pe
door penseeltje Mar 14, 2014 om 12:36
Huishouden & energie

Eindafrekening een half jaar te laat

Onze laatste afrekening is december 2012 geweest. In mei 2013 zijn we binnen electrabel overgestapt van particulier naar zakelijk. er hoefde geen afrekening te volgen volgens electrabel. Nu heb ik eind februari telefonisch mijn standen doorgegeven omdat ik nog steeds geen verzoek heb gehad hiervoor. Ze verontschuldigen zich omdat wegens een nieuw computersysteem velen nog geen eindafrekening hebben gehad, deze krijgen ze pas in Maart.
Maar ik niet. Ik krijg 28 dagen voor 1 april (het is nu dus al 14 maart) een meterstanden verzoek (nog steeds niet ontvangen) dan zal de eindafrekening ongeveer 6 weken daarna voglen, dan zitten we half mei en is dat dus bijna een half jaar later dan zou moeten.
Ik ben hier niet blij mee want tot op heden krijgen wij altijd terug en dat geld kan ik goed gebruiken.
Mag dit zomaar

6215 31 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Mar 14, 2014 om 12:52
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uw maandelijks voorschot zal nu ook over meerdere maanden worden meegeteld. Als de hoogte hiervan correct is krijgt u dus evenveel terug als wanneer u een jaarafrekening had ontvangen over 12 maanden. Mogelijk nu dus meer, omdat we een zeer zachte winter achter de rug hebben.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Mar 14, 2014 om 12:52
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ze mogen u tot 2 jaar na het leveren van nog een rekening sturen, dus lijkt me dat dit wettelijk mogelijk is. Handig is het zeker niet, maar dat is een risico van het "sparen" via de energie rekening ;)

tenormin
door tenormin - Mar 14, 2014 om 14:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Kan het er (ook) niet mee te maken hebben dat u van particulier gebruiker naar zakelijk gebruiker bent overgestapt? Noem maar een boom in het bos. Correct lijkt het me zeker niet.

alfatrion
door alfatrion - Mar 14, 2014 om 19:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Met een algemene maatregel van bestuur (Beleidsregel factureringstermijnen energie) heeft de overheid bepaald dat energieleveranciers binnen een redelijke termijn juiste en volledige (eind)afrekening moet opmaken. Meer dan acht weken is altijd onredelijk. Deze termijn begint te lopen:

a. nadat de verhuizing door de netbeheerder is geaccepteerd;
b. nadat de overstap van de kleinverbruiker naar een andere leverancier is geëffectueerd;
c. na de afrekenmaand.

pe
door peter_pb0ans - Apr 23, 2014 om 22:19
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt heel herkenbaar:

Half november 2013 mijn meterstanden doorgegeven. Ben sinds januari 2014 aan het bellen en mailen met electrabel over het uitblijven van de jaarafrekening. Deze is, nu tegen eind april 2014 nog niet binnen.

Eerst was het nieuwe systeem het probleem. Begin april verbaasde men zich dat mijn stroomverbruik bijna nul is, terwijl ik ze keurig op de hoogte heb gebracht van de installatie van zonnepanelen. In dezelfde email geeft men de meterstanden aan die ik half november 2013 doorgegeven zou hebben.. deze kloppen niet.

Ik heb ze hun eigen meterstanden bevestigingsmail van half november 2013 weer retour gezonden, met het verzoek hiervan uit te gaan.

U raadt het al.. we zijn weer bijna een maand verder, nog steeds geen reactie of afrekening in de bus.

Ik vraag me af wat electrabel zou doen wanneer ik een half jaar niet betaal... denk dat er een tegen die tijd wel een deurwaarder op de stoep staat.

pe
door penseeltje - Apr 24, 2014 om 12:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nu inmiddels 24 april en nog steeds geen jaarafrekening in zicht.
Gisteren maar weer gebeld en bij Electrabel wisten ze me trots te vertellen dat er in de afgelopen maanden meer dan 50.000 jaarafrekeningen hadden verzonden maar de mijne zat daar helaas nog niet bij.
In de komende week gaan ze er nog eens 20.000 versturen maar of ik daar dan wel bij zou zitten konden ze nog niet zien.
Over welke periode de afrekening zou zijn en of het met de opgegeven standen of geschatte standen zou zijn konden ze ook niet zeggen.

