ka
door kassadavid Nov 27, 2015 om 16:53
Garantie & verzekeringen

Eigen risico zorgverzekerasr

In 2014 had ik voor het eerst een hoog eigen risico. De jaren daarvoor had ik altijd een laag eigen risico en kwam daar niet overheen. Juli 2014 heb ik 1 behandeling gehad bij dermatoloog en in 2015 tot/met mei, 3 behandelingen. Daar ik op voorhand wist dat er meer behandelingen in 2015 zouden zijn, durfde ik geen hoog eigen risico voor dat jaar te nemen. De drie behandelingen in 2015 werden echter op rekening van 2014 gezet vanwege de DBC die liep van juli 2014 tot mei 2015! Je hebt dasr totaal feen zeggenschap in waardoor ik voor 2014 een extra uitgave van €450 heb.
Mijn echtgenote heeft voor 2015 een hoog eigen risico, heeft in november een behandeling gehad en moet een andere behandeling in 2016 ondergaan: wij proberen de DBC voor 2015 te stoppen en een nieuwe te starten voor 2016 maar dat is niet mogelijk. Dus de behandelingen voor 2016 gaan in de pit van 2015 en vanwege hoog eigen risico in 2015 zijn we weer honderden €€ kwijt!
Een winkelier, bank etc sluit zijn jaar eind december af, de DBCs niet met als gevolg dat je eigenlijk nooit kan kiezen voor een ander eigen risico in het nieuwe jaar als je in het oude jaar nog een DBC hebt lopen.....wat je nuet weet EN geen invloed op hebt.
Is daar niet iets aan te doen?

1307 8 Rapporteer

ro
door ron530 - Nov 27, 2015 om 17:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Voor beide gevallen is de eerste behandeldatum/jaar bepalend. Vanaf dat moment wordt het dan geldende eigen risico aangesproken totdat de behandeling wordt beëindigd of na een jaar zoals u schrijft. Wat u echtgenote betreft kan de DBC niet gestopt worden tenzij zij verdere behandeling afwijst en de specialist verzoekt de behandeling te beëindigen maar of dit nu zo verstandig is durf ik te betwijfelen. Sec gezien heeft u beiden gegokt door een hoger eigen risico met een lagere premie te kiezen en verloren. Ik snap dat u dat niet grappig vindt maar het ziekenhuis/zorgverzekeraar de schuld geven van de wettelijk geldende regels maakt u een slecht verliezer.

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2015 om 17:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, daar is niks aan te doen. Het blijft gokken natuurlijk dat verhoogde ER. Soms win je, soms verlies je bij het gokken.

edrick3
door edrick3 - Nov 27, 2015 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....wij proberen de DBC voor 2015 te stoppen en een nieuwe te starten voor 2016 maar dat is niet mogelijk.....
Nee, zo werkt het niet.
Blijft een ondoorzichtige zaak voor de patiënt.

ro
door ron530 - Nov 27, 2015 om 19:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote] Blijft een ondoorzichtige zaak voor de patiënt.[quote/]
Dat is helemaal niet ondoorzichtig voor de patiënt want de meesten komen goedkoper uit, het eigen risico van het jaar waarin de behandeling gestart wordt is leidend. Veel patiënten hebben een deel van of het gehele eigen risico al opgesoupeerd en krijgen geen nieuwe rekening meer als de behandeling in het nieuwe verzekeringsjaar doorloopt. Als je een hoger eigen risico neemt betekend dat ook echt een risico als er qua gezondheid iets mis gaat. Heb ik medelijden met die gokkers nee echt niet, voor een duppie op de eerste rang zitten en dan klagen als het mis gaat.

costnix
door costnix - Nov 27, 2015 om 20:04
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een DBC wordt pas afgesloten als de behandeling is afgesloten. Zodoende kan een DBC over de jaarwisseling heen reiken.

el
door elze30 - Nov 27, 2015 om 20:36
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=kassadavid schreef op vrijdag 27 nov 2015, 16:53]Mijn echtgenote heeft voor 2015 een hoog eigen risico, heeft in november een behandeling gehad en moet een andere behandeling in 2016 ondergaan: wij proberen de DBC voor 2015 te stoppen en een nieuwe te starten voor 2016 maar dat is niet mogelijk. Dus de behandelingen voor 2016 gaan in de pit van 2015 en vanwege hoog eigen risico in 2015 zijn we weer honderden €€ kwijt!
Iedereen op dit forum denkt dat een dbc een looptijd heeft van 1 jaar. Dit is onjuist. Sinds 1-1-2015 is de maximale looptijd 120 dagen. Heeft het ziekenhuis u dat niet verteld? U hoeft alleen maar te zorgen dat de behandeling van uw vrouw 120 dagen later is dan het eerste consult in november. Het is zelfs mogelijk dat de looptijd van die dbc slechts 90 dagen is. Het ziekenhuis moet u daarover kunnen informeren!

ro
door ron530 - Nov 27, 2015 om 20:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heel mooi elze30 maar ziekenhuizen e.d dienen binnen 120 dagen de zorgkosten te declareren vanwege de transparantie. Dat wil nog niet zeggen dat zorgkosten gemaakt in 2014 voor rekening eigen risico 2015 komen,

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2015 om 20:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=elze30 schreef op vrijdag 27 nov 2015, 20:36][quote=kassadavid schreef op vrijdag 27 nov 2015, 16:53]Mijn echtgenote heeft voor 2015 een hoog eigen risico, heeft in november een behandeling gehad en moet een andere behandeling in 2016 ondergaan: wij proberen de DBC voor 2015 te stoppen en een nieuwe te starten voor 2016 maar dat is niet mogelijk. Dus de behandelingen voor 2016 gaan in de pit van 2015 en vanwege hoog eigen risico in 2015 zijn we weer honderden €€ kwijt!
Iedereen op dit forum denkt dat een dbc een looptijd heeft van 1 jaar. Dit is onjuist. Sinds 1-1-2015 is de maximale looptijd 120 dagen. Heeft het ziekenhuis u dat niet verteld? U hoeft alleen maar te zorgen dat de behandeling van uw vrouw 120 dagen later is dan het eerste consult in november. Het is zelfs mogelijk dat de looptijd van die dbc slechts 90 dagen is. Het ziekenhuis moet u daarover kunnen informeren!

Knap dat jij weet wat iedereen hier denkt! De DBC start vanaf aanmeldingsdatum, dus november 2015. Dus wordt tlv ER 2015 gedeclareerd.