re
door reyes Mar 19, 2012 om 13:18
Huishouden & energie

Eikenhouten tafel

Op mijn antieke eikenhouten salontafel zitten helaas een paar water kringen, wie weet hoe ik die weg kan krijgen?
Ik heb al een verschillende keren iets geprobeerd dat mij verteld was, o.a olie met azijn iets met sigarenas maar niks heeft nog geholpen.
De tafel is niet gelakt maar gewoon ouderwets met boenwas behandeld.
Alvast bedankt.

34222 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2012 om 13:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

hallo reyes, toevallig stond er zaterdag in de bijlage van de Telegraaf waar Emile Bode altijd huishoudtips schrijft een afvies van een mevrouw die dat doet met een schone theedoek en strijkijzer. Ik heb het zelf niet geprobeerd (ook eiken tafels) omdat ik geen los strijkijzer heb (strijksysteem). Maar lijkt me kleine moeite om het eens uit te vogelen. Nogmaals, ik weet het dus zelf niet. Heb hetzelfde probleem met waterdruppels en ook bij mij werkt niets. Zal het ijzer van de buren eens vragen, wie weet helpt het.

wolfenjong
door wolfenjong - Mar 19, 2012 om 15:51
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Gebruik St-Marc express, te koop bij de meeste bouw markten, maak een sopje met dit spul, en maak de tafel er nat mee, koop bij de zelfde bouwmarkt ook een doosje fijn staalwol voor meubels (en dus geen ander staalwol of staalwol sponzen gebruiken) en schuur daar het blad mee op, en vooral de de vochtplek met een draaiende beweging en sop het blad daarna weer goed af met st-marc en laat het blad dan eerst goed drogen, en dan zou het weg moeten zijn, of minder moeten zijn, herhaal bovengenoemde nogmaals, als het nog zichtbaar is, maar dat hangt vooral van de hardheid van het hout af, en of hoe diep het vocht in de tafel was getrokken, en zet het blad als het weer goed droog is, weer in de was ter bescherming.

Succes er mee

aurora1
door aurora1 - Mar 19, 2012 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

dag reijes,

Misschien heb je hier nog iets aan: Klik hier...

vr.gr.

mousy32
door mousy32 - Mar 19, 2012 om 18:00
179 Antwoorden / 8 Vragen

Misschien dat dit helpt. Ik smeerde er vroeger roomboter op en dan trokken de kringen weg.

er
door ericw - Mar 19, 2012 om 20:46
124 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

De kringen zijn waarschijnlijk van hete kopjes/glazen en daar ontstaan de kringen door. Geen gekke middelen gaan gebruiken maar de theedoek met strijkijzer is een optie of de plek warm (niet heet) maken met een feun en dan goed boenen en de kringen zijn weg.

Mvg, Eric

ja
door jans2 - Mar 20, 2012 om 11:50
311 Antwoorden / 4 Vragen

Als u in het zoekvak rechtsboven "vlekken in eikenhout" intikt krijgt u een heleboel antwoorden op soortgelijke vragen, waaronder deze:
rob1babyboom dinsdag 15 sep 2009, 10:08
"Zelf heb ik ook eiken meubelen. Circa 1 jaar na aankoop (2001) ontdekte ik op de eettafel en de salontafel hetzelfde euvel als U. Mijn leverancier kwam snel en hij loste het euvel op. Vervolgens leerde hij mij het zelf te doen om in nieuwe gevallen de vochtplekken te kunnen verwijderen. Ik zal U niet lastig vallen met de oorzaken en de gebruikte technieken die verantwordelijk zijn voor het euvel.
Oplossing: U neemt een droge theedoek en een strijkijzer. U zet het strijkijzer aan in stand 2. (Vooral niet te warm dus!). Vervolgens strijkt U op de dubbelgevouwen theedoek over de uyitgeslagen plek alsof U de theedoek strijkt. Niet te snel, maar ook niet te langzaam. Het vocht trekt in de theedoek en de plek op het tafelblad trekt weg.
Ik doe dit een enkele keer per jaar want er ontstaat altijd wel een plekje tengevolge van in het blad getrokken vocht of omdat er een warme (hete) schotel of zoiets op tafel wordt gezet. Het vocht wordt tengevolge daarvan aan het hout onttrokken en het vormt de nevelige laag op het tafelblad onder de meestal poreuze beschermlaag.
Succes met het verwijderen van de vlekken."