Normaal krijgen we rond de 300 terug per jaar. Nu wachten we daar dus al weer bijna 4 maanden op. Als Electrabel dat met al haar klanten doet is dat een lekker bedragje wat bij hun in depot blijft staan al die maanden en rente trekt.
Het komt naar zij zeggen door een nieuw computersysteem maar gisteren begreep ik dat de fakturatie uitbesteedt is aan een ander bedrijf en daardoor is de vertraging ontstaan...
Volgens mij weet electrabel het zelf ook niet meer.

Ik wacht maar rustig af.....

an
door annebel01 - May 16, 2014 om 14:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Deze klachten zijn heel herkenbaar en ook op andere sites komen steeds meer klachten te staan.

Zie bijvoorbeeld de berichten op http://energiereview.nl/electrabel-ervaringen/

Ze zijn erg laat met het verwerken van jaarafrekeningen en blijven mensen van het kastje naar de muur sturen. Meermalen zijn beloften niet nagekomen en inmiddels overweeg ik om een officiële klacht in te dienen.

Inmiddels is mijn ontevredenheid toegenomen en ben ik op internet gaan zoeken naar 'lotgenoten'. Tot mijn verbazing kom ik krantenartikelen tegen van Electrabel Belgie waarin:
1. Electrabel rente niet lijkt terug te krijgen van 1,5 miljard (http://www.knack.be/nieuws/belgie/electrabel-krijgt-geld-nucleaire-rente-niet-terug/article-normal-138673.html)
2. In februari een onderzoek is gestart tegen Electrabel Belgie wegens vermeende belastingontduiking (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.1876687)

Volgens mij zijn er nog meer mensen die 'gedupeerde' zijn van de administratie van Electrabel. Kassa, kunnen jullie hier iets mee?

pe
door peter_pb0ans - May 17, 2014 om 09:41
8 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen allemaal,

We zijn vandaag precies een half jaar verder. (op 18-11-13 mijn meterstanden opgegeven). Je raadt het al, geen reactie meer gehad sinds de laatste email op poten aan Electrabel van een maand geleden.

Wat heb ik inmiddels wel gedaan: Ik ben lid van Vereniging Eigen Huis. Ik heb daar eens nagevraagd of er meer klachten zijn. Dat is het geval. Ze gaan er ook achteraan, door VEH werd ik wel netjes teruggebeld. Ze wisten me te vertellen dat Electrabel nu ook problemen heeft met mensen die terugleveren (zonnepanelen op het dak..) Dat heb ik sinds begin vorig jaar... ben kennelijk dubbel het haasje?

Wellicht kan KASSA samen met VEH eens actie ondernemen tegen deze leverancier? Ze zijn denk ik niet zo blij met dit soort reclame.... Ik hoop ook dat VEH Electrabel dit jaar niet selecteert als goedkoopste leverancier in de jaarlijkse energieveiling. Ik ben destijds op basis van deze veiling overgestapt. Geen enkel probleem mee gehad, tot aan dit jaar dus. Zodra het contract afloopt zijn ze mij in elk geval kwijt als klant, dat zal duidelijk zijn.

rh
door rhizoma - May 26, 2014 om 16:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik word toch wel heel benieuwd, gezien de honderden klachten die er al op allerlei sites staan, met de slappe leugenachtige antwoorden van Electrabel zonder dat er iets opgelost wordt, wanneer Kassa nu een werkelijk aandacht aan deze malaise gaat besteden. Je vraagt je steeds af of het nog raarder kan, en ja, hoor, dan komt er weer een konijn uit de hoge hoed. Alleen geen afrekening. Mijn verhaal is bijna identiek aan dat van Peter en Penseeltje (en honderden misschien wel duizenden anderen) maar zonder de complicerende factor van overstap of zonnepanelen. Maar verder alle elementen aanwezig: Afgescheept worden met leugens, meterstanden die kwijt blijken en opnieuw opgegeven moeten worden (vanaf hun eigen bevestiging!), beloftes dat het NU in de post zit, enz. Ik had de afrekening voor april nodig om mijn belastingaangifte te doen omdat ik een zomerhuisje verhuur. Dus moest ik uitstel aanvragen. Dat kreeg ik, maar nog altijd heb ik geen afrekening! Frappant is ook dat het er op lijkt dat iedereen die BIJ moet betalen, al een afrekening gehad heeft en heeft moeten betalen, terwijl wie geld TERUG krijgt er nog altijd naar kan fluiten. Gezien berichten over problemen van Electrabel in thuisland Belgie begin ik me af te vragen of we dit ooit nog terugzien. Ik ga in elk geval mijn maandbedragen opschorten en zet ze wel apart tot ik mijn afrekenin heb.

