v
door v van gorkom Oct 29, 2014 om 18:26
Garantie & verzekeringen

Eigen risico zorgverzekering

als ik het eigen risico bij een zorgverzekering vastzet, wel of niet verhoogd voor een jaar, moet ik dan mee incalculeren dat prijzen van medicatie kunnen stijgen of dat je een ander merk kunt krijgen zonder dat je het weet, dat veeel duurder is?

1303 32 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2014 om 18:35
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Je eigen risico van de zorgverzekering is in 2015 € 375,00. Je kan voor een andere premie kiezen, maar dan kan je jaar eigenrisico max € 875,00 worden.

De prijzen van de medicatie kan dalen, gelijk blijven en stijgen. Je kan ook om welke reden dan ook een ander merk voorgeschreven krijgen, wat goedkoper, gelijk of hoger van prijs is als je "vorige" merk/medicatie. Ben je aan je maximum van € 375(of € 875) gekomen, komen de meerkosten voor rekening verzekeraar. Het maakt alleen uit hoe je verwachtte medicatie gebruik wordt (als je dat weet) en hoe je financiële situatie is / wordt.

Het eigen risico moet je niet verwarren met de eigen bijdrage van behandelingen. Dat kan per verzekering verschillen.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook als u geen hoger eigen risico neemt dan voorgeschreven door de regering, kan dat allemasl gebeuren.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2014 om 19:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 29 okt 2014, 18:35]Je eigen risico van de zorgverzekering is in 2015 € 375,00.

Dus weer €15,00 p.j. verhoging? Had ik nog niet gelezen. Moet een zorgverzekering dit dan niet aan de klanten "persoonlijk" vertellen?

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stond in alle kranten, maar het is nog geen november, dan hoort u het van uw zorgverzekerasr.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 29, 2014 om 20:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat u uitspaart met het risico te verhogen is belangrijk. Ik heb n.l. het met 300 euro verhoogt, en dat levert mij als ik boven de normale eigen risico 200 euro per jaar op dat ik minder hoef te betalen dus als ik het kort samenvat, dan geef ik 100 euro toe als ik boven de totale eigen risico kome. En als dat risico wilt lopen en 1 jaar er niet zo hoog komt dan ga ik in het volgende jaar al weer met winst werken. Want dan heb ik totaaal 400 euro uit gespaart.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius

Dus krijgt € 200 premiekorting, als u het eigen risico met € 300 verhoogt?

Zeer verstandig dan.

jantje7
door jantje7 - Oct 29, 2014 om 20:35
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 29 okt 2014, 20:05]Wat u uitspaart met het risico te verhogen is belangrijk. Ik heb n.l. het met 300 euro verhoogt, en dat levert mij als ik boven de normale eigen risico 200 euro per jaar op dat ik minder hoef te betalen dus als ik het kort samenvat, dan geef ik 100 euro toe als ik boven de totale eigen risico kome. En als dat risico wilt lopen en 1 jaar er niet zo hoog komt dan ga ik in het volgende jaar al weer met winst werken. Want dan heb ik totaaal 400 euro uit gespaart.

Wil graag weten welke zorgverzekeraar dit is. Voor mij is € 300,- extra eigen risico maar een voordeel van € 168,- Gaat toch weer € 32,- minder kosten.

pi
door pieterwolters - Oct 29, 2014 om 20:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 29 okt 2014, 19:22][quote=mahadma schreef op woensdag 29 okt 2014, 18:35]Je eigen risico van de zorgverzekering is in 2015 € 375,00.

Dus weer €15,00 p.j. verhoging? Had ik nog niet gelezen. Moet een zorgverzekering dit dan niet aan de klanten "persoonlijk" vertellen?

