mv
door mvb0891 Oct 2, 2014 om 17:25
Geldzaken & recht

Einde looptijd aflossingsvrije hypotheek

Beste lezers,

Ik zit met een interessante kwestie die ik liever niet met de bank zelf wil bespreken (om geen slapende honden wakker te maken): mijn ouders zijn nu 63 jaar oud. Ze hebben sinds 2005 een aflossingsvrije hypotheek bij de Rabobank met als looptijd 'in beginsel onbepaald', waarvan de vaste rente van 4,3% afloopt in 2016. Het beleggingsmaatwerkplan van Avero Achmea, voorheen Royal Sun&Alliance (loopt sinds 2000) en de aparte beleggingsrekening bij NN, voorheen Westland Utrecht (loopt ook sinds 2000) die ervoor moesten zorgen dat de hypotheek over een paar jaar bij pensionering grotendeels konden worden afgelost, is vrijwel niets waard (mede door hefboomeffect van overlijdensrisicoverzekering). Echter, deze beleggingen en verzekering gelden niet als onderpand, waarschijnlijk omdat de executiewaarde van de woning (275K) net iets hoger is dan de hypotheek (263K).

Afgezien van het feit dat mijn ouders zich heel gauw moeten aansluiten bij een woekerpolis vereniging, ben ik heel benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Ik zie in de originele offerte van Rabobank een tabel die doorloopt tot 2034. Als ze dan nog leven, zijn mijn ouders 83 jaar. De vraag is: wanneer kan en gaat de Rabobank haar geld opeisen? Ik kan mij niet voorstellen dat de bank vrolijk gaat wachten totdat mijn ouders overlijden (als ze tot dan toe tenminste de rente kunnen betalen van hun pensioen, want vanaf 2030 krijgen ze na 30 jaar ook geen renteaftrek meer) en dan zelf het huis gaat verkopen. Of gaat Rabobank op een gegeven moment torenhoge rentes vragen zodat ze wel moeten verkopen?

Wie heeft hier toevallig ervaring mee?

25483 13 Rapporteer

me
door mein33 - Oct 2, 2014 om 17:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mvb0891 schreef op donderdag 2 okt 2014, 17:25]Beste lezers,
Ze hebben sinds 2005 een aflossingsvrije hypotheek bij de Rabobank met als looptijd 'in beginsel onbepaald', waarvan de vaste rente van 4,3% afloopt in 2016.

Als de rentevast periode voor deze aflossingsvrije hypotheek afloopt in 2016 krijgen uw ouders een verlengingsvoorstel van de Rabobank.
Er worden dan meestal meerdere keuzes aangeboden om voor de hypotheek een nieuwe rentevastperiode overeen te komen, bv. 1jr, 5jr, 10 jr. met de daarbij behorende rente tarieven.
Zij kunnen dan zelf bepalen voor welke mogelijkheid zij kiezen.

Alle andere zaken die u noemt hebben (in)direct niets vandoen met de hypotheekovereenkomst met de Rabobank.
Zolang zij de hypotheeklast kunnen betalen is er m.b.t. de hypotheek geen vuiltje aan de lucht.

pi
door pieterwolters - Oct 2, 2014 om 17:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou je dit niet met de bank willen bespreken? Die weten echt wel wat ze uit hebben staan aan leningen.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze hebben recht op 30 jaar aftrek van de hypotheekrente, dus tot en met 2034. En dat zal ook de looptijd van de hypotheek zijn, hoewel u schrijft "in beginsel onbepaald".

En zoals Mein al schrijft krijgen ze een nieuw rentevoorstel in 2016. En dat zal een voorstel zijn met een normale rente.

Normaal gesproken moeten uw ouders in 2034 de hypotheek aflossen,zolang ze tot die tijd aan hun verplichtingen voldoen, dus de rente betalen, is er geen vuiltje aan de lucht. T,a,v de Rabo dan.

Ik zou ze maar gauw ergens aan laten sluiten ivm met die woekerpolissen.

me
door mein33 - Oct 2, 2014 om 18:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 okt 2014, 17:58]

Normaal gesproken moeten uw ouders in 2034 de hypotheek aflossen,zolang ze tot die tijd aan hun verplichtingen voldoen, dus de rente betalen, is er geen vuiltje aan de lucht. T,a,v de Rabo dan.
.

De hypotheek kan ook na 2034 doorlopen, alleen is er dan geen hypotheekrenteaftrek bij de belastingaangifte meer mogelijk.
De Rabobank kan dan mogelijk wel andere voorwaarden aan de hypotheek stellen zoals bv. gaan aflossen op de hypotheeksom.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Daarom schrijf ik ook: "normaal gesproken".

me
door mein33 - Oct 2, 2014 om 18:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 okt 2014, 18:11]@mein33

Daarom schrijf ik ook: "normaal gesproken".

