige ziekenhuizen declareren laat, of pas na een jaar omdat het gedeclareerd wordt aan de hand van een DBC, diagnosebehandelcombinatie.

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2015 om 10:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo custers106,

.....Mogen ze zo ineens die bedragen vragen? .....
Ja.

.....En wat is mijn beste optie? Een betalingsregeling?.....
Ja. Even overleggen.

..... wordt daar altijd zo lang mee gewacht totdat ze je de rekening sturen? ......
Nee, dat ligt er aan wanneer er gedeclareerd wordt door degene die de zorg verleend heeft.

.....Wordt eigen risico altijd opgespaard tot een bepaalde hoogte?......
Nee, wordt in rekening gebracht als verzekeraar een declaratie ontvangen heeft.

Met vr.gr.

cu
door custers106 - Jan 27, 2015 om 10:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, zeer bedankt!

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2015 om 10:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@custers106,

Graag gedaan.

Met vr.gr.

holstein
door holstein - Jan 27, 2015 om 12:13
922 Antwoorden / 16 Vragen

Is het misschien voor u een optie om het eigen risico maandelijks vooruit te betalen, dan is het totaalbedrag natuurlijk iets hoger, maar u komt niet met lastige achteraf rekeningen te zitten.
Neem aan dat Zilveren Kruis ook wel zo'n regeling heeft, ik ben blij dat ik het zo wel heb, want scheelt nare rekeningen en maandelijks betalen is toch een stuk minder pijnlijk.

mahadma
door mahadma - Jan 27, 2015 om 15:10
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan zoals @Holstein schrijft doen, maar dat werkt alleen als je verwacht dat je je "eigen risico" zal moeten betalen. Als je niet verwacht dat je een eigen risico zal moeten gaan betalen, kan je een spaarrekening openen en daar per maand € € 375 / 12 = € 31,25 automatisch op storten. Als je het nodig hebt, kan je probleemloos betalen, als je het niet nodig hebt, vul je het saldo aan tot het eigen risico nivo van 2016 en je hebt voldoende gereserveerd.