sa
door saar56 Mar 31, 2015 om 15:32
Garantie & verzekeringen

Eigen risico zelf verhalen op aansprakelijke

Wij hebben onze eerste rekening opgestuurd naar onze verzekering t.b.v. lekkageschade door de buren.
Nu krijgen wij een bedrag terug minus 150 euro eigen risico.
Ik moet die 150 euro bij mijn buren zelf verhalen en zij moeten dit dan weer verhalen bij hun verzekering.
Mogen zij dit zo doen? Het lijkt mij toch dat zij de kosten verhalen op de verzekering van onze buren en wij gewoon de kosten vergoed krijgen mits die zijn goedgekeurd door hen?!

6673 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2015 om 16:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo saar56,

Blijkbaar heb je de schade geclaimd bij je eigen verzekering.
Je had de buren - middels een brief - aansprakelijk moeten stellen en die moeten het dan doorgeven aan hun WA-verzekering (aansprakelijkheidsverzekering particulier).
Die keren dan de schade uit nadat eventueel een expert is wezen kijken.
Zou dus alsnog je buren aansprakelijk stellen zodat je die € 150 vergoed krijgt.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2015 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag is natuurlijk wel of uw buren aansprakelijk zijn voor de schade. Dan kunt u dat eigen risico bij hen verhalen. En zij kunnen dat wellicht verhalen op hun AVP verzekering, als zij die hebben.

U hebt blijkbaar een verzekering met € 150 eigen risico per schadegeval. En ja, dan wordt dat bedrag in mindering gebracht.

sa
door saar56 - Mar 31, 2015 om 16:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Edrick3,
Bedankt voor uw reactie. De buren zijn d.m.v. een brief van onze rechtsbijstand aansprakelijk gesteld. Onze verzekeraar gaf aan dat we het via hen moeten verhalen en heeft nooit gerept over .
Voor de rest van de kosten is er een schade-expert ingeschakeld door onze verzekering en die heeft als het goed is zijn rapport naar onze verzekering gestuurd. Maar goed ik denk dat als de buren alles hadden moeten regelen er nu nog steeds lekkage was geweest.

@tijger1:
Middels een lekdetectie is bewezen dat de lekkage door de buren komt. Ik blijf het gek vinden dat als er iemand anders aansprakelijk is je dus je eigen risico moet claimen bij de andere partij. Vraag me af en toe af waarom ik zoveel geld betaal voor mijn verzekeringen...

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2015 om 16:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@saar56,

.....Middels een lekdetectie is bewezen dat de lekkage door de buren komt.....
Dan kun je de buren dus aansprakelijk stellen en het e.r. van € 150 dat je momenteel hebt terugvorderen.
..... Ik blijf het gek vinden dat als er iemand anders aansprakelijk is je dus je eigen risico moet claimen bij de andere partij......
Dat is het ook. Je verz.my zal ongetwijfeld het uitgekeerde schadebedrag claimen bij de buren.

Met vr.gr.

sa
door saar56 - Mar 31, 2015 om 16:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick
Ik denk niet dat we die 150 euro bij de buren gaan declareren. Door de hele gebeurtenis is de relatie erg wankel en ik denk dat het hierdoor weer bergafwaarts zal gaan. Daarom had ik gehoopt dat de verzekering hierin toch iets moest betekenen.. Maar helaas.

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2015 om 16:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@saar56,

..... De buren zijn d.m.v. een brief van onze rechtsbijstand aansprakelijk gesteld.....
Kan die rechtsbijstand hierin ook niets voor je doen? Lijkt me toch van wel.

sa
door saar56 - Mar 31, 2015 om 16:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 16:21]@saar56,

Kan die rechtsbijstand hierin ook niets voor je doen? Lijkt me toch van wel.

Dat denk ik wel, maar dat zal de boel weer flink op spanning zetten. En ik wil hier nog wel een paar jaar prettig wonen.

ro
door ron530 - Mar 31, 2015 om 16:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik snap iets niet u heeft schade die is veroorzaakt door uw buren. Dient die schade in bij uw verzekeraar en die verzekeraar vraagt niet naar het ontstaan van de schade. Op zijn minst wil uw verzekeraar weten wie verantwoordelijk is voor de schade want dan kunnen ze die op verantwoordelijke verhalen.

sa
door saar56 - Mar 31, 2015 om 16:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 16:29]Ik snap iets niet u heeft schade die is veroorzaakt door uw buren. Dient die schade in bij uw verzekeraar en die verzekeraar vraagt niet naar het ontstaan van de schade. Op zijn minst wil uw verzekeraar weten wie verantwoordelijk is voor de schade want dan kunnen ze die op verantwoordelijke verhalen.

Wij hebben een lekdetectie uit laten voeren. Deze man is zowel bij ons als bij de buren geweest.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2015 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 16:29]Ik snap iets niet u heeft schade die is veroorzaakt door uw buren. Dient die schade in bij uw verzekeraar en die verzekeraar vraagt niet naar het ontstaan van de schade. Op zijn minst wil uw verzekeraar weten wie verantwoordelijk is voor de schade want dan kunnen ze die op verantwoordelijke verhalen.

Dat is heel gebruikelijk.

Verl maatschappijen hebben onderling een "knock for knock" overeenkomst.

Lees bijvoorbeeld hier.

ro
door ron530 - Mar 31, 2015 om 17:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ saar56, jammer genoeg geeft u in het openings verhaal niet aan dat de lekkageschade veel complexer is dan een overgelopen spoelbak, wasmachine o.i.d. die de schade heeft veroorzaakt. Mijn eerdere reactie slaat de plank dus volledig mis mede omdat u niet het hele verhaal vermeldt.
Ik heb in dit geval geen expertise omtrent schade verhaal dus veel succes met de afwikkeling.

sa
door saar56 - Mar 31, 2015 om 17:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 17:11]@ saar56, jammer genoeg geeft u in het openings verhaal niet aan dat de lekkageschade veel complexer is dan een overgelopen spoelbak, wasmachine o.i.d. die de schade heeft veroorzaakt. Mijn eerdere reactie slaat de plank dus volledig mis mede omdat u niet het hele verhaal vermeldt.
Ik heb in dit geval geen expertise omtrent schade verhaal dus veel succes met de afwikkeling.

Maakt niet uit. Het ging mij ook niet om of de buren nou wel of niet aansprakelijk zijn, maar om de vraag of ik zelf het eigen risico bij hen moet verhalen of dat dit toch een taak is van mijn verzekering.
Dit blijkt mijn eigen taak te zijn, dus mijn vraag is in die zin ook beantwoord:).