@tijger1,

Het is in het geheel niet "normaal gesproken" dat een hypotheek na 30 jaar is of wordt afgelost.
Dit verschilt van geval tot geval.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Dat is "normaal gesproken" dus juist wel het geval. En dat zal nog meer het geval worden nu de hypotherkrente aftrek beperkt is tot 30 jaar.

mv
door mvb0891 - Oct 2, 2014 om 22:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 2 okt 2014, 18:52]@mein33

Dat is "normaal gesproken" dus juist wel het geval. En dat zal nog meer het geval worden nu de hypotheekrente aftrek beperkt is tot 30 jaar.

Beste tijger1, mein33, dank jullie wel voor de reacties. Echter, ik twijfel er sterk aan of Rabobank zo gek is als jullie beweren. In 2016 zullen ze nog gewoon met een voorstel komen voor verschillende vaste rentes bij verschillende looptijden, daar twijfel ik niet aan. Maar het gaat juist om de periode daarna, als mijn ouders tussen de 70 en 80 jaar oud zijn. In principe is de looptijd van de hypotheek oneindig (zoals ik al schreef is de looptijd onbepaald. Er staat nergens in de akte of de offerte een looptijd van 30 jaar), maar denken jullie echt dat de Rabobank net zo lang zijn geld tegen redelijke voorwaarden blijft uitlenen totdat mijn ouders het niet meer kunnen betalen of ze allebei overleden zijn? Ik geloof daar niks van. Denken jullie dat echt? Dat zou wel heel schappelijk zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2014 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zouden ze dat niet doen? Zolang de bank zijn rente krijgt is er niet aan de hand. Of uw ouders nu 70 of 80 zijn, dat maakt voor de bank niets uit nu die hypotheek eenmaal loopt. Ze hebben toch een prima onderpand.

Het wordt pas naar als uw ouders de rente niet meer kunnen opbrengen.

Cru gezegd hebben uw ouders uiteraard niet het eeuwige leven, maar na hun overlijden bent u ongetwijfeld een erfgenaam en kunt u het pand verkopen en de hypotheek aflossen.

Dus zo schappelijk is het niet, het is gewoon normaal.

door 1953 - Oct 3, 2014 om 03:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De rentestand is dit moment (op een historische) dieptepunt beland voor vrijwel alle hypotheekvormen.

Mogelijk dat uw ouders de mogelijkheid hebben om hun aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een annuïteitenhypotheek o.i.d. met een veel lagere rentevoet. Gelet op hun leeftijden zal dat weleens een moeilijk traject kunnen zijn.

mv
door mvb0891 - Oct 3, 2014 om 09:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 3 okt 2014, 03:08]De rentestand is dit moment (op een historische) dieptepunt beland voor vrijwel alle hypotheekvormen.

Mogelijk dat uw ouders de mogelijkheid hebben om hun aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een annuïteitenhypotheek o.i.d. met een veel lagere rentevoet. Gelet op hun leeftijden zal dat weleens een moeilijk traject kunnen zijn.

Voor een annuiteitenhypotheek hebben ze logischerwijs geen geld. Alles was zo gepland dat een groot deel van de hypotheek zou worden afgelost als ze met pensioen gaan. Wellicht dat ze met veel hangen en wurgen de rente (zolang deze aftrekbaar is) kunnen opbrengen, maar aflossen van 267K zit er echt niet meer in.

Ik denk dus ook dat de Rabo op een gegeven moment problemen gaat maken

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2014 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw ouders zouden natuurlijk altijd kunnen proberen het pand te verkopen, als de markt wat aantrekt en dan, of iets gaan huren of iets veel goedkopers/kleiners kopen.

Want met de AOW leeftijd levert de hypotheekaftrek natuurlijk ook veel minder op. En die beleggingsrekeningen zullen elke maand ook het nodige kosten,

Uiteraard ken ik hun verdere inkomenssituatie niet.

me
door mein33 - Oct 3, 2014 om 10:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mvb0891,

U hoeft zich echt geen zorgen te maken over de verlenging van de aflossingsvrije hypotheek in 2034, deze wordt normaal verlengd.
Het belastingvoordeel komt wel te vervallen maar als uw ouders het bruto aflossingsbedrag kunnen betalen is er niets aan de hand.
Wel moeten zij er rekening mee houden dat met ingang van de pensionering het netto maandbedrag oploopt i.v.m. de lagere belastingschaal (schalen) waarin zij dan vallen.
M.a.w. bruto blijft het hetzelfde, netto betalen ze meer.

Voor u persoonlijk om t.z.t. rekening mee te houden.
Bij het (eventueel) aanvaarden van de erfenis heeft het uitstaande hypotheekbedrag en de te betalen erfbelasting (berekend over de WOZ-waarde) verregaande consequenties voor u.
Het zou goed zijn dat u zich daarover nader zou informeren.