pe
door peter_pb0ans - May 28, 2014 om 20:19
8 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond,

Ik dacht, laat ik mijn voorschot eens verlagen, loop ik op die manier een beetje in. Uiteraard geeft de website van Electrabel aan dat ik op dit moment mijn voorschot niet verlagen kan!. Het voorschot helemaal niet meer betalen lijkt inderdaad de beste optie om je geld terug te krijgen zoals rhizoma al aangaf.

Ik heb ze maar weer een mail gestuurd.. niet dat ik de illusie heb dat het iets uithaalt, maar het lucht wel op.

Redactie Kassa, kunnen jullie deze organisatie eens in het zonnetje zetten? Dat wordt hoog tijd!

pb
door pb2 - May 29, 2014 om 10:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen,

Heeft er iemand tot nu toe succes geboekt om een eind afrekening van Electrabel te krijgen?
Ik wacht sinds februari 2014 op mn eind afrekening. Ik heb een zonnepaneel installatie op dak liggen die goed is voor meer dan de helft van mn verbruik. Dus ik zou zeker recht hebben op geld terug.
Ik heb een slimme meter en maar twee keer vorig jaar een online overzicht gekregen van mn verbruik of wat ik terug lever. Ik bel gemiddeld twee keer per week met electrabel en altijd hetzelfde verhaal gespeelde verbazing van mn klachten oh ja je krijgt online geen overzichten meer nou mn collega zal het uitzoeken en u wordt terug gebeld. Nou dat gebeurd dus nooit dat terug bellen. Telkens hezelfde jank verhaal van problemen en beloftes dat de eind afrekening komt. Via VEH heb ik een drie jarig contract. Ik wil van dit bedrijf af ik wil mn eind afrekening mn geld op mn rekening zien en het contract verbreken. Gezien de hoeveelheid van klachten is er geen mogelijkheid om de klachten te bundelen en dit bedrijf aan te pakken? Moet ik mn rechtsbijstand verzekering gaan inschakelen? Ik heb het idee dat dit bedrijf een loopje met zn klanten neemt en denkt dat we toch niets kunnen maken. Ik ga de VEH benaderen en mn rechtsbijstand verzekering benaderen want ik heb het gevoel als ik anderen berichten zo lees dat ik nog lang kan wachten tot ik een reactie van dit bedrijf krijg of een cent terug zie. Heb ik daar zonnepanelen voor om door mn energie gigant getild te worden?

pe
door peter_pb0ans - Jun 2, 2014 om 20:57
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het is me nu wel gelukt om twee keer achter elkaar het voorschot te verlagen. Je kunt nl met niet meer dan de helft verlagen. Twee keer achter elkaar kan dus wel (met een paar dagen ertussen..).

Nu nog afwachten of ze de incasso ook gaan aanpassen.

Ben het met pb2 eens: ik ga het contract ook bij de eerste de beste gelegenheid opzeggen. Voel me net zo belazerd.

Kassa redactie, dit is een heel aardig onderwerp voor jullie TV programma. Meestal haalt dergelijke publiciteit dit soort organisaties wel over iets harder te gaan lopen.

Bellen doe ik niet meer, ik doe alles per mail. Scheelt me lang wachten en ik het het tenminste vastliggen mocht het tot een juridische procedure komen. Bellen kan ik niet bewijzen, wanneer ze reageren op een email (komt heel af en toe wel eens voor!) heb ik het zwart op wit...

tenormin
door tenormin - Jun 2, 2014 om 21:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=peter_pb0ans schreef op maandag 2 jun 2014, 20:57
Kassa redactie, dit is een heel aardig onderwerp voor jullie TV programma. Meestal haalt dergelijke publiciteit dit soort organisaties wel over iets harder te gaan lopen.

De redactie van Kassa leest al de berichten niet. Als u een verzoek daartoe hebt, scroll onderaan de pagina en zoek contact en herhaal deze laatste inzending van u; misschien een kleine kans, volgend seizoen, dat er enige aandacht aan zal worden geschonken.

pe
door penseeltje - Jun 6, 2014 om 14:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Update
Het is vandaag 6 juni 2014 en er is nog steeds geen jaarrekening in de bus gevallen.

