pi
door piah Jun 26, 2015 om 10:48
Huishouden & energie

Eindafrekening energiemaatschappij

Als mensen na de winter overstappen van energiemaatschappij dan moeten ze vaak een flink bedrag bijbetalen. Zeker als de laatste jaarrekening bv in het najaar was. Ze betalen dan natuurlijk wel het reele bedrag maar veel mensen kunnen deze eenmalige kosten niet zomaar missen. En je ziet het geld ook nooit meer terug want bij de volgende leverancier betalen ze gewoon weer het volle voorschotbedrag. Is hier niet een slimme oplossing voor te bedenken? Ik ben sinds kort betrokken bij een klein energie initiatief en merk dat minder draagkrachtige klanten hierdoor in de problemen kunnen komen. We hebben nu bv iemand die enthousiast naar ons is overgestapt maar 200 euro moet bijbetalen bij zijn vorige leverancier. Dat is heel veel voor mensen met een AOW. Eigenlijk zouden we hier landelijke afspraken over moeten kunnen maken. Ik ben geneigd om iedereen te adviseren om in oktober over te stappen. Kunnen we hier geen grote campagne van maken?

1153 12 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Jun 26, 2015 om 11:05
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zou er gebeuren als iedereen in oktober zou overstappen? Dan hadden alle administraties het in die maanden erg druk en de rest van het jaar nauwelijks iets te doen. Er zou een reactie volgen, ze zetten de prijzen in oktober iets hoger en de rest van het jaar iets lager, waardoor het weer aantrekkelijker wordt voor mensen die wel 200 euro spaargeld hebben, om in april over te stappen.

ph
door philip36 - Jun 26, 2015 om 11:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als deze mensen regelmatig shoppen voor de voordeligste energieleverancier kunnen ze het maandelijkse voorschotbedrag wat (laten) verhogen.

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2015 om 12:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....Kunnen we hier geen grote campagne van maken? .....
Lijkt me toch van niet.

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2015 om 12:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... En je ziet het geld ook nooit meer terug want bij de volgende leverancier betalen ze gewoon weer het volle voorschotbedrag........
En dat is onzin.
Je betaalt alleen wat je verbruikt hebt. De voorschotbedragen worden verrekend.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 26, 2015 om 12:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als men de leverancier gewoon vraagt om de voorschot te verhogen is het toch al opgelost. Maar meestal gebeurt dat niet, en dan komen de jaar rekeningen en betaal men als nog..

reflecs
door reflecs - Jun 26, 2015 om 13:34
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...Kunnen we hier geen grote campagne van maken?...

Ik zou er meer voor zijn dat eindelijk eens op radio en tv bekendheid wordt gegeven aan Consuwijzer. Veel mensen kennen het toch nog niet en er staat veel informatie op, o.a. hierover:

..Overstappen in de winter of niet?

Overstappen is vaak een goede beslissing; u bespaart daardoor in de energiekosten. Hebt u liever geen eindafrekening waarop u moet bijbetalen? Dan kunt u overwegen om niet net na de wintermaanden over te stappen...

KLIK https://www.consuwijzer.nl/thema/overstapcoach-energie

pi
door piah - Jun 26, 2015 om 13:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 26 jun 2015, 12:09]..... En je ziet het geld ook nooit meer terug want bij de volgende leverancier betalen ze gewoon weer het volle voorschotbedrag........
En dat is onzin.
Je betaalt alleen wat je verbruikt hebt. De voorschotbedragen worden verrekend.
Je opmerking klopt niet helemaal. Je betaalt inderdaad voor je verbruik. Deze is in de winter namelijk hoog. Dus als je in april overstapt moet je flink bijbetalen (als tenminste je vorige jaarrekening bv in november was). Bij de nieuwe leverancier wordt weer een voorschotbedrag berekend, dat ongeveer gelijk zal zijn aan het voorschotbedrag dat je al betaalde. Dus je hebt 1-malig extra betaald.