Eigen risico is een overheidsmaatregel. Die moet dat dus vertellen.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Ligt natuurlijk ook aan de hoogte van de premie. Je zult bij een dure verzekering wellicht meer korting krijgen dan bij een goedkopere,

Ik dacht zo dat bij Anderzorg met ern extra van € 500 de premie ca. € 250 lager is.

v
door v van gorkom - Oct 29, 2014 om 21:54
12 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 21:47]@jantje7

Ligt natuurlijk ook aan de hoogte van de premie. Je zult bij een dure verzekering wellicht meer korting krijgen dan bij een goedkopere,

Ik dacht zo dat bij Anderzorg met ern extra van € 500 de premie ca. € 250 lager is.

v
door v van gorkom - Oct 29, 2014 om 21:56
12 Antwoorden / 3 Vragen

test

v
door v van gorkom - Oct 29, 2014 om 22:01
12 Antwoorden / 3 Vragen

Al jaren betaal ik euro 8,64 per 2 weken voor mijn medicatie. Dat weet ik, dat is stabiel, dus ik heb mijn eigen risico verhoogd.
Op advies van mijn huisarts verander ik naar de apotheek in zijn gebouw. Dat is voor mij makkelijker, zei hij. Nu blijkt dat de medicatie in prijs is verhoogd zonder dat ik het wist. Van 8,64 naar 23.89 en al maanden lang 62,65. Mijn zorgverzekering boekt dus van mijn eigen risico 860 af. Ik heb mijn eigen risico toch niet verhoogd voor buitensporige prijsverhogingen?

Om te bepalen of ik wel of niet mijn risico verhoog en dan vastzet dan hoef ik toch niet buitensporige prijsverhogingen mee te wegen?

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2014 om 22:16
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=v van gorkom schreef op woensdag 29 okt 2014, 22:01
Op advies van mijn huisarts verander ik naar de apotheek in zijn gebouw. Dat is voor mij makkelijker, zei hij. [quote]

Sorry, maar eerlijk wat weet een huisarts nu van de prijzen van de apotheek. Echt dubbel nada , niets. Lekker "advies", meer vies dan ad.

v
door v van gorkom - Oct 29, 2014 om 22:37
12 Antwoorden / 3 Vragen

Ik neem het mijn huisarts niet kwalijk. het prijsverschil is te groot

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het heeft in ieder geval niets met de verhoging van uw eigen risico van doen, want daar weet de apotheker niets van af.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 30, 2014 om 01:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 20:11]@valerius

Dus krijgt € 200 premiekorting, als u het eigen risico met € 300 verhoogt?

Zeer verstandig dan.

Per jaar natuurlijk.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 30, 2014 om 01:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jantje7 schreef op woensdag 29 okt 2014, 20:35][quote=valerius-2 schreef op woensdag 29 okt 2014, 20:05]Wat u uitspaart met het risico te verhogen is belangrijk. Ik heb n.l. het met 300 euro verhoogt, en dat levert mij als ik boven de normale eigen risico 200 euro per jaar op dat ik minder hoef te betalen dus als ik het kort samenvat, dan geef ik 100 euro toe als ik boven de totale eigen risico kome. En als dat risico wilt lopen en 1 jaar er niet zo hoog komt dan ga ik in het volgende jaar al weer met winst werken. Want dan heb ik totaaal 400 euro uit gespaart.

Wil graag weten welke zorgverzekeraar dit is. Voor mij is € 300,- extra eigen risico maar een voordeel van € 168,- Gaat toch weer € 32,- minder kosten.

IZA maar ik heb het wel afgerond het is 16 euro per maand. Dus 192.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 09:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 okt 2014, 01:13][quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 20:11]@valerius

Dus krijgt € 200 premiekorting, als u het eigen risico met € 300 verhoogt?

Zeer verstandig dan.

Per jaar natuurlijk.

Uiteraard per jaar, maar dat is een mooie korting.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat lijkt me toch wel een beetje sterk. Is het wel dezelfde medicatie en kost het bij uw voormalige apotheek nog wel steeds veel minder?

v
door v van gorkom - Oct 30, 2014 om 20:42
12 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 23:10]Dat lijkt me toch wel een beetje sterk. Is het wel dezelfde medicatie en kost het bij uw voormalige apotheek nog wel steeds veel minder?

kijk, u denkt in de goede richting. We zijn weer een paar dagen verder en ik heb weer meer info.

