si
door sieke Jan 19, 2010 om 10:13
Geldzaken & recht

Eigenvermogen en verzorgingstehuis.

Ben 70 jaar en bezit enig vermogen als ik onverhoopt in een verzorgingstehuis moet worden opgenomen moet ik dit dan volledig afstaan?

23238 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier de brochure waarin alles wordt uitgelegd met de cijfers van 2009 ..

Er wordt een bijdragen in rekening gebracht, die wordt gebaseerd op het verzamelinkomen van de belastingdienst. Voor 2010 wordt uitgegaan van het verzamelinkomen over 2008.

Bij uw verzamelinkomen wordt naar de volgende inkomsten gekeken:
inkomsten uit werk,
inkomsten uit een uitkering,
inkomsten uit aandelen en dividenden,
opbrengsten uit beleggingen en
opbrengsten uit spaargeld.

De opbrengst van het vermogen wordt dus meegeteld, het vermogen zelf niet.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,bij een verzorgingshuis ben je je aow kwijt en het hangt er vannaf wat je wil,luxe of normaal waarom laat je je eigen niet inschrijven voor een aanluining woning,je betaald dan wat meer huur maar je heb wel je privaci,maaltijden die worden verzorcht etc.Je moet daarvoor natuurlijk wel voor betalen.

mtvrgrt

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

knoop4x9 schreef op dinsdag 19 jan 2010, 10:39: Hallo,bij een verzorgingshuis ben je je aow kwijt en het hangt er vannaf wat je wil,luxe of normaal waarom laat je je eigen niet inschrijven voor een aanluining woning,je betaald dan wat meer huur maar je heb wel je privaci,maaltijden die worden verzorcht etc.Je moet daarvoor natuurlijk wel voor betalen.

mtvrgrt

Wil je even aangeven waar staat dat je AOW kwijt bent bij opname in een verzorgingshuis.

Wil je even aangeven waar staat dat je een keuze mogelijkheid hebt tussen luxe en normaal in een verzorgingshuis.

Wil je even aangeven waar staat dat je door inschrijving een aanleunwoning kunt krijgen zonder zorgindicatie.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,

Ik denk dat Knoop bedoelt dat je een deel van je AOW-pensioen kwijt bent.

Indien iemand in een verzorgingshuis gaat wonen, moet deze een eigen bijdrage betalen.
Men kijkt daar wat het inkomen is en afhankelijk van dat inkomen [AOW - pensioen - rente inkomsten] wordt uw bijdrage vastgesteld. Minimaal zal men ruim € 267,- per maand overhouden als "zakgeld" [echtpaar ruim € 416,-].# Wonen in een verzorgingshuis is inclusief brood- en warme maaltijden, zorg, wonen, wasgeld en verzekeringen.

# deze bedragen worden jaarlijks herzien.

Maar jij bent dé deskundige. Graag (!) reactie als mijn reactie fout is.

Overigens heeft de vragensteller alleen een vraag gesteld over zijn eigen vermogen.
Reactie van Knoop is dan ook niet zo relevant maar meer aanvullend bedoeld, denk ik.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja, knoop4x9,raadgever

Er is denk ik een misverstand ontstaan, want hier worden twee dingen door elkaar gehaald. Vladja bedoelt een verpleeghuis en knoop4x9 en raadgever hebben het over het voormalige bejaardentehuis, wat volgens mij hier ook bedoeld wordt.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad een verzorgings tehuis dus geen verpleeg inrichting maar dit dus wel op een bejaarden tehuis zoals ik het begrijp.
Valerius

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

Ik denk dat Knoop bedoelt dat je een deel van je AOW-pensioen kwijt bent.

Laat Knoop voor zichzelf denken en als hij/zij dat wil, verduidelijken. Niets is zo verwarrend als anderen wat je denkt voor jou gaan opschrijven. Ze kunnen er namelijk compleet naast zitten en dingen schrijven, waar je het helemaal niets mee eens bent en misschien nog nooit aan gedacht hebt.

Bloedkoraal,

Uit de folder van het CAK:

Voor wie is deze folder?

Woont u in een zorginstelling? Bijvoorbeeld in een verzorgingshuis, een
psychiatrische inrichting of een andere instelling waar u verzorgd of verpleegd wordt? En betaalt u een eigen bijdrage? Dan is de informatie in deze folder belangrijk voor u.

Het maakt geen enkel verschil of dus of je in een verzorgingshuis, verpleeghuis of andere instelling ....... gaat verblijven. De eigen bijdrage wordt voor alle verblijfplaatsen op dezelfde voet berekend op basis van het verzamelinkomen, zoals in mijn eerste reactie aangegeven.

Vladja

.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onder de Wet op de Bejaardenoorden had je een vermogenstoetsing en moest je inderdaad een groot deel van je eigen vermogen opeten. Deze wet is echter al weer een tijdje terug afgeschaft. Zolang die niet weer ingevoerd wordt, heb je er, behalve bij de bepaling of je recht hebt op bepaalde toeslagen geen last van.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2010 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sieke,
Ongevraagd advies: Doe er alles aan om niet in een verzorgingshuis te komen. Financieel is het zo dat u een eigen bijdrage moet betalen, en ook (zak)geld overhoudt van uw AOW. Erger vind ik dat de bewoners hun vrijheid kwijt raken. Als u niet tevreden bent over de zorg of over de bejegening, dan kunt u wel klagen, maar u bent afhankelijk. Ik heb super veel spijt dat ik mijn ouders naar een verzorgingshuis heb verhuisd. Mijn vader is zojuist overleden, na anderhalf jaar van ongelukkig zijn in het verzorgingshuis. Mijn moeder woont nu bij mijn zuster in huis, en we hebben een Persoonsgebonden Budget (PGB) gekregen. Nu zijn we weer vrij en hebben de regie over de zorg die we willen inkopen. Ik heb spijt dat we dit destijds niet zo hebben gedaan. Had mijn vader nog enkele gelukkige jaren kunnen hebben. Misschien zou hij zelfs langer hebben geleefd. Het gedoe in dat huis ging gepaard met een boel stress.
Ik snap dat dit mijn ervaring is, en dat er wellicht senioren zijn die het prima naar de zin hebben, maar ik moest het toch even kwijt.
Groet,
Mayke