Op vrijdag 30 mei heb ik via de facebookpagina van Electrabel een klacht ingediend, hier werd direkt op gereageerd, ze vroegen mijn informatie die heb ik via een bericht allemaal doorgegeven en tot mijn verbazing kreeg ik aan het einde van de dag een berichtje dat de jaarrekening was opgemaakt en per post was verzonden.

Gisteren 5 juni nog steeds niets ontvangen dus maar eens gebeld,
De servicedesk wist niets af van een facebookpagina met een electrabel webcare team en toen ze in mijn dossier gingen kijken was er nog helemaal geen jaarrekening opgemaakt. Ze konden ook nog niet zeggen wanneer dit wel ging gebeuren. Dus op de facebookpagina weer een berichtje gestuurd dat volgens de serviceafdeling er helemaal nog geen jaarrekening was.
Het webcare team reageerde daarop door te zeggen dat die er wel was en dat ze hem ook wel via email wilden opsturen en of mijn emailadres klopte. dat klopte.

vandaag 6 juni half 3 nog steeds geen email ontvangen.

Post versturen ze dus via paard en wagen en de email gaat via mars denk ik.

Ik heb ze aangegeven dat ik mijn maandbedrag pas weer ga betalen als ik de jaarrekening heb en deze goed heb bevonden want mijn vertrouwen in dit geheel is nihil.
Ik loop nu 2maanden achter met betalen.

komsja
door komsja - Jun 6, 2014 om 16:18
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Het lijkt wel of ze allemaal bezig zijn met het overstappen naar een ander computer systeem
Mijn woningbouw vereniging (Woonstede te Ede) begon vorig jaar met een ander computersysteem waardoor de eindafrekening van de stookkosten bijna 2 maanden later was dan normaal
en nu is er door een ander computersysteem achterstand betreffende de eindafrekening van de service kosten deze afrekening kregen we altijd half april en dat word nu ergens in juli.
Maar het totale verbruik hier in de flat word altijd op 1 januari opgenomen maar gaan ze in februari bezig met het overstappen naar een ander computersysteem?????????????maar de woonstede kan van mij de spreekwoordelijke pot op ik wacht met mijn huur betalen totdat ik een herinnering krijg en dan betaal ik pas plus ze krijgen een soort gelijke mail van wat hun mij stuurde
En zeg dat er een achterstand is doordat ik van xp naar 7 ben overgestapt en dat daardoor de betaling van de huur enige achterstand heeft opgelopen en ze daar wel begrip voor zullen hebben want hun hebben dat ook bij de hand gehad.
Het is een beetje kinderachtig maar wat hun kunnen kan ik ook en dan heb ik nog niet eens over het vele geld wat bij woonstede in de pot blijft zitten want kwa service kosten krijgt bijna iedereen die in een flat woont geld terug.

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2014 om 16:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@komsja, en denk jij dan dat je als Calimero tegen hen op kan? Nou ja, als jij niet met automatische incasso je huur betaalt kan je het proberen, vind het een domme actie. Verlies je altijd. Ik denk dat alle WBV 's met dit "virus" besmet zijn: bij ons in de hal hangt ook een brief dat men later komt met de eindafrekening door bla bla bla. Maar velen zijn ook aan fusilleren; verhuizen, samengaan met en noem maar op. Is lastig voor de klant maar de baasjes worden nog steeds hogelijk beloond, dat dan weer wel.

komsja
door komsja - Jun 6, 2014 om 17:15
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tenormin
Ik zei al dat het eigenlijk kinderachtig is maar doe dat gewoon uit een soort van genoegdoening zo van wat jullie kunnen kan ik ook en het is verre van een domme actie ik betaal mijn huur en alle andere rekeningen altijd binnen de gestelde norm maar kan hier echt pissig om worden want het gaat er nogmaals ook nogus om dat de woonstede hierdoor een hoop geld opstrijkt.
Je moest eens weten hoeveel flatgebouwen er hier in Ede staan en hoeveel geld ze dat oplevert want wat ik al zei het merendeel krijgt geld terug het gaat er mij om dat ze een ander computer systeem hadden in moeten voeren VOOR dat de eindafrekeningen opgemaakt worden en niet tijdens of erna.