Fbto zegt dat ik gewisseld ben van geneesmiddel. (mag dat zomaar) Het wordt bereid door een grootbereider en heeft als voordeel dat de kwalteit beter is. ( wat een gelul) Dit werkt door in de prijs. Dit is magistrale receptuur en dat vergoeden we niet. De inkoopprijs is bepalend voor de prijs.

Het bedrag (ook al moet ik het zelf betalen) wordt met het eigenrisico berekend. Hetgeen ik niet begrijp. Ik wist niet dat ik het zelf moest betalen. Bij mijn eerst apotheek koste de medicijnen per 2 weken 6,29. Het wordt berekend met het eigenrisico en het bedrag kwam er niet boven.
Bij de andere apotheek kost het 62 per 2 weken. Het bedrag komt boven mijn eigenrisco, en nu valt het op. Ook had ik het niet geweten omdat fbto pas 2 maanden bezig is het de verweking van decaraties van dit jaar. Ik hoop dat men begrijpt wat ik bedoel.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was zou ik masr eens een goed gesprek hebben met uw apotheker over die toelichting van de FBTO. Het is dchering en inslag dat medicatie eigenhandig door de apotheker wordt gewijzigd, maar meestal is dat het geval nasr een goedkoper of merkloos middel.

Ik weet niet wat ik mij moet voorstellen bij magistrale receptuur en een grootbereider. En blijkbaar komen nu dus de totale kosten van dit medicijn voor uw eigen rekening en komt het niet ten ladte van uw eigen risico.

Dat schiet niet echt op € 62 per twee weken. Dat kost dus goud geld.

Spuug die apotheker op zijn vestje.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2014 om 21:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 okt 2014, 21:17
Spuug die apotheker op zijn vestje.

Geen goed idee: komen stomerij kosten erbij. ?

zw
door zwaardvis - Oct 30, 2014 om 21:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het eigen risico verhogen heeft m.i. alleen zin als je het met het maximale bedrag verhoogt. Met 500 euro dus. Tussenliggende bedragen 100,200,300 of 400 euro zijn m.i. onzin.
Je neemt of geen of 500 euro verhoging. Wie zou mij een voorbeeld van gemaakte ziektekosten kunnen geven dat bv 300 euro vrijwillig eigen risico de gunstigste keuze is? Ga er even met je rekenvoorbeelden van uit dat de premiekorting 60% van het Vr.E.R. is.

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2014 om 22:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Blijkbaar voldoet het niet aan de regels die gelden voor magistrale receptuur, dan wordt het in rekening gebracht bij de verzekerde. Maar, je krijgt nu wel maatwerk geleverd, hoor!

Zou heel hard terug rennen naar de vorige apotheker, dit lijkt op onnodig geldklopperij.

Informatie over magistrale receptuur (bedoeld voor apotheker): KLIK (hoop dat de link werkt).

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Link werkt perfect. Maar van die toelichting word in magistraal confuus.

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2014 om 22:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 okt 2014, 22:53]@carola.83

Link werkt perfect. Maar van die toelichting word in magistraal confuus.

Maar van dit word je toch niet confuus:

De controle op aanspraak voor deze producten is niet te automatiseren: het is maatwerk voor de individuele patiënt. Wij gaan ervan uit dat u als professional goed in staat bent te beoordelen of een bereiding onder de aanspraak valt. Bovenstaande uitgangspunten bieden u handvaten.

Financiële afhandeling magistrale bereiding

1. U heeft beoordeeld dat er aanspraak is: U declareert bij VGZ.
2. U heeft beoordeeld dat er geen aanspraak is: U levert de bereiding niet af of u levert in overleg met de verzekerde de bereiding wel af en brengt de kosten in rekening bij de verzekerde.

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2014 om 23:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En dit dan ook nog even:

2. Er is geen sprake van een bereiding die gelijkwaardig of nagenoeg gelijkwaardig is aan enig niet aangewezen, geregistreerd geneesmiddel.

Kortom : er zijn genoeg alternatieven op de markt, dus geen enkele reden voor een zorgverzekeraar om deze magistrale receptuur te vergoeden.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus ook geen reden om deze apotheker asn te houden, spreek hem daarop aan.

door 1953 - Oct 31, 2014 om 00:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 23:10]Dat lijkt me toch wel een beetje sterk. Is het wel dezelfde medicatie en kost het bij uw voormalige apotheek nog wel steeds veel minder?

