door willembuiel Mar 28, 2015 om 19:55
Geldzaken & recht

Eigen risico zorgverzekering

Aan Kassa Vara tv

Eigen risico zorgpremie.

In februari 2015 ontving ik van mijn zorgverzekeraar VGZ een rekening voor een nota van het ziekenhuis van 20 januari 2014 van € 220,00 die nog ten goede werd gebracht van het eigen risico van 2014.

Het ziekenhuis heeft dus (terecht of onterecht) de nota meer dan een jaar te later ingediend bij de zorgverzekeraar.

Ik heb een gehoor apparaat nodig en had die gratis kunnen krijgen ( Specsavers actie) als in Augustus 2014 deze nota was verrekend omdat toen mijn eigen risico was verbruikt.

Dat is niet eerlijk en moet dus eigenlijk van 2015 worden afgeschreven zodat ik dan deze mogelijk wel had!

Hoe zit dat eigenlijk? Kan ik daarover mijn beklag indienen?

1951 11 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2015 om 20:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee daar kun je geen klacht over indienen. Het is helemaal correct wat VGZ doet.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2015 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in augustus 2014 uw eigen risico hebt verbruikt, kan het natuurlijk niet zo zijn dat u nog een nota voor het eigen risico krijgt van het ziekenhuis van januari 2014.

U kunt hier geen beklag over indienen. Het ziekenhuis staat in zijn recht. Afgezien daarvan had u kunnen weten dat er nog een nota voor het eigen risico zou komen ivm dat ziekenhuisbezoek.

Dat u de aanschaf van een gehoorapparaat hebt uitgesteld, was uw eigen keuze. Volgens mij loopt die zogenaamde "gratis" actie nog steeds.

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2015 om 20:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 20:04]

Dat u de aanschaf van een gehoorapparaat hebt uitgesteld, was uw eigen keuze. Volgens mij loopt die zogenaamde "gratis" actie nog steeds.

Vlg mij heeft hij het juist over de nu lopende actie. Daarom vindt hij dat het ER van 2015 af moet. Argument: ze komen pas in 2015 met de rekening, terwijl behandeling in augustus 2014 was.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2015 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er staat: Als in augustus deze nota was verrekend.

Maar misschien lezen we het nog.

mahadma
door mahadma - Mar 28, 2015 om 22:21
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb de redactie gevraagd uw privé gegevens van dit openbare forum te verwijderen, zal wel maandag worden.

lo
door lovewinnie - Mar 29, 2015 om 09:11
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft gebruik gemaakt van zorg en deze zorgt stelling heeft waarschijnlijk pas eind van het jaar de nota doorgestuurd naar u verzekering. Dit is niet ongewoon en gebeurd vaker. Als u weet dat u zorg heeft verbruikt kunt u nu eenmaal eigen risico verwachten en dit mag gewoon 1 jaar later. U had zelf wel kunnen bedenken dat eenmaal zorg verbruikt ondanks nog niet betaald dat u eigen risico kunt besparen door overige zorg ook in 2014 te laten plaats vinden ipv 2015

Doordat ziekenhuizen zolaat hun nota's doorsturen betaal ik nu 36 per maand voor 2014 tot mei voor zorg begin 2014. . Echter heb ik in maart een operatie gehad. Inc opname verwacht deze nota ook weer erg laat. Ondertussen gebruik ik wel gewoon de zorg die ik nodig acht want ondanks geen rekening weet ik dat ik allang aan de 370 euro zit. Moet alleen wachten op de nota.

Verzekering kan u niet helpen dus. Zijn zien pas dat u van de zorg gebruik gemaakt hebt Inc de kosten eigen risico of eventueel eigen bijdrage als zij deze nota ontvangen . U weet wel dat u van deze zorg gebruik gemaakt heeft en had zelf kunnen navragen aan het ziekenhuis wat hier de kosten van zijn en zo kunnen nagaan wat u aan eigen risico gaat betalen

lo
door lovewinnie - Mar 29, 2015 om 09:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Hij bedoeld trouwens dat als hij gebruik had gemaakt van deze actie in augustus hij geen eigen risico meer had gehad en dus gehoor apparaat gratis had gehad omdat nu blijkt hij het eigen risico al had verbruikt.
Echter heeft hij dit pas gedaan in 2015 waardoor gehoorapparaat weer onder eigen risico valt en hij dus ipv gratis apparaat weer eigen risico moet betalen.

Als hij in 2014 de rekening had gehad had hij dus gewoon in 2014 het apparaat aangeschaft ipv 2015. Echt nu dacht hij dat het niet zou uitmaken want hij dacht zowiezo eigen risico te moeten betalen.

Echter denk ik het is pas maart. Wie weet gebruikt u nog veel zorg of medicatie in het rest van het jaar. Valt nu niks over te zeggen .

webcare vgz
door webcare vgz - Mar 29, 2015 om 12:28
39 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Willem, het ziekenhuis heeft de kosten pas eind januari 2015 bij ons in rekening gebracht. Het gaat hier om een behandeling die op 16 januari 2014 gestart is in het ziekenhuis. Daarom hebben wij deze kosten verrekend met je eigen risico van 2014 en kunnen wij deze niet verrekenen met je verplicht eigen risico 2015. Meer informatie hierover kun je vinden via http://bit.ly/1HdchFj. Weet je zo voldoende? Anders hoor ik het graag van je. Mvg Saskia Webcare

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 29, 2015 om 23:32
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=webcare vgz schreef op zondag 29 mrt 2015, 12:28]Beste Willem, het ziekenhuis heeft de kosten pas eind januari 2015 bij ons in rekening gebracht. Het gaat hier om een behandeling die op 16 januari 2014 gestart is in het ziekenhuis. Daarom hebben wij deze kosten verrekend met je eigen risico van 2014 en kunnen wij deze niet verrekenen met je verplicht eigen risico 2015. Meer informatie hierover kun je vinden via http://bit.ly/1HdchFj.
Weet je zo voldoende? Anders hoor ik het graag van je. Mvg Saskia Webcare

Saskia daar staat toch echt heel iets ander te lezen; "Voor de rekening van het eigen risico kijken wij naar het jaar waarin uw behandeling is gestart. Dit betekent dat als uw behandeling start in 2014 dan geldt voor deze behandeling uw eigen risico van 2014. Als de behandeling eindigt in 2015, ontvangt u pas in 2015 de rekening voor het eigen risico van deze behandeling."

Verder is het natuurlijk zo onlogisch als de pest.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2015 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@akkerdistel

Wat is daar onlogisch aan? De behandeling is gestart in 2014 en wordt berekend volgens een DBC. Na afloop daarvan wordt de nota opgemaakt en die komt dan ten laste van het eigen risico van 2014.

door 1953 - Mar 30, 2015 om 01:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het eigen risico van 2014, maximaal € 375,00, wordt daarmee belast op de nota.