pe
door peter_pb0ans - Jun 6, 2014 om 19:24
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ben gisteren weer gebeld door VEH. Ze hebben weer kontakt gehad met Electrabel (ik had immers bij VEH een klacht over Electrabel neergelegd). Ze gaven aan dat er nog steeds problemen zijn en ik wellicht voor eind juli (ze konden niet aangeven welk jaar... ) de afrekening zou ontvangen. Heb er uiteraard geen vertrouwen meer in. Nog even en ze kunnen 2 jaar ineens aftikken :)

Electrabel reageert inmiddels ook niet meer op mijn mail... of ze doen daar ook erg lang over. Zelden zo'n slechte service meegemaakt.

Ik wens iedereen fijne dagen toe!.

pe
door peter_pb0ans - Jun 24, 2014 om 19:56
8 Antwoorden / 0 Vragen

JAWEL! hij is binnen. Had vandaag een email met een afrekening... Hebben ze ruim 7 maanden voor nodig gehad..... Laat m'n voorschot maar laag staan, beter dat ze aan het eind van de rit geld van mij krijgen dan omgekeerd.

ke
door kerstdag - Jun 30, 2014 om 16:05
68 Antwoorden / 9 Vragen

Vandaag, 30 juni 2014, heb ik nog steeds niets mogen vernemen van Electrabel. De meterstanden zijn op 17 januari doorgegeven en nu, bijna een 1/2 jaar verder. Nog steeds geen afrekening. Ik heb al enkele honderden € tegoed omdat ik al mijn stoom zelf opwekt. Als je ze belt, komt de afrekening binnen 3 weken. Helaas heeft dit telefoontje al 6 x plaatsgevonden.
Electrabel blijft in gebreke en moet binnen 2 maanden een afrekening sturen.
Zou het verstandig zijn hun voor de Rechter te slepen?

tenormin
door tenormin - Jun 30, 2014 om 16:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

rode kerstdag schreef:

[quote]Zou het verstandig zijn hun voor de Rechter te slepen?

lees hier. Als u de energie (hoe toepasselijk) kunt opbrengen: het kan. Wens u wel veel succes.

ke
door kerstdag - Jun 30, 2014 om 16:27
68 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Het was mij al duidelijk dat ik een klacht in kan dienen bij de geschillencommissie. Vraag mij af of het niet goedkoper is gewoon mijn rechtsbijstand in te schakelen? Dit brengt geen verdere kosten met zich mee en een jurist zijn ze wat voorzichtiger mee.

=tenormin schreef op maandag 30 jun 2014, 16:16: rode kerstdag schreef:

[quote]Zou het verstandig zijn hun voor de Rechter te slepen?

lees hier. Als u de energie (hoe toepasselijk) kunt opbrengen: het kan. Wens u wel veel succes.

tenormin
door tenormin - Jun 30, 2014 om 16:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@kerstdag, (hoe ik nu aan rode kwam in eerder commentaar: sorry, geen idee): natuurlijk is het voordeliger uw rechtsbijstand verzekering in te schakelen. Maar omdat u over de rechter schreef dacht ik niet dat u die verzekering had. Ik zeg: doen. ?

ke
door kerstdag - Jun 30, 2014 om 17:15
68 Antwoorden / 9 Vragen

Prachtig hoor. Mooie reactie en bedankt hiervoor.

=tenormin schreef op maandag 30 jun 2014, 16:46: @kerstdag, (hoe ik nu aan rode kwam in eerder commentaar: sorry, geen idee): natuurlijk is het voordeliger uw rechtsbijstand verzekering in te schakelen. Maar omdat u over de rechter schreef dacht ik niet dat u die verzekering had. Ik zeg: doen. ?

sj
door sjaaklemmers - Jul 3, 2014 om 15:40
7 Antwoorden / 0 Vragen

Na even rondkijken op internet blijken jullie niet de enige te zijn met negatieve ervaringen over Electrabel. Het blijkt dat het wachten op de jaarafrekening niet de enige klacht is over Electrabel. Daarna gaan ze ook nog eens niet in op de klachten over die jaarafrekening.

ke
door kerstdag - Jul 3, 2014 om 16:21
68 Antwoorden / 9 Vragen

Klopt helemaal. Als je ze belt, geven ze een antwoord wat nergens op slaat (niet onderbouwd). Komen hun verplichtingen niet na. (na maximaal 2 maanden een jaarafrekening) En bij ieder telefoontje krijg je hetzelfde antwoord. (over 2 tot 3 weken krijgt u hem binnen) Op mails reageert men niet. Snel overstappen lijkt mij zinvol. Een leverancier welke er administratief een puinhoop van maakt zit ik echt niet op te wachten. En? Het levert ook nog een voordeeltje op. Bovendien betaalt iedere leverancier de boete, indien ze dit in rekening brengen. Waar wacht ik dus op? Ben inmiddels overgestapt met een beloning van 100 Euro. Weg dus met electrabel!