Dat er prijsverschil is tussen de apothekers qua hetzelfde medicijn was mij ook al eerder opgevallen.

v
door v van gorkom - Oct 31, 2014 om 20:26
12 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 29 okt 2014, 23:10]Dat lijkt me toch wel een beetje sterk. Is het wel dezelfde medicatie en kost het bij uw voormalige apotheek nog wel steeds veel minder?

Ik weet nu wat er is gebeurt. Ik heb het ook gezien in het computersysteem van mijn eerste apotheek. Het antwoord wat ik kreeg van de fbto is niet juist.
Dit is het gevolg van prijsafspraken.
Ik concludeer keihard dat mijn huisarts provisie krijgt voor elke nieuwe klant die hij laat inschrijven bij de apotheek in zijn gebouw. Mijn huisarts is dus niet meer onafhankelijk en de apotheek ook niet want het is een benu apotheek.
Zonder het precies uit te zoeken welk artikelnummer of 'z' nummer mijn medicatie heeft heeft hij gewoon de duurste variant gekozen waar het meest winst op zit.
De zorgverzekering zegt dat het een ander medicijn is, betere kwaliteit, bla, bla.
Maar dat is niet zo want het komt allemaal bij de 'de magistrale apotheker' vandaan te Oud-Beijerland.
Ik heb gezien, in het computersysteem, dat er meerdere z nummers bestaan voor dit medicijn. Zitten er 30 pillen in de verpakking of 80. Is het een pil of capsule. Zit er 5mg werkende stof in of 10.
Fbto zegt, wij vergoeden alleen magistrale receptuur alleen het speciaal voor de individuele patiënt moet worden gemaakt. Dus afwijkende normen op verzoek van arts.

google eens Magistrale bereiding.

Mijn oude apotheek begreep de email van zorgverzekering helemaal niet. Ook niet mijn kdeclaratie overzicht van dit jaar of vorig jaar.
In het systeem kon je zien van alle apotheken wat ze inkopen, verkopen, het declaratie bedrag naar de verzekering toe, en het bedrag wat de verzekering toekent.

Moet ik nog doorgaan?

Mijn z nummer medicatie van vorig jaar, het goedkope dus, staat nog steeds in het systeem en kan ook nog gewoon besteld worden. Mijn nieuwe apotheek vroeg mij dat z nummer en dat kreeg ik. Hij had het zelf ook kunnen opzoeken hoor, en dat begrijp ik niet.
Hij gaat met dat z nummer de boel terugdraaien en dat verschil krijg ik terug. Dan dat? ja dat kan wordt er tegen mij verteld. Kan wel 6 maanden duren omdat fbto traag is.
Het is nu afwachten.

Ik wil helemaal geen zorgverzekering meer. Vooral niet nadat ik de Algemene Voorwaarden heb
bestudeerd. Het enige hoofstuk wat duidelijk was was het hoofstuk wat er met mij gebeurt als ik niet betaal.
Graaien en het is nooit genoeg. Zelfs mijn huisarts doet er aan mee. jammer.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat uw huisarts er financieel baat bij heeft als u overstapt maar die apotheek, maar ik zou hem we die onzin van de huidige apitheek voorleggen. Zelf zou ik daar trouwens weggaan. Het vertrouwen is toch volkomen weg.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2014 om 20:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me werkelijk niet voorstellen dat de huisarts hier beter van zal worden, eerlijk niet. Ben wel zelf van apotheek (BENU) verandert, de houding personeel werd werkelijk onbeschooierd. Maar dat heeft niets met de prijs te maken. Wat mij trouwens wel opvalt de laatste tijd, "vroeger" zaten er 30 pillen/capsules in een doosje, nu veel dingen die ik moet innemen zie ik tot mijn verbazing 28 stuks. Dat duurt nu ca. een jaar en ik loop niet meer synchroon met bestellen; sommige medicijnen moet ik nu apart bestellen. Vraag me af of dat (op den duur) ook extra KASSA is voor apotheken.