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2015 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@piah,

..... Dus je hebt 1-malig extra betaald......
Je redenering klopt niet.
Je zou het moeten vergelijken met de oude jaarperiode die bv. tot oktober zou lopen.
Nu loopt de nieuwe periode t/m april van het volgende jaar.

ro
door ron530 - Jun 26, 2015 om 14:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Mijn advies is als het over wisselen van energieboer gaat dat altijd te doen na ontvangst van de jaarafrekening. Alle termijnen zijn dan betaald en kun je het avontuur bij een nieuwe energieboer beginnen. Wat het voorschot bedrag betreft win je met een lager bedrag helemaal niets want dat word verrekend met het totale energieverbruik, te laag voorschot bijbetalen te hoog voorschot terugontvangen. Stel na de overstap het voorschotbedrag bij tot het bedrag wat u bij de oude leverancier betaalde en pak de eventuele winst pas bij de volgende jaarafrekening.
Nog iets om op te letten als je weinig energie verbruikt is de winst bijna nihil want per kuub of Kwh is het een paar cent. Heb je een groot gezin dan is de winst wat groter omdat je veel meer energie gebruikt. Als laatste ga voor een variabel contract en niet voor een vaste prijs contract want de gasprijs is nog steeds gekoppeld aan de olieprijs en die schommelt enorm.

me
door mein33 - Jun 26, 2015 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=piah schreef op vrijdag 26 jun 2015, 13:37][quote=edrick3 schreef op vrijdag 26 jun 2015, 12:09]..... En je ziet het geld ook nooit meer terug want bij de volgende leverancier betalen ze gewoon weer het volle voorschotbedrag........
En dat is onzin.
Je betaalt alleen wat je verbruikt hebt. De voorschotbedragen worden verrekend.
Je opmerking klopt niet helemaal. Je betaalt inderdaad voor je verbruik. Deze is in de winter namelijk hoog. Dus als je in april overstapt moet je flink bijbetalen (als tenminste je vorige jaarrekening bv in november was). Bij de nieuwe leverancier wordt weer een voorschotbedrag berekend, dat ongeveer gelijk zal zijn aan het voorschotbedrag dat je al betaalde. Dus je hebt 1-malig extra betaald.

@piah,

Het termijn bedrag welke maandelijks wordt betaald is een gemiddelde van de verwachte kosten over twaalf maanden gerekend.
In die twaalf maanden zijn dus alle seizoenen meegenomen.
In de zomermaanden wordt er teveel per maand betaald en in de wintermaanden te weinig.
Indien men bv. maar een halfjaar klant is en de winterperiode valt daar in dan is er dus te weinig vooruitbetaald middels het maandbedrag en dan zal er inderdaad moeten worden bijbetaald.
Er wordt dus inderdaad éénmalig extra betaald omdat er met de gemiddelde maandbetaling over dat halve jaar te weinig is betaald voor die betreffende periode.
Maar er wordt echter geen € cent teveel betaald.

Bij de nieuwe energieleverancier begint het spel weer helemaal opnieuw en rekent deze vervolgens weer over een gemiddelde van twaalf maanden omdat er een geheel nieuw verbruiksjaar begint.

reflecs
door reflecs - Jun 26, 2015 om 19:59
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 26 jun 2015, 17:58]In de zomermaanden wordt er teveel per maand betaald en in de wintermaanden te weinig.
Indien men bv. maar een halfjaar klant is en de winterperiode valt daar in dan is er dus te weinig vooruitbetaald middels het maandbedrag en dan zal er inderdaad moeten worden bijbetaald.
Er wordt dus inderdaad éénmalig extra betaald
Maar dat is toch het punt dat Ts maakt?
Als de persoon die overstapt zich hier niet van bewust is, is het op z'n minst een onaangename verrassing, of zoals in het voorbeeld wordt aangegeven, erger.

diumenge
door diumenge - Jun 26, 2015 om 20:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als mensen gewoon hun contract uitzitten is er niets aan de hand. Maar als je halverwege je contract openbreekt voor een paar euro korting, tsja dan kan je wel eens op de blaren zitten.