=sjaaklemmers schreef op donderdag 3 jul 2014, 15:40: Na even rondkijken op internet blijken jullie niet de enige te zijn met negatieve ervaringen over Electrabel. Het blijkt dat het wachten op de jaarafrekening niet de enige klacht is over Electrabel. Daarna gaan ze ook nog eens niet in op de klachten over die jaarafrekening.

pe
door peter_pb0ans - Jul 3, 2014 om 20:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had een afrekening... nu weer een creditnota zodat mijn afrekening weer is teruggedraaid. :(

Wat een stel onbenullen... Heb VEH weer ingeschakeld, die belde me wederom prompt terug omdat zij wel een ingang bij Electrabel hebben die antwoord geeft op de vragen. Van Electrabel uiteraard weer totaal niets vernomen.

Nu blijkt het weer zo te zijn dat ze door een fout in het systeem het nieuwe voorschot dat mede bepaald wordt door de afrekening te laag vaststellen. Ze waren de component energiebelasting even vergeten.

Ze kondigen aan de creditnota te gaan incasseren.. ik heb de teruggaaf nog niet eens binnen. Gelukkig kun je tegenwoordig erg eenvoudig een geïncasseerd bedrag weer terughalen, dat zal ook gebeuren wanneer ze het lef hebben die incasso door te zetten.

VEH wist me ook te vertellen dat ze Electrabel vanwege alle klachten niet langer mee laten doen aan energieveilingen..

Kortom, we wachten maar weer af en gaan ondertussen maar eens op zoek naar een andere energieleverancier. Er zijn er genoeg in de markt met leuke aanbiedingen...

tenormin
door tenormin - Jul 3, 2014 om 21:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=peter_pb0ans schreef op donderdag 3 jul 2014, 20:42
Er zijn er genoeg in de markt met leuke aanbiedingen...

Zou me toch niet te snel laten overhalen door de "gratis cadeautjes" maar de echt lagere prijzen. Las van de week in de krant dat de energieprijzen lager zullen worden. (Zal het transport e.d. wel weer hoger worden); maar toch: zo'n Ipad of wat ze ook aanbieden, denk dat men het uiteindelijk zelf betaald.

pe
door peter_pb0ans - Jul 4, 2014 om 17:40
8 Antwoorden / 0 Vragen

In dit land is niets gratis...

Bijv: We gaan, wanneer de plannen van Kamp doorgaan zelfs belasting betalen over de zon! Nu mag je het terug geleverde deel van je stroom nog salderen, je betaalt alleen het netto verbruik. Straks (met een slimme meter) betaal je alle heffingen over de stroom die je uit het net trekt en krijg je over het terug geleverde deze heffingen niet meer terug. Per saldo betaal je dan dus belasting (door het niet meer terug te krijgen) over de stroom die je milieuvriendelijk terug levert aan het net.

De overheid laat zich weer eens van de meest betrouwbare kant zien. Eerst lekker maken met subsidie en salderingsregeling, maar wanneer er te veel mensen panelen op hun dak gaan leggen, kost het te veel centjes en moet daar weer iets aan gedaan worden. Een extra heffing op "vuile" stroom zou wat mij betreft beter zijn.

komsja
door komsja - Jul 4, 2014 om 18:02
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Kreeg gisteren zowaar de eindafrekening van de service kosten binnen,
die was maar zo,n kleine 3 maanden later als normaal kreeg zoals gewoonlijk geld terug

ke
door kerstdag - Jul 4, 2014 om 18:18
68 Antwoorden / 9 Vragen

Heb vandaag eigen huis gebeld. Zij gaan contact opnemen met Electrabel. Vinden het ook onacceptabel dat die zo verloopt. Volgende week krijg ik de uitslag. Vinden het ook belachelijk dat men geen reacties geven op mijn mail.