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2012 om 12:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

jans2, ik wil niet lullig overkomen, maar je schrijft wel, in een heleboel woorden, mijn in de Telegraaf gelezen tip door. Trouwens, reyes schrijft niet dat er een plens water over is gevallen maar oude kringen heeft. Dat is ons probleem.

&reys, heeft u het al geprobeerd? Ben nieuwsgierig want heb zelf nog geen ijzer kunnen lenen (buren uit voor enige dagen!)

ja
door jans2 - Mar 20, 2012 om 13:30
311 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin: het zijn niet mijn woorden maar die van rob1babyboom, ook te vinden via het zoekvak rechtsboven, zoals ik al schreef.

wolfenjong
door wolfenjong - Mar 20, 2012 om 13:40
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo tenormin

=tenormin schreef op maandag 19 mrt 2012, 22:06: reyes, zou zeker niet het advies van wolfenjong opvolgen. Was het een waaibomenhouttafel (m.a.w. een goedkoop ding) kan je je daat geen buil aan vallen, maar antiek eiken dan zelf gaan behandelen met speciaal staalwol: niet doen. Dan maar liever, als het erg is, een restaurateur.

Mijn advies in deze is een goede oplossing om het probleem van jans 2 zijn tafel op te lossen.

Uw niets zegende (na praat) oplossingenen die u niet alleen hier, maar ook bij anderen vragen vermeld, zijn vaak alleen maar pagina vervuiling en meer niet, in mijn ogen althans.

Wolfenjong

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2012 om 13:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

wolfenjong, ik praat niet na, u mag het pagina vervuiling noemen, vrij land, maar ik was de eerste die reageerde op vraag TS.

re
door reyes - Apr 2, 2012 om 14:09
26 Antwoorden / 11 Vragen

Allemaal bedankt voor de reactie`s.
Helaas heeft het niet geholpen, ik heb geprobeerd met een strijkijzer en doek.
Jammer misschien komen er nog wel meer reactie`s.
Groetjes reyes

ja
door jannet1977 - Apr 2, 2012 om 14:57
64 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Reyes,

Ik lees deze vraag nu pas. Hier staat een tip tegen kringen, maar het is me niet duidelijk voor welk type houten oppervlakken je het kunt gebruiken. Het lijkt mij een vrij onschuldige toepassing dus misschien is het het proberen waard?

Succes!

tenormin
door tenormin - Apr 10, 2012 om 12:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

reyes, zou zeker niet het advies van wolfenjong opvolgen. Was het een waaibomenhouttafel (m.a.w. een goedkoop ding) kan je je daat geen buil aan vallen, maar antiek eiken dan zelf gaan behandelen met speciaal staalwol: niet doen. Dan maar liever, als het erg is, een restaurateur.

tenormin
door tenormin - Apr 10, 2012 om 12:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

reyes, mij lukt het strijkijzer-doek verhaal ook niet. Heb boter en as geprobeerd. Resultaat, na veel werk: prachtig glanzend maar....de kringen zitten er nog in. Denk dat enige oplossing is met glas af"schuren"en opnieuw alles in de was zetten.

rw
door rwsoer - Apr 28, 2013 om 19:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Met schoonmaakazijn heb ik een kring op een houten tafelblad vrijwel kunnen verwijderen. Het was een geconcentreerde bruine kring van ca 30 cm doorsnede. Binnenin was het witter geworden. Breng de azijn op op de ring enveg in de richting van de nerf. De kring was door